REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wprowadzenie spółki na NewConnect

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wprowadzenie spółki na NewConnect
Wprowadzenie spółki na NewConnect

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie spółki na NewConnect. Wiele startupów ale także przedsiębiorstw działających już jakiś czas na rynku, w celu pozyskania dodatkowych środków na rozwój często rozważa wprowadzenie spółki do Alternatywnego Systemu Obrotu („ASO”). Jakie działania należy podjąć aby do tego skutecznie doprowadzić?

Dlaczego NewConnect?

W Polsce do alternatywnego systemu obrotu zalicza się głównie NewConnect. Spółka nie musi spełniać restrykcyjnych wymagań tak jak w przypadku rynku głównego tj. Giełdy Papierów Wartościowych S.A. w Warszawie („GPW”, „Organizator”). Koszty wejścia do ASO są również niższe. W przypadku podjęcia decyzji o wprowadzeniu spółki na NewConnect w pierwszej kolejności trzeba spełnić natomiast wymagania określone w Regulaminie ASO.

REKLAMA

Autopromocja

NewConnect - podstawowe wymagania

REKLAMA

Niezbędne jest prowadzenie działalności w formie spółki akcyjnej lub komandytowo – akcyjnej.
W przypadku innej formy należy dokonać przekształcenia. Statut spółki musi zawierać ponadto odpowiednie regulacje, w tym m.in. nieograniczoną zbywalność akcji, których wartość nominalna musi wynosić co najmniej 0,10 zł.

Należy również dokonać odpowiedniego „rozproszenia akcji” tj. co najmniej 15 % akcji spółki musi znajdować się w posiadaniu co najmniej 10 akcjonariuszy, z których każdy musi posiadać nie więcej niż 5 % ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu i nie może być podmiotem powiązanym ze spółką (tzw. „free float”).

Ponadto kapitał własny spółki musi wynosić co najmniej 500.000 zł przy czym w uzasadnionych przypadkach Organizator może odstąpić od ww. wymogu.

Wstępne działania

REKLAMA

Mając na uwadze powyższe w pierwszej kolejności należy zatem przeprowadzić lub zlecić przeprowadzenie badania due diligence spółki, w celu oceny czy spełnione są stosowne warunki
i ewentualne dostosowanie statutu do ww. podstawowych wymagań. Konieczna jest również wycena spółki m.in. w celu ustalenia ceny emisyjnej akcji, po której inwestorzy będą skłonni objąć akcje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo spółka zobowiązana jest do zawarcia umowy z Autoryzowanym Doradcą (AOD) oraz Animatorem Rynku, który zadba o zachowanie płynności obrotu akcjami. Współpraca z Animatorem Rynku może ograniczać się do niezbędnego minimum.  Funkcje Autoryzowanego Doradcy oraz Animatora Rynku może pełnić jeden podmiot.

Autoryzowanym Doradcą jest firma inwestycyjna lub spółka świadcząca usługi związane z obrotem gospodarczym, w tym doradztwo finansowe, prawne lub audyt finansowy, wpisany na listę autoryzowanych doradców w NewConnect. Do głównych obowiązków AOD należy badanie, czy sporządzenie dokumentu informacyjnego w związku z ubieganiem się o wprowadzenie akcji do obrotu nastąpiło zgodnie z wymogami określonymi w Regulaminie ASO oraz bieżące doradztwo w zakresie wypełniania przez spółkę obowiązków wymaganych w ASO.

Przygotowanie niezbędnych dokumentów i złożenie wniosku

Przed złożeniem wniosku o wprowadzenie akcji do obrotu Akcjonariusze muszą podjąć stosowną uchwałę w tym zakresie. Wymagane jest również sporządzenie sprawozdania finansowego (lub sprawozdania skonsolidowanego) za ostatni rok obrotowy wraz opinią biegłego rewidenta. Jednym z najbardziej istotnych dokumentów jest ponadto dokument informacyjny, który musi zostać przygotowany zgodnie z Załącznikiem nr 1 do Regulaminu ASO i w zależności od rodzaju oferty (publiczna/niepubliczna) zatwierdzony przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Należy również pamiętać, iż  wnioskiem muszą zostać objęte akcje stanowiące co najmniej 15 % kapitału zakładowego spółki.

Do wniosku należy dołączyć m.in. statut spółki, odpis z KRS, dokument informacyjny, decyzję właściwego organu nadzoru o zatwierdzeniu publicznego dokumentu informacyjnego (jeśli jest wymagana) oraz stosowne oświadczenia spółki i Autoryzowanego Doradcy, w tym m.in. że zostały spełnione warunki wprowadzenia akcji spółki do obrotu.

Wprowadzenie akcji do obrotu

Organizator zobowiązany jest podjąć decyzję o wprowadzeniu albo odmowie wprowadzenia akcji do obrotu w terminie 10 dni roboczych od dnia złożenia przez spółkę wniosku. Decyzja wydawana jest w drodze uchwały, która wraz z uzasadnieniem przesyłana jest spółce. Organizator podaje niezwłocznie do publicznej wiadomości na swojej stronie internetowej informację o wprowadzeniu akcji do obrotu.

Po wypełnieniu wszystkich wymogów wprowadzenie akcji spółki do obrotu w ASO następuje, co do zasady w ciągu pięciu dni roboczych.

Koszty

Do podstawowych kosztów związanych z debiutem należy m.in. uiszczenie opłaty rocznej oraz z tytułu rejestracji papierów wartościowych (0,01% wartości rynkowej jednak niemniej niż 3.000 zł i nie więcej niż 100.000 zł) na rzecz na rzecz Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych. Spółka musi również uiścić stosowne opłaty na rzecz GPW.

Do kosztów należy zaliczyć także wynagrodzenie Autoryzowanego Doradcy i Animatora Rynku. Jeżeli spółka nie posiada zbadanego przez biegłego rewidenta sprawozdania finansowego za ostatni rok obrotowy, konieczne będzie poniesienie kosztów jego przeprowadzenia.

Dodatkowymi kosztami wprowadzenia spółki na NewConnect bądą opłaty sądowe i koszty notarialne.

Daniel Terbosh, radca prawny, Chmura i Partnerzy Radcowie Prawni sp. p.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

REKLAMA

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA