REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prosta Spółka Akcyjna – jak założyć, jak działa

Prosta Spółka Akcyjna – jak założyć, jak działa
Prosta Spółka Akcyjna – jak założyć, jak działa

REKLAMA

REKLAMA

Prosta Spółka Akcyjna (PSA) jest szczególnie atrakcyjna dla młodych innowatorów, którzy dysponują unikalnym know-how i chcą otworzyć biznes, ale nie mają na to własnego majątku. Możesz ją szybko zarejestrować, a jej obsługa jest bardzo prosta. O tym, jak krok po kroku założyć PSA i jakie płyną z tego korzyści dla przedsiębiorców, rozmawiali 15 września 2021 r. uczestniczy konferencji online, zorganizowanej przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii we współpracy z Ministerstwem Sprawiedliwości.

Cechy i zalety Prostej Spółki Akcyjnej

Prosta Spółka Akcyjna łączy cechy spółki z o.o. z zaletami spółki akcyjnej. Jej celem jest m.in. wzmocnienie rozwoju start-upów, zwiększenie ich konkurencyjności oraz zahamowanie „eksportu” polskich pomysłów za granicę. Dzięki PSA przedsiębiorca może szybciej założyć i zlikwidować spółkę kapitałową, a także sprawniej nią zarządzać i łatwiej pozyskać kapitał potrzebny do rozwoju działalności.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Prosta Spółka Akcyjna to proste i tanie rozwiązanie dla innowacyjnych przedsiębiorców. To nasza odpowiedź na postulaty środowiska młodych firm, szczególnie tych z obszaru nowych technologii - powiedział wiceminister rozwoju i technologii Marek Niedużak podczas środowej konferencji.

Wiceminister podkreślił, że od 1 lipca br. start-upowcy mogą założyć biznes w formule Prostej Spółki Akcyjnej.

Prace nad jej powstaniem trwały w naszym resorcie trzy lata i brało w nich udział ponad 300 przedsiębiorców, środowisk biznesowych, ekspertów prawa handlowego – podkreślił M. Niedużak. 

REKLAMA

Wiceminister sprawiedliwości Katarzyna Frydrych powiedziała, że jest spore zainteresowanie przedsiębiorców możliwością zakładania biznesu w formule PSA. Co najmniej jedna Prosta Spółka Akcyjna powstaje każdego dnia – poinformowała wiceminister sprawiedliwości. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kluczowym argumentem za podjęciem prac nad przygotowaniem rozwiązań prawnych w sprawie Prostej Spółki Akcyjnej był głos młodych firm, które w swoje DNA mają wpisane przedsiębiorczość, innowacyjność i brak ograniczeń zastanymi konstrukcjami  – powiedziała Wiceprezes Prokuratorii Generalnej RP Luiza Modzelewska, która w ówczesnym Ministerstwie Rozwoju brała udział w pracach nad przygotowaniem projektu ustawy dotyczącego PSA.

W konferencji poświęconej PSA udział wzięli także prezes Koalicji na Rzecz Polskich Innowacji Dagmara Krzesińska, Prezes Startup Poland Tomasz Snażyk, eksperci prawa spółek – dr Marcin Mazgaj, dr Michał Przychoda, dr Katarzyna Reszczyk-Król oraz przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości.

Podczas dyskusji panelowych oraz sesji w formule Q&A uczestnicy spotkania omówili:

  • znaczenie prostej spółki akcyjnej dla innowacyjnej gospodarki,
  • strukturę majątkową PSA na tle pozostałych spółek kapitałowych,
  • akcje w PSA, czyli rozwiązania w układaniu relacji między założycielami a inwestorami w start-upie,
  • ład korporacyjny PSA,
  • zakładanie PSA przez internet oraz funkcjonowanie nowego eKRS.

Prosta Spółka Akcyjna – na czym polega

Od ponad dwóch miesięcy (od 1 lipca 2021 r.) obowiązuje ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw, która jest podstawą prawną działania w Polsce prostej spółki akcyjnej (PSA).

  • Aby założyć PSA nie musisz mieć wysokiego kapitału akcyjnego, wystarczy kapitał założycielski wynoszący 1 zł – w ten sposób możesz zostać akcjonariuszem bez wnoszenia wkładu pieniężnego i bez posiadanego majątku.
  • PSA skutecznie zabezpiecza interesy wierzycieli spółki – m.in. zakaz wypłat, które zagrażają wypłacalności spółki oraz obowiązek oszczędzania.
  • W PSA organy spółki mają elastyczną formułę – wystarczy jednoosobowy zarząd, nie musisz  tworzyć rady nadzorczej; możesz też stworzyć jeden organ, który łączy zarządzanie i nadzór – radę dyrektorów.
  • Masz większą swobodę w podejmowaniu uchwał zdalnie, za pośrednictwem poczty elektronicznej, komunikatorów internetowych.
  • W PSA masz większą elastyczność, jeżeli chodzi o rodzaje akcji i zasady działania spółki, w tym akcje za pracę lub usługi.
  • Rejestr akcjonariuszy w PSA prowadzisz w formie cyfrowej, przez notariusza lub biuro maklerskie – dzięki temu łatwiej możesz sprzedawać i kupować akcje.
  • PSA nie ma obowiązków spółki publicznej i związanych z tym restrykcji – jej akcje nie są notowane na giełdzie.
  • W PSA są proste zasady dotyczące likwidacji spółki i krótszy czas potrzebny na jej realizację – masz skrócone terminy dla „klasycznej” likwidacji oraz możliwość wykreślenia spółki z KRS bez likwidacji, przez przejęcie jej majątku przez akcjonariusza, z obowiązkiem zaspokojenia pozostałych akcjonariuszy i wierzycieli.

Prosta Spółka Akcyjna – kto i jak może ją założyć

Prostą Spółkę Akcyjną możesz założyć jednoosobowo lub z kilkoma osobami. Nie jest do tego konieczne prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jedynym ograniczeniem jest brak możliwości zawiązana PSA przez jedną jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Spółkę możesz zarejestrować w 24 h, przez internet (logowanie do e-formularza przez ePUAP na stronie Portalu Rejestrów Sądowych) lub "tradycyjnie", u notariusza.

Prosta Spółka Akcyjna - wzmocnienie start-upów w Polsce

Przyjmując nowe regulacje, Polska włącza się m.in. w  europejski trend tworzenia form prawnych ukierunkowanych na rozwój start-upów. W ten sposób możemy nie tylko zatrzymać rodzime start-upy w Polsce, ale konkurować regulacyjnie  z innymi krajami. Potencjał start-upów w 2023 r. został oszacowany przez  Deloitte na:

  • 2,2 mld zł wartości dodanej,
  • ponad 50 tys. miejsc pracy,
  • 757 mln zł przychodów dla gospodarstw domowych.

O zasadach funkcjonowania PSA przeczytasz także tutaj

Źródło: Ministerstwo Rozwoju i Technologii

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA