REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przeprowadzić likwidację spółki z o.o.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jak przeprowadzić likwidację spółki z o.o. /Fotolia
Jak przeprowadzić likwidację spółki z o.o. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Proces likwidacji spółki z o.o. rozpoczyna się od momentu podjęcia uchwały wspólników spółki. Konieczne jest ogłoszenie informacji o rozwiązaniu spółki i otwarciu likwidacji, a także wezwanie wierzycieli spółki do zgłaszania wierzytelności. Natomiast zakończenie likwidacji wymaga zgłoszenia do urzędu skarbowego, złożenia sprawozdania likwidacyjnego oraz formularza VAT-Z, jeśli spółka rozliczała podatek VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Spółkę można założyć w systemie online już w 24h. Inaczej sprawa wygląda, gdy przedsiębiorca chce zakończyć działalność. I tutaj zaczynają się schody…

Otwarcie likwidacji

Uchwała zgromadzenia wspólników o rozwiązaniu spółki i otwarciu likwidacji rozpoczyna proces likwidacji. Zgromadzenie wspólników powinno podjąć uchwałę ustanawiającą likwidatorów oraz określającą sposób reprezentacji spółki w trybie likwidacji wraz z podjęciem tej uchwały wygasa dotychczasowy sposób reprezentacji spółki (łącznie z prokurami) – zgromadzenie wspólników musi podjąć uchwalę o ustanowieniu likwidatorów oraz o zasadach reprezentacji spółki w likwidacji. Najczęściej przyjmuje się jednoosobową reprezentację likwidatora, którym jest dotychczasowy członek zarządu. Protokół z takiego zgromadzenia wspólników musi być sporządzony w formie aktu notarialnego.

Od momentu otwarcia likwidacji do firmy spółki dodaje się określenie „w likwidacji”.

Rozwiązanie zgłasza się do sądu rejestrowego, załączając protokół zgromadzenia wspólników oraz zgodę likwidatora na ustanowienie likwidatorem wraz ze wskazaniem jego adresu. Opłata od takiego wniosku oraz ogłoszenia wpisu wynosi 350 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wezwanie wierzycieli

Likwidator powinien ogłosić informację o rozwiązaniu spółki i otwarciu likwidacji, a także wezwać wierzycieli spółki do zgłaszania wierzytelności w terminie co najmniej 3 miesięcy od publikacji ogłoszenia. Ogłoszenie publikuje się w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, a należna opłata zależy od ilości znaków ogłoszenia (ze spacjami) – każdy znak kosztuje 0,70 zł.

Przebieg likwidacji

Likwidator powinien zakończyć interesy (m.in. rozwiązać umowy rachunków bankowych), ściągnąć wierzytelności, wypełnić zobowiązania i upłynnić majątek spółki. Nowe interesy wolno wszczynać tylko wtedy, gdy są potrzebne do ukończenia spraw w toku. Wszystkie wierzytelności trzeba zaspokoić albo zabezpieczyć. W okresie likwidacji nie można wypłacać wspólnikom żadnych zysków ani dokonywać podziału majątku spółki przed spłatą wszystkich zobowiązań.

Likwidator sporządza sprawozdania finansowe ze swojej działalności – za każdy rok obrotowy likwidacji. Jeśli przed rozwiązaniem nie złożono do sądu sprawozdania zarządu z działalności spółki za dany okres, to takie sprawozdania również sporządza likwidator (zarząd już nie istnieje).

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

W toku likwidacji likwidator sporządza następujące dokumenty rachunkowe:

- sprawozdanie finansowe na dzień poprzedzający otwarcie likwidacji;

- sprawozdanie finansowe za każdy rok obrotowy likwidacji;

- sprawozdanie finansowe z zakończenia likwidacji sporządzone na dzień poprzedzający podział między wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli;

- jeśli spółka nie sporządziła sprawozdania za okresy poprzedzające otwarcie likwidacji, to należy przygotować sprawozdania również za te okresy.

Zobacz także: Moja firma


Na zakończenie likwidacji likwidator sporządza sprawozdanie likwidacyjne, które podsumowuje przeprowadzoną likwidację i zawierające m.in. informacje o:

- dacie ogłoszenia o zgłaszaniu wierzytelności;

- zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wszystkich znanych spółce wierzycieli;

- braku wiedzy na temat innych wierzycieli spółki.

Sprawozdania likwidatora oraz sprawozdanie finansowe musi zatwierdzić zgromadzenie wspólników wraz z udzieleniem absolutorium likwidatorowi. Sprawozdanie likwidacyjne likwidator ogłasza w siedzibie spółki.

Na zgromadzeniu zatwierdzającym zakończenie likwidacji podejmuje się uchwały o:

- wyznaczeniu przechowawcy dokumentacji spółki (dla dokumentacji pracowniczej musi być to podmiot polski);

- podziale między wspólników majątku spółki pozostałego po likwidacji.

Na koniec likwidator składa do sądu rejestrowego wniosek o wykreślenie spółki. Do sądu składa się wszystkie sprawozdania i protokoły wymienione powyżej. Opłata od wniosku i ogłoszenia wpisu to 400 zł. Sąd wykreśli spółkę po sprawdzeniu, czy spełnione zostały wszystkie obowiązki wymienione wyżej oraz czy złożono wszystkie wymagane sprawozdania i protokoły. Postanowienie o wykreśleniu musi się uprawomocnić.

Zgłoszenie likwidacji do urzędu skarbowego oraz ZUS

Zakończenie likwidacji zgłasza się do urzędu skarbowego, składając sprawozdanie likwidacyjne oraz formularz VAT-Z, jeśli rozliczała podatek VAT. Jeżeli spółka była płatnikiem składek, po rozliczeniu należności z tego tytułu do ZUS składa formularz ZUS ZWPA.

Odpowiedzialność likwidatora

Likwidator odpowiada za swoje działania na tych samych zasadach, co członek zarządu (art. 291-299 KSH). W razie wystąpienia niewypłacalności spółki w toku likwidacji, likwidator ma obowiązek złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości. Odpowiada za szkodę wyrządzoną zaniechaniem.

W przypadku upadłości spółki (nawet gdy postępowanie upadłościowe wszczęto przed otwarciem likwidacji) rozwiązanie następuje po zakończeniu postępowania upadłościowego z chwilą wykreślenia z rejestru. Wniosek o wykreślenie z rejestru składa syndyk.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA