REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System monitorowania przewozu SENT – nowy obowiązek przedsiębiorców

System monitorowania przewozu SENT – nowy obowiązek przedsiębiorców
System monitorowania przewozu SENT – nowy obowiązek przedsiębiorców

REKLAMA

REKLAMA

18 kwietnia 2017 roku weszły w życie nowe przepisy Ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, na mocy których wszystkie firmy trudniące się przewozem towarów wrażliwych – np. paliw silnikowych i pochodnych, olejów smarowych, olejów roślinnych, suszu tytoniowego czy alkoholu całkowicie skażonego – mają obowiązek rejestrowania tych przewozów za pośrednictwem elektronicznego rejestru zgłoszeń SENT. Za niewywiązanie się z nowych obowiązków ustawodawca przewidział poważne kary. Grzywna może sięgać aż 20 tys. złotych.

Według nowych przepisów przedsiębiorcy muszą rejestrować swoich przedstawicieli na platformie PUESC (Platforma Usług Elektronicznych Służby Celnej). Natomiast wszystkie operacje związane ze zgłoszenia przewozu i uzyskaniem numeru referencyjnego mogą wykonać przy użyciu systemów informatycznych, które są w pełni zintegrowane z rządowym portalem.

REKLAMA

Autopromocja

Nowe przepisy mają na celu uszczelnienie systemu podatkowego i zapobieganie nielegalnemu handlowi. Obowiązek zgłoszenia przewozu nałożono na trzy rodzaje podmiotów: podmiot wysyłający, podmiot odbierający i przewoźnika. To, który z nich powinien dokonać wymaganych przez Ministerstwo Finansów czynności, jest uzależnione od konkretnego przypadku.

Jeżeli transport towaru rozpoczyna się na terytorium Polski, podmiot wysyłający jeszcze przed rozpoczęciem przewozu powinien przesłać zgłoszenie do rejestru i uzyskać dla niego numer referencyjny. Następnie jest zobowiązany  przekazać go przewoźnikowi; jeśli mamy do czynienia z dostawą towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, numer referencyjny musi zostać przekazany również podmiotowi odbierającemu.

- Inaczej wygląda sytuacja jeżeli przewóz towaru rozpoczyna się na terytorium państwa członkowskiego UE albo na terytorium państwa trzeciego. Wówczas, obowiązek zgłoszenia przewozu i uzyskania numeru referencyjnego (który następnie także trzeba przekazać przewoźnikowi) leży po stronie podmiotu odbierającego, a czynności te powinny być dokonane przed rozpoczęciem przewozy na terytorium kraju tłumaczy Barbara Przybylska, projektant systemów Comarch ERP.

REKLAMA

Trzeci przypadek dotyczy sytuacji, kiedy terytorium Polski jest terytorium pośrednim pomiędzy miejscem rozpoczęcia przewozu a jego zakończenia – np. kiedy towar transportowany jest z Litwy do Niemiec. W takiej sytuacji formalności dopełnić musi przewoźnik i jeszcze przed rozpoczęciem przewozu na terytorium naszego kraju powinien go zgłosić i uzyskać numer referencyjny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaangażowany w cały proces jest jeszcze kierowca, który powinien zostać wyposażony przez przewoźnika w numer referencyjny zgłoszenia. W przypadku jego braku w momencie rozpoczęcia przewozu towaru, kierowca jest zobowiązany do odmowy wykonania usługi.

Warto pamiętać, że wszystkie dane zgłoszone przy rozpoczęciu przewozu towarów podlegają obowiązkowym aktualizacjom i uzupełnieniom. Obowiązek ten dotyczy wszystkich wskazanych przez ustawę podmiotów.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Systemy Comarch ERP gotowe na zmiany

Wszystkie czynności, o których mowa, dokonuje się za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC), za pomocą której obsłużymy całą operację w rejestrze zgłoszeń SENT.

- Użytkownicy oprogramowania Comarch ERP nie muszą obawiać się nowych regulacji. Zarówno w Comarch ERP Optima, Comarch ERP Altum jak i w Comarch ERP XL trwają już prace implementacyjne mające na celu zintegrowanie systemów z rejestrem SENT - podkreśla Katarzyna Robak z Comarch.

Za uchybienia w dokonaniu obowiązkowej rejestracji przewozu towarów przewidziano surowe kary finansowe. Za podanie nieprawdziwych danych dotyczących rodzaju, masy czy objętości przewożonego towaru możemy zapłacić nawet 20 000 zł. Za niedopełnienie obowiązku aktualizacji przewoźnik zapłacić może nawet 10 000 zł, a kierowca – jeśli nie okaże kontrolerom numeru referencyjnego bądź zastępującego go dokumentu –będzie podlegać karze grzywny w wysokości od 5000 do 7500 zł.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA