| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Co zrobić, gdy zapomniałeś skorzystać z ulgi

Co zrobić, gdy zapomniałeś skorzystać z ulgi

W sytuacji gdy rozliczając się z fiskusem za dany rok podatkowy zapomnimy skorzystać z ulgi podatkowej, jedynym rozwiązaniem jest złożenie korekty zeznania. Na korektę mamy sporo czasu, bo aż 5 lat od zakończenia roku, w którym składane było zeznanie.

Zgodnie z art. 81a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.; dalej Ordynacja podatkowa) podatnik ma prawo do skorygowania uprzednio złożonej deklaracji. Jak wyjaśniła Justyna Mirkowska, doradca podatkowy w HLB Frąckowiak i Wspólnicy, wraz z korygowaną deklaracją składa się pisemne uzasadnienie przyczyn korekty. W uzasadnieniu korekty należy wskazać, że jej przyczyną jest zapomnienie ujęcia w deklaracji wydatków uprawniających do skorzystania z ulgi.

– Jeżeli przyczyną korekty jest wcześniejsze nieujęcie przysługującej ulgi, to korekta wpłynie na obniżenie należnego podatku dochodowego wykazanego w zeznaniu. W takim przypadku podatnikowi będzie przysługiwało także prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku, zgodnie z art. 75 Ordynacji podatkowej. Wniosek o stwierdzenie nadpłaty powinien zawierać wskazanie na dokonaną korektę i wynikający z niej fakt, że w pierwotnej deklaracji podatnik wykazał zobowiązanie podatkowe w wysokości większej niż jest należne – argumentowała Justyna Mirkowska.

Jednocześnie dodała, że przed złożeniem korekty należy mieć pewność, że podatnik koryguje zeznanie za ten rok podatkowy, w którym został poniesiony wydatek. W zeznaniu za dany rok podatkowy można bowiem odliczyć wyłącznie wydatki poniesione w tym właśnie roku podatkowym. Fakt, kiedy wydatek został poniesiony, musi wynikać z posiadanej przez podatnika dokumentacji. – Jeśli np. w zeznaniu za 2004 rok podatnik zapomniał uwzględnić ulgę remontową, to faktura potwierdzająca poniesione wydatki powinna być wystawiona w roku, którego dotyczy korekta zeznania. Ponadto konieczne jest, by wydatek był związany z remontem czy modernizacją budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zajmowanego przez podatnika na podstawie tytułu prawnego. Nie jest np. możliwe skorzystanie z ulgi przez osobę, która w 2004 roku nie posiadała prawa do żadnego lokalu, ale poniosła już w 2004 roku wydatki na urządzenie nowego mieszkania, które fizycznie już posiadała, ale którego właścicielem formalnie (zgodnie z aktem notarialnym) stała się w 2005 roku. Fakt podpisania aktu notarialnego dopiero w roku 2005 nie dał prawa do dokonania korekty zeznania za rok 2004 – dodała nasza rozmówczyni.

Ewa Matyszewska


reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Adwokat Marta Kawecka Właściciel portalu LegalnaBudowa.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »