REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prosta Spółka Akcyjna – jak założyć, jak działa

Prosta Spółka Akcyjna – jak założyć, jak działa
Prosta Spółka Akcyjna – jak założyć, jak działa

REKLAMA

REKLAMA

Prosta Spółka Akcyjna (PSA) jest szczególnie atrakcyjna dla młodych innowatorów, którzy dysponują unikalnym know-how i chcą otworzyć biznes, ale nie mają na to własnego majątku. Możesz ją szybko zarejestrować, a jej obsługa jest bardzo prosta. O tym, jak krok po kroku założyć PSA i jakie płyną z tego korzyści dla przedsiębiorców, rozmawiali 15 września 2021 r. uczestniczy konferencji online, zorganizowanej przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii we współpracy z Ministerstwem Sprawiedliwości.

Cechy i zalety Prostej Spółki Akcyjnej

Prosta Spółka Akcyjna łączy cechy spółki z o.o. z zaletami spółki akcyjnej. Jej celem jest m.in. wzmocnienie rozwoju start-upów, zwiększenie ich konkurencyjności oraz zahamowanie „eksportu” polskich pomysłów za granicę. Dzięki PSA przedsiębiorca może szybciej założyć i zlikwidować spółkę kapitałową, a także sprawniej nią zarządzać i łatwiej pozyskać kapitał potrzebny do rozwoju działalności.

REKLAMA

Autopromocja

Prosta Spółka Akcyjna to proste i tanie rozwiązanie dla innowacyjnych przedsiębiorców. To nasza odpowiedź na postulaty środowiska młodych firm, szczególnie tych z obszaru nowych technologii - powiedział wiceminister rozwoju i technologii Marek Niedużak podczas środowej konferencji.

Wiceminister podkreślił, że od 1 lipca br. start-upowcy mogą założyć biznes w formule Prostej Spółki Akcyjnej.

Prace nad jej powstaniem trwały w naszym resorcie trzy lata i brało w nich udział ponad 300 przedsiębiorców, środowisk biznesowych, ekspertów prawa handlowego – podkreślił M. Niedużak. 

Wiceminister sprawiedliwości Katarzyna Frydrych powiedziała, że jest spore zainteresowanie przedsiębiorców możliwością zakładania biznesu w formule PSA. Co najmniej jedna Prosta Spółka Akcyjna powstaje każdego dnia – poinformowała wiceminister sprawiedliwości. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kluczowym argumentem za podjęciem prac nad przygotowaniem rozwiązań prawnych w sprawie Prostej Spółki Akcyjnej był głos młodych firm, które w swoje DNA mają wpisane przedsiębiorczość, innowacyjność i brak ograniczeń zastanymi konstrukcjami  – powiedziała Wiceprezes Prokuratorii Generalnej RP Luiza Modzelewska, która w ówczesnym Ministerstwie Rozwoju brała udział w pracach nad przygotowaniem projektu ustawy dotyczącego PSA.

W konferencji poświęconej PSA udział wzięli także prezes Koalicji na Rzecz Polskich Innowacji Dagmara Krzesińska, Prezes Startup Poland Tomasz Snażyk, eksperci prawa spółek – dr Marcin Mazgaj, dr Michał Przychoda, dr Katarzyna Reszczyk-Król oraz przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości.

Podczas dyskusji panelowych oraz sesji w formule Q&A uczestnicy spotkania omówili:

  • znaczenie prostej spółki akcyjnej dla innowacyjnej gospodarki,
  • strukturę majątkową PSA na tle pozostałych spółek kapitałowych,
  • akcje w PSA, czyli rozwiązania w układaniu relacji między założycielami a inwestorami w start-upie,
  • ład korporacyjny PSA,
  • zakładanie PSA przez internet oraz funkcjonowanie nowego eKRS.

Prosta Spółka Akcyjna – na czym polega

Od ponad dwóch miesięcy (od 1 lipca 2021 r.) obowiązuje ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw, która jest podstawą prawną działania w Polsce prostej spółki akcyjnej (PSA).

  • Aby założyć PSA nie musisz mieć wysokiego kapitału akcyjnego, wystarczy kapitał założycielski wynoszący 1 zł – w ten sposób możesz zostać akcjonariuszem bez wnoszenia wkładu pieniężnego i bez posiadanego majątku.
  • PSA skutecznie zabezpiecza interesy wierzycieli spółki – m.in. zakaz wypłat, które zagrażają wypłacalności spółki oraz obowiązek oszczędzania.
  • W PSA organy spółki mają elastyczną formułę – wystarczy jednoosobowy zarząd, nie musisz  tworzyć rady nadzorczej; możesz też stworzyć jeden organ, który łączy zarządzanie i nadzór – radę dyrektorów.
  • Masz większą swobodę w podejmowaniu uchwał zdalnie, za pośrednictwem poczty elektronicznej, komunikatorów internetowych.
  • W PSA masz większą elastyczność, jeżeli chodzi o rodzaje akcji i zasady działania spółki, w tym akcje za pracę lub usługi.
  • Rejestr akcjonariuszy w PSA prowadzisz w formie cyfrowej, przez notariusza lub biuro maklerskie – dzięki temu łatwiej możesz sprzedawać i kupować akcje.
  • PSA nie ma obowiązków spółki publicznej i związanych z tym restrykcji – jej akcje nie są notowane na giełdzie.
  • W PSA są proste zasady dotyczące likwidacji spółki i krótszy czas potrzebny na jej realizację – masz skrócone terminy dla „klasycznej” likwidacji oraz możliwość wykreślenia spółki z KRS bez likwidacji, przez przejęcie jej majątku przez akcjonariusza, z obowiązkiem zaspokojenia pozostałych akcjonariuszy i wierzycieli.

Prosta Spółka Akcyjna – kto i jak może ją założyć

Prostą Spółkę Akcyjną możesz założyć jednoosobowo lub z kilkoma osobami. Nie jest do tego konieczne prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jedynym ograniczeniem jest brak możliwości zawiązana PSA przez jedną jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Spółkę możesz zarejestrować w 24 h, przez internet (logowanie do e-formularza przez ePUAP na stronie Portalu Rejestrów Sądowych) lub "tradycyjnie", u notariusza.

Prosta Spółka Akcyjna - wzmocnienie start-upów w Polsce

Przyjmując nowe regulacje, Polska włącza się m.in. w  europejski trend tworzenia form prawnych ukierunkowanych na rozwój start-upów. W ten sposób możemy nie tylko zatrzymać rodzime start-upy w Polsce, ale konkurować regulacyjnie  z innymi krajami. Potencjał start-upów w 2023 r. został oszacowany przez  Deloitte na:

  • 2,2 mld zł wartości dodanej,
  • ponad 50 tys. miejsc pracy,
  • 757 mln zł przychodów dla gospodarstw domowych.

O zasadach funkcjonowania PSA przeczytasz także tutaj

Źródło: Ministerstwo Rozwoju i Technologii

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA