REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnienie współmałżonka we własnej firmie - forma zatrudnienia, podatki (koszty) i składki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Zatrudnienie współmałżonka we własnej firmie - forma zatrudnienia, podatki (koszty) i składki
Zatrudnienie współmałżonka we własnej firmie - forma zatrudnienia, podatki (koszty) i składki

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc własną działalność gospodarczą, często przedsiębiorcy decydują się na współpracę z najbliższymi. Zatrudnienie żony czy męża to możliwość spędzania większej ilości czasu razem, a także zaufany pracownik na miejscu. Wspierając firmy rodzinne, urzędy powinny umożliwiać małżonkom wspólną pracę – jak to działa w praktyce? Jak można zatrudnić małżonka (forma zatrudnienia) i jakie wiążą się z tym koszty podatkowe i składkowe?

Współpraca z małżonkiem – umowa o pracę  i osoba współpracująca

W Polsce istnieją różne formy zatrudniania i współpracy. Dwie najpopularniejsze z nich, to umowa o pracę (na podstawie kodeksu pracy z pracownikiem) oraz umowa zlecenia (umowa cywilno-prawna z zleceniobiorcą). W przypadku współpracy w ramach umowy o pracę, na podstawie systemu ubezpieczeń społecznych można wyodrębnić trzecią grupę osób - tak zwane "osoby współpracujące".

REKLAMA

REKLAMA

Definicja prawna:

art. 8 ust. 11 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Za osobę współpracującą z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność, zleceniobiorcami oraz z osobami fizycznymi, wskazanymi w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4-5a, uważa się małżonka, dzieci własne, dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione, rodziców, macochę i ojczyma oraz osoby przysposabiające, jeżeli pozostają z nimi we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują przy prowadzeniu tej działalności lub wykonywaniu umowy agencyjnej lub umowy zlecenia; nie dotyczy to osób, z którymi została zawarta umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego.

REKLAMA

Zgodnie z art. 8 ust. 2, jeżeli pracownik spełnia kryteria dla osoby współpracującej (czyli jest na przykład małżonkiem), dla celów ubezpieczeń społecznych jest traktowany jako osoba współpracująca. Tego rodzaju kwalifikacja ma konkretne skutki w zakresie wysokości obowiązkowych składek za małżonka. Oznacza to, że jeżeli w prowadzeniu działalności pomaga mąż czy żona, to z założenia powinien zostać zarejestrowany w ZUS, na zasadach odpowiadających zasadom przedsiębiorcy (bez możliwości korzystania z preferencji). Wyjątkami będą sytuacje, kiedy małżonek posiada odpowiednią umowę o pracę z innym pracodawcą i na tej podstawie odprowadzane są wszystkie składki -  możliwe, że w takiej sytuacji przedsiębiorca (małżonek) będzie mógł ograniczyć się do zapłaty tylko części należności (np. samej składki na ubezpieczenie zdrowotne).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Polecamy: AKADEMIA VAT z Radosławem Kowalskim (od 30 sierpnia do 10 września) – Cykl 3 webinariów: 8 wybranych zmian w VAT - praktyczny przegląd dla księgowych, Split payment, Biała lista podatników VAT

Współpraca z małżonkiem – umowa zlecenie

Jedną z podstawowych form współpracy z osobami fizycznymi w Polsce (obok umowy o pracę) są różne umowy współpracy, najczęściej kwalifikowane jako umowy zlecenia. Nic więc dziwnego, że takie sprawy były rozpatrywane przez odpowiednie organy. Jedna z takich interpretacji została wydana w styczniu 2019 roku, zatem warto więc przyjrzeć się sytuacji w praktyce:

Stan faktyczny:

Do oddziału ZUS w Lublinie złożono wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji. Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. [...] Zamierza zawrzeć od stycznia 2019 umowę zlecenia ze swoją żoną [...] Przedmiotem umowy będzie uporządkowanie i przygotowanie kilka razy w miesiącu dokumentów dla biura rachunkowego oraz obsługa sprzedaży internetowej[...] Zasady wynagradzania zleceniobiorcy będą opierać się na stałej miesięcznej kwocie wynagrodzenia [...] Żona nie posiada żadnego innego tytułu do ubezpieczeń [...]

Interpretacja wnioskodawcy i decyzja organu:

Zdaniem wnioskodawcy, w przypadku zatrudnienia żony na podstawie umowy zlecenia, obowiązek ubezpieczeń społecznych powstanie z tytułu wykonywania umowy zlecenia, a nie z tytułu współpracy przy prowadzeniu pozarolniczej działalności gospodarczej. Organ przychylił się do tego stanowiska, potwierdzając decyzją numer 1326/2018 z dnia 8 stycznia 2019, że:

Zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych, art. 6 ust. 1 pkt. 4 oraz art. 12 ust 1 osoby fizyczne, które są osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy [...]zlecenia [...] podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym oraz ubezpieczeniu wypadkowemu. W myśl art. 11 ust 1 powołanej ustawy osoby te mogą podlegać dobrowolnie ubezpieczeniu chorobowemu na swój wniosek. [...] umowa zlecenie jest umową regulowaną przez przepisy ustawy kodeks cywilny odmienna w swojej charakterystyce prawnej od umowy o pracę, a w konsekwencji nie może być w powyższej sytuacji traktowana analogicznie[...]

Dlatego zdaniem organu, w konsekwencji interpretacji art. 8 ust 2 ustawy o ubezpieczeniach, dotyczy on wyłącznie pracowników, w rozumieniu pracowników z kodeksu pracy (umowa o pracę). Dlatego osoba wykonująca pracę na podstawie umowy zlecenia, nawet jeżeli spełniałaby kryteria dla osoby współpracującej, podlega nadal ubezpieczeniom społecznym jako zleceniobiorca. Zakład uzupełnił ponadto wyjaśnienie wskazując, że wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek przy ubezpieczeniu zdrowotnym, funduszu pracy, solidarnościowemu funduszu wsparcia osób niepełnosprawnych, gwarantowanych świadczeń pracowniczych, emerytur pomostowych oraz podstaw wymiaru tych składek. Natomiast ZUS nie jest właściwy do wydawania decyzji w zakresie podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu, więc jeżeli wnioskodawcy mają wątpliwości w tym z zakresie, powinni skierować swoje pytania do właściwego miejscowo oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Współpraca z małżonkiem – konsekwencje podatkowe

W ostatnim czasie Ustawodawca zauważył nieopłacalne rozwiązania podatkowe, dotyczące osób współpracujących. Do tej pory, ustawa o PIT uniemożliwiała kwalifikowanie wynagrodzenia współmałżonka do kosztów uzyskania przychodu. Co za tym idzie w praktyce dochodziło do sytuacji, że często zatrudnianie rodziny było mniej opłacalne dla przedsiębiorców, niż zatrudnianie osób obcych. Od stycznia 2019 roku sytuacja jednak się zmieniła, zgodnie z nowym brzmieniem art. 23 o PIT, z katalogu listy wydatków negatywnych (niemożliwych do zakwalifikowania, jako koszty uzyskania przychodów) usunięto wynagrodzenie małżonka.

Wyciąg z przepisów art. 23 ust. 1 pkt. 10 ustawy o PIT

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną - także małżonków i małoletnich dzieci wspólników tej spółki; kosztem uzyskania przychodów jest jednak wynagrodzenie małżonka podatnika i małoletnich dzieci podatnika, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną - także małżonków i małoletnich dzieci wspólników tej spółki, należne z tytułów określonych w art. 12 ust. 1, art. 13 pkt 2, 8 i 9 lub z tytułu odbywania praktyk absolwenckich, o których mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz. U. z 2018 r. poz. 1244), z zastrzeżeniem pkt 55 i art. 22 ust. 6ba;

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA