REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie na innowacje w sektorze rolno-spożywczym i leśnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dofinansowanie na innowacje w sektorze rolno-spożywczym i leśnym
Dofinansowanie na innowacje w sektorze rolno-spożywczym i leśnym
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Firmy planujące prace badawczo-rozwojowe mogą uzyskać dofinansowanie w ramach takich projektów jak Program Operacyjny Inteligentny Rozwój (POIR) oraz Regionalne Programy Operacyjne poszczególnych województw (RPO). Jednakże od tego roku po raz pierwszy będzie można ubiegać się o dofinansowanie prac badawczych oraz wdrożenie ich wyników również w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW).

Wnioski o dofinansowanie

Nowym przedsięwzięciem Programu PROW na lata 2014-20220 wspierającym innowacje (w tym wdrożenie B+R) w sektorze rolno-spożywczym będzie działanie „Współpraca” w ramach Grupy Operacyjnej EPI.

REKLAMA

Autopromocja

Od 30 czerwca do 31 lipca br. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie przyjmowała wnioski o dofinansowanie na wdrożenie do działalności gospodarczej innowacyjnych rozwiązań takich jak: nowych lub znacznie udoskonalonych produktów, praktyk, procesów, technologii, metod organizacji i marketingu w sektorach rolnym, spożywczym i leśnym. Produkty muszą wpisywać się w załącznik nr 1 do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (tj. zwierzęta żywe, mięso, ryby, przetwory z mięsa, ryb, produkty mleczarskie, jaja ptasie, żywe drzewa i inne rośliny, warzywa, owoce, przetwory z warzyw, owoców, kawa, herbata, zboża, tłuszcze i oleje zwierzęce, z ryb, roślinne, cukier trzcinowy lub buraczany, wino ze świeżych winogron, len).

Powołana grupa operacyjna powinna uwzględniać uczestników należących do dwóch różnych kategorii wymienionych poniżej:

  • rolnicy (osoby fizyczne lub osoby prawne lub jednostki nie posiadające osobowości prawnej, których gospodarstwo rolne jest położone na terenie Polski i prowadzący działalność rolniczą);
  • właściciele lasów (osoby fizyczne lub prawne będące właścicielem albo użytkownikiem wieczystym lasu oraz osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące posiadaczem samoistnym, użytkownikiem, zarządcą lub dzierżawcą lasów);
  • instytuty lub jednostki naukowe, uczelnie;
  • przedsiębiorcy (w tym np. producenci nawozów, pasz, środków ochrony roślin, maszyn i urządzeń do produkcji);
  • podmioty świadczące usługi doradcze.

Podmioty uznane zostaną za różne, jeżeli nie są ze sobą powiązane kapitałowo lub osobowo. Nie ma ograniczeń dla przedsiębiorstw uczestniczących w projekcie co do ich wielkości, w związku z tym w konkursie mogą brać udział zarówno MŚP, jak i duże przedsiębiorstwa.

Dofinansowanie może być udzielone zarówno grupie operacyjnej, która posiada osobowość prawną, jak również grupie, która nie posiada osobowości prawnej, a działa na podstawie umowy (np. umowa konsorcjum).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O wyborze projektu do dofinansowania będzie decydowała suma uzyskanych punktów, które premiują m.in.:

  • liczbę i zróżnicowanie członków grupy operacyjnej;
  • nowość rezultatów projektu (najwięcej punktów mogą uzyskać projekty dotyczące wdrożenia innowacji dotychczas niestosowanej na terytorium Polski i dotyczących wyłącznie produkcji podstawowych produktów rolnych);
  • wdrożenie do projektu wyników wcześniej przeprowadzonych badań naukowych;
  • wykonanie w ramach projektu badań stosowanych i prac rozwojowych;
  • potencjał rynkowy rezultatu;
  • projekty przyczyniające się do realizacji priorytetów przekrojowych UE w zakresie ochrony środowiska i łagodzenia zmian klimatu.

Na potwierdzenie innowacyjnego charakteru inwestycji niezbędne będzie złożenie wraz z wnioskiem o dofinansowanie opinii o innowacyjności wystawionej przez jednostkę naukową posiadającą kategorię naukową A+,A, B, która nie będzie należała do grupy operacyjnej.

REKLAMA

Wnioskodawcy będą mogli dofinansować koszty robót budowlanych, zakupu lub instalacji nowych maszyn i urządzeń, zakupu aparatury naukowo-badawczej, wartości niematerialnych i prawnych, w tym koszty zakupu lub instalacji oprogramowania i licencji na oprogramowanie oraz wyników badań naukowych, koszty ogólne i bieżące związane z funkcjonowaniem grupy operacyjnej, koszty badań obejmujących wyłącznie badania stosowane lub prace rozwojowe.

W przypadku inwestycji o charakterze budowlanym do wniosku o dofinansowanie konieczne będzie załączenie m.in. kosztorysów inwestorskich, pozwolenia na budowę, decyzji lub postanowienia o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania projektu na środowisko.

Poziomy dofinansowania

Maksymalnie będzie można uzyskać 12 mln zł dofinansowania, w tym 10 mln zł na koszty inwestycyjne, koszty badań, koszty bieżące oraz 2 mln zł na koszty ogólne.

Pomoc będzie obejmowała refundację na poziomie 100% dla kosztów ogólnych, 90% dla kosztów badań i związanych z nimi kosztów, 50% dla kosztów inwestycyjnych.

Koszty projektu będzie można ponosić w terminie 3 lat od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie, maksymalnie do końca 2022 r.

Budżet pierwszego konkursu wynosi 20 mln EUR. W następnym roku planuje się uruchomienie kolejnego konkursu na łączną kwotę dofinansowania ok. 38 mln EUR.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Inne możliwości dofinansowania innowacyjnych pomysłów

REKLAMA

Największy wachlarz wsparcia na innowacyjne pomysły w tym na prace badawczo-rozwojowe mają do dyspozycji zarówno przedsiębiorcy, jak i jednostki naukowe w Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój oraz w Regionalnych Programach Operacyjnych poszczególnych województw.

Fundusze na działalność B+R w tych programach pozwalają zrefundować wydatki obejmujące m.in. wynagrodzenia pracowników delegowanych do prac B+R, realizację badań przemysłowych i prac rozwojowych, tworzenie prototypów, tworzenie instalacji demonstracyjnych i pilotażowych, ochronę własności przemysłowej, zakup aparatury oraz sprzętu badawczego (infrastruktura B+R).


Aktualnie trwają nabory wniosków w ramach programu krajowego Szybka Ścieżka (1.1.1 POIR). Do końca czerwca MŚP i duże przedsiębiorstwa mogą składać wnioski o dofinansowanie do prowadzonych badań przemysłowych i prac rozwojowych (projekty z kosztami kwalifikowalnymi od 2 mln zł w przypadku MŚP spoza woj. mazowieckiego i od 5 mln zł w sytuacji projektów z regionu Mazowsza). Dla dużych firm minimalna wartość projektu wynosi 12 mln zł. Kolejny konkurs zaplanowany jest od września do końca bieżącego roku.

Od czerwca do końca sierpnia br. uruchomiono po raz pierwszy nabór w ramach Szybkiej Ścieżki na finansowanie małych projektów o krótkim okresie realizacji. Konkurs przeznaczony jest dla MŚP, które realizują projekty w województwach innych niż mazowieckie i chcą dofinansować projekty o wartości nie większej niż 1,5 mln zł. Dzięki zaproponowanym zmianom, w konkursie mogą wziąć udział przedsiębiorcy, którzy nie mają doświadczenia w realizacji projektów B+R, ale mają pomysły i rozwijają swój potencjał technologiczny. Rezultaty prac badawczych powinny się cechować nowością co najmniej na poziomie przedsiębiorstwa. Planowane projekty muszą się zakończyć do 31 października 2018 r.

Maksymalny poziom dofinansowania w ramach wszystkich konkursów Szybkiej Ścieżki dla przedsiębiorstw na badania przemysłowe wynosi 80%, a na prace rozwojowe 60% kosztów kwalifikowanych.

Dla konsorcjów, w skład których wchodzi co najmniej jedna jednostka naukowa oraz co najmniej jedno przedsiębiorstwo, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przygotowało konkurs Regionalne Agendy Naukowo-Badawcze (4.1.2 POIR). Liderem konsorcjum może być wyłącznie jednostka naukowa. Wsparcie udzielane będzie na prowadzenie badań przemysłowych i prac rozwojowych, wpisujących się w zakres regionalnych agend naukowo-badawczych, opracowanych na podstawie zagadnień badawczych zgłoszonych przez samorządy województw.

Maksymalny poziom dofinansowania dla przedsiębiorstw na badania przemysłowe wynosi 80%, a na prace rozwojowe 60%. Jednostki naukowe będą mogły otrzymać dofinansowanie na poziomie 100% kosztów kwalifikowalnych. Maksymalna wartość kosztów kwalifikowalnych projektu wynosi 8 mln zł. Wnioski o dofinansowanie można składać do 12 września br.

Na dofinansowanie infrastruktury badawczo-rozwojowej mogą ubiegać się przedsiębiorstwa w konkursie 2.1 POIR - Wsparcie inwestycji w infrastrukturę B+R przedsiębiorstw, który potrwa do 7 lipca 2017 r. Dofinansowanie będzie obejmowało zarówno prowadzenie prac rozwojowych (na poziomie max. 45% kosztów kwalifikowalnych), jak i wydatki inwestycyjne związane z utworzeniem centrum badawczo-rozwojowego (max. 70% kosztów kwalifikowalnych). Koszty kwalifikowane projektu to min. 2 mln zł.

To już IV edycja tego konkursu, na którą przeznaczono spory budżet w porównaniu do poprzednich naborów, bo aż 900 mln zł.

Analogicznie do konkursów krajowych, podobne nabory wniosków na dofinansowanie wydatków B+R przedsiębiorstw i jednostek naukowych prowadzone są w Regionalnych Programach Operacyjnych. Obecnie trwają nabory wniosków B+R m.in. w woj. mazowieckim (1.2 Działalność badawczo-rozwojowa przedsiębiorstw), pomorskim ( 1.1.1 Ekspansja przez innowacje ), lubelskim (1.2 Badania celowe), podlaskim (1.2.2 Bon na usługi badawcze – projekty grantowe), małopolskim (1.2.1 Projekty badawczo-rozwojowe przedsiębiorstw).

Podsumowanie

Coraz większy nacisk na wydatkowanie środków unijnych na działalność innowacyjną, w tym na działalność w sektorze B+R, spowodowało uruchomieniem licznych konkursów umożliwiających dofinansowanie tej działalności ze środków publicznych.

Co więcej, od tego roku firmy prowadzące działalność w sektorach rolnym, spożywczym i leśnym mogą korzystać dodatkowo ze środków przeznaczonych na innowacje (w tym na wdrożenie prac B+R) w ramach zupełnie nowego działania PROW Współpraca.

Celem nowego działania jest zwiększenie udziału innowacyjnych i bardziej konkurencyjnych rozwiązań w polskim rolnictwie i leśnictwie, co jest możliwe dzięki łączeniu nauki z praktyką.

Autor: Kamila Czarny, Starszy Konsultant w Zespole Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA