REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prosta Spółka Akcyjna – jak założyć, jak działa

Prosta Spółka Akcyjna – jak założyć, jak działa
Prosta Spółka Akcyjna – jak założyć, jak działa

REKLAMA

REKLAMA

Prosta Spółka Akcyjna (PSA) jest szczególnie atrakcyjna dla młodych innowatorów, którzy dysponują unikalnym know-how i chcą otworzyć biznes, ale nie mają na to własnego majątku. Możesz ją szybko zarejestrować, a jej obsługa jest bardzo prosta. O tym, jak krok po kroku założyć PSA i jakie płyną z tego korzyści dla przedsiębiorców, rozmawiali 15 września 2021 r. uczestniczy konferencji online, zorganizowanej przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii we współpracy z Ministerstwem Sprawiedliwości.

Cechy i zalety Prostej Spółki Akcyjnej

Prosta Spółka Akcyjna łączy cechy spółki z o.o. z zaletami spółki akcyjnej. Jej celem jest m.in. wzmocnienie rozwoju start-upów, zwiększenie ich konkurencyjności oraz zahamowanie „eksportu” polskich pomysłów za granicę. Dzięki PSA przedsiębiorca może szybciej założyć i zlikwidować spółkę kapitałową, a także sprawniej nią zarządzać i łatwiej pozyskać kapitał potrzebny do rozwoju działalności.

REKLAMA

REKLAMA

Prosta Spółka Akcyjna to proste i tanie rozwiązanie dla innowacyjnych przedsiębiorców. To nasza odpowiedź na postulaty środowiska młodych firm, szczególnie tych z obszaru nowych technologii - powiedział wiceminister rozwoju i technologii Marek Niedużak podczas środowej konferencji.

Wiceminister podkreślił, że od 1 lipca br. start-upowcy mogą założyć biznes w formule Prostej Spółki Akcyjnej.

Prace nad jej powstaniem trwały w naszym resorcie trzy lata i brało w nich udział ponad 300 przedsiębiorców, środowisk biznesowych, ekspertów prawa handlowego – podkreślił M. Niedużak. 

REKLAMA

Wiceminister sprawiedliwości Katarzyna Frydrych powiedziała, że jest spore zainteresowanie przedsiębiorców możliwością zakładania biznesu w formule PSA. Co najmniej jedna Prosta Spółka Akcyjna powstaje każdego dnia – poinformowała wiceminister sprawiedliwości. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kluczowym argumentem za podjęciem prac nad przygotowaniem rozwiązań prawnych w sprawie Prostej Spółki Akcyjnej był głos młodych firm, które w swoje DNA mają wpisane przedsiębiorczość, innowacyjność i brak ograniczeń zastanymi konstrukcjami  – powiedziała Wiceprezes Prokuratorii Generalnej RP Luiza Modzelewska, która w ówczesnym Ministerstwie Rozwoju brała udział w pracach nad przygotowaniem projektu ustawy dotyczącego PSA.

W konferencji poświęconej PSA udział wzięli także prezes Koalicji na Rzecz Polskich Innowacji Dagmara Krzesińska, Prezes Startup Poland Tomasz Snażyk, eksperci prawa spółek – dr Marcin Mazgaj, dr Michał Przychoda, dr Katarzyna Reszczyk-Król oraz przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości.

Podczas dyskusji panelowych oraz sesji w formule Q&A uczestnicy spotkania omówili:

  • znaczenie prostej spółki akcyjnej dla innowacyjnej gospodarki,
  • strukturę majątkową PSA na tle pozostałych spółek kapitałowych,
  • akcje w PSA, czyli rozwiązania w układaniu relacji między założycielami a inwestorami w start-upie,
  • ład korporacyjny PSA,
  • zakładanie PSA przez internet oraz funkcjonowanie nowego eKRS.

Prosta Spółka Akcyjna – na czym polega

Od ponad dwóch miesięcy (od 1 lipca 2021 r.) obowiązuje ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw, która jest podstawą prawną działania w Polsce prostej spółki akcyjnej (PSA).

  • Aby założyć PSA nie musisz mieć wysokiego kapitału akcyjnego, wystarczy kapitał założycielski wynoszący 1 zł – w ten sposób możesz zostać akcjonariuszem bez wnoszenia wkładu pieniężnego i bez posiadanego majątku.
  • PSA skutecznie zabezpiecza interesy wierzycieli spółki – m.in. zakaz wypłat, które zagrażają wypłacalności spółki oraz obowiązek oszczędzania.
  • W PSA organy spółki mają elastyczną formułę – wystarczy jednoosobowy zarząd, nie musisz  tworzyć rady nadzorczej; możesz też stworzyć jeden organ, który łączy zarządzanie i nadzór – radę dyrektorów.
  • Masz większą swobodę w podejmowaniu uchwał zdalnie, za pośrednictwem poczty elektronicznej, komunikatorów internetowych.
  • W PSA masz większą elastyczność, jeżeli chodzi o rodzaje akcji i zasady działania spółki, w tym akcje za pracę lub usługi.
  • Rejestr akcjonariuszy w PSA prowadzisz w formie cyfrowej, przez notariusza lub biuro maklerskie – dzięki temu łatwiej możesz sprzedawać i kupować akcje.
  • PSA nie ma obowiązków spółki publicznej i związanych z tym restrykcji – jej akcje nie są notowane na giełdzie.
  • W PSA są proste zasady dotyczące likwidacji spółki i krótszy czas potrzebny na jej realizację – masz skrócone terminy dla „klasycznej” likwidacji oraz możliwość wykreślenia spółki z KRS bez likwidacji, przez przejęcie jej majątku przez akcjonariusza, z obowiązkiem zaspokojenia pozostałych akcjonariuszy i wierzycieli.

Prosta Spółka Akcyjna – kto i jak może ją założyć

Prostą Spółkę Akcyjną możesz założyć jednoosobowo lub z kilkoma osobami. Nie jest do tego konieczne prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jedynym ograniczeniem jest brak możliwości zawiązana PSA przez jedną jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Spółkę możesz zarejestrować w 24 h, przez internet (logowanie do e-formularza przez ePUAP na stronie Portalu Rejestrów Sądowych) lub "tradycyjnie", u notariusza.

Prosta Spółka Akcyjna - wzmocnienie start-upów w Polsce

Przyjmując nowe regulacje, Polska włącza się m.in. w  europejski trend tworzenia form prawnych ukierunkowanych na rozwój start-upów. W ten sposób możemy nie tylko zatrzymać rodzime start-upy w Polsce, ale konkurować regulacyjnie  z innymi krajami. Potencjał start-upów w 2023 r. został oszacowany przez  Deloitte na:

  • 2,2 mld zł wartości dodanej,
  • ponad 50 tys. miejsc pracy,
  • 757 mln zł przychodów dla gospodarstw domowych.

O zasadach funkcjonowania PSA przeczytasz także tutaj

Źródło: Ministerstwo Rozwoju i Technologii

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

REKLAMA

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA