REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy dochodzi do naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Niepytalski
aplikant radcowski

REKLAMA

Naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa może powodować odpowiedzialność cywilną względem przedsiębiorcy, którego tajemnicę naruszono, a także odpowiedzialność karną. Kiedy mamy do czynienia z naruszeniem tajemnicy przedsiębiorstwa?

REKLAMA

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jednolity: Dz. U. 2003 r. Nr 153 poz. 1503 ze zm., dalej „uznk”) przekazanie, ujawnienie lub wykorzystanie cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa albo ich nabycie od osoby nieuprawnionej, stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, jeżeli zagraża lub narusza interes przedsiębiorcy. Naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa może rodzić odpowiedzialność cywilną (np. odszkodowawczą) względem przedsiębiorcy, którego tajemnicę naruszono, a nawet odpowiedzialność karną.

REKLAMA

Dla oceny, czy w danym przypadku doszło do tego rodzaju naruszenia, kluczowe znaczenie ma każdorazowo rozstrzygnięcie, czy dana informacja może być zakwalifikowana jako tajemnica przedsiębiorstwa. Definicję tajemnicy przedsiębiorstwa sformułowano w art. 11 ust. 4 uznk, zgodnie z którym, przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. Należy przy tym zwrócić uwagę, że powyższa definicja ma znaczenie nie tylko na gruncie przepisów o czynach nieuczciwej konkurencji, odwołują się bowiem do niej także inne regulacje, np. przepisy o zamówieniach publicznych. Warto zatem wyjaśnić poszczególne elementy powyższej definicji.

Kupując „na firmę” pamiętaj, że nie jesteś konsumentem

Opłaty półkowe - kiedy można dochodzić ich zwrotu?

Zapraszamy na forum Prawo gospodarcze

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Po pierwsze zatem, informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa to informacje nieujawnione do wiadomości publicznej. Ponieważ przedsiębiorstwo to zwykle organizacja, w strukturze której działa wiele osób, również tajemnice przedsiębiorstwa są często znane pewnemu szerszemu kręgowi osób uczestniczących w działalności przedsiębiorstwa. Dla zakwalifikowania informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa istotne jest jednak, aby informacje takie nie były powszechnie dostępne. Przykładowo, nie jest tajemnicą przedsiębiorstwa nawet specjalistyczna wiedza branżowa, jeśli jest ona dostępna np. w publikacjach naukowych.

Ponadto, tajemnica przedsiębiorstwa musi posiadać wartość gospodarczą. O tym, czy dane informacje rzeczywiście posiadają wartość gospodarczą, decydują przy tym kryteria obiektywne, a nie subiektywne przekonanie przedsiębiorcy. Tajemnicą przedsiębiorstwa będą więc takie informacje, które mogą przedstawiać realną wartość, zwłaszcza dla konkurencji.

Ustawa przykładowo wymienia rodzaje informacji, jakie mogą być objęte tajemnicą przedsiębiorstwa, wymieniając informacje techniczne, technologiczne i organizacyjne. Tajemnicę przedsiębiorstwa mogą także stanowić inne informacje, np. koncepcje (ekonomiczne, marketingowe), informacje o kontrahentach itp.

Niezależnie od tego, z jakim rodzajem informacji mamy do czynienia, dla uznania ich za tajemnicę przedsiębiorstwa konieczne jest także aby przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. Nie stanowią zatem tajemnicy przedsiębiorstwa takie informacje, które stanowią wartość gospodarczą i nawet nie są publicznie dostępne, ale przedsiębiorca nie podejmuje żadnych działań zmierzających do zachowania ich w tajemnicy (przykładowo, przekazuje informacje na spotkaniach z kontrahentami, nie zastrzegając ich poufności). Działania zmierzające do zachowania poufności mogą być jednak zarówno sformalizowane (umowy o zachowaniu poufności, wewnętrzne regulaminy), jak i niekiedy wręcz dorozumiane (np. zwyczajowo przyjęta we współpracy z kontrahentami poufność negocjacji).

Wycena marki przedsiębiorstwa

Metoda kasowa rozliczeń w 2013 r.

Podsumowując, ponieważ naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa może rodzić odpowiedzialność cywilną lub karną, kluczowe znaczenie ma ocena, czy określone dane mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa. Za tajemnicę przedsiębiorstwa uznaje się takie informacje, które nie są publicznie dostępne, stanowią wartość gospodarczą, a przedsiębiorca podjął działania celem zachowania ich w poufności.

Krzysztof Niepytalski, aplikant radcowski
M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA