REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przeprowadzić likwidację spółki z o.o.

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jak przeprowadzić likwidację spółki z o.o. /Fotolia
Jak przeprowadzić likwidację spółki z o.o. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Proces likwidacji spółki z o.o. rozpoczyna się od momentu podjęcia uchwały wspólników spółki. Konieczne jest ogłoszenie informacji o rozwiązaniu spółki i otwarciu likwidacji, a także wezwanie wierzycieli spółki do zgłaszania wierzytelności. Natomiast zakończenie likwidacji wymaga zgłoszenia do urzędu skarbowego, złożenia sprawozdania likwidacyjnego oraz formularza VAT-Z, jeśli spółka rozliczała podatek VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Spółkę można założyć w systemie online już w 24h. Inaczej sprawa wygląda, gdy przedsiębiorca chce zakończyć działalność. I tutaj zaczynają się schody…

Otwarcie likwidacji

Uchwała zgromadzenia wspólników o rozwiązaniu spółki i otwarciu likwidacji rozpoczyna proces likwidacji. Zgromadzenie wspólników powinno podjąć uchwałę ustanawiającą likwidatorów oraz określającą sposób reprezentacji spółki w trybie likwidacji wraz z podjęciem tej uchwały wygasa dotychczasowy sposób reprezentacji spółki (łącznie z prokurami) – zgromadzenie wspólników musi podjąć uchwalę o ustanowieniu likwidatorów oraz o zasadach reprezentacji spółki w likwidacji. Najczęściej przyjmuje się jednoosobową reprezentację likwidatora, którym jest dotychczasowy członek zarządu. Protokół z takiego zgromadzenia wspólników musi być sporządzony w formie aktu notarialnego.

Od momentu otwarcia likwidacji do firmy spółki dodaje się określenie „w likwidacji”.

REKLAMA

Rozwiązanie zgłasza się do sądu rejestrowego, załączając protokół zgromadzenia wspólników oraz zgodę likwidatora na ustanowienie likwidatorem wraz ze wskazaniem jego adresu. Opłata od takiego wniosku oraz ogłoszenia wpisu wynosi 350 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wezwanie wierzycieli

Likwidator powinien ogłosić informację o rozwiązaniu spółki i otwarciu likwidacji, a także wezwać wierzycieli spółki do zgłaszania wierzytelności w terminie co najmniej 3 miesięcy od publikacji ogłoszenia. Ogłoszenie publikuje się w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, a należna opłata zależy od ilości znaków ogłoszenia (ze spacjami) – każdy znak kosztuje 0,70 zł.

Przebieg likwidacji

Likwidator powinien zakończyć interesy (m.in. rozwiązać umowy rachunków bankowych), ściągnąć wierzytelności, wypełnić zobowiązania i upłynnić majątek spółki. Nowe interesy wolno wszczynać tylko wtedy, gdy są potrzebne do ukończenia spraw w toku. Wszystkie wierzytelności trzeba zaspokoić albo zabezpieczyć. W okresie likwidacji nie można wypłacać wspólnikom żadnych zysków ani dokonywać podziału majątku spółki przed spłatą wszystkich zobowiązań.

Likwidator sporządza sprawozdania finansowe ze swojej działalności – za każdy rok obrotowy likwidacji. Jeśli przed rozwiązaniem nie złożono do sądu sprawozdania zarządu z działalności spółki za dany okres, to takie sprawozdania również sporządza likwidator (zarząd już nie istnieje).

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

W toku likwidacji likwidator sporządza następujące dokumenty rachunkowe:

- sprawozdanie finansowe na dzień poprzedzający otwarcie likwidacji;

- sprawozdanie finansowe za każdy rok obrotowy likwidacji;

- sprawozdanie finansowe z zakończenia likwidacji sporządzone na dzień poprzedzający podział między wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli;

- jeśli spółka nie sporządziła sprawozdania za okresy poprzedzające otwarcie likwidacji, to należy przygotować sprawozdania również za te okresy.

Zobacz także: Moja firma


Na zakończenie likwidacji likwidator sporządza sprawozdanie likwidacyjne, które podsumowuje przeprowadzoną likwidację i zawierające m.in. informacje o:

- dacie ogłoszenia o zgłaszaniu wierzytelności;

- zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wszystkich znanych spółce wierzycieli;

- braku wiedzy na temat innych wierzycieli spółki.

Sprawozdania likwidatora oraz sprawozdanie finansowe musi zatwierdzić zgromadzenie wspólników wraz z udzieleniem absolutorium likwidatorowi. Sprawozdanie likwidacyjne likwidator ogłasza w siedzibie spółki.

Na zgromadzeniu zatwierdzającym zakończenie likwidacji podejmuje się uchwały o:

- wyznaczeniu przechowawcy dokumentacji spółki (dla dokumentacji pracowniczej musi być to podmiot polski);

- podziale między wspólników majątku spółki pozostałego po likwidacji.

Na koniec likwidator składa do sądu rejestrowego wniosek o wykreślenie spółki. Do sądu składa się wszystkie sprawozdania i protokoły wymienione powyżej. Opłata od wniosku i ogłoszenia wpisu to 400 zł. Sąd wykreśli spółkę po sprawdzeniu, czy spełnione zostały wszystkie obowiązki wymienione wyżej oraz czy złożono wszystkie wymagane sprawozdania i protokoły. Postanowienie o wykreśleniu musi się uprawomocnić.

Zgłoszenie likwidacji do urzędu skarbowego oraz ZUS

Zakończenie likwidacji zgłasza się do urzędu skarbowego, składając sprawozdanie likwidacyjne oraz formularz VAT-Z, jeśli rozliczała podatek VAT. Jeżeli spółka była płatnikiem składek, po rozliczeniu należności z tego tytułu do ZUS składa formularz ZUS ZWPA.

Odpowiedzialność likwidatora

Likwidator odpowiada za swoje działania na tych samych zasadach, co członek zarządu (art. 291-299 KSH). W razie wystąpienia niewypłacalności spółki w toku likwidacji, likwidator ma obowiązek złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości. Odpowiada za szkodę wyrządzoną zaniechaniem.

W przypadku upadłości spółki (nawet gdy postępowanie upadłościowe wszczęto przed otwarciem likwidacji) rozwiązanie następuje po zakończeniu postępowania upadłościowego z chwilą wykreślenia z rejestru. Wniosek o wykreślenie z rejestru składa syndyk.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA