| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Najpierw towar, potem środek trwały

Najpierw towar, potem środek trwały

Jeśli firma decyduje o zaliczeniu do środków trwałych urządzenia nabytego jako towar, to konieczne jest dokonanie korekty kosztów w księdze przychodów i rozchodów.

W działalności firmy mogą zdarzyć się sytuacje, w których zmienia ona decyzję co do wykorzystania zakupionych urządzeń. Zdarzenie takie powinno zostać odpowiednio ujęte w księdze przychodów i rozchodów. Jednym z takich przypadków jest przekwalifikowanie towaru na środek trwały.



U podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów wartość nabytych towarów – co do zasady – zalicza się do kosztów w chwili zakupu. Wynika to z brzmienia art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.). W myśl tego przepisu koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Jedynie podatnicy, którzy chcą, mogą wybrać rozliczanie kosztów w czasie na zasadach analogicznych jak podmioty prowadzące księgi rachunkowe. Pozwala na to ust. 5 omawianego przepisu. Jest to jednak rozwiązanie rzadko stosowane w praktyce. Najczęściej więc, w sytuacji opisanej w przykładzie, konieczne będzie wyksięgowanie komputerów przekwalifikowanych na środki trwałe z kosztów uzyskania przychodów. Dokonuje się tego wpisując w kolumnie 10 wartość korekty ze znakiem minus bądź kolorem czerwonym. Podstawą takiego zapisu jest dowód wewnętrzny. Musi on odpowiadać wymogom określonym w par. 12 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. nr 152, poz. 1475 z późn. zm.). Powinien więc zawierać m.in. datę wystawienia, opis operacji i jej wartość oraz podpis osoby uprawnionej do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych.



PRZYKŁAD


W styczniu spółka cywilna zajmująca się handlem komputerami przenośnymi kupuje 10 komputerów o wartości netto 4000 zł każdy z przeznaczeniem ich do sprzedaży. Następnie po dwóch miesiącach wspólnicy postanawiają, że ostatnie dwa niesprzedane komputery zostaną w firmie jako środki trwałe – będą używane do ewidencji zamówień i prezentacji sprzętu. Wymaga to odpowiedniej korekty kosztów oraz ujęcia komputerów w ewidencji środków trwałych.



Wycofanie towaru handlowego ze sprzedaży i uznanie za środek trwały pociąga za sobą konieczność ujęcia go w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych oraz rozpoczęcie jego amortyzacji od miesiąca następnego.



Konrad Piłat


konrad.pilat@infor.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna Konieczny Grzybowski Polak sp. k.

Kancelaria

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK