REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pożyczka dla mikroprzedsiębiorców z funduszu pracy - zasady, wniosek, spłata

Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Pożyczka dla mikroprzedsiębiorców z funduszu pracy - zasady, wniosek, spłata
Pożyczka dla mikroprzedsiębiorców z funduszu pracy - zasady, wniosek, spłata
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rząd wychodząc naprzeciw polskim mikroprzedsiębiorcom wprowadził w Tarczy Antykryzysowej, a następnie znowelizował w Tarczy Antykryzysowej 2.0 pożyczkę na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Pożyczka w głównej mierze ma za zadanie pomóc mikroprzedsiębiorcom przetrwać ciężki okres spowodowany epidemią koronawirusa.

Na samym wstępie podkreślenia wymaga, że otrzymanie pożyczki nie wyklucza możliwości ubiegania się o inną pomoc oferowaną przez Tarczę Antykryzysową.

REKLAMA

Autopromocja

Pożyczka dla mikroprzedsiębiorcy - warunki otrzymania

Pożyczka w wysokości do 5 000,00 zł zostaje udzielona na podstawie umowy ze starostą i wypłacona z środków Funduszu Pracy. O przyznanie pożyczki mogą ubiegać się mikroprzedsiębiorcy, którzy prowadzili działalność gospodarczą przed dniem 01 marca 2020 roku. Mikroprzedsiębiorca to przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:

  1. zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników,

Ważne: Licząc średnioroczne zatrudnienie w swojej firmie trzeba pamiętać, że do grona pracowników zaliczamy jedynie osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę oraz, że takich obliczeń dokonuje się w przeliczeniu na pełne etaty, gdzie nie należy uwzględniać pracowników przebywających na:

    1. urlopach macierzyńskich,
    2. urlopach na warunkach urlopu macierzyńskiego,
    3. urlopach ojcowskich,
    4. urlopach rodzicielskich,
    5. urlopach wychowawczych,
    6. zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.

Żeby dokonać obliczenia średniorocznego zatrudnienia należy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodać wszystkie etaty z całego roku, a następnie podzielić ich sumę przez 12 (liczba miesięcy w roku) wynik, jaki otrzymamy będzie średniorocznym zatrudnieniem w przedsiębiorstwie.

oraz

  1. osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro;

Wyrażone kwoty w euro przeliczane są na złote według średniego kursu ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roku obrotowego wybranego do określenia statusu przedsiębiorcy.

Samozatrudnieni: Należy również pamiętać, że niezatrudnianie żadnego pracownika przy jednoczesnym spełnieniu przesłanki z pkt. 2 również kwalifikuje przedsiębiorcę do grona mikroprzedsiębiorców i tym samym można ubiegać się o udzielenie pożyczki.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Promocja: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Wniosek o pożyczkę

Przedsiębiorca ubiegający się o udzielnie pożyczki musi złożyć wniosek do powiatowego urzędu pracy, właściwego ze względu na swoje miejsce prowadzenia działalności gospodarczej - swoją siedzibę po ogłoszeniu naboru przez dyrektora powiatowego urzędu pracy. Ogłoszenia najlepiej szukać na stronach internetowych każdego Urzędu Pracy, najczęściej w dziale aktualności. Przedsiębiorca może złożyć wniosek w formie tradycyjnej- papierowej, jak również w formie elektronicznej, druga gwarantuje znaczne przyśpieszenie procesu.

W celu złożenia wniosku w formie elektronicznej należy skierować się na stronę internetową praca.gov.pl  Tarcza antykryzysowa Wniosek o udzielenie pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy, a następnie postępować zgodnie z zamieszczonymi tam instrukcjami. Niezbędnym do złożenia wniosku w formie elektronicznej jest posiadanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego bądź profilu zaufanego.

Po złożeniu wniosku w formie elektronicznej można na bieżąco kontrolować bieg sprawy, a w razie otrzymania odpowiedzi od Powiatowego Urzędu Pracy przedsiębiorca zostanie o tym poinformowany również poprzez wiadomość e-mail.

Wypłata środków, spłata, umorzenie.

REKLAMA

Po pomyślnym rozpatrzeniu wniosku i po zawarciu umowy ze Starostą kwota pożyczki powinna zostać wypłacona na wskazany numer rachunku bankowego w terminie 2- 3 dni roboczych. Oprocentowanie pożyczki jest stałe i wynosi 0,05 stopy redyskonta weksli przyjmowanych przez Narodowy Bank Polski (Stopa redyskontowa weksli na dzień 09 kwietnia 2020 roku wynosi 0,55). Maksymalny okres spłaty pożyczki, który zostanie wskazany w umowie nie może być dłuższy niż 12 miesięcy, jednakże ustawodawca przewidział 3 miesięczną karencję licząc od dnia udzielenia pożyczki w spłacie kapitału wraz z odsetkami, co oznacza, że w tym terminie przedsiębiorca nie będzie zobowiązany do zwrotu otrzymanych kwot i do zapłaty odsetek.

Na mocy „tarczy antykryzysowej” pożyczka wraz z odsetkami może zostać umorzona na wniosek mikroprzedsiębiorcy. Umorzenie nastąpi, jeżeli przedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki. W takim przypadku przedsiębiorca powinien złożyć wniosek o umorzenie pożyczki wraz z oświadczeniem o prowadzeniu działalności gospodarczej przez okres 3 miesięcy po jej udzieleniu. Wniosek ten przedsiębiorca składa w terminie 14 dni od dnia, w którym spełniony zostanie warunek do jej umorzenia. Wniosek należy skierować do właściwego powiatowego urzędu pracy w postaci elektronicznej lub w postaci papierowej.

Ważne: W przypadku pomyślnego rozpatrzenia wniosku o umorzenie, przychód z tytułu umorzenia pożyczki nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przypadku niespełnienia warunku umożliwiającego umorzenie, przedsiębiorca zmuszony będzie spłacić pożyczkę wraz z odsetkami na zasadach określonych w umowie.

Maciej Stobiecki, aplikant radcowski w Lubasz i Wspólnicy – Kancelaria Radców Prawnych

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA