REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnienie współmałżonka we własnej firmie - forma zatrudnienia, podatki (koszty) i składki

 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Zatrudnienie współmałżonka we własnej firmie - forma zatrudnienia, podatki (koszty) i składki
Zatrudnienie współmałżonka we własnej firmie - forma zatrudnienia, podatki (koszty) i składki

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc własną działalność gospodarczą, często przedsiębiorcy decydują się na współpracę z najbliższymi. Zatrudnienie żony czy męża to możliwość spędzania większej ilości czasu razem, a także zaufany pracownik na miejscu. Wspierając firmy rodzinne, urzędy powinny umożliwiać małżonkom wspólną pracę – jak to działa w praktyce? Jak można zatrudnić małżonka (forma zatrudnienia) i jakie wiążą się z tym koszty podatkowe i składkowe?

Współpraca z małżonkiem – umowa o pracę  i osoba współpracująca

W Polsce istnieją różne formy zatrudniania i współpracy. Dwie najpopularniejsze z nich, to umowa o pracę (na podstawie kodeksu pracy z pracownikiem) oraz umowa zlecenia (umowa cywilno-prawna z zleceniobiorcą). W przypadku współpracy w ramach umowy o pracę, na podstawie systemu ubezpieczeń społecznych można wyodrębnić trzecią grupę osób - tak zwane "osoby współpracujące".

REKLAMA

Autopromocja

Definicja prawna:

art. 8 ust. 11 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Za osobę współpracującą z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność, zleceniobiorcami oraz z osobami fizycznymi, wskazanymi w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4-5a, uważa się małżonka, dzieci własne, dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione, rodziców, macochę i ojczyma oraz osoby przysposabiające, jeżeli pozostają z nimi we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują przy prowadzeniu tej działalności lub wykonywaniu umowy agencyjnej lub umowy zlecenia; nie dotyczy to osób, z którymi została zawarta umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego.

Zgodnie z art. 8 ust. 2, jeżeli pracownik spełnia kryteria dla osoby współpracującej (czyli jest na przykład małżonkiem), dla celów ubezpieczeń społecznych jest traktowany jako osoba współpracująca. Tego rodzaju kwalifikacja ma konkretne skutki w zakresie wysokości obowiązkowych składek za małżonka. Oznacza to, że jeżeli w prowadzeniu działalności pomaga mąż czy żona, to z założenia powinien zostać zarejestrowany w ZUS, na zasadach odpowiadających zasadom przedsiębiorcy (bez możliwości korzystania z preferencji). Wyjątkami będą sytuacje, kiedy małżonek posiada odpowiednią umowę o pracę z innym pracodawcą i na tej podstawie odprowadzane są wszystkie składki -  możliwe, że w takiej sytuacji przedsiębiorca (małżonek) będzie mógł ograniczyć się do zapłaty tylko części należności (np. samej składki na ubezpieczenie zdrowotne).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Polecamy: AKADEMIA VAT z Radosławem Kowalskim (od 30 sierpnia do 10 września) – Cykl 3 webinariów: 8 wybranych zmian w VAT - praktyczny przegląd dla księgowych, Split payment, Biała lista podatników VAT

Współpraca z małżonkiem – umowa zlecenie

Jedną z podstawowych form współpracy z osobami fizycznymi w Polsce (obok umowy o pracę) są różne umowy współpracy, najczęściej kwalifikowane jako umowy zlecenia. Nic więc dziwnego, że takie sprawy były rozpatrywane przez odpowiednie organy. Jedna z takich interpretacji została wydana w styczniu 2019 roku, zatem warto więc przyjrzeć się sytuacji w praktyce:

Stan faktyczny:

Do oddziału ZUS w Lublinie złożono wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji. Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. [...] Zamierza zawrzeć od stycznia 2019 umowę zlecenia ze swoją żoną [...] Przedmiotem umowy będzie uporządkowanie i przygotowanie kilka razy w miesiącu dokumentów dla biura rachunkowego oraz obsługa sprzedaży internetowej[...] Zasady wynagradzania zleceniobiorcy będą opierać się na stałej miesięcznej kwocie wynagrodzenia [...] Żona nie posiada żadnego innego tytułu do ubezpieczeń [...]

Interpretacja wnioskodawcy i decyzja organu:

Zdaniem wnioskodawcy, w przypadku zatrudnienia żony na podstawie umowy zlecenia, obowiązek ubezpieczeń społecznych powstanie z tytułu wykonywania umowy zlecenia, a nie z tytułu współpracy przy prowadzeniu pozarolniczej działalności gospodarczej. Organ przychylił się do tego stanowiska, potwierdzając decyzją numer 1326/2018 z dnia 8 stycznia 2019, że:

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych, art. 6 ust. 1 pkt. 4 oraz art. 12 ust 1 osoby fizyczne, które są osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy [...]zlecenia [...] podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym oraz ubezpieczeniu wypadkowemu. W myśl art. 11 ust 1 powołanej ustawy osoby te mogą podlegać dobrowolnie ubezpieczeniu chorobowemu na swój wniosek. [...] umowa zlecenie jest umową regulowaną przez przepisy ustawy kodeks cywilny odmienna w swojej charakterystyce prawnej od umowy o pracę, a w konsekwencji nie może być w powyższej sytuacji traktowana analogicznie[...]

Dlatego zdaniem organu, w konsekwencji interpretacji art. 8 ust 2 ustawy o ubezpieczeniach, dotyczy on wyłącznie pracowników, w rozumieniu pracowników z kodeksu pracy (umowa o pracę). Dlatego osoba wykonująca pracę na podstawie umowy zlecenia, nawet jeżeli spełniałaby kryteria dla osoby współpracującej, podlega nadal ubezpieczeniom społecznym jako zleceniobiorca. Zakład uzupełnił ponadto wyjaśnienie wskazując, że wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek przy ubezpieczeniu zdrowotnym, funduszu pracy, solidarnościowemu funduszu wsparcia osób niepełnosprawnych, gwarantowanych świadczeń pracowniczych, emerytur pomostowych oraz podstaw wymiaru tych składek. Natomiast ZUS nie jest właściwy do wydawania decyzji w zakresie podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu, więc jeżeli wnioskodawcy mają wątpliwości w tym z zakresie, powinni skierować swoje pytania do właściwego miejscowo oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Współpraca z małżonkiem – konsekwencje podatkowe

W ostatnim czasie Ustawodawca zauważył nieopłacalne rozwiązania podatkowe, dotyczące osób współpracujących. Do tej pory, ustawa o PIT uniemożliwiała kwalifikowanie wynagrodzenia współmałżonka do kosztów uzyskania przychodu. Co za tym idzie w praktyce dochodziło do sytuacji, że często zatrudnianie rodziny było mniej opłacalne dla przedsiębiorców, niż zatrudnianie osób obcych. Od stycznia 2019 roku sytuacja jednak się zmieniła, zgodnie z nowym brzmieniem art. 23 o PIT, z katalogu listy wydatków negatywnych (niemożliwych do zakwalifikowania, jako koszty uzyskania przychodów) usunięto wynagrodzenie małżonka.

Wyciąg z przepisów art. 23 ust. 1 pkt. 10 ustawy o PIT

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną - także małżonków i małoletnich dzieci wspólników tej spółki; kosztem uzyskania przychodów jest jednak wynagrodzenie małżonka podatnika i małoletnich dzieci podatnika, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną - także małżonków i małoletnich dzieci wspólników tej spółki, należne z tytułów określonych w art. 12 ust. 1, art. 13 pkt 2, 8 i 9 lub z tytułu odbywania praktyk absolwenckich, o których mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz. U. z 2018 r. poz. 1244), z zastrzeżeniem pkt 55 i art. 22 ust. 6ba;

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA