REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przeprowadzić likwidację spółki z o.o.

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jak przeprowadzić likwidację spółki z o.o. /Fotolia
Jak przeprowadzić likwidację spółki z o.o. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Proces likwidacji spółki z o.o. rozpoczyna się od momentu podjęcia uchwały wspólników spółki. Konieczne jest ogłoszenie informacji o rozwiązaniu spółki i otwarciu likwidacji, a także wezwanie wierzycieli spółki do zgłaszania wierzytelności. Natomiast zakończenie likwidacji wymaga zgłoszenia do urzędu skarbowego, złożenia sprawozdania likwidacyjnego oraz formularza VAT-Z, jeśli spółka rozliczała podatek VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Spółkę można założyć w systemie online już w 24h. Inaczej sprawa wygląda, gdy przedsiębiorca chce zakończyć działalność. I tutaj zaczynają się schody…

Otwarcie likwidacji

Uchwała zgromadzenia wspólników o rozwiązaniu spółki i otwarciu likwidacji rozpoczyna proces likwidacji. Zgromadzenie wspólników powinno podjąć uchwałę ustanawiającą likwidatorów oraz określającą sposób reprezentacji spółki w trybie likwidacji wraz z podjęciem tej uchwały wygasa dotychczasowy sposób reprezentacji spółki (łącznie z prokurami) – zgromadzenie wspólników musi podjąć uchwalę o ustanowieniu likwidatorów oraz o zasadach reprezentacji spółki w likwidacji. Najczęściej przyjmuje się jednoosobową reprezentację likwidatora, którym jest dotychczasowy członek zarządu. Protokół z takiego zgromadzenia wspólników musi być sporządzony w formie aktu notarialnego.

Od momentu otwarcia likwidacji do firmy spółki dodaje się określenie „w likwidacji”.

Rozwiązanie zgłasza się do sądu rejestrowego, załączając protokół zgromadzenia wspólników oraz zgodę likwidatora na ustanowienie likwidatorem wraz ze wskazaniem jego adresu. Opłata od takiego wniosku oraz ogłoszenia wpisu wynosi 350 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wezwanie wierzycieli

Likwidator powinien ogłosić informację o rozwiązaniu spółki i otwarciu likwidacji, a także wezwać wierzycieli spółki do zgłaszania wierzytelności w terminie co najmniej 3 miesięcy od publikacji ogłoszenia. Ogłoszenie publikuje się w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, a należna opłata zależy od ilości znaków ogłoszenia (ze spacjami) – każdy znak kosztuje 0,70 zł.

Przebieg likwidacji

Likwidator powinien zakończyć interesy (m.in. rozwiązać umowy rachunków bankowych), ściągnąć wierzytelności, wypełnić zobowiązania i upłynnić majątek spółki. Nowe interesy wolno wszczynać tylko wtedy, gdy są potrzebne do ukończenia spraw w toku. Wszystkie wierzytelności trzeba zaspokoić albo zabezpieczyć. W okresie likwidacji nie można wypłacać wspólnikom żadnych zysków ani dokonywać podziału majątku spółki przed spłatą wszystkich zobowiązań.

Likwidator sporządza sprawozdania finansowe ze swojej działalności – za każdy rok obrotowy likwidacji. Jeśli przed rozwiązaniem nie złożono do sądu sprawozdania zarządu z działalności spółki za dany okres, to takie sprawozdania również sporządza likwidator (zarząd już nie istnieje).

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

W toku likwidacji likwidator sporządza następujące dokumenty rachunkowe:

- sprawozdanie finansowe na dzień poprzedzający otwarcie likwidacji;

- sprawozdanie finansowe za każdy rok obrotowy likwidacji;

- sprawozdanie finansowe z zakończenia likwidacji sporządzone na dzień poprzedzający podział między wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli;

- jeśli spółka nie sporządziła sprawozdania za okresy poprzedzające otwarcie likwidacji, to należy przygotować sprawozdania również za te okresy.

Zobacz także: Moja firma


Na zakończenie likwidacji likwidator sporządza sprawozdanie likwidacyjne, które podsumowuje przeprowadzoną likwidację i zawierające m.in. informacje o:

- dacie ogłoszenia o zgłaszaniu wierzytelności;

- zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wszystkich znanych spółce wierzycieli;

- braku wiedzy na temat innych wierzycieli spółki.

Sprawozdania likwidatora oraz sprawozdanie finansowe musi zatwierdzić zgromadzenie wspólników wraz z udzieleniem absolutorium likwidatorowi. Sprawozdanie likwidacyjne likwidator ogłasza w siedzibie spółki.

Na zgromadzeniu zatwierdzającym zakończenie likwidacji podejmuje się uchwały o:

- wyznaczeniu przechowawcy dokumentacji spółki (dla dokumentacji pracowniczej musi być to podmiot polski);

- podziale między wspólników majątku spółki pozostałego po likwidacji.

Na koniec likwidator składa do sądu rejestrowego wniosek o wykreślenie spółki. Do sądu składa się wszystkie sprawozdania i protokoły wymienione powyżej. Opłata od wniosku i ogłoszenia wpisu to 400 zł. Sąd wykreśli spółkę po sprawdzeniu, czy spełnione zostały wszystkie obowiązki wymienione wyżej oraz czy złożono wszystkie wymagane sprawozdania i protokoły. Postanowienie o wykreśleniu musi się uprawomocnić.

Zgłoszenie likwidacji do urzędu skarbowego oraz ZUS

Zakończenie likwidacji zgłasza się do urzędu skarbowego, składając sprawozdanie likwidacyjne oraz formularz VAT-Z, jeśli rozliczała podatek VAT. Jeżeli spółka była płatnikiem składek, po rozliczeniu należności z tego tytułu do ZUS składa formularz ZUS ZWPA.

Odpowiedzialność likwidatora

Likwidator odpowiada za swoje działania na tych samych zasadach, co członek zarządu (art. 291-299 KSH). W razie wystąpienia niewypłacalności spółki w toku likwidacji, likwidator ma obowiązek złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości. Odpowiada za szkodę wyrządzoną zaniechaniem.

W przypadku upadłości spółki (nawet gdy postępowanie upadłościowe wszczęto przed otwarciem likwidacji) rozwiązanie następuje po zakończeniu postępowania upadłościowego z chwilą wykreślenia z rejestru. Wniosek o wykreślenie z rejestru składa syndyk.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mały ZUS Plus przegrywa w sądzie. To jest bardzo ważny wyrok dla przedsiębiorców

Mały ZUS Plus - jak długo powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek? Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok w tej sprawie, który jest korzystny dla przedsiębiorców.

Czy przygotowania do KSeF poszły na marne? Co dalej z wdrożeniami w firmach?

Firmy, które przygotowały się na pierwotny termin wejścia w życie obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur, poniosły już związane z tym koszty. Pojawiają się więc pytania, czy powinny zaplanować w budżetach nowe wydatki, aby dostosować procesy i systemy do kolejnych zmian w KSeF. Czy dotychczasowe wdrożenia poszły na marne?

Nowości w KSeF: faktury papierowe czasowo poza KSeF, faktury konsumenckie, złożone załączniki. Konsultacje Ministerstwa Finansów

W dniu 18 lipca 2024 r. w Ministerstwie Finansów przy ul. Świętokrzyskiej 12 odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur zorganizowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Przedstawiciele MF podsumowali dotychczasowe prekonsultacje zmian w zakresie obowiązkowego KSeF. Eksperci Ministerstwa Finansów zaprezentowali też propozycje rozwiązań biznesowych tj. wymianę środowiska KSeF na docelowe, wdrożenie załączników i aktualizację struktury e-faktury,  a także planowane rozwiązania i nowe funkcjonalności KSeF.

Nowe dane o wynagrodzeniach Polaków. GUS odsłania karty

GUS opublikował dane dotyczące przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czerwcu 2024 r. Przeciętna płaca wyniosła 8144,83 zł. Wzrost okazał się niższy od prognozowanego przez ekspertów. Mamy też nowe statystyki dotyczące zatrudnienia.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości od obiektów sportowych. Będą zmiany od 2025 roku. Czy podatek obejmie place zabaw?

W ramach analiz opublikowanego projektu zmian w podatku od nieruchomości, chwilę uwagi należy poświęcić obiektom sportowym. Jako że standardowo ich wartość nie należy do niskich, ewentualne ruchy w tym zakresie, mogą generować istotne skutki podatkowe. Aczkolwiek, akurat w tym obszarze, MF zaproponował też trochę korzyści. Niekorzyści też.

Większe sumy gwarancyjne w OC posiadaczy pojazdów i rolników. Jednolity formularz zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 16 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma dostosować polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia OC za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Projekt ten przewiduje m.in. zwiększenie minimalnych sum gwarancyjnych w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych a także rolników. Czy w związku z tymi zmianami wzrosną ceny polis OC?

Drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Najwięcej na płyn do e-papierosów, aż o 75 proc.

Rząd chce wprowadzić drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Ich skala ma być kilkukrotnie większa, niż zakładała mapa akcyzowa. Już w 20225 r. akcyza na wyroby tytoniowe ma wzrosnąć: o 25 proc. na papierosy, o 38 proc. na tytoń do palenia oraz o 50 proc. na wkłady do podgrzewaczy tytoniu. Będzie podwyżka również płynów do e-papierosów, na które w 2025 r. akcyza wzrośnie aż o 75 proc.

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?

Na czym polega model biznesowy Device as a Service (DaaS)? Komu i kiedy się opłaca? Co sprawia, że jest to rosnący trend nie tylko w polskich firmach?

REKLAMA

Twój biznes działa dobrze ale pieniądze gdzieś wyciekają. Ekspert podpowiada gdzie szukać przyczyn i źródeł wycieków

Takie pytanie często zadają sobie przedsiębiorcy, którzy osiągając spore przychody, realizując duże i zyskowne projekty nagle stwierdzają brak gotówki na koncie. Dlaczego tak się dzieje? Gdzie są pieniądze? Na te i inne pytania odpowiada dr nauk ekonomicznych Elżbieta Sobów – specjalistka ds. finansów z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem.

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

REKLAMA