REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie obowiązki ma pracodawca na przełomie roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obowiązki pracodawcy na przełomie roku – o czym należy pamiętać? /fot. Fotolia
Obowiązki pracodawcy na przełomie roku – o czym należy pamiętać? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Koniec starego i początek nowego roku to szczególnie ważny czas dla pracodawców, z uwagi na szereg określonych obowiązków podatkowych, sprawozdawczych czy też tych bezpośrednio związanymi z pracownikami. Większość z tych obowiązków ma ściśle określony termin.

REKLAMA

Rozliczenia podatkowe

Do 31 stycznia każdy pracodawca musi przekazać do US, właściwego ze względu na siedzibę, deklaracje roczne PIT-4R lub PIT-8AR (PIT-8AR dotyczy zryczałtowanego podatku) oraz także do końca stycznia musi przekazać do urzędu skarbowego:

PIT-11 – informację o dochodzie rocznym i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy za poprzedni rok (pracownikom PIT-11 należy przekazać do końca lutego),

● PIT-8C – w przypadku wypłaty świadczeń z innych źródeł, od których nie była odprowadzona zaliczka na podatek dochodowy ani zryczałtowany podatek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co ważne, w przypadku kiedy pracodawca nie wywiąże się z tego obowiązku, może liczyć się z poważnymi konsekwencjami zarówno karnymi, jak i skarbowymi. Jeśli z różnych przyczyn dojdzie do zaniechania tego obowiązku, pracodawca powinien niezwłocznie przekazać do urzędu zaległą deklarację oraz zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego (czynny żal). Czynny żal podatnik powinien złożyć w formie pisemnej, za pośrednictwem poczty lub osobiście w urzędzie skarbowym.

Polecamy: Komplet podatki 2019

PFRON

Pracodawcy, którzy zatrudniają co najmniej 25 pracowników, muszą liczyć się z obowiązkiem złożenia odpowiedniej deklaracji w ramach systemu e-PFRON. W zależności od wskaźnika zatrudnienia niepełnosprawnych powinien to być:

● dokument DEK-R – składają go pracodawcy, którzy nie osiągnęli odpowiednich wskaźników zatrudnienia osób niepełnosprawnych (co najmniej 6%);

● dokument INF-1 – składają go pracodawcy, którzy osiągnęli odpowiednie wskaźniki zatrudnienia niepełnosprawnych.

GUS

Obowiązek sprawozdawczy to kolejne ważne zadanie, o którym powinni pamiętać pracodawcy. W wypełnionych sprawozdaniach do Głównego Urzędu Statystycznego przekazują oni informacje na temat warunków pracy, wynagrodzeń czy zagrożeń na stanowiskach pracy. Sprawozdania, które należy sporządzić, to najczęściej:

● Z-05 – badanie popytu na pracę – za IV kwartał 2018 r. należy złożyć do 9 stycznia 2019 r.,

● Z-06 – sprawozdanie o pracujących, wynagrodzeniach i czasie pracy – za rok 2018 należy złożyć do 18 stycznia 2019 r. lub do 2 lutego 2019 r.,

● Z-10 – sprawozdanie o warunkach pracy – za rok 2018 należy złożyć do 15 stycznia 2019 r. W 2019 roku termin został wydłużony do 15 lutego.

ZFŚS

REKLAMA

Pod koniec roku, kiedy już znana jest rzeczywista liczba zatrudnionych w danej firmie pracowników, pracodawcy, którzy w danym roku tworzą zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, są zobowiązani do korekty odpisów. Po przeliczeniu liczby zatrudnionych ustalają oni, czy odprowadzane przez niego odpisy były właściwe, a jeśli nie – powinni dokonać stosownej korekty, a w przypadku zaniżenia odpisu wpłacić różnicę na konto funduszu.

Tworzenie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jest konieczne, jeśli 1 stycznia danego roku pracodawca zatrudnia co najmniej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Pozostali pracodawcy mogą, ale nie muszą go tworzyć.

ZUS IWA

REKLAMA

ZUS IWA to dokument, który należy przekazać do ZUS-u w celu ustalenia wysokości składki na ubezpieczenie wypadkowe. Jest to składający się z 6 bloków krótki formularz zawierający dane organizacyjne, identyfikacyjne oraz przede wszystkim dane dotyczące wypadków, jakie miały miejsce w roku, za który składana jest IWA. Na jej podstawie jest ustalana wysokość opłaty wypadkowej, jaka będzie obowiązywać przez następny rok składkowy, czyli od 1 kwietnia do 31 marca. Do 31 stycznia pracodawcy mają obowiązek przekazania deklaracji ZUS IWA za rok 2018. O tym, czy płatnicy muszą ją złożyć, decyduje kilka zasadniczych warunków:

● byli zgłoszeni nieprzerwanie w ZUS-ie jako płatnicy składek na ubezpieczenie wypadkowe od 1 stycznia do 31 grudnia roku, za który składana jest informacja i co najmniej jeden dzień w styczniu następnego roku;

● w roku, za który składana jest informacja, zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych;

● byli wpisani do rejestru REGON 31 grudnia roku, za który jest składana informacja ZUS IWA.

Zobacz także: Moja firma


Urlopy pracownicze

Początek roku to czas kiedy pracodawca powinien sprawdzić stany urlopowe swoich pracowników. Zgodnie z art. 153 § 2 Kodeksu pracy wraz z pierwszym dniem nowego roku wszyscy pracownicy nabywają prawa do nowego urlopu wypoczynkowego. W zależności od stażu urlopowego, może wynosić 26 lub 20 dni. Po przeanalizowaniu stanu urlopowego ważne jest, aby sporządzić plan urlopów na dany rok. Przy jego tworzeniu należy wziąć pod uwagę wnioski pracowników, jednak pamiętając przy tym o konieczności zapewnienia normalnego toku pracy. Plan urlopowy nie musi obejmować całego roku i może być później korygowany. Przekazuje się go pracownikom w sposób przyjęty u danego pracodawcy (art. 163 § 2 Kodeksu pracy). Nie powinien zostać w nim uwzględniony urlop na żądanie.

Należy pamiętać, że pracownikowi, który wychowuje dziecko w wieku do 14 lat, przysługują dodatkowo 2 dni lub 16 godzin opieki nad dzieckiem, za które zachowuje prawo do wynagrodzenia (art. 188 § 1 Kodeksu pracy). Co ważne, urlop ten jeśli nie zostanie wykorzystany w danym roku, nie przechodzi na rok następny i nie przysługuje za niego ekwiwalent.

Świadczenia chorobowe

Bywają sytuacje, kiedy pracownik choruje na przełomie roku, czyli jego choroba obejmuje zarówno grudzień, jak i styczeń. Pracodawca powinien pamiętać, że świadczenia chorobowe dla pracowników zatrudnionych na umowie o pracę przez pierwsze 33 dni są wypłacane ze środków pracodawcy. Zasada ta dotyczy pracowników przed 50. rokiem życia. W przypadku osób, które ukończyły 50 lat, okres ten jest krótszy i wynosi 14 dni. Jeżeli jednak za 31 grudnia pracownik otrzymał wynagrodzenie chorobowe, wówczas od 1 stycznia nadal przysługuje mu wynagrodzenie chorobowe, limit 33 dni (lub odpowiednio 14 dni dla osób powyżej 50. roku życia) liczony jest bowiem od nowa. Jeżeli z kolei za 31 grudnia pracownik otrzymał zasiłek chorobowy, wówczas za kontynuację zwolnienia lekarskiego w styczniu również otrzyma zasiłek chorobowy.

Zmiany stawek

W 2019 roku minimalna płaca wynosi 2250 zł brutto. Poza pracownikami etatowymi należy pamiętać o zleceniobiorcach. Minimalna stawka godzinowa dla zleceniobiorcy wynosi 14,70 zł brutto za 1 godzinę pracy. Jeśli więc w danej firmie pracują osoby, które zarabiają minimalną pensję, należy przygotować dla nich aneksy. Każdemu pracownikowi bowiem należy zagwarantować minimalną stawkę wynagrodzenia. Jeśli w umowie jako wynagrodzenie zostało określone „wynagrodzenie minimalne”, to nie trzeba dokonywać zmian w umowie. Nieprzygotowanie aneksu nie zwalnia pracodawcy z wypłaty minimalnego wynagrodzenia zgodnie z obowiązującym w danym roku.

Autor: Agnieszka Walczyńska, ekspert ​wFirma.pl

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak wystawiać faktury w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA