REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

PESEL

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zastrzeżenie nr PESEL od 17 listopada 2023 r. - zasady, wzory wniosków

W dniu 7 listopada 2023 r. Minister Cyfryzacji wydał rozporządzenie w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania wniosków stosowanych przy zastrzeganiu albo cofaniu zastrzeżenia numeru PESEL. Rozporządzenie to zostało opublikowane 15 listopada br. w Dzienniku Ustaw (poz. 2485). Od kiedy i jak będzie można zastrzegać swój nr PESEL? Dlaczego to się może przydać?

Zastrzeganie PESEL-u w 2023 roku. W aplikacji mObywatel i nie tylko. Kiedy i do czego może się przydać?

Centralny Ośrodek Informatyki pracuje nad dalszym rozszerzaniem funkcjonalności aplikacji mObywatel 2.0. Jedną z nowych możliwości tej aplikacji będzie zastrzeganie numeru PESEL. W jakich sytuacjach może się przydać ta funkcjonalność? PESEL będzie można zastrzec nie tylko w aplikacji mObywatel. 13 lipca 2023 r. Prezydent RP podpisał ustawę z 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości, która wprowadza przepisy pozwalające na zastrzeganie numeru PESEL.

Co oszust może zrobić z Twoim numerem telefonu czy adresem e-mail?

Przekazanie niepowołanej osobie (wyłudzenie, wyciek) naszego numeru telefonu czy adresu e-mail jest tak samo groźne, jak numer PESEL w rękach oszusta. Przestępcy (np. hakerzy) potrafią te informacje wykorzystać tak, że sami im podamy swoje najbardziej wrażliwe dane, a w konsekwencji stracimy pieniądze. Podszyją się pod instytucję lub firmę, z usług której korzystamy i w dobrej wierze przekażemy im dane, które wykorzystają do wyłudzeń. Przykładowo numer PESEL powszechnie stosowany jako sposób autoryzacji. Według CERT Polska liczba przypadków phishingu w 2022 roku wyniosła prawie 40 tys., czyli o 36 proc. więcej niż rok wcześniej.

ZBP: prawno-bankowy poradnik dla uchodźców z Ukrainy (wersja polska i ukraińska)

Związek Banków Polskich stworzył prawno-bankowy poradnik dla uchodźców z Ukrainy. Kompendium ma na celu uporządkowanie informacji i ułatwienie rozpoczęcia pobytu uchodźcom z Ukrainy.

Uchodźcy z Ukrainy a działalność gospodarcza w Polsce

Czy uchodźcy wojenni z Ukrainy mogą prowadzić działalność gospodarczą w Polsce? Obowiązująca już specustawa z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa przewiduje możliwość podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce przez osoby uciekające przed wojną na Ukrainie o ile mają obywatelstwo ukraińskie i uzyskają w Polsce nr PESEL.

NIP i PESEL w formularzach PIT (np. PIT-11)

Ministerstwo Finansów przypomina o obowiązku wpisywania przez płatnika prawidłowego identyfikatora podatkowego (NIP lub PESEL) podatnika (pracownika) w formularzach podatkowych PIT, np. w informacji PIT-11. Błędem jest np. wpisywanie ciągu takich samych cyfr (jak np. 1111111111 czy 9999999999). Zdaniem MF rzetelne wpisanie danych w informacjach przekazywanych do urzędu skarbowego pozwala na jednoznaczną identyfikację pracownika. Ministerstwo Finansów informuje, że nieprawidłowe informacje od płatników za rok 2022 nie są przyjmowane.

Identyfikator podatkowy NIP lub PESEL w dokumentach PIT

Identyfikator podatkowy NIP lub PESEL. Resort finansów przypomina o obowiązku wpisywania przez płatnika prawidłowego identyfikatora podatkowego NIP/PESEL podatnika (pracownika) w dokumentach PIT.

PESEL do celów podatkowych dla cudzoziemców

PESEL do celów podatkowych dla cudzoziemców. Od 1 czerwca 2021 r. cudzoziemcy mogą wystąpić o nadanie PESEL do celów podatkowych – poinformowało Ministerstwo Finansów. Dzięki nowelizacji ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników urzędy gminy mogą nadawać numer PESEL cudzoziemcom na ich wniosek. Podatnicy, których identyfikatorem jest PESEL, a którzy do dnia wejścia w życie przepisów posługiwali się NIP, mają 30 dni na zmianę NIP na PESEL.

PESEL dla cudzoziemców do celów podatkowych

PESEL dla cudzoziemca. W związku z nowymi przepisami, które obowiązują od 1 maja 2021 r., cudzoziemcy mogą ubiegać się o nadanie numeru PESEL dla celów podatkowych.

Indywidualny mikrorachunek podatkowy dla każdego od 2020 r.

Od 1 stycznia 2020 roku każdy podatnik musi wpłacać podatki (VAT, PIT i CIT) na indywidualny mikrorachunek. Dotyczy to również osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

PIT-11, PIT-8C i PIT-R za 2018 rok – MF przypomina o poprawnym PESEL lub NIP

Ministerstwo Finansów apeluje do pracodawców i innych płatników PIT aby podczas składania PIT-11, PIT-8C, PIT-R wpisać prawidłowy identyfikator podatkowy PESEL albo NIP swojego pracownika lub innego podatnika. Pracownik, który jest cudzoziemcem i mieszka w Polsce też powinien mieć PESEL. Poprawne wpisanie tych identyfikatorów pozwoli administracji skarbowej udostępnić podatnikom poprawne zeznania PIT-37 i/lub PIT-38 za rok 2018 w ramach nowej usługi "Twój e_PIT".

Zmiany w ustawie o KRS – kto nie złoży sprawozdania finansowego w sądzie?

15 marca 2018 r. weszły w życie zmiany w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym, o których powinien wiedzieć każdy menadżer spółki. Nowe przepisy nakładają na zarządców spółek m.in. dodatkowe obowiązki sprawozdawcze. Jednocześnie zmieniają zasady wykonywania przez nich niektórych dotychczasowych zadań, jak składanie sprawozdań finansowych w sądzie – i to w sposób, który dla spółek z zagranicznym zarządem jest szczególnie problematyczny.

Zasady posługiwania się identyfikatorem podatkowym

Polskie prawo przewiduje dwa rodzaje identyfikatorów podatkowych – numer PESEL oraz NIP. Jakie są zasady posługiwania się identyfikatorami podatkowymi?

Zameldowanie w formie elektronicznej od 2018 r.

Uchylenie przepisów związanych ze zniesieniem obowiązku meldunkowego oraz wprowadzenie od 2018 r. możliwości zameldowania w formie elektronicznej - to główny cel przygotowanego przez MSWiA projektu noweli ustawy o ewidencji ludności, wysłanego do konsultacji.

Jak wypełnić zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem (ZAP-3)

Podatnicy będący osobami fizycznymi, którzy muszą dokonać zgłoszenia aktualnego adresu miejsca zamieszkania, danych kontaktowych czy też rachunku bankowego, mogą to zrobić na specjalnie do tego celu przeznaczonym formularzu - ZAP-3. Jest to zgłoszenie aktualizacyjne, które, gdy zajdzie konieczność aktualizacji powyższych danych, należy złożyć we właściwym urzędzie skarbowym.

Rok 2016 pod znakiem rewolucji w CEiDG

Przyszły rok przyniesie przedsiębiorcom sporo zmian. Wśród nich znajdzie się uproszczenie zasad poprawiania i wykreślania wpisów w CEiDG. Celem nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jest m.in. walka z nieuczciwymi firmami, skrócenie procedur i po prostu ułatwienie prowadzenia działalności przedsiębiorcom.

REKLAMA