REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF jest już w innych krajach. I to nie tylko Europy. Jak e-faktury działają na całym świecie?

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
KSeF jest już w innych krajach. I to nie tylko Europy. Jak e-faktury działają na całym świecie?
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

E-faktury okazały się skutecznym narzędziem również w takich krajach jak np. Australia, Chiny, Hongkong, Tajwan, Japonia, Korea Południowa, Indie, Brazylia, Chile i Meksyk.

1 lipca 2024 roku wiele zmieni w polskich przedsiębiorstwach. To wtedy korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur stanie się obowiązkiem. Jednak fakturowanie elektroniczne będzie obligatoryjne nie tylko w naszym kraju. W kilku państwach na świecie system e-faktur działa już od lat. Według założeń projektu ViDA “VAT in the Digital Age” obowiązek wprowadzenia e-faktur docelowo ma dotyczyć wszystkich krajów Unii Europejskiej.  Z raportu Komisji Europejskiej z 2021 roku wynika, że jednym z celów tego projektu jest zmniejszenie szacowanej luki podatkowej w wysokości 134 miliardów euro w dochodach z podatku VAT. Przyjrzyjmy się, jak system e-faktur funkcjonuje w innych krajach.

REKLAMA

Autopromocja

E-faktury w Unii Europejskiej. VIDA pod lupą

Jednym z kluczowych celów projektu ViDA jest wprowadzenie systemu raportowania transakcji poprzez wykorzystanie e-faktur. Ta innowacyjna funkcjonalność przybierze formę RTR (Real Time Reporting), czyli raportowania transakcji w czasie rzeczywistym. 

RTR to zasada, która wymaga przekazywania informacji dotyczących transakcji podatku VAT w czasie niemal natychmiastowym – na przykład zaraz po wystawieniu faktury w odpowiedniej aplikacji. Wdrożenie systemu Real Time Reporting staje się coraz bardziej atrakcyjne dla rządów nie tylko w Europie, ale na globalną skalę. Jest to skuteczna strategia, pozwalająca na lepszą kontrolę nad przepływem środków z tytułu podatku VAT i umożliwiająca jednocześnie bardziej skuteczną walkę z oszustwami podatkowymi.

Wprowadzenie e-faktur jest odpowiedzią na kilka potrzeb światowej gospodarki. Pierwszą z nich jest galopująca cyfryzacja i konieczność dostosowania stylu pracy i obiegu dokumentów do potrzeb współczesnego biznesu. Kolejnym powodem stojącym za koniecznością wprowadzenia ujednoliconego systemu e-faktur była potrzeba szybkiego, zdalnego dotarcia do wszystkich klientów podczas lockdownu związanego z pandemią COVID-19. Finalnie, wdrożenie systemu faktur ustrukturyzowanych jest jednym z założeń projektu VIDA.

E-faktury w Europie

REKLAMA

W Polsce jest to KSeF. W pozostałych krajach system nosi inne nazwy. Jednak zasada działania jest taka sama: przekazywanie ustrukturyzowanych faktur elektronicznych do systemu, który przesyła te dane do organów podatkowych. A to, jak nietrudno się domyślić, umożliwia tym instytucjom bieżący wgląd w zobowiązania VAT na fakturach przedsiębiorców. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Jednym z największych wyzwań związanych z wprowadzeniem obowiązkowego e-fakturowania jest odpowiednie przygotowanie technologiczne. Pracują nad nim nie tylko jednostki rządowe, ale i producenci narzędzi wspierających codzienną pracę księgowych i biur rachunkowych. Integracja tych systemów jest niezbędna do tego, by przedsiębiorstwa płynnie i bezboleśnie przeszły na wystawianie i pobieranie faktur ustrukturyzowanych – mówi Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta systemu SaldeoSMART.

Włochy liderem

Włoski odpowiednik polskiego KSeF, czyli Sistema di Interscambio (SdI), został uruchomiony w 2019 roku. Italia stała się więc pionierem e-fakturowania wśród wszystkich krajów UE. Za przykładem Włoch ścieżką cyfryzacji faktur podążyły między innymi Francja, Hiszpania, Polska, Grecja i Turcja. Można założyć, że lista krajów korzystających z różnych systemów e-faktur będzie się powiększać w ciągu najbliższych kilku lat. Francja, Hiszpania i Polska właśnie teraz wprowadzają obowiązkowe e-fakturowanie. Nowe systemy będą obowiązywać od 2023 roku w Hiszpanii i od 2024 roku we Francji i Polsce.

- Warto zaznaczyć, że Niemcy, Portugalia, Belgia i Holandia już teraz prowadzą stopniowe przygotowania do wprowadzenia obowiązkowego systemu e-faktur. Co prawda obligatoryjne fakturowanie elektroniczne B2G (Business to Government) funkcjonuje w Europie od niemal dekady, ale e-faktury w sektorze B2B nadal stanowią nowość i budzą kontrowersje – wyjaśnia Krzysztof Wojtas.

Francja będzie działać w systemie hybrydowym

Kto narzekał na rozwiązanie systemowe rodzimego KSeF, może pocieszyć się informacją, że w innych krajach e-fakturowanie jest bardziej złożone. We  Francji cały proces wystawiania i przesyłania ustrukturyzowanych faktur będzie odbywał się w formie hybrydowej. Oznacza to, że przedsiębiorcy będą zobligowani do korzystania z portalu rządowego lub z platformy PDP (plateforme de dématérialisation partenaire).  PDP to narzędzie certyfikowane przez francuską administrację podatkową, które zbiera i przekazuje dane z faktur do organu podatkowego.

Hiszpania i FACeB2B

8 lipca 2022 roku hiszpański rząd opublikował nowe propozycje projektu ustawy "Ley Crea y Crece”. Od czasu jej wejścia w życie duże firmy (a za takie uznano te o rocznych przychodach przekraczających 8 milionów euro) będą miały rok na dostosowanie procesów i aplikacji do wymaganego systemu. Mniejsze firmy będą miały na to 2 lata. Hiszpańskim odpowiednikiem polskiego KSeF-u jest bezpłatna platforma FACeB2B, umożliwiająca fakturowanie elektroniczne B2B.

Grecja i platforma MyDATA

Grecki system MyDATA zbiera dane z e-faktur dla transakcji B2B i B2G. Na tej platformie władze greckie przetwarzają zgromadzone informacje i generują raporty finansowe dla każdego podatnika w tym kraju. Co ciekawe – MyDATA odegrała kluczową rolę w redukcji szacowanej luki podatkowej Grecji.

Niemcy a e-faktury

W Niemczech proces wprowadzania powszechnych e-faktur staje się nieco bardziej skomplikowany, ponieważ każdy land rządzi się swoimi prawami. Może indywidualnie ustalać przepisy oraz wyznaczać różne terminy podatkowe. Jednak pojęcie e-faktur nie jest Niemcom obce. Od 2019 roku wszystkie faktury elektroniczne związane z zamówieniami publicznymi w tym kraju muszą być przetwarzane w postaci ustrukturyzowanej za pośrednictwem Platformy Elektronicznego Fakturowania (PEF). 

E-faktury nie tylko w Europie

E-faktury okazały się skutecznym narzędziem również w takich krajach jak np. Australia, Chiny, Hongkong, Tajwan, Japonia, Korea Południowa, Indie, Brazylia, Chile i Meksyk. 

To właśnie w Meksyku miały one za zadanie zminimalizować lukę podatkową wynikającą z niezapłaconego VAT. Co ciekawe – szybko osiągnęły swój cel. Z pracy naukowej Dr. Jay Rosengarda “Tax Digitalization in Mexico: Pathways Forward” wynika, że wprowadzenie e-faktur w tym kraju poprawiło przychody z podatków aż o 48%.

- Za przykładem Meksyku podążyły Włochy. Był to pierwszy kraj europejski, który wprowadził obowiązkowe fakturowanie elektroniczne dla transakcji. Co ciekawe – stało się to wbrew ówczesnej dyrektywie VAT UE (2010/45), która wyraźnie stwierdza, że nabywca musi wyrazić zgodę na wymianę faktur elektronicznych – dodaje Krzysztof Wojtas z SaldeoSMART.

Z raportu Unified Post Group wynika, że rynek europejski podąża w kierunku pełnego wykorzystania fakturowania elektronicznego. Włochy, jako jedyny z przeanalizowanych krajów, wprowadziły obowiązkowe stosowanie e-faktur w swoich rozliczeniach.  Od stycznia 2019 do kwietnia 2020 roku wygenerowały ponad 2 miliardy takich dokumentów. Inne państwa europejskie znajdują się teraz na różnych etapach wdrażania rozwiązań związanych z e-fakturami. 

W niektórych z nich e-faktury są obecnie używane tylko w transakcjach z sektorem publicznym B2G. To oznacza, że choć europejski rynek zaczyna akceptować ideę elektronicznej wymiany dokumentów, proces ten przebiega w każdym kraju w innym tempie.

- Choć droga do powszechnego stosowania fakturowania elektronicznego w Europie może być kręta, ostatecznie podążanie nią przyczyni się do przyspieszenia cyfryzacji procesów finansowych w Europie. A w to stanowczo warto inwestować czas i zasoby – podsumowuje Krzysztof Wojtas.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA