REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System monitorowania przewozu SENT – nowy obowiązek przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
System monitorowania przewozu SENT – nowy obowiązek przedsiębiorców
System monitorowania przewozu SENT – nowy obowiązek przedsiębiorców

REKLAMA

REKLAMA

18 kwietnia 2017 roku weszły w życie nowe przepisy Ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, na mocy których wszystkie firmy trudniące się przewozem towarów wrażliwych – np. paliw silnikowych i pochodnych, olejów smarowych, olejów roślinnych, suszu tytoniowego czy alkoholu całkowicie skażonego – mają obowiązek rejestrowania tych przewozów za pośrednictwem elektronicznego rejestru zgłoszeń SENT. Za niewywiązanie się z nowych obowiązków ustawodawca przewidział poważne kary. Grzywna może sięgać aż 20 tys. złotych.

Według nowych przepisów przedsiębiorcy muszą rejestrować swoich przedstawicieli na platformie PUESC (Platforma Usług Elektronicznych Służby Celnej). Natomiast wszystkie operacje związane ze zgłoszenia przewozu i uzyskaniem numeru referencyjnego mogą wykonać przy użyciu systemów informatycznych, które są w pełni zintegrowane z rządowym portalem.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy mają na celu uszczelnienie systemu podatkowego i zapobieganie nielegalnemu handlowi. Obowiązek zgłoszenia przewozu nałożono na trzy rodzaje podmiotów: podmiot wysyłający, podmiot odbierający i przewoźnika. To, który z nich powinien dokonać wymaganych przez Ministerstwo Finansów czynności, jest uzależnione od konkretnego przypadku.

Jeżeli transport towaru rozpoczyna się na terytorium Polski, podmiot wysyłający jeszcze przed rozpoczęciem przewozu powinien przesłać zgłoszenie do rejestru i uzyskać dla niego numer referencyjny. Następnie jest zobowiązany  przekazać go przewoźnikowi; jeśli mamy do czynienia z dostawą towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, numer referencyjny musi zostać przekazany również podmiotowi odbierającemu.

REKLAMA

- Inaczej wygląda sytuacja jeżeli przewóz towaru rozpoczyna się na terytorium państwa członkowskiego UE albo na terytorium państwa trzeciego. Wówczas, obowiązek zgłoszenia przewozu i uzyskania numeru referencyjnego (który następnie także trzeba przekazać przewoźnikowi) leży po stronie podmiotu odbierającego, a czynności te powinny być dokonane przed rozpoczęciem przewozy na terytorium kraju tłumaczy Barbara Przybylska, projektant systemów Comarch ERP.

Trzeci przypadek dotyczy sytuacji, kiedy terytorium Polski jest terytorium pośrednim pomiędzy miejscem rozpoczęcia przewozu a jego zakończenia – np. kiedy towar transportowany jest z Litwy do Niemiec. W takiej sytuacji formalności dopełnić musi przewoźnik i jeszcze przed rozpoczęciem przewozu na terytorium naszego kraju powinien go zgłosić i uzyskać numer referencyjny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaangażowany w cały proces jest jeszcze kierowca, który powinien zostać wyposażony przez przewoźnika w numer referencyjny zgłoszenia. W przypadku jego braku w momencie rozpoczęcia przewozu towaru, kierowca jest zobowiązany do odmowy wykonania usługi.

Warto pamiętać, że wszystkie dane zgłoszone przy rozpoczęciu przewozu towarów podlegają obowiązkowym aktualizacjom i uzupełnieniom. Obowiązek ten dotyczy wszystkich wskazanych przez ustawę podmiotów.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Systemy Comarch ERP gotowe na zmiany

Wszystkie czynności, o których mowa, dokonuje się za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC), za pomocą której obsłużymy całą operację w rejestrze zgłoszeń SENT.

- Użytkownicy oprogramowania Comarch ERP nie muszą obawiać się nowych regulacji. Zarówno w Comarch ERP Optima, Comarch ERP Altum jak i w Comarch ERP XL trwają już prace implementacyjne mające na celu zintegrowanie systemów z rejestrem SENT - podkreśla Katarzyna Robak z Comarch.

Za uchybienia w dokonaniu obowiązkowej rejestracji przewozu towarów przewidziano surowe kary finansowe. Za podanie nieprawdziwych danych dotyczących rodzaju, masy czy objętości przewożonego towaru możemy zapłacić nawet 20 000 zł. Za niedopełnienie obowiązku aktualizacji przewoźnik zapłacić może nawet 10 000 zł, a kierowca – jeśli nie okaże kontrolerom numeru referencyjnego bądź zastępującego go dokumentu –będzie podlegać karze grzywny w wysokości od 5000 do 7500 zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

E-fakturowanie coraz bliżej – dlaczego przedsiębiorstwa powinny postawić na nowoczesne rozwiązania EDI?

W przyszłym roku polskie przedsiębiorstwa czeka jedna z największych zmian w systemie rozliczeń – obowiązkowe e-fakturowanie. Pomimo przesunięcia terminu z lipca 2024 roku na 2026 rok warto już teraz ruszyć z przygotowaniami do nowych regulacji i rozpocząć wdrażanie odpowiednich narzędzi.

REKLAMA