REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zeznanie CIT-8 za 2006 r. organizacji non-profit

Mirosław Dawidziuk

REKLAMA

Organizacje non-profit, jako podatnicy podatku dochodowego, niezależnie od faktu prowadzenia działalności gospodarczej i osiągniętych wyników podatkowych, mają obowiązek złożenia rocznego zeznania CIT-8 o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym.

Organizacje non-profit, w tym stowarzyszenia i fundacje oraz inne organizacje i instytucje pozarządowe, realizując społecznie użyteczne cele statutowe, korzystają ze zwolnienia w podatku dochodowym przy podstawowym warunku, iż ich działalność nie jest skierowana na osiąganie zysków.

Zwolnienie obejmuje:
- podatników prowadzących działalność: naukową, naukowo-techniczną, oświatową, w tym również polegającą na kształceniu studentów, kulturalną, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele statutowe (art. 17 ust. 1 pkt 4 updop),
- organizacje pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej (art. 17 ust. 1 pkt 6c updop).
 
W związku z przeznaczeniem dochodów na określone cele statutowe ze zwolnienia mogą korzystać nie tylko organizacje pożytku publicznego, ale również stowarzyszenia i fundacje nieposiadające statusu organizacji pożytku publicznego oraz inne instytucje i jednostki, w tym sektora finansów publicznych, np. szkoły (w tym niepubliczne), szkoły wyższe (w tym niepaństwowe), zakłady opieki zdrowotnej (w tym szpitale), instytuty naukowe, placówki kulturalne i organizacje dobroczynne.
Ze zwolnienia nie mogą natomiast korzystać: przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie, spółki, przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną oraz zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
 

ZAKRES I REGUŁY ZWOLNIENIA ORGANIZACJI NON-PROFIT
Dochody mogą być zwolnione od podatku całkowicie lub częściowo również z innych rodzajów prowadzonej działalności, np. gospodarczej, a nie tylko statutowej. Jeżeli jednak dochody zostaną wydatkowane na inne cele, wówczas niezależnie, z jakiego okresu pochodziły te dochody, powstaje zobowiązanie podatkowe, nawet jeżeli w bieżącym okresie zostanie poniesiona strata lub wykazany zerowy dochód (np. w wyniku rozliczenia straty z lat ubiegłych). Jeżeli nie jest to wydatek uprawniający do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, czyli jest to dochód, który został zadeklarowany na cele statutowe, a został wydatkowany na inne cele, podlega opodatkowaniu. Zasada ta ma zastosowanie również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach. Do opodatkowania dochodów podatników korzystających ze zwolnienia w związku z ich przeznaczeniem na cele statutowe ma bowiem również zastosowanie art. 25 ust. 4 updop, zgodnie z którym obowiązek zapłaty podatku dochodowego powstanie, jeżeli podatnik zadeklarował przeznaczenie dochodu na określone cele statutowe, a mimo to dochód ten wydatkował na inne cele.
W przypadku gdy podatnik nie wykazuje za dany okres dochodów, wówczas ma możliwość wykazania podatku dochodowego w zeznaniu podatkowym w części „Inne zobowiązania podatkowe” (poz. 63 CIT-8).
Obecnie obowiązuje zamknięta lista papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych, których nabycie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia podatkowego.
Zwolnieniu podatkowemu podlegają również dochody przeznaczone i wydatkowane na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych (art. 17 ust. 1b updop). Ustawodawca nie określa przy nabyciu tych składników majątku, na czym polega „bezpośrednia realizacja celów statutowych”, a zatem należy przyjąć, iż kwestia dotyczy tego rodzaju wydatków, które służą realizacji tych celów, w tym również wydatków mających na celu zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów, tj. wydatków związanych z funkcjonowaniem osoby prawnej. W takim przypadku np. wydatki na nabycie komputerów i oprogramowania dla celów obsługi księgowości, związane z funkcjonowaniem podatnika, służą tym celom. Zwolnieniu podlegają również dochody wydatkowane na zakup samochodów osobowych wykorzystywanych przy realizacji celów statutowych.

PRZYCHODY I KOSZTY PODATKOWE
 
Dochodem jest nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania. Jeżeli koszty te przekraczają łączną kwotę przychodów, to powstaje strata, która w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach może obniżać dochód, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

NIEODPŁATNE ŚWIADCZENIA
Podatnicy mają obowiązek rozpoznania i uznania nie tylko kasowego, ale również niekasowego przychodu, którego nie można wydatkować, np. w związku z otrzymaniem nieodpłatnych lub częściowo nieodpłatnych świadczeń. Przychód z tego tytułu wpływa na dochód podatnika, ale równocześnie dochód ten może być wolny od podatku w związku z jego ewentualnym przeznaczeniem na cele statutowe, a ponieważ nie można go wydatkować na inne cele, to nie można go również opodatkować.
Ponadto przy ocenie tego rodzaju skutków podatkowych konieczne jest uwzględnienie stosowanych instrumentów rynkowych. Jeżeli na przykład podatnik nabywa w ramach sprzedaży premiowej usługi po obniżonej cenie lub uiszcza niższą kwotę z tego tylko względu, iż dokonuje nabycia dodatkowych usług, to nie powstaną u niego przychody podatkowe z tytułu częściowej odpłatności. W takich sytuacjach to, że ceny odbiegają od wartości rynkowych w warunkach gospodarki rynkowej jest całkowicie uzasadnione. Nie każdy zatem zakup po cenie niższej niż rynkowa będzie skutkował powstaniem przychodu podatkowego.
Jeżeli zapłata poniżej ceny rynkowej nie wynika ze stosowania instrumentów rynkowych, to może być określany przychód podatkowy. W takim przypadku w dacie odpłatnego zbycia częściowo odpłatnie nabytych usług (rzeczy), w związku z którymi określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia będzie wartość przychodu określonego przy częściowo odpłatnym nabyciu powiększona o poniesione przez podatnika wydatki na nabycie częściowo odpłatnych usług (rzeczy), a w przypadku środków trwałych pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, w tym nieuznanych za koszty podatkowe (art. 15 ust. 1i pkt 2 updop).

PRZEDAWNIENIE WIERZYTELNOŚCI
W przypadku przedawnienia wierzytelności, niezwiązanych z realizacją celów statutowych, może powstać zobowiązanie podatkowe. Wynika to z tego, iż przed przedawnieniem wierzytelności powstały przychody należne, a wartość przedawnionej wierzytelności nie jest kosztem podatkowym. Z tytułu należności przedawnionej może również wystąpić przychód podatkowy, jeżeli odpisy aktualizujące należność zostały zaliczone do kosztów podatkowych (art. 12 ust. 1 pkt 4d updop), a z drugiej strony nie powstaną koszty uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 20 updop), w przeciwieństwie np. do umorzenia wierzytelności lub odpisania jej jako nieściągalnej. Przy przedawnieniu takiej wierzytelności powstaje dochód do opodatkowania, jeżeli nie można go przeznaczyć na realizację niegospodarczych celów statutowych.
Ważne! Jeżeli przedawniona wierzytelność wiąże się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, to nie powstaje dochód do opodatkowania, bo jest spełniony podstawowy warunek zwolnienia, tj. przeznaczenie i wydatkowanie dochodu na realizację celów statutowych.

KOSZTY PODATKOWE
Niektórych wydatków poniesionych przez podatników nie uważa się za koszty podatkowe. W przypadku gdy wydatki (koszty) te wiążą się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę do zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom będzie wolna od podatku. Jeżeli natomiast poniesiony wydatek nie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, a został wydatkowany na inne cele, dochód odpowiadający tym wydatkom będzie podlegał opodatkowaniu. Zwolnienie związane jest bowiem z realizacją określonych w ustawie celów. Jeżeli jednak dochody zostaną wydatkowane na inne cele, wówczas, niezależnie z jakiego okresu pochodziły te dochody, powstanie zobowiązanie podatkowe. Jeżeli nawet w bieżącym okresie nie zostanie osiągnięty dochód, to opodatkowaniu będzie podlegał dochód z wcześniejszego okresu.
Nie we wszystkich przypadkach związek między poniesieniem danego wydatku a osiąganymi przez podatnika przychodami jest bezpośredni. Uzasadnieniem dla poniesienia danego wydatku może być dążenie do realizacji celów statutowych. Taki wydatek, mimo iż bezpośrednio w związku z jego poniesieniem podatnik nie może oczekiwać zwiększenia przychodów, powinien być uznany za poniesiony w celu osiągnięcia przychodów (służący realizacji celów statutowych). Wydatki, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zwiększają dochód, którego równowartość będzie korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego, pod warunkiem iż wydatki te są związane z celami statutowymi. Natomiast dochód stanowiący równowartość wydatku, który nie jest związany z celami statutowymi i nie jest zaliczany do kosztów uzyskania przychodów, będzie podlegał opodatkowaniu.

WYDATKI NA PFRON
Wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, wpływają na zwiększenie dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Ważne! Wpłaty na PFRON nie są według Ministerstwa Finansów wydatkami poniesionymi na cele statutowe.
 
Tym samym dochody odpowiadające równowartości wpłat na PFRON nie są zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych. Takie jest stanowisko Ministra Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską (pismo z 16 lutego 2006 r.), w której ustosunkowując się do orzeczenia wynikającego z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 15 czerwca 2004 r. (sygn. III SA 388/2003), nie został podzielony pogląd, iż wpłaty na PFRON stanowią realizację celów statutowych podatnika.
Jeżeli podatnik uprzednio zadeklarował przeznaczenie dochodu na określone cele statutowe, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia przedmiotowego, a dochód ten wydatkował na inne cele, to podatek od tego dochodu, bez wezwania, powinien wpłacić do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został dokonany wydatek.
Jeżeli podatnik w trakcie roku podatkowym ponosi stratę, ale w latach poprzedzających ten rok (w którymkolwiek roku podatkowym z tych lat) zadeklarował wolny od podatku dochód w związku z jego przeznaczeniem na cele statutowe - to poniesienie wydatku na cele niestatutowe spowoduje powstanie dochodu do opodatkowania.
Sytuacja ta dotyczy również wydatku na PFRON, wykluczonego z kosztów podatkowych, bez względu na źródło jego sfinansowania. W przypadku gdy podatnik nie wykazuje za dany okres dochodów, wówczas ma możliwość wykazania podatku dochodowego w zeznaniu CIT-8 w części I - Inne zobowiązania podatkowe.
 

DOPŁATY
Dopłaty są specyficzną instytucją prawa handlowego i w przeciwieństwie do wpłat na udziały nie są bezwzględnie bezzwrotne. Dopłaty mogą być zwracane wspólnikom, jeżeli nie są wymagane na pokrycie strat w sprawozdaniu finansowym (art. 179 § 1 k.s.h.). Dopłaty na pokrycie strat są zatem bezzwrotne. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 53 updop przekazane dopłaty nie są kosztem uzyskania przychodów i tym samym mogą powodować powstanie dochodu do opodatkowania. Jeżeli zatem organizacja non-profit przekazała bezzwrotną dopłatę na pokrycie straty spółki, to w takim przypadku wystąpi po stronie tej organizacji obowiązek podatkowy w CIT, bowiem w tej sytuacji dochód równoważny przekazanej dopłacie nie może być przeznaczony na cele statutowe.

WYNAGRODZENIA
Przy zwolnieniach przedmiotowych nie ma natomiast podstawy do opodatkowania dochodów w związku z takim faktem, iż dla celów podatkowych, został przyjęty inny termin rozliczenia kosztów podatkowych, niż ma to miejsce w przepisach o rachunkowości. W dacie przeznaczenia dochodów na realizację preferowanych celów statutowych będzie również wolna od podatku ta część dochodu, która stanowi nadwyżkę nad zyskiem bilansowym, wynikającą z takiej okoliczności, iż podatnik nie może w danej chwili zaliczyć do kosztów podatkowych na przykład zarachowanych (niewypłaconych) wynagrodzeń, które są kosztem podatkowym dopiero w dacie wypłaty.
Różnica wynikająca z tego, iż dla celów rachunkowych przyjmuje się w tym przypadku koszty w ujęciu memoriałowym, a dla celów podatkowych kasowym, nie powoduje powstania dochodu do opodatkowania. Zwolnienie dotyczy bowiem dochodu podatkowego, ustalanego na podstawie przepisów ustawy podatkowej, a nie nadwyżki tego dochodu nad zyskiem bilansowym.
Z przepisów podatkowych wyraźnie wynika, że dochód do opodatkowania i należny podatek powstają nie przy deklaracji przeznaczenia dochodu na cele statutowe, lecz wówczas, gdy dochód będzie wydatkowany na inne cele niż cele statutowe, co tworzy tym samym preferencje do realizacji określonych w ustawie podatkowej celów statutowych.

NAGRODY
W związku z wypłatą nagród z zysku po opodatkowaniu, które nie są zaliczane do kosztów podatkowych, dochód organizacji non-profit, z którego są wypłacane nagrody, może być uznany za wolny od podatku dochodowego, jako przeznaczony na realizację celów statutowych. Wypłata nagród, co do zasady, związana jest z realizacją przez pracowników celów statutowych. Wypłata tych nagród, niezaliczonych do kosztów podatkowych, nie spowoduje zatem obowiązku zapłaty podatku dochodowego przez podatników korzystających ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 i 6c updop.

KOSZTY ZARZĄDU
Większość kosztów ponoszonych przez podatników stanowi bezspornie koszty uzyskania przychodów, w tym przede wszystkim koszty związane z zarządzaniem. Zwrot kosztów dojazdu i noclegów w związku z posiedzeniami zarządu jest ekwiwalentem i rekompensatą w ramach wykonywania przez członków zarządu czynności zarządzania osobą prawną.
Nie uważa się natomiast za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji (art. 16 ust. 1 pkt 38a updop). Przepis ten nie dotyczy zatem wydatków na rzecz członków zarządu organizacji non-profit, bowiem zarząd nie jest organem stanowiącym, lecz przede wszystkim zarządzającym (wykonawczym).
Wydatki ponoszone na rzecz członków zarządu powinny być zatem zaliczone do kosztów podatkowych i w związku z tym z tego tytułu nie powstanie dla organizacji dochód do opodatkowania.
 

KOSZTY REPREZENTACJI
Do końca 2006 r. do kosztów uzyskania przychodów nie zaliczano kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona była w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Jeżeli jednak koszty te wiążą się z realizacją celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę do przedmiotowego zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca tym kosztom jest wolna od podatku.
W 2007 r. została dokonana zmiana w przepisach podatkowych polegająca na tym, iż niezależnie od jakiegokolwiek limitu z kosztów podatkowych zostały wykluczone wszelkie koszty reprezentacji, a zaliczone do tych kosztów wszelkie koszty reklamy.
 

KOSZTY ZANIECHANYCH INWESTYCJI
Koszty te mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w przypadku sprzedaży tej inwestycji, gdyż wtedy byłby spełniony warunek mówiący o poniesieniu kosztów w celu osiągnięcia przychodu. Jeżeli jednak te inwestycyjne wydatki wiązały się z realizacją celów statutowych, to ich poniesienie nie powinno powodować powstania dochodu do opodatkowania. Zaniechana inwestycja nie jest też środkiem trwałym i nie musi być w tym przypadku spełniony warunek bezpośredniego powiązania z realizowanymi celami statutowymi.

NAKŁADY NA ŚRODEK TRWAŁY W BUDOWIE
Przepisy podatkowe wyraźnie odróżniają wydatki na nabycie od wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie (art. 16 ust. 1 pkt 1 updop). Przy korzystaniu ze zwolnienia przedmiotowego jest natomiast mowa o nabyciu środków trwałych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych, a ponieważ w tym przypadku środek trwały jest wytwarzany przez podatnika korzystającego ze zwolnienia, to wystarczające jest, aby służył on tym celom.

DAROWIZNY
Niektórych wydatków ponoszonych przez podatników, w tym darowizn, nie uważa się za koszty podatkowe, w związku z czym mogą powstać różnice pomiędzy dochodem podatkowym a zyskiem bilansowym. Jeżeli jednak wydatki (koszty) te wiążą się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, to równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom będzie wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 i 6c updop.
 
 
Formularz CIT-D dotyczący ewidencji podatkowej darowizn jest przeznaczony zarówno dla podatników otrzymujących darowiznę (część C), jak i dla podatników przekazujących darowiznę i równocześnie korzystających z odliczenia (część D). Jeżeli podatnik przekaże darowiznę i nie korzysta z odliczenia, to nie ma obowiązku jej podatkowego dokumentowania.
Organizacje non-profit w związku z otrzymywaniem darowizn są obowiązane w formularzu CIT-D wyodrębnić kwotę ogółem otrzymanych darowizn, ze wskazaniem ich przeznaczenia zgodnie ze sferą działalności pożytku publicznego, z wyszczególnieniem darowizn pochodzących od osób prawnych, z podaniem nazwy i adresu darczyńcy, jeżeli jednorazowa kwota darowizny przekracza 15 000 zł lub jeżeli suma wszystkich darowizn otrzymanych w danym roku podatkowym od jednego darczyńcy przekracza 35 000 zł.
 
Organizacje non-profit przekazujące darowizny i równocześnie korzystające z ich odliczenia są obowiązane wykazać w tym samym formularzu CIT-D kwoty przekazanych darowizn oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanych (nazwę, adres i numer identyfikacji podatkowej). Kwotę dokonanego odliczenia podatnik wykazuje w odrębnym załączniku do zeznania CIT-8/O.
Uwagą! Odliczenie darowizn nie jest korzystne w przypadku organizacji non-profit korzystających z całkowitego zwolnienia, ponieważ w takim przypadku byłyby one zmuszone do wykazania dochodu do opodatkowania. Dzieje się tak z tego powodu, że maksymalny limit odliczenia darowizny wynosi 10% dochodu przed odliczeniem strat podatkowych, chyba że kwestia dotyczyłaby darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą przy której odliczenie może wynosić 100% dochodu.
W formularzach podatkowych na 2006 r. zostały wyodrębnione darowizny wynikające z odrębnych ustaw. Konieczne zatem było wyszczególnienie tych darowizn we wzorach formularzy, m.in. CIT-8/O i CIT-D. Kwestia ta dotyczy 100% odliczenia darowizn na działalność charytatywno-opiekuńczą na podstawie tzw. ustaw „kościelnych”.
 
CZĘŚCI FORMULARZA CIT-8/O, CZ. B
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

CZĘŚĆ FORMULARZA CIT-D, CZ. C
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

CZĘŚĆ FORMULARZA CIT-D, CZ. D
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PROPORCJONALNE ROZLICZENIE KOSZTÓW
 
Proporcjonalne rozliczenie kosztów w oparciu o art. 15 ust. 2a updop nie ma zastosowania przy zwolnieniu przedmiotowym na podstawie art. 17 ust. 1 updop dochodów przeznaczonych na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, z zastrzeżeniem podatników prowadzących tzw. działalność akcyzową, z której dochody są bezwarunkowo opodatkowane. Przedmiotowe zwolnienie polega bowiem na tym, iż dochody są wolne od podatku w terminie deklaracji, niezależnie od źródła ich pochodzenia. Dopiero jeżeli dochody zostaną wydatkowane na inne cele, powstaje zobowiązanie podatkowe.
 

ROZLICZENIE STRAT
Podatnicy korzystający z przedmiotowego zwolnienia nie powinni wykazywać straty z działalności statutowej jako straty ze źródła wolnego od podatku. Przepisy art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 updop nie mają zastosowania do tego zwolnienia przedmiotowego, ponieważ ma ono warunkowy charakter.
Strata na całokształcie działalności może obniżać dochód do opodatkowania w latach następnych.
Podatnicy korzystający z przedmiotowego zwolnienia mają prawo do wykazania strat i odliczenia ich od dochodu na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 updop. Mogą oni o wysokość straty poniesionej w roku podatkowym pomniejszyć dochód w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Zwolnienie przedmiotowe nie dotyczy natomiast dochodów z „działalności akcyzowej”. Poniesiona zatem strata na działalności statutowej nie może obniżać lub eliminować dochodów z tej opodatkowanej „działalności akcyzowej”.
W takiej sytuacji podatnicy powinni wykazać na działalności statutowej stratę (w poz. 35 CIT-8) i w ten sposób może być określony dochód na opodatkowanej „działalności akcyzowej”, wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 updop, w tym np. ze sprzedaży papierosów i piwa.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

CZĘŚĆ FORMULARZA CIT-8, CZ. D
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ZASTOSOWANIE ZWOLNIEŃ W ŚWIETLE ZEZNANIA CIT-8
Organizacje non-profit mają bezwarunkowy obowiązek złożenia zeznania rocznego CIT-8. Wzory formularzy podatkowych CIT zostały dostosowane do ustawowych rozwiązań w zakresie zwolnień przedmiotowych. W informacji CIT-8/O stanowiącej załącznik do zeznania CIT-8 wyodrębnione zostały pozycje dla dochodów wolnych od podatku w związku z ich przeznaczeniem na realizację celów statutowych (art. 17 ust. 1 pkt 4 updop) oraz dochodów organizacji pożytku publicznego (art. 17 ust. 1 pkt 6c updop).
W zeznaniu podatkowym CIT-8 podatnicy korzystający ze zwolnienia przedmiotowego obowiązani są do wykazania sumy kwot wszelkich przychodów i kosztów podatkowych oraz wolnych od podatku dochodów i odliczeń.

CZĘŚĆ FORMULARZA CIT-8, CZ. D
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

CZĘŚĆ FORMULARZA CIT-8, CZ. E
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

CIT-8/O - ZAŁĄCZNIK DO CIT-8 CZ. F
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

CIT-8/O - ZAŁĄCZNIK DO CIT-8
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA