REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Można mieć dodatkowy zysk z obligacji skarbowych: 6-7% więcej. Trzeba sprzedać niektóre w wakacje 2024 r. i nabyć nową emisję

Jak zarobić dodatkowo 6-7 procent na obligacjach skarbowych w wakacje? Trzeba niektóre sprzedać i kupić nową emisję
Jak zarobić dodatkowo 6-7 procent na obligacjach skarbowych w wakacje? Trzeba niektóre sprzedać i kupić nową emisję
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W czasie wakacji 2024 roku oprocentowanie kolejnych detalicznych obligacji skarbowych mocno się obniża. Ten problem dotyczy obligacji wartych w sumie około 45 miliardów złotych. Winna jest inflacja, która wyraźnie spadła. Dla właścicieli obligacji cztero- i dziesięcioletnich oznacza to gwałtowny spadek oprocentowania - często znacznie poniżej tego, co oferowane jest nowym inwestorom. Chodzi tu łącznie o około 1,2 mld złotych odsetek, które posiadacze obligacji mogą stracić.

rozwiń >

Większości detalicznych obligacji skarbowych starych emisji traci opłacalność w wakacje 2024 roku

Właściciele detalicznych obligacji skarbowych, którym aktualizacja oprocentowania wypada w wakacje 2024 r., powinni być przygotowani na niemiłą niespodziankę. Szczególnie dotyczy to papierów cztero- i dziesięcioletnich. W czerwcu dawały one zarobić nierzadko około 14% w skali roku, ale od lipca 2024 r. ich oprocentowanie zanurkuje i wyniesie zaledwie 3-4%. Tak wynika z wyliczeń HREIT. Wszystko przez inflację, która wyhamowała w okolice celu inflacyjnego. To właśnie te dane z dwumiesięcznym opóźnieniem są wykorzystywane do aktualizacji oprocentowania większości detalicznych papierów o zmiennym oprocentowaniu. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Opłaca się wymiana na nową emisję. Można zarobić nawet 6-7 procent dodatkowych odsetek

Miesiące wakacyjne nie będą tu wyjątkiem. W bieżącym roku niemiłe niespodzianki witają posiadaczy detalicznych obligacji skarbowych od co najmniej marca. Różnica jest jednak taka, że w przypadku papierów, których oprocentowanie będzie aktualizowane w trakcie wakacji, szczególnie warto zastanowić się nad wymianą posiadanych obligacji na nowe. W skrajnych przypadkach może nam to pozwolić zarobić przez kilka lat dodatkowych nawet 6-7%.

Efekt jest taki, że jeśli ktoś kupował w ostatnich latach detaliczne obligacje skarbowe, to powinien mieć rękę na pulsie. Należy bacznie przyglądać się temu jaką stawkę zaproponuje nam rząd po aktualizacji oprocentowania. Sprawa dotyczy posiadaczy detalicznych papierów o terminie zapadalności co najmniej czteroletnim.

 

 

HRE Investments

 Inflacja decyduje o oprocentowaniu obligacji

Wszystko dlatego, że tylko w pierwszym roku inwestowania oprocentowanie tych obligacji jest stałe. Potem odsetki zależą od inflacji. Ta niespodziewanie i gwałtownie wyhamowała. W efekcie, jeśli akurat w lipcu wypada nam moment aktualizacji oprocentowania, to Minister Finansów weźmie pod uwagę najświeższy odczyt inflacji opublikowany przez GUS. Najnowsze pełne dane podsumowują majową dynamikę zmian cen. Wtedy, jak wyliczył urząd, roczny wskaźnik inflacji CPI wyniósł 2,5%. 

Trzeba wiedzieć, że czteroletnia detaliczna obligacja skarbowa emitowana np. w lipcu 2022 roku kusiła inwestorów marżą zysku na poziomie 1 pkt. proc. W efekcie sumując marżę i majową inflację otrzymujemy wynik na poziomie 3,5%. Jak na papier czteroletni jest to delikatnie rzecz ujmując niewygórowane oprocentowanie. Szok jest tym większy, że do wspomnianych 3,5% oprocentowanie tego papieru spadnie z 14%, które cieszyły inwestora przez ostatnich 12 miesięcy.

Podobnie powinno być też w przypadku detalicznych papierów, których oprocentowanie będzie aktualizowane w sierpniu. W tym wypadku mamy już wstępny szacunek inflacji za czerwiec. Dopiero ostateczne dane będą wykorzystane do aktualizacji oprocentowania detalicznych papierów w sierpniu. Te poznamy w połowie lipca. Opublikowane już przez GUS wstępne szacunki raczej nie zmienią się jednak znacząco przy publikacji finalnego odczytu. 

REKLAMA

45 miliardów do wymiany?

Tak drastyczne cięcie oprocentowania powoduje, że sporo posiadaczy detalicznych papierów zastanawia się co z tym fantem zrobić. Nie brakuje przecież dziś rozwiązań, które pozwolą zarobić więcej niż 3-4% w skali roku. Pikanterii całej sprawie dodaje fakt, że nawet Minister Finansów kusi inwestorów wyższym oprocentowaniem obligacji. Jest jednak jeden warunek – musimy kupić papiery nowej emisji. W takim wypadku trzyletnie papiery kuszą inwestorów stałym oprocentowaniem na poziomie 6,2%. Czteroletnie obligacje detaliczne w pierwszym roku pozwalają zarobić 6,55%, a potem 1,5 pkt. proc. ponad inflację. „Dziesięciolatki” natomiast w pierwszym roku dają obietnicę 6,8% odsetek, a potem 2 pkt. proc. ponad inflacje. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trudno się więc dziwić, że część posiadaczy tych papierów zdecyduje się na przedterminowy wykup i w zamian kupią obligacje nowych emisji. Patrząc na trwające od kilku miesięcy aktualizacje oprocentowania, które skutkują nawet kilkukrotnym spadkiem stawek, możemy szacować, że wymiana papierów na nowe może opłacać osobom, które w ten sposób zainwestowały w latach 2015-23 w sumie nawet około 45 miliardów złotych. Wymiana obligacji w dogodnym momencie pozwoliłaby Polakom na zarobienie dodatkowych około 1,2 mld złotych tytułem odsetek.

Od lipca powinien topnieć dodatkowy zysk z wymiany obligacji

Minister Finansów powinien trochę odetchnąć we wrześniu. Wtedy opłacalność wymiany posiadanych papierów na te z nowej emisji powinna być już niższa niż w wakacje. Wszystko za sprawą inflacji, która zgodnie z przewidywaniami, przyspieszy w lipcu. Gdy GUS podsumuje te zmiany, to dane na ten temat będą służyły do aktualizacji oprocentowania detalicznych papierów we wrześniu właśnie. Różnica pomiędzy dotychczasową i nową stawką oprocentowania nie powinna być już wtedy aż tak szokująca. Zmaleje też dysproporcja pomiędzy oprocentowaniem posiadanych papierów oraz tych, które sprzedawane będą nowym klientom. Na konkrety przyjdzie jednak jeszcze trochę poczekać. Nie wiemy bowiem nie tylko czy inflacja w lipcu będzie na poziomie 4% czy może 5%. Nie wiemy też jakie obligacje dla nowych klientów Ministerstwo Finansów będzie oferowało detalicznym inwestorom w sierpniu czy wrześniu.

Dwa źródła potencjalnych zysków z wymiany

Oczywiście każdy indywidualnie powinien przeliczyć czy opłaca mu się przedterminowy wykup posiadanych obligacji i poszukiwanie rozwiązania alternatywnego – nawet jeśli tą alternatywą ma być zamiana posiadanych papierów na nowe. Musimy uwzględnić tu co najmniej koszty, potencjalne zyski i to kiedy zainwestowane w obligacje pieniądze będą nam potrzebne.

Najlepiej pokazać drogę do znalezienia odpowiedzi na to pytanie biorąc pod uwagę konkretny przykład. Załóżmy, że mamy dziesięcioletnią obligację skarbową, która została wyemitowana w lipcu 2021 roku. Papier ten w lipcu 2024 roku zacznie być oprocentowany na poziomie zaledwie 3,5%. Dla porównania „dziesięciolatki” z nowej emisji oferują w pierwszym roku 6,8%. To już w pierwszym roku daje nam 3,3% dodatkowych odsetek. Ale to nie wszystko. Posiadana przez nas obligacja jest bowiem tak słabo oprocentowana nie tylko ze względu na hamującą inflację, ale też przez niską marżę dodatkowego zysku. W tym konkretnym przypadku jest to tylko 1 pkt. proc. W ramach nowej emisji ta marża dodatkowego zysku „ponad inflację” jest o dwukrotnie wyższa i wynosi 2 pkt. proc. 

Efekt jest taki, że zamieniając posiadany papier na nowy nie tylko zarobimy więcej w pierwszym roku, ale też we wszystkich kolejnych będziemy „do przodu” o 1 pkt. proc. Zakładając, że nasza inwestycja miałaby się zakończyć w pierwotnie zakładanym terminie (2031 roku), to w sumie z tego tytułu zarobilibyśmy dodatkowe 6%. W praktyce nie da się obliczyć wyniku z dokładnością do drugiego miejsca po przecinku, bo nie znamy przyszłej inflacji, a więc nie jesteśmy też w stanie oszacować dokładnie efektów działania procentu składanego, który jest jednym z atutów dziesięcioletnich obligacji skarbowych.

Przedterminowy wykup kosztuje

Minusem zamiany posiadanej obligacji dziesięcioletniej na nową jest konieczność poniesienia opłaty. Przy przedterminowym wykupie tego typu papierów mówimy o 2 złotych za sztukę (równowartość 2%, bo pojedyncza obligacja ma wartość nominalną 100 zł). Jest to jednak znacznie mniej niż suma potencjalnych zysków, którą w omawianym przykładzie szacować można w bardzo uproszczony sposób na 9,3%. Dla porządku warto dodać, że w przypadku obligacji czteroletniej opłata jest znacznie niższa i wynosi maksymalnie 0,7 zł w przeliczeniu na jedną obligację.

Przy tym musimy zaznaczyć, że poziom skomplikowania przedstawionych przez nas szacunków ograniczyliśmy do niezbędnego minimum. Aby otrzymać dokładny wynik z dokładnością do drugiego miejsca po przecinku musielibyśmy wskazać konkretny dzień złożenia dyspozycji odkupu, a potem realizacji zlecenia zakupu nowych papierów. Musielibyśmy też znać przyszłą inflację, bo w przypadku obligacji dziesięcioletnich miałoby to wpływ na działanie mechanizmu procentu składanego. Nasze szacunki uprościliśmy też poprzez nieuwzględnianie opodatkowania tzw. podatkiem Belki. 

 

Detaliczne obligacje, w przypadku których warto rozważyć sprzedaż i zakup nowej emisji

Typ obligacji

Moment emisji

Korzyść z wyższego oprocentowania w pierwszym roku

Korzyści/straty z inwestowania w latach kolejnych

Koszt przedterminowego wykupu*

Razem

Czteroletnie

marzec '21

1,90%

0,00%

-0,70%

1,20%

Czteroletnie

marzec '22

1,65%

0,25%

-0,70%

1,20%

Czteroletnie

marzec '23

1,65%

0,50%

-0,70%

1,45%

Dziesięcioletnie

marzec '21

1,90%

3,00%

-2,00%

2,90%

Dziesięcioletnie

marzec '22

1,65%

1,75%

-2,00%

1,40%

Dziesięcioletnie

marzec '23

1,65%

2,00%

-2,00%

1,65%

Czteroletnie

kwiecień '21

3,00%

0,00%

-0,70%

2,30%

Czteroletnie

kwiecień '22

2,75%

0,25%

-0,70%

2,30%

Czteroletnie

kwiecień '23

2,75%

0,50%

-0,70%

2,55%

Dziesięcioletnie

kwiecień '15

2,50%

0,00%

-2,00%

0,50%

Dziesięcioletnie

kwiecień '16

2,50%

0,00%

-2,00%

0,50%

Dziesięcioletnie

kwiecień '17

2,50%

0,00%

-2,00%

0,50%

Dziesięcioletnie

kwiecień '18

2,50%

0,00%

-2,00%

0,50%

Dziesięcioletnie

kwiecień '19

2,50%

0,00%

-2,00%

0,50%

Dziesięcioletnie

kwiecień '20

2,50%

0,00%

-2,00%

0,50%

Dziesięcioletnie

kwiecień '21

3,00%

3,00%

-2,00%

4,00%

Dziesięcioletnie

kwiecień '22

2,75%

1,75%

-2,00%

2,50%

Dziesięcioletnie

kwiecień '23

2,75%

2,00%

-2,00%

2,75%

Czteroletnie

maj '21

3,80%

0,00%

-0,70%

3,10%

Czteroletnie

maj '22

3,55%

0,25%

-0,70%

3,10%

Czteroletnie

maj '23

3,55%

0,50%

-0,70%

3,35%

Dziesięcioletnie

maj '15

3,30%

0,00%

-2,00%

1,30%

Dziesięcioletnie

maj '16

3,30%

0,00%

-2,00%

1,30%

Dziesięcioletnie

maj '17

3,30%

0,00%

-2,00%

1,30%

Dziesięcioletnie

maj '18

2,50%

0,00%

-2,00%

0,50%

Dziesięcioletnie

maj '19

3,30%

0,00%

-2,00%

1,30%

Dziesięcioletnie

maj '20

3,80%

2,50%

-2,00%

4,30%

Dziesięcioletnie

maj '21

3,80%

3,00%

-2,00%

4,80%

Dziesięcioletnie

maj '22

3,55%

1,75%

-2,00%

3,30%

Dziesięcioletnie

maj '23

3,55%

2,00%

-2,00%

3,55%

Czteroletnie

czerwiec '21

3,40%

0,00%

-0,70%

2,70%

Czteroletnie

czerwiec '22

3,15%

0,25%

-0,70%

2,70%

Czteroletnie

czerwiec '23

3,15%

0,50%

-0,70%

2,95%

Dziesięcioletnie

czerwiec '15

2,90%

0,00%

-2,00%

0,90%

Dziesięcioletnie

czerwiec '16

2,90%

0,00%

-2,00%

0,90%

Dziesięcioletnie

czerwiec '17

2,90%

0,00%

-2,00%

0,90%

Dziesięcioletnie

czerwiec '18

2,90%

0,00%

-2,00%

0,90%

Dziesięcioletnie

czerwiec '19

2,90%

0,00%

-2,00%

0,90%

Dziesięcioletnie

czerwiec '20

3,40%

2,50%

-2,00%

3,90%

Dziesięcioletnie

czerwiec '21

3,40%

3,00%

-2,00%

4,40%

Dziesięcioletnie

czerwiec '22

3,15%

1,75%

-2,00%

2,90%

Dziesięcioletnie

czerwiec '23

3,15%

2,00%

-2,00%

3,15%

Czteroletnie

lipiec '21

3,30%

0,00%

-0,70%

2,60%

Czteroletnie

lipiec '22

3,05%

0,50%

-0,70%

2,85%

Czteroletnie

lipiec '23

3,05%

1,00%

-0,70%

3,35%

Dziesięcioletnie

lipiec '15

2,80%

0,00%

-2,00%

0,80%

Dziesięcioletnie

lipiec '16

2,80%

0,50%

-2,00%

1,30%

Dziesięcioletnie

lipiec '17

2,80%

1,00%

-2,00%

1,80%

Dziesięcioletnie

lipiec '18

2,80%

1,50%

-2,00%

2,30%

Dziesięcioletnie

lipiec '19

2,80%

2,00%

-2,00%

2,80%

Dziesięcioletnie

lipiec '20

3,30%

5,00%

-2,00%

6,30%

Dziesięcioletnie

lipiec '21

3,30%

6,00%

-2,00%

7,30%

Dziesięcioletnie

lipiec '22

3,05%

5,25%

-2,00%

6,30%

Dziesięcioletnie

lipiec '23

3,05%

6,00%

-2,00%

7,05%

Czteroletnie

sierpień '21**

3,20%

0,00%

-0,70%

2,50%

Czteroletnie

sierpień '22**

2,95%

0,50%

-0,70%

2,75%

Czteroletnie

sierpień '23**

2,95%

1,00%

-0,70%

3,25%

Dziesięcioletnie

sierpień '15**

2,70%

0,00%

-2,00%

0,70%

Dziesięcioletnie

sierpień '16**

2,70%

0,50%

-2,00%

1,20%

Dziesięcioletnie

sierpień '17**

2,70%

1,00%

-2,00%

1,70%

Dziesięcioletnie

sierpień '18**

2,70%

1,50%

-2,00%

2,20%

Dziesięcioletnie

sierpień '19**

2,70%

2,00%

-2,00%

2,70%

Dziesięcioletnie

sierpień '20**

3,20%

5,00%

-2,00%

6,20%

Dziesięcioletnie

sierpień '21**

3,20%

6,00%

-2,00%

7,20%

Dziesięcioletnie

sierpień '22**

2,95%

5,25%

-2,00%

6,20%

Dziesięcioletnie

sierpień '23**

2,95%

6,00%

-2,00%

6,95%

* Opłata za wykup przed terminem to 0,7 zł za obligację czteroletnią i 2 zł za obligację dziesięcioletnią. Dla uproszczenia przedstawiliśmy tę wartość jako procent wartości nominalnej pojedynczej obligacji detalicznej (100 zł)
** Przyjmujemy za wstępnymi szacunkami GUS, że inflacja w czerwcu wyniosła 2,6% (r/r). Informacja ta zostanie wykorzystana do aktualizacji oprocentowania detalicznych papierów w sierpniu. Zakładamy ponadto, że MF utrzyma w sierpniu identyczną ofertą detalicznych obligacji skarbowych do tej zapowiedzianej na lipiec.
Szacunki HREIT. Wyliczenia przedstawiają sytuację, w której złożyliśmy zlecenie odkupu w optymalnym momencie i dokonaliśmy zakupu obligacji nowej emisji od razu po otrzymaniu pieniędzy z odkupu. Dla uproszczenia pomijamy opodatkowanie i mechanizm procentu składanego, który działa przy obligacjach 10-letnich.

Bartosz Turek, główny analityk HREIT

Źródło: HRE Investments

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA