REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O czym musisz wiedzieć podpisując pierwszą umowę o pracę?

Subskrybuj nas na Youtube
O czym musisz wiedzieć podpisując pierwszą umowę o pracę? Fot. Fotolia
O czym musisz wiedzieć podpisując pierwszą umowę o pracę? Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jesteś młodym pracownikiem, który po raz pierwszy wkracza na rynek pracy? Nie wiesz jakie masz prawa i obowiązki związane z nawiązaniem stosunku pracy? O czym powinieneś pamiętać przy podpisaniu umowy o pracę?

Obowiązkowe elementy umowy o pracę

REKLAMA

Prawidłowo skonstruowana umowa o pracę powinna zawierać: określenie jaki jest to rodzaj umowy, dane pracodawcy oraz pracownika, datę i nazwę stanowiska, a także miejsce wykonywania pracy wraz z datą rozpoczęcia. Jeden z najważniejszych elementów umowy stanowi także wynagrodzenie oraz prawidłowo określony wymiar czasu pracy. Warto zwrócić uwagę na wysokość wynagrodzenia, gdyż w przypadku umowy o prace płaca minimalna wynosi obecnie 1680 zł brutto przy pełnym wymiarze czasu pracy. W zakresie wymiaru czasu pracy funkcjonują określenia: pełny etat, ½ lub 4/5 etatu lub jest on określony godzinowo, np. 40 godzin w tygodniu. Warto pamiętać, że zarówno umowa, jak i każda jej zmiana powinny mieć formę pisemną.

REKLAMA

Podpisując umowę pamiętaj, że powinieneś otrzymać egzemplarz podpisanej umowy. Zdarza się, że umowa zawarta jest ustnie, mimo to najpóźniej w pierwszym dniu Twojej pracy pracodawca musi potwierdzić na piśmie rodzaj umowy i warunki zatrudnienia. Jeżeli umowa nie określa daty rozpoczęcia pracy, stosunek pracy trwa od dnia podpisania tej umowy.

Wypowiedzenie umowy o pracę pracownicy w ciąży

Obowiązki pracodawcy

Pracodawca najpóźniej 7 dni od zawarcia umowy o pracę musi poinformować Cię na piśmie: o tym ile godzin dziennie będziesz pracował, jak często będziesz otrzymywał pensję (nie może być wypłacana rzadziej niż 1 raz w miesiącu), ile przysługuje Ci urlopu i kiedy nabywasz do niego prawo, a także jaki obowiązuje okres wypowiedzenia.

Regulamin pracy obowiązujący u danego pracodawcy zawiera informacje o: godzinach, na które przypada pora nocna, miejscu, terminie i sposobie wypłaty pensji, sposobie potwierdzania obecności w pracy oraz sposobie usprawiedliwiania nieobecności. Jeżeli pracodawca nie posiada regulaminu pracy, wszystkie powyższe informacje powinien przekazać Ci na piśmie najpóźniej 7 dni od daty zawarcia umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatrudnianie pracowników sezonowych - zasady

Dwie umowy na czas określony

Pracodawca może podpisać z Tobą tylko dwie kolejne umowy na czas określony, natomiast trzecia powinna być już umową na czas nieokreślony. Nakaz ten dotyczy jednak tylko takich kolejnych umów na czas określony, pomiędzy którymi przerwa nie przekracza 1 miesiąca. Zasada ta nie ma zastosowania do umowy na okres próbny, na zastępstwo oraz umowy na czas wykonywania określonej pracy lub umowy na czas określony pracowników tymczasowych. Warto pamiętać, że podpisanie aneksu do umowy o pracę przedłużającego czas jej trwania jest zawarciem kolejnej umowy.

Zmiana treści umowy

Jeśli pracodawca chce zmienić treść umowy, może to zrobić albo w drodze porozumienia stron albo w drodze tzw. wypowiedzenia zmieniającego. W pierwszym przypadku zmianę warunków umowy mogą zainicjować obie strony, podpisując aneks do umowy zawierający uzgodnione przez pracodawcę i pracownika zmiany warunków oraz termin, od którego zmiany te mają nastąpić. Wypowiedzenie zmieniające natomiast może zainicjować jedynie pracodawca. Stanowi ono pisemną informację pracodawcy o zmianie warunków pracy lub płacy. Warto pamiętać, iż zmiana ta nastąpi po upływie okresu wypowiedzenia, tylko jeśli wyrazisz na to zgodę. W przypadku nie zaakceptowania przez Ciebie warunków zaproponowanych przez pracodawcę w wypowiedzeniu zamieniającym (do połowy okresu wypowiedzenia możesz się nie zgodzić na nowe warunki) Twoja umowa rozwiąże się z upływem okresu wypowiedzenia.

Jakie obowiązki ma pracodawca wobec pracownika

Warto pamiętać, że umowy zlecenia i o dzieło nie są umowami o pracę, a więc podpisując je nie posiadasz praw i obowiązków opisanych powyżej.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Autor: Magdalena Warchoł

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA