REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wprowadzenie spółki na NewConnect
Wprowadzenie spółki na NewConnect

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie spółki na NewConnect. Wiele startupów ale także przedsiębiorstw działających już jakiś czas na rynku, w celu pozyskania dodatkowych środków na rozwój często rozważa wprowadzenie spółki do Alternatywnego Systemu Obrotu („ASO”). Jakie działania należy podjąć aby do tego skutecznie doprowadzić?

Dlaczego NewConnect?

W Polsce do alternatywnego systemu obrotu zalicza się głównie NewConnect. Spółka nie musi spełniać restrykcyjnych wymagań tak jak w przypadku rynku głównego tj. Giełdy Papierów Wartościowych S.A. w Warszawie („GPW”, „Organizator”). Koszty wejścia do ASO są również niższe. W przypadku podjęcia decyzji o wprowadzeniu spółki na NewConnect w pierwszej kolejności trzeba spełnić natomiast wymagania określone w Regulaminie ASO.

REKLAMA

Autopromocja

NewConnect - podstawowe wymagania

Niezbędne jest prowadzenie działalności w formie spółki akcyjnej lub komandytowo – akcyjnej.
W przypadku innej formy należy dokonać przekształcenia. Statut spółki musi zawierać ponadto odpowiednie regulacje, w tym m.in. nieograniczoną zbywalność akcji, których wartość nominalna musi wynosić co najmniej 0,10 zł.

Należy również dokonać odpowiedniego „rozproszenia akcji” tj. co najmniej 15 % akcji spółki musi znajdować się w posiadaniu co najmniej 10 akcjonariuszy, z których każdy musi posiadać nie więcej niż 5 % ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu i nie może być podmiotem powiązanym ze spółką (tzw. „free float”).

Ponadto kapitał własny spółki musi wynosić co najmniej 500.000 zł przy czym w uzasadnionych przypadkach Organizator może odstąpić od ww. wymogu.

Wstępne działania

REKLAMA

Mając na uwadze powyższe w pierwszej kolejności należy zatem przeprowadzić lub zlecić przeprowadzenie badania due diligence spółki, w celu oceny czy spełnione są stosowne warunki
i ewentualne dostosowanie statutu do ww. podstawowych wymagań. Konieczna jest również wycena spółki m.in. w celu ustalenia ceny emisyjnej akcji, po której inwestorzy będą skłonni objąć akcje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo spółka zobowiązana jest do zawarcia umowy z Autoryzowanym Doradcą (AOD) oraz Animatorem Rynku, który zadba o zachowanie płynności obrotu akcjami. Współpraca z Animatorem Rynku może ograniczać się do niezbędnego minimum.  Funkcje Autoryzowanego Doradcy oraz Animatora Rynku może pełnić jeden podmiot.

Autoryzowanym Doradcą jest firma inwestycyjna lub spółka świadcząca usługi związane z obrotem gospodarczym, w tym doradztwo finansowe, prawne lub audyt finansowy, wpisany na listę autoryzowanych doradców w NewConnect. Do głównych obowiązków AOD należy badanie, czy sporządzenie dokumentu informacyjnego w związku z ubieganiem się o wprowadzenie akcji do obrotu nastąpiło zgodnie z wymogami określonymi w Regulaminie ASO oraz bieżące doradztwo w zakresie wypełniania przez spółkę obowiązków wymaganych w ASO.

Przygotowanie niezbędnych dokumentów i złożenie wniosku

Przed złożeniem wniosku o wprowadzenie akcji do obrotu Akcjonariusze muszą podjąć stosowną uchwałę w tym zakresie. Wymagane jest również sporządzenie sprawozdania finansowego (lub sprawozdania skonsolidowanego) za ostatni rok obrotowy wraz opinią biegłego rewidenta. Jednym z najbardziej istotnych dokumentów jest ponadto dokument informacyjny, który musi zostać przygotowany zgodnie z Załącznikiem nr 1 do Regulaminu ASO i w zależności od rodzaju oferty (publiczna/niepubliczna) zatwierdzony przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Należy również pamiętać, iż  wnioskiem muszą zostać objęte akcje stanowiące co najmniej 15 % kapitału zakładowego spółki.

Do wniosku należy dołączyć m.in. statut spółki, odpis z KRS, dokument informacyjny, decyzję właściwego organu nadzoru o zatwierdzeniu publicznego dokumentu informacyjnego (jeśli jest wymagana) oraz stosowne oświadczenia spółki i Autoryzowanego Doradcy, w tym m.in. że zostały spełnione warunki wprowadzenia akcji spółki do obrotu.

Wprowadzenie akcji do obrotu

Organizator zobowiązany jest podjąć decyzję o wprowadzeniu albo odmowie wprowadzenia akcji do obrotu w terminie 10 dni roboczych od dnia złożenia przez spółkę wniosku. Decyzja wydawana jest w drodze uchwały, która wraz z uzasadnieniem przesyłana jest spółce. Organizator podaje niezwłocznie do publicznej wiadomości na swojej stronie internetowej informację o wprowadzeniu akcji do obrotu.

Po wypełnieniu wszystkich wymogów wprowadzenie akcji spółki do obrotu w ASO następuje, co do zasady w ciągu pięciu dni roboczych.

Koszty

Do podstawowych kosztów związanych z debiutem należy m.in. uiszczenie opłaty rocznej oraz z tytułu rejestracji papierów wartościowych (0,01% wartości rynkowej jednak niemniej niż 3.000 zł i nie więcej niż 100.000 zł) na rzecz na rzecz Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych. Spółka musi również uiścić stosowne opłaty na rzecz GPW.

Do kosztów należy zaliczyć także wynagrodzenie Autoryzowanego Doradcy i Animatora Rynku. Jeżeli spółka nie posiada zbadanego przez biegłego rewidenta sprawozdania finansowego za ostatni rok obrotowy, konieczne będzie poniesienie kosztów jego przeprowadzenia.

Dodatkowymi kosztami wprowadzenia spółki na NewConnect bądą opłaty sądowe i koszty notarialne.

Daniel Terbosh, radca prawny, Chmura i Partnerzy Radcowie Prawni sp. p.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA