REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do wystawiania e-faktur w KSeF wystarczą bezpłatne aplikacje [Komunikat MF]

KSeF - bezpłatne aplikacje Ministerstwa Finansów
Do wystawiania e-faktur w KSeF wystarczą bezpłatne aplikacje [Komunikat MF]
Ministerstwo Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów informuje, że już teraz (póki co dobrowolnie) mogą z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) korzystać zarówno mikroprzedsiębiorcy, jak i duże firmy. Resort wskazuje, że dostęp do KSEF i wystawianie faktur w tym systemie nie wymaga specjalnego oprogramowania. Można stosować bezpłatne narzędzia (aplikacje) przygotowane przez Ministerstwo Finansów. Dają one możliwość przetestowania e-fakturowania zarówno samodzielnie, jak i z partnerem biznesowym.

Obowiązkowy KSeF od lipca 2024 r. Ale już teraz można przetestować e-fakturowanie

Ministerstwo Finansów przypomina, że korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur będzie obowiązkowe dopiero od 1 lipca 2024 r. (dla przedsiębiorców zwolnionych z VAT od 1 stycznia 2025 r.). Ale - zdaniem resortu - warto już dziś sprawdzić jak KSeF działa. Dla chętnych system jest dostępny już od 1 stycznia 2022 r. Można się z nim łączyć korzystając z API udostępnionego przez Ministerstwo Finansów i z jego pomocą zintegrować posiadane oprogramowanie finansowo-księgowe. Można też korzystać z bezpłatnych narzędzi przygotowanych przez Ministerstwo Finansów: Aplikacji Podatnika KSeF i e-mikrofirmy.

REKLAMA

Autopromocja

Aplikacja Podatnika KSeF

Aktualnie Aplikacja Podatnika KSeF jest dostępna w trzech środowiskach:
- testowym,
- przedprodukcyjnym (Demo),
- produkcyjnym.

- W pierwszym kroku najlepiej skorzystać z wersji testowej. Tu można oswoić się ze strukturą faktury i poznać funkcjonalności systemu. Ważne jest, żeby na tym etapie nie wpisywać prawdziwych danych, gdyż mogą być one widoczne dla wszystkich. – radzi Krzysztof Rogowski, kierownik projektu KSeF w Ministerstwie Finansów.

Kolejnym krokiem może być przejście na wersję przedprodukcyjną (Demo). Tu już logujemy się swoimi rzeczywistymi danymi, zgodnie z zamieszczoną na stronie instrukcją.

- Na tym etapie warto zaangażować swojego partnera biznesowego. Chodzi o to, żeby wzajemnie sobie wysyłać i odbierać faktury. Nie będą one wywoływać żadnego skutku prawnego, ale da to możliwość przejścia całego procesu. Wersja przedprodukcyjna opiera się o faktyczne dane uwierzytelniające zatem tak wystawione faktury będą widoczne wyłącznie dla wystawcy i odbiorcy. – mówi Krzysztof Rogowski.

Następnie można przejść już do wersji produkcyjnej i wystawiać oraz odbierać e-faktury tą drogą, jeżeli partnerzy biznesowi już korzystają z KSeF. Jeśli nie, to można wystawić fakturę w KSeF i korzystać z zalet systemu, ale wysyłać ją w uzgodnionej z kontrahentem formie np. mailem jako plik PDF.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aplikacja E-mikrofirma

Korzystający z e-Urzędu Skarbowego znajdą w nim aplikację e-mikrofirma, która przeznaczona jest dla osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Dzięki niej łatwo można powiązać istniejące konto z KSeF, wystawić fakturę w KSeF. Można też odebrać fakturę z KSeF i przenieść bezpośrednio do ewidencji VAT. Bez ręcznego przepisywania danych!

Bezpłatne spotkania on-line „Środy z KSeF”

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa zapraszają na ogólnopolski cykl spotkań on-line dla mikroprzedsiębiorców nt. Krajowego Systemu e-Faktur. Bezpłatne webinaria odbywają się w każdą środę od połowy listopada do połowy grudnia. Najbliższe już  29 listopada, kolejne 6 i 13 grudnia.

Przeprowadzą je eksperci Krajowej Administracji Skarbowej.

W trakcie webinarium opowiedzą o:

  • nowych zasadach fakturowania w Polsce,
  • uwierzytelnieniu w KSeF i nadawaniu uprawnień,
  • różnicy pomiędzy fakturą elektroniczną a e-Fakturą,
  • wystawianiu oraz otrzymywaniu faktur w KSeF,
  • bezpłatnych narzędziach KSeF,
  • tym gdzie znaleźć komunikaty, informacje, odpowiedzi na pytania.

Szczegółowe informacje, m.in. o godzinach spotkań oraz linki do nich można znaleźć na stronach internetowych poszczególnych izb administracji skarbowej i urzędów skarbowych.
Adresy stron internetowych izb administracji skarbowej.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA