REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pożyczka dla mikroprzedsiębiorców z funduszu pracy - zasady, wniosek, spłata

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Pożyczka dla mikroprzedsiębiorców z funduszu pracy - zasady, wniosek, spłata
Pożyczka dla mikroprzedsiębiorców z funduszu pracy - zasady, wniosek, spłata
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rząd wychodząc naprzeciw polskim mikroprzedsiębiorcom wprowadził w Tarczy Antykryzysowej, a następnie znowelizował w Tarczy Antykryzysowej 2.0 pożyczkę na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Pożyczka w głównej mierze ma za zadanie pomóc mikroprzedsiębiorcom przetrwać ciężki okres spowodowany epidemią koronawirusa.

Na samym wstępie podkreślenia wymaga, że otrzymanie pożyczki nie wyklucza możliwości ubiegania się o inną pomoc oferowaną przez Tarczę Antykryzysową.

REKLAMA

Pożyczka dla mikroprzedsiębiorcy - warunki otrzymania

Pożyczka w wysokości do 5 000,00 zł zostaje udzielona na podstawie umowy ze starostą i wypłacona z środków Funduszu Pracy. O przyznanie pożyczki mogą ubiegać się mikroprzedsiębiorcy, którzy prowadzili działalność gospodarczą przed dniem 01 marca 2020 roku. Mikroprzedsiębiorca to przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:

  1. zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników,

Ważne: Licząc średnioroczne zatrudnienie w swojej firmie trzeba pamiętać, że do grona pracowników zaliczamy jedynie osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę oraz, że takich obliczeń dokonuje się w przeliczeniu na pełne etaty, gdzie nie należy uwzględniać pracowników przebywających na:

    1. urlopach macierzyńskich,
    2. urlopach na warunkach urlopu macierzyńskiego,
    3. urlopach ojcowskich,
    4. urlopach rodzicielskich,
    5. urlopach wychowawczych,
    6. zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.

Żeby dokonać obliczenia średniorocznego zatrudnienia należy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodać wszystkie etaty z całego roku, a następnie podzielić ich sumę przez 12 (liczba miesięcy w roku) wynik, jaki otrzymamy będzie średniorocznym zatrudnieniem w przedsiębiorstwie.

oraz

  1. osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro;

Wyrażone kwoty w euro przeliczane są na złote według średniego kursu ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roku obrotowego wybranego do określenia statusu przedsiębiorcy.

Samozatrudnieni: Należy również pamiętać, że niezatrudnianie żadnego pracownika przy jednoczesnym spełnieniu przesłanki z pkt. 2 również kwalifikuje przedsiębiorcę do grona mikroprzedsiębiorców i tym samym można ubiegać się o udzielenie pożyczki.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Promocja: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Wniosek o pożyczkę

REKLAMA

Przedsiębiorca ubiegający się o udzielnie pożyczki musi złożyć wniosek do powiatowego urzędu pracy, właściwego ze względu na swoje miejsce prowadzenia działalności gospodarczej - swoją siedzibę po ogłoszeniu naboru przez dyrektora powiatowego urzędu pracy. Ogłoszenia najlepiej szukać na stronach internetowych każdego Urzędu Pracy, najczęściej w dziale aktualności. Przedsiębiorca może złożyć wniosek w formie tradycyjnej- papierowej, jak również w formie elektronicznej, druga gwarantuje znaczne przyśpieszenie procesu.

W celu złożenia wniosku w formie elektronicznej należy skierować się na stronę internetową praca.gov.pl  Tarcza antykryzysowa Wniosek o udzielenie pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy, a następnie postępować zgodnie z zamieszczonymi tam instrukcjami. Niezbędnym do złożenia wniosku w formie elektronicznej jest posiadanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego bądź profilu zaufanego.

Po złożeniu wniosku w formie elektronicznej można na bieżąco kontrolować bieg sprawy, a w razie otrzymania odpowiedzi od Powiatowego Urzędu Pracy przedsiębiorca zostanie o tym poinformowany również poprzez wiadomość e-mail.

Wypłata środków, spłata, umorzenie.

REKLAMA

Po pomyślnym rozpatrzeniu wniosku i po zawarciu umowy ze Starostą kwota pożyczki powinna zostać wypłacona na wskazany numer rachunku bankowego w terminie 2- 3 dni roboczych. Oprocentowanie pożyczki jest stałe i wynosi 0,05 stopy redyskonta weksli przyjmowanych przez Narodowy Bank Polski (Stopa redyskontowa weksli na dzień 09 kwietnia 2020 roku wynosi 0,55). Maksymalny okres spłaty pożyczki, który zostanie wskazany w umowie nie może być dłuższy niż 12 miesięcy, jednakże ustawodawca przewidział 3 miesięczną karencję licząc od dnia udzielenia pożyczki w spłacie kapitału wraz z odsetkami, co oznacza, że w tym terminie przedsiębiorca nie będzie zobowiązany do zwrotu otrzymanych kwot i do zapłaty odsetek.

Na mocy „tarczy antykryzysowej” pożyczka wraz z odsetkami może zostać umorzona na wniosek mikroprzedsiębiorcy. Umorzenie nastąpi, jeżeli przedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki. W takim przypadku przedsiębiorca powinien złożyć wniosek o umorzenie pożyczki wraz z oświadczeniem o prowadzeniu działalności gospodarczej przez okres 3 miesięcy po jej udzieleniu. Wniosek ten przedsiębiorca składa w terminie 14 dni od dnia, w którym spełniony zostanie warunek do jej umorzenia. Wniosek należy skierować do właściwego powiatowego urzędu pracy w postaci elektronicznej lub w postaci papierowej.

Ważne: W przypadku pomyślnego rozpatrzenia wniosku o umorzenie, przychód z tytułu umorzenia pożyczki nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przypadku niespełnienia warunku umożliwiającego umorzenie, przedsiębiorca zmuszony będzie spłacić pożyczkę wraz z odsetkami na zasadach określonych w umowie.

Maciej Stobiecki, aplikant radcowski w Lubasz i Wspólnicy – Kancelaria Radców Prawnych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA