REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System monitorowania przewozu SENT – nowy obowiązek przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
System monitorowania przewozu SENT – nowy obowiązek przedsiębiorców
System monitorowania przewozu SENT – nowy obowiązek przedsiębiorców

REKLAMA

REKLAMA

18 kwietnia 2017 roku weszły w życie nowe przepisy Ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, na mocy których wszystkie firmy trudniące się przewozem towarów wrażliwych – np. paliw silnikowych i pochodnych, olejów smarowych, olejów roślinnych, suszu tytoniowego czy alkoholu całkowicie skażonego – mają obowiązek rejestrowania tych przewozów za pośrednictwem elektronicznego rejestru zgłoszeń SENT. Za niewywiązanie się z nowych obowiązków ustawodawca przewidział poważne kary. Grzywna może sięgać aż 20 tys. złotych.

Według nowych przepisów przedsiębiorcy muszą rejestrować swoich przedstawicieli na platformie PUESC (Platforma Usług Elektronicznych Służby Celnej). Natomiast wszystkie operacje związane ze zgłoszenia przewozu i uzyskaniem numeru referencyjnego mogą wykonać przy użyciu systemów informatycznych, które są w pełni zintegrowane z rządowym portalem.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowe przepisy mają na celu uszczelnienie systemu podatkowego i zapobieganie nielegalnemu handlowi. Obowiązek zgłoszenia przewozu nałożono na trzy rodzaje podmiotów: podmiot wysyłający, podmiot odbierający i przewoźnika. To, który z nich powinien dokonać wymaganych przez Ministerstwo Finansów czynności, jest uzależnione od konkretnego przypadku.

Jeżeli transport towaru rozpoczyna się na terytorium Polski, podmiot wysyłający jeszcze przed rozpoczęciem przewozu powinien przesłać zgłoszenie do rejestru i uzyskać dla niego numer referencyjny. Następnie jest zobowiązany  przekazać go przewoźnikowi; jeśli mamy do czynienia z dostawą towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, numer referencyjny musi zostać przekazany również podmiotowi odbierającemu.

- Inaczej wygląda sytuacja jeżeli przewóz towaru rozpoczyna się na terytorium państwa członkowskiego UE albo na terytorium państwa trzeciego. Wówczas, obowiązek zgłoszenia przewozu i uzyskania numeru referencyjnego (który następnie także trzeba przekazać przewoźnikowi) leży po stronie podmiotu odbierającego, a czynności te powinny być dokonane przed rozpoczęciem przewozy na terytorium kraju tłumaczy Barbara Przybylska, projektant systemów Comarch ERP.

REKLAMA

Trzeci przypadek dotyczy sytuacji, kiedy terytorium Polski jest terytorium pośrednim pomiędzy miejscem rozpoczęcia przewozu a jego zakończenia – np. kiedy towar transportowany jest z Litwy do Niemiec. W takiej sytuacji formalności dopełnić musi przewoźnik i jeszcze przed rozpoczęciem przewozu na terytorium naszego kraju powinien go zgłosić i uzyskać numer referencyjny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaangażowany w cały proces jest jeszcze kierowca, który powinien zostać wyposażony przez przewoźnika w numer referencyjny zgłoszenia. W przypadku jego braku w momencie rozpoczęcia przewozu towaru, kierowca jest zobowiązany do odmowy wykonania usługi.

Warto pamiętać, że wszystkie dane zgłoszone przy rozpoczęciu przewozu towarów podlegają obowiązkowym aktualizacjom i uzupełnieniom. Obowiązek ten dotyczy wszystkich wskazanych przez ustawę podmiotów.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Systemy Comarch ERP gotowe na zmiany

Wszystkie czynności, o których mowa, dokonuje się za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC), za pomocą której obsłużymy całą operację w rejestrze zgłoszeń SENT.

- Użytkownicy oprogramowania Comarch ERP nie muszą obawiać się nowych regulacji. Zarówno w Comarch ERP Optima, Comarch ERP Altum jak i w Comarch ERP XL trwają już prace implementacyjne mające na celu zintegrowanie systemów z rejestrem SENT - podkreśla Katarzyna Robak z Comarch.

Za uchybienia w dokonaniu obowiązkowej rejestracji przewozu towarów przewidziano surowe kary finansowe. Za podanie nieprawdziwych danych dotyczących rodzaju, masy czy objętości przewożonego towaru możemy zapłacić nawet 20 000 zł. Za niedopełnienie obowiązku aktualizacji przewoźnik zapłacić może nawet 10 000 zł, a kierowca – jeśli nie okaże kontrolerom numeru referencyjnego bądź zastępującego go dokumentu –będzie podlegać karze grzywny w wysokości od 5000 do 7500 zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA