REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto ma dostęp do danych Twojej firmy w Biurze Informacji Kredytowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kredytmarket
Kredyty online dla małych firm
Kto ma dostęp do danych Twojej firmy w Biurze Informacji Kredytowej
Kto ma dostęp do danych Twojej firmy w Biurze Informacji Kredytowej
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Biurze Informacji Kredytowej (BIK) zgromadzone są dane dot. historii kredytowej 24 milionów klientów indywidualnych i ponad miliona firm i instytucji. Komu BIK może udostępniać te dane? Przedsiębiorcy powinni wiedzieć kto może podglądać ich firmę w BIK-u.

Co to jest BIK i jakie ma zadania?

Jak możemy wyczytać na stronie internetowej tej instytucji, BIK to „największy w kraju zbiór danych o klientach indywidualnych i przedsiębiorcach, także w obszarze pożyczek pozabankowych”. Największy oraz jedyny w swoim rodzaju: BIK został utworzony przez banki oraz Związek Banków Polskich, w oparciu o art. 105 ust. 4 ustawy Prawo Bankowe.

REKLAMA

Autopromocja

Zadaniem Biura jest gromadzenie informacji o kredytach zaciąganych w bankach, SKOKach i firmach pożyczkowych oraz udostępnianie ich, celem wsparcia analizy zdolności kredytowej osób i firm ubiegających się o kredyt lub pożyczkę.

Skąd biorą się te dane? Właśnie od wszystkich wymienionych wyżej podmiotów. BIK jest platformą wymiany informacji o kredytobiorcach.Banki i SKOKi zgłaszają do BIK wszystkie „zdarzenia finansowe” związane z kredytem, w szczególności jego zaciągnięcie, spłatę kolejnych rat lub… brak tych spłat. Firmy pożyczkowe nie mają tego obowiązku: nie każda pożyczka „ląduje” w BIK.

Kto ma i może mieć dostęp do danych zgromadzonych w BIK?

Dostęp do danych na Twój temat – lub na temat Twojej firmy – zgromadzonych w Biurze Informacji Kredytowych ma kilka grup firm i instytucji. Pierwszą z nich są te, które same udzielają kredytów (lub świadczą podobne usługi), a więc:

  • - banki (komercyjne i spółdzielcze),
  • - SKOKi,
  • - firmy pożyczkowe,
  • - firmy leasingowe i faktoringowe związane z bankami.

Banki i SKOKi mogą bez pytania Cię o zdanie zwrócić się do BIK o informację na Twój temat wtedy gdy  będziesz chciał skorzystać z ich oferty. Inaczej jest w przypadku firm pożyczkowych: te mogą bez pytania Cię o zgodę „sięgnąć” po Twoją historię kredytową w innych firmach pożyczkowych, natomiast potrzebują zgody, żeby uzyskać dostęp do informacji dotyczących Twoich zobowiązań wobec banków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Także firmy leasingowe i faktoringowe związane z bankami zawsze potrzebują Twoje zgody, aby zapoznać się z Twoją historią zgromadzoną w BIK. Jeśli jej udzielisz, mogą sięgnąć po nią bezpośrednio do BIK.

Inaczej jest w przypadku drugiej grupy podmiotów, do których należą na przykład firmy leasingowe i faktoringowe, które nie są związane z żadnym bankiem. Te również mogą skorzystać z bogatych informacji na Twój temat w BIK, jednak tylko za pośrednictwem BIGów, czyli Biur Informacji Gospodarczej. A konkretnie jednego BIG: firmy BIG InfoMonitor, czyli spółki-córki… BIKu.

Warto tu zwrócić uwagę, że BIK i BIGi to różne instytucje. BIK gromadzi dane o kredytach i pożyczkach udzielanych przez instytucje finansowe, natomiast BIGi – o zobowiązaniach wobec firm z dowolnych sektorów gospodarki. Chyba najbardziej znany aspekt działalności BIGów to prowadzenie rejestrów dłużników. Zawierają one informacje o tych osobach fizycznych i firmach, od których wierzyciele nie dostali zapłaty w terminie.

Wracając do podmiotów pobierających dane z BIK: niezależnie od tego, jaką działalność prowadziłaby firma, która za pośrednictwem BIGu chciałaby zasięgnąć na Twój temat informacji w BIK, to musisz wyrazić pisemną zgodę na taki dostęp. Niekoniecznie musi to być odrębny formularz, co jest kolejnym powodem, by uważnie czytać dokumenty, które podpisujesz. W Polsce stosunkowo niewiele firm wykorzystuje historię kredytową w analizie swoich klientów – robią to na pewno niektórzy operatorzy komórkowi i firmy ubezpieczeniowe. Na Zachodzie jednak jest to podstawa działania wielu firm, które oferują usługi opłacane cyklicznie (np. na zasadach abonamentu). Być może więc grono instytucji zainteresowanych dokładną historią kredytową swoich klientów będzie się powiększać.

W ograniczonym zakresie do danych na temat wiarygodności finansowej Twojej firmy może mieć… dowolna firma korzystająca z usług BIK. W tym przypadku jednak wgląd jest ograniczony do informacji o zaległych zobowiązaniach oraz ogólnego wskaźnika „wiarygodności kredytowej”. Jak to wygląda w praktyce, możesz sprawdzić Ty sam.

Z danych BIK może korzystać również szereg instytucji wskazanych w ustawie Prawo Bankowe jako instytucje upoważnione: policja, sądy, prokuratura, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Krajowa Administracja Skarbowa, komornicy sądowi itd.

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dlaczego warto zajrzeć do BIK-u?

Powody, dla których do BIK zaglądają banki czy firmy pożyczkowe, są dość oczywiste – dlaczego jednak mogą robić to także wspomniane instytucje? Wyjaśnienie przynosi ustawa Prawo Bankowe, która określa, w jakich okolicznościach mogą one sięgać do Twoich danych. I  zwykle są to okoliczności niezbyt przyjemne, na przykład:

  • postępowanie o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe,
  • postępowanie przygotowawcze w sprawach o przestępstwa,
  • zapobieganie przestępstwom i przestępstwom skarbowym, wykrywanie ich sprawców, uzyskanie dowodów ich popełnienia, wykrycie i identyfikacja korzyści pochodzących z przestępstw i przestępstw skarbowych,
  • kontrola celno-skarbowa lub kontrola podatkowa,
  • toczące się postępowanie podatkowe,
  • postępowanie spadkowe lub o podział majątku między małżonkami,
  • tocząca się sprawa o alimenty.

Można obejrzeć swoje dane w BIK

Wreszcie, wśród upoważnionych do dostępu do Twoich danych… jesteś Ty. Masz prawo do informacji o tym, jakie dane zgromadziło na Twój temat Biuro Informacji Kredytowej. Możliwość wglądu w swoje dane otrzymasz w ramach raportów udostępnianych odpłatnie przez BIK – jednorazowo lub na zasadzie abonamentu. Dzięki tej drugiej wersji, masz także możliwość dostępu do podstawowych informacji na temat wiarygodności finansowej swoich kontrahentów.

Masz także prawo do darmowej informacji na swój temat, jednak nie częściej, niż raz na miesiąc.

Dane z BIK można usunąć tylko wyjątkowo

Kiedy mówi się o BIK, trudno nie wspomnieć o kwestii „czyszczenia BIK”. Zainteresowane są nim przede wszystkim osoby, który w czasie spłaty kredytu powinęła się noga, ale niestety nie mamy dla nich zbyt dobrych informacji. Z drobnymi wyjątkami, nie da się „wyczyścić” BIKu. W dodatku, wyjątki te są niewielkim pocieszeniem dla osoby, która miała problemy ze spłatą kredytu lub pożyczki.

  • Bieżące kredyty i pożyczki – a więc te, które wciąż spłacasz – będą widoczne w BIK niezależnie od tego, czy tego chcesz, czy nie. Znikną z bazy dopiero po całkowitej spłacie, chyba że wcześniej zgodziłeś się na to, by w niej pozostały (na przykład po to, by tworzyć pozytywną historię kredytową). W tym przypadku „czyszczeniem” może być jedynie wycofanie tej wcześniejszej zgody.
  • Kredyty i pożyczki, z których spłatą miałeś problem pozostaną widoczne dla użytkowników bazy BIK przez 5 lat po ich spłacie – po czym „znikną” automatycznie. W tym przypadku „czyszczenie” polega na sprawdzeniu, czy tak rzeczywiście się stało.
  • Masz prawo poprawiać nieprawdziwe, błędne lub nieaktualne informacje – w tym przypadku „czyszczenie” oznacza po prostu korygowanie tych informacji.

Historia w BIK jest zatem kolejnym – silnym! – argumentem za tym, by swoje zobowiązania po prostu rzetelnie regulować. Negatywne wpisy w BIK mogą utrudnić Ci zaciągnięcie kredytu wtedy, kiedy będzie Ci on potrzebny. Tutaj przeczytasz o 10 powodach przez które nie dostajesz kredytu firmowego.

Tekst powstał przy wsparciu merytorycznym Biura Informacji Kredytowej (BIK)

Aleksander Widera
Zainspirowany przez przyjaciół rozpoczął projekt Kredytmarket, przekonał inwestorów i pozyskał do współpracy wspaniałych ludzi. Wcześniej przez 15 lat związany z rynkiem produktów inwestycyjnych (ipopema), bankowością (mBank) i usługami doradztwa gospodarczego (pwc).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA