REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System monitorowania przewozu SENT – nowy obowiązek przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
System monitorowania przewozu SENT – nowy obowiązek przedsiębiorców
System monitorowania przewozu SENT – nowy obowiązek przedsiębiorców

REKLAMA

REKLAMA

18 kwietnia 2017 roku weszły w życie nowe przepisy Ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, na mocy których wszystkie firmy trudniące się przewozem towarów wrażliwych – np. paliw silnikowych i pochodnych, olejów smarowych, olejów roślinnych, suszu tytoniowego czy alkoholu całkowicie skażonego – mają obowiązek rejestrowania tych przewozów za pośrednictwem elektronicznego rejestru zgłoszeń SENT. Za niewywiązanie się z nowych obowiązków ustawodawca przewidział poważne kary. Grzywna może sięgać aż 20 tys. złotych.

Według nowych przepisów przedsiębiorcy muszą rejestrować swoich przedstawicieli na platformie PUESC (Platforma Usług Elektronicznych Służby Celnej). Natomiast wszystkie operacje związane ze zgłoszenia przewozu i uzyskaniem numeru referencyjnego mogą wykonać przy użyciu systemów informatycznych, które są w pełni zintegrowane z rządowym portalem.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Nowe przepisy mają na celu uszczelnienie systemu podatkowego i zapobieganie nielegalnemu handlowi. Obowiązek zgłoszenia przewozu nałożono na trzy rodzaje podmiotów: podmiot wysyłający, podmiot odbierający i przewoźnika. To, który z nich powinien dokonać wymaganych przez Ministerstwo Finansów czynności, jest uzależnione od konkretnego przypadku.

Jeżeli transport towaru rozpoczyna się na terytorium Polski, podmiot wysyłający jeszcze przed rozpoczęciem przewozu powinien przesłać zgłoszenie do rejestru i uzyskać dla niego numer referencyjny. Następnie jest zobowiązany  przekazać go przewoźnikowi; jeśli mamy do czynienia z dostawą towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, numer referencyjny musi zostać przekazany również podmiotowi odbierającemu.

- Inaczej wygląda sytuacja jeżeli przewóz towaru rozpoczyna się na terytorium państwa członkowskiego UE albo na terytorium państwa trzeciego. Wówczas, obowiązek zgłoszenia przewozu i uzyskania numeru referencyjnego (który następnie także trzeba przekazać przewoźnikowi) leży po stronie podmiotu odbierającego, a czynności te powinny być dokonane przed rozpoczęciem przewozy na terytorium kraju tłumaczy Barbara Przybylska, projektant systemów Comarch ERP.

REKLAMA

Trzeci przypadek dotyczy sytuacji, kiedy terytorium Polski jest terytorium pośrednim pomiędzy miejscem rozpoczęcia przewozu a jego zakończenia – np. kiedy towar transportowany jest z Litwy do Niemiec. W takiej sytuacji formalności dopełnić musi przewoźnik i jeszcze przed rozpoczęciem przewozu na terytorium naszego kraju powinien go zgłosić i uzyskać numer referencyjny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaangażowany w cały proces jest jeszcze kierowca, który powinien zostać wyposażony przez przewoźnika w numer referencyjny zgłoszenia. W przypadku jego braku w momencie rozpoczęcia przewozu towaru, kierowca jest zobowiązany do odmowy wykonania usługi.

Warto pamiętać, że wszystkie dane zgłoszone przy rozpoczęciu przewozu towarów podlegają obowiązkowym aktualizacjom i uzupełnieniom. Obowiązek ten dotyczy wszystkich wskazanych przez ustawę podmiotów.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Systemy Comarch ERP gotowe na zmiany

Wszystkie czynności, o których mowa, dokonuje się za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC), za pomocą której obsłużymy całą operację w rejestrze zgłoszeń SENT.

- Użytkownicy oprogramowania Comarch ERP nie muszą obawiać się nowych regulacji. Zarówno w Comarch ERP Optima, Comarch ERP Altum jak i w Comarch ERP XL trwają już prace implementacyjne mające na celu zintegrowanie systemów z rejestrem SENT - podkreśla Katarzyna Robak z Comarch.

Za uchybienia w dokonaniu obowiązkowej rejestracji przewozu towarów przewidziano surowe kary finansowe. Za podanie nieprawdziwych danych dotyczących rodzaju, masy czy objętości przewożonego towaru możemy zapłacić nawet 20 000 zł. Za niedopełnienie obowiązku aktualizacji przewoźnik zapłacić może nawet 10 000 zł, a kierowca – jeśli nie okaże kontrolerom numeru referencyjnego bądź zastępującego go dokumentu –będzie podlegać karze grzywny w wysokości od 5000 do 7500 zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

Leasing samochodów - niekorzystne zmiany w rozliczeniach podatkowych od 2026 roku. Kup auto w 2025 r. i wprowadź do ewidencji środków trwałych a zostaniesz przy obecnych limitach

Wchodzące w styczniu 2026 roku zmiany w zasadach odliczeń podatkowych za leasing samochodów mogą zwiększyć zainteresowanie przedsiębiorców autami o napędzie elektrycznym - przewidują autorzy raportu Superauto. pl. Na początku 2026 r. zmieni się m.in. limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne odliczenie wydatków na zakup, leasing lub wynajem aut spalinowych. Wysokość odliczeń uzależniona będzie od ilości emitowanego przez samochód dwutlenku węgla.

Idą zmiany w fundacjach rodzinnych. Rząd przeciw agresywnym praktykom podatkowym

Fundacje rodzinne w Polsce cieszą się rosnącą popularnością, jednak Ministerstwo Finansów zapowiada zmiany legislacyjne, które mają uszczelnić system podatkowy i zabezpieczyć to narzędzie przed nadużyciami. Chodzi o ochronę uczciwych firm rodzinnych i eliminację prób agresywnej optymalizacji podatkowej.

REKLAMA

Zerowy PIT dla rodzin, które mają dwoje lub więcej dzieci. Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice

Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice z "Planu 21". W Kolbuszowej podpisał projekt ustawy o zerowym PIT dla rodzin z co najmniej dwojgiem dzieci. „Polskie rodziny mogą liczyć na swojego prezydenta” – podkreślił. To odpowiedź na kryzys demograficzny i pierwszy krok w stronę realnego wsparcia klasy średniej.

Kiedy cudzoziemcy (np. obywatele Ukrainy) muszą płacić w Polsce podatek od spadków i darowizn?

W Polsce obecnie mieszka wielu cudzoziemców, przeważają obywatele Ukrainy, tutaj pracują, kształcą się, a także nabywają rzeczy m.in. w drodze darowizn otrzymywanych od swoich rodzin czy w drodze dziedziczenia. Warto zatem przybliżyć im zasady opodatkowania obowiązujące na terytorium RP, a przede wszystkim wyjaśnić w jakich sytuacjach ciąży na nich w naszym kraju obowiązek podatkowy.

KSeF zrewolucjonizuje pracę biur rachunkowych. Nadchodzi największa zmiana od lat

Już od kwietnia 2026 każdy przedsiębiorca będzie musiał korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. To ogromne wyzwanie – ale też szansa – zwłaszcza dla biur rachunkowych. Dowiedz się, jak KSeF zmieni obieg dokumentów, rolę księgowych i co zrobić, by nie zostać w tyle w erze cyfrowej rewolucji.

Rozliczanie kilometrówek od aut elektrycznych: jest stanowisko Ministra Finansów i zapowiedź zmian w przepisach

Pieniądze, jakie pracodawca przekazuje pracownikowi tytułem zwrotu kosztów używania samochodu elektrycznego do celów służbowych, stanowią przychód pracownika i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wydatki takie nie są też kosztem przedsiębiorcy (pracodawcy). Takie jest stanowisko Ministra Finansów zaprezentowane w odpowiedzi wiceministra finansów Jarosława Nenemana na interpelację poselską. Jednocześnie w interpelacji poinformowano, że Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad zmianami w rozporządzeniu w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Zmiany te mają pozwolić na wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym, a także napędzanych wodorem, czy też zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce zakończyć nadużycia z przedawnieniem podatków. Nowe zasady już w 2026 roku

W nowej wersji projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej Ministerstwo Finansów chce zlikwidować możliwość zawieszania biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego poprzez wszczęcie postępowania karnego skarbowego. O szczegółach zmian mówi wiceminister finansów Jarosław Neneman.

Stawki podatku od środków transportowych w 2026 roku: Nowe limity już opublikowane

Znamy już nowe górne granice stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok. Większość limitów wzrosła o około 4,5% względem 2025 r. Sprawdź szczegółowe porównanie stawek, terminy płatności oraz zasady ustalania stawek przez gminy. To ważne dla przedsiębiorców i samorządów.

REKLAMA