REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnienie współmałżonka we własnej firmie - forma zatrudnienia, podatki (koszty) i składki

e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Zatrudnienie współmałżonka we własnej firmie - forma zatrudnienia, podatki (koszty) i składki
Zatrudnienie współmałżonka we własnej firmie - forma zatrudnienia, podatki (koszty) i składki

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc własną działalność gospodarczą, często przedsiębiorcy decydują się na współpracę z najbliższymi. Zatrudnienie żony czy męża to możliwość spędzania większej ilości czasu razem, a także zaufany pracownik na miejscu. Wspierając firmy rodzinne, urzędy powinny umożliwiać małżonkom wspólną pracę – jak to działa w praktyce? Jak można zatrudnić małżonka (forma zatrudnienia) i jakie wiążą się z tym koszty podatkowe i składkowe?

Współpraca z małżonkiem – umowa o pracę  i osoba współpracująca

W Polsce istnieją różne formy zatrudniania i współpracy. Dwie najpopularniejsze z nich, to umowa o pracę (na podstawie kodeksu pracy z pracownikiem) oraz umowa zlecenia (umowa cywilno-prawna z zleceniobiorcą). W przypadku współpracy w ramach umowy o pracę, na podstawie systemu ubezpieczeń społecznych można wyodrębnić trzecią grupę osób - tak zwane "osoby współpracujące".

REKLAMA

REKLAMA

Definicja prawna:

art. 8 ust. 11 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Za osobę współpracującą z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność, zleceniobiorcami oraz z osobami fizycznymi, wskazanymi w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4-5a, uważa się małżonka, dzieci własne, dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione, rodziców, macochę i ojczyma oraz osoby przysposabiające, jeżeli pozostają z nimi we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują przy prowadzeniu tej działalności lub wykonywaniu umowy agencyjnej lub umowy zlecenia; nie dotyczy to osób, z którymi została zawarta umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego.

REKLAMA

Zgodnie z art. 8 ust. 2, jeżeli pracownik spełnia kryteria dla osoby współpracującej (czyli jest na przykład małżonkiem), dla celów ubezpieczeń społecznych jest traktowany jako osoba współpracująca. Tego rodzaju kwalifikacja ma konkretne skutki w zakresie wysokości obowiązkowych składek za małżonka. Oznacza to, że jeżeli w prowadzeniu działalności pomaga mąż czy żona, to z założenia powinien zostać zarejestrowany w ZUS, na zasadach odpowiadających zasadom przedsiębiorcy (bez możliwości korzystania z preferencji). Wyjątkami będą sytuacje, kiedy małżonek posiada odpowiednią umowę o pracę z innym pracodawcą i na tej podstawie odprowadzane są wszystkie składki -  możliwe, że w takiej sytuacji przedsiębiorca (małżonek) będzie mógł ograniczyć się do zapłaty tylko części należności (np. samej składki na ubezpieczenie zdrowotne).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Polecamy: AKADEMIA VAT z Radosławem Kowalskim (od 30 sierpnia do 10 września) – Cykl 3 webinariów: 8 wybranych zmian w VAT - praktyczny przegląd dla księgowych, Split payment, Biała lista podatników VAT

Współpraca z małżonkiem – umowa zlecenie

Jedną z podstawowych form współpracy z osobami fizycznymi w Polsce (obok umowy o pracę) są różne umowy współpracy, najczęściej kwalifikowane jako umowy zlecenia. Nic więc dziwnego, że takie sprawy były rozpatrywane przez odpowiednie organy. Jedna z takich interpretacji została wydana w styczniu 2019 roku, zatem warto więc przyjrzeć się sytuacji w praktyce:

Stan faktyczny:

Do oddziału ZUS w Lublinie złożono wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji. Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. [...] Zamierza zawrzeć od stycznia 2019 umowę zlecenia ze swoją żoną [...] Przedmiotem umowy będzie uporządkowanie i przygotowanie kilka razy w miesiącu dokumentów dla biura rachunkowego oraz obsługa sprzedaży internetowej[...] Zasady wynagradzania zleceniobiorcy będą opierać się na stałej miesięcznej kwocie wynagrodzenia [...] Żona nie posiada żadnego innego tytułu do ubezpieczeń [...]

Interpretacja wnioskodawcy i decyzja organu:

Zdaniem wnioskodawcy, w przypadku zatrudnienia żony na podstawie umowy zlecenia, obowiązek ubezpieczeń społecznych powstanie z tytułu wykonywania umowy zlecenia, a nie z tytułu współpracy przy prowadzeniu pozarolniczej działalności gospodarczej. Organ przychylił się do tego stanowiska, potwierdzając decyzją numer 1326/2018 z dnia 8 stycznia 2019, że:

Zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych, art. 6 ust. 1 pkt. 4 oraz art. 12 ust 1 osoby fizyczne, które są osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy [...]zlecenia [...] podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym oraz ubezpieczeniu wypadkowemu. W myśl art. 11 ust 1 powołanej ustawy osoby te mogą podlegać dobrowolnie ubezpieczeniu chorobowemu na swój wniosek. [...] umowa zlecenie jest umową regulowaną przez przepisy ustawy kodeks cywilny odmienna w swojej charakterystyce prawnej od umowy o pracę, a w konsekwencji nie może być w powyższej sytuacji traktowana analogicznie[...]

Dlatego zdaniem organu, w konsekwencji interpretacji art. 8 ust 2 ustawy o ubezpieczeniach, dotyczy on wyłącznie pracowników, w rozumieniu pracowników z kodeksu pracy (umowa o pracę). Dlatego osoba wykonująca pracę na podstawie umowy zlecenia, nawet jeżeli spełniałaby kryteria dla osoby współpracującej, podlega nadal ubezpieczeniom społecznym jako zleceniobiorca. Zakład uzupełnił ponadto wyjaśnienie wskazując, że wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek przy ubezpieczeniu zdrowotnym, funduszu pracy, solidarnościowemu funduszu wsparcia osób niepełnosprawnych, gwarantowanych świadczeń pracowniczych, emerytur pomostowych oraz podstaw wymiaru tych składek. Natomiast ZUS nie jest właściwy do wydawania decyzji w zakresie podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu, więc jeżeli wnioskodawcy mają wątpliwości w tym z zakresie, powinni skierować swoje pytania do właściwego miejscowo oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Współpraca z małżonkiem – konsekwencje podatkowe

W ostatnim czasie Ustawodawca zauważył nieopłacalne rozwiązania podatkowe, dotyczące osób współpracujących. Do tej pory, ustawa o PIT uniemożliwiała kwalifikowanie wynagrodzenia współmałżonka do kosztów uzyskania przychodu. Co za tym idzie w praktyce dochodziło do sytuacji, że często zatrudnianie rodziny było mniej opłacalne dla przedsiębiorców, niż zatrudnianie osób obcych. Od stycznia 2019 roku sytuacja jednak się zmieniła, zgodnie z nowym brzmieniem art. 23 o PIT, z katalogu listy wydatków negatywnych (niemożliwych do zakwalifikowania, jako koszty uzyskania przychodów) usunięto wynagrodzenie małżonka.

Wyciąg z przepisów art. 23 ust. 1 pkt. 10 ustawy o PIT

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną - także małżonków i małoletnich dzieci wspólników tej spółki; kosztem uzyskania przychodów jest jednak wynagrodzenie małżonka podatnika i małoletnich dzieci podatnika, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną - także małżonków i małoletnich dzieci wspólników tej spółki, należne z tytułów określonych w art. 12 ust. 1, art. 13 pkt 2, 8 i 9 lub z tytułu odbywania praktyk absolwenckich, o których mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz. U. z 2018 r. poz. 1244), z zastrzeżeniem pkt 55 i art. 22 ust. 6ba;

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA