| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Co zrobić, gdy zapomniałeś skorzystać z ulgi

Co zrobić, gdy zapomniałeś skorzystać z ulgi

W sytuacji gdy rozliczając się z fiskusem za dany rok podatkowy zapomnimy skorzystać z ulgi podatkowej, jedynym rozwiązaniem jest złożenie korekty zeznania. Na korektę mamy sporo czasu, bo aż 5 lat od zakończenia roku, w którym składane było zeznanie.

Zgodnie z art. 81a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.; dalej Ordynacja podatkowa) podatnik ma prawo do skorygowania uprzednio złożonej deklaracji. Jak wyjaśniła Justyna Mirkowska, doradca podatkowy w HLB Frąckowiak i Wspólnicy, wraz z korygowaną deklaracją składa się pisemne uzasadnienie przyczyn korekty. W uzasadnieniu korekty należy wskazać, że jej przyczyną jest zapomnienie ujęcia w deklaracji wydatków uprawniających do skorzystania z ulgi.

– Jeżeli przyczyną korekty jest wcześniejsze nieujęcie przysługującej ulgi, to korekta wpłynie na obniżenie należnego podatku dochodowego wykazanego w zeznaniu. W takim przypadku podatnikowi będzie przysługiwało także prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku, zgodnie z art. 75 Ordynacji podatkowej. Wniosek o stwierdzenie nadpłaty powinien zawierać wskazanie na dokonaną korektę i wynikający z niej fakt, że w pierwotnej deklaracji podatnik wykazał zobowiązanie podatkowe w wysokości większej niż jest należne – argumentowała Justyna Mirkowska.

Jednocześnie dodała, że przed złożeniem korekty należy mieć pewność, że podatnik koryguje zeznanie za ten rok podatkowy, w którym został poniesiony wydatek. W zeznaniu za dany rok podatkowy można bowiem odliczyć wyłącznie wydatki poniesione w tym właśnie roku podatkowym. Fakt, kiedy wydatek został poniesiony, musi wynikać z posiadanej przez podatnika dokumentacji. – Jeśli np. w zeznaniu za 2004 rok podatnik zapomniał uwzględnić ulgę remontową, to faktura potwierdzająca poniesione wydatki powinna być wystawiona w roku, którego dotyczy korekta zeznania. Ponadto konieczne jest, by wydatek był związany z remontem czy modernizacją budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zajmowanego przez podatnika na podstawie tytułu prawnego. Nie jest np. możliwe skorzystanie z ulgi przez osobę, która w 2004 roku nie posiadała prawa do żadnego lokalu, ale poniosła już w 2004 roku wydatki na urządzenie nowego mieszkania, które fizycznie już posiadała, ale którego właścicielem formalnie (zgodnie z aktem notarialnym) stała się w 2005 roku. Fakt podpisania aktu notarialnego dopiero w roku 2005 nie dał prawa do dokonania korekty zeznania za rok 2004 – dodała nasza rozmówczyni.

Ewa Matyszewska


reklama

Źródło:

GP

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

decyzje-IT.pl

decyzje-IT.pl to specjalistyczny, internetowy serwis branży IT, stanowiący centrum wiedzy na temat rozwiązań informatycznych dla przedsiębiorstw i organizacji.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »