REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System monitorowania przewozu SENT – nowy obowiązek przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
System monitorowania przewozu SENT – nowy obowiązek przedsiębiorców
System monitorowania przewozu SENT – nowy obowiązek przedsiębiorców

REKLAMA

REKLAMA

18 kwietnia 2017 roku weszły w życie nowe przepisy Ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, na mocy których wszystkie firmy trudniące się przewozem towarów wrażliwych – np. paliw silnikowych i pochodnych, olejów smarowych, olejów roślinnych, suszu tytoniowego czy alkoholu całkowicie skażonego – mają obowiązek rejestrowania tych przewozów za pośrednictwem elektronicznego rejestru zgłoszeń SENT. Za niewywiązanie się z nowych obowiązków ustawodawca przewidział poważne kary. Grzywna może sięgać aż 20 tys. złotych.

Według nowych przepisów przedsiębiorcy muszą rejestrować swoich przedstawicieli na platformie PUESC (Platforma Usług Elektronicznych Służby Celnej). Natomiast wszystkie operacje związane ze zgłoszenia przewozu i uzyskaniem numeru referencyjnego mogą wykonać przy użyciu systemów informatycznych, które są w pełni zintegrowane z rządowym portalem.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Nowe przepisy mają na celu uszczelnienie systemu podatkowego i zapobieganie nielegalnemu handlowi. Obowiązek zgłoszenia przewozu nałożono na trzy rodzaje podmiotów: podmiot wysyłający, podmiot odbierający i przewoźnika. To, który z nich powinien dokonać wymaganych przez Ministerstwo Finansów czynności, jest uzależnione od konkretnego przypadku.

Jeżeli transport towaru rozpoczyna się na terytorium Polski, podmiot wysyłający jeszcze przed rozpoczęciem przewozu powinien przesłać zgłoszenie do rejestru i uzyskać dla niego numer referencyjny. Następnie jest zobowiązany  przekazać go przewoźnikowi; jeśli mamy do czynienia z dostawą towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, numer referencyjny musi zostać przekazany również podmiotowi odbierającemu.

- Inaczej wygląda sytuacja jeżeli przewóz towaru rozpoczyna się na terytorium państwa członkowskiego UE albo na terytorium państwa trzeciego. Wówczas, obowiązek zgłoszenia przewozu i uzyskania numeru referencyjnego (który następnie także trzeba przekazać przewoźnikowi) leży po stronie podmiotu odbierającego, a czynności te powinny być dokonane przed rozpoczęciem przewozy na terytorium kraju tłumaczy Barbara Przybylska, projektant systemów Comarch ERP.

REKLAMA

Trzeci przypadek dotyczy sytuacji, kiedy terytorium Polski jest terytorium pośrednim pomiędzy miejscem rozpoczęcia przewozu a jego zakończenia – np. kiedy towar transportowany jest z Litwy do Niemiec. W takiej sytuacji formalności dopełnić musi przewoźnik i jeszcze przed rozpoczęciem przewozu na terytorium naszego kraju powinien go zgłosić i uzyskać numer referencyjny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaangażowany w cały proces jest jeszcze kierowca, który powinien zostać wyposażony przez przewoźnika w numer referencyjny zgłoszenia. W przypadku jego braku w momencie rozpoczęcia przewozu towaru, kierowca jest zobowiązany do odmowy wykonania usługi.

Warto pamiętać, że wszystkie dane zgłoszone przy rozpoczęciu przewozu towarów podlegają obowiązkowym aktualizacjom i uzupełnieniom. Obowiązek ten dotyczy wszystkich wskazanych przez ustawę podmiotów.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Systemy Comarch ERP gotowe na zmiany

Wszystkie czynności, o których mowa, dokonuje się za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC), za pomocą której obsłużymy całą operację w rejestrze zgłoszeń SENT.

- Użytkownicy oprogramowania Comarch ERP nie muszą obawiać się nowych regulacji. Zarówno w Comarch ERP Optima, Comarch ERP Altum jak i w Comarch ERP XL trwają już prace implementacyjne mające na celu zintegrowanie systemów z rejestrem SENT - podkreśla Katarzyna Robak z Comarch.

Za uchybienia w dokonaniu obowiązkowej rejestracji przewozu towarów przewidziano surowe kary finansowe. Za podanie nieprawdziwych danych dotyczących rodzaju, masy czy objętości przewożonego towaru możemy zapłacić nawet 20 000 zł. Za niedopełnienie obowiązku aktualizacji przewoźnik zapłacić może nawet 10 000 zł, a kierowca – jeśli nie okaże kontrolerom numeru referencyjnego bądź zastępującego go dokumentu –będzie podlegać karze grzywny w wysokości od 5000 do 7500 zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA