REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przeprowadzić likwidację spółki z o.o.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jak przeprowadzić likwidację spółki z o.o. /Fotolia
Jak przeprowadzić likwidację spółki z o.o. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Proces likwidacji spółki z o.o. rozpoczyna się od momentu podjęcia uchwały wspólników spółki. Konieczne jest ogłoszenie informacji o rozwiązaniu spółki i otwarciu likwidacji, a także wezwanie wierzycieli spółki do zgłaszania wierzytelności. Natomiast zakończenie likwidacji wymaga zgłoszenia do urzędu skarbowego, złożenia sprawozdania likwidacyjnego oraz formularza VAT-Z, jeśli spółka rozliczała podatek VAT.

REKLAMA

Spółkę można założyć w systemie online już w 24h. Inaczej sprawa wygląda, gdy przedsiębiorca chce zakończyć działalność. I tutaj zaczynają się schody…

Otwarcie likwidacji

Uchwała zgromadzenia wspólników o rozwiązaniu spółki i otwarciu likwidacji rozpoczyna proces likwidacji. Zgromadzenie wspólników powinno podjąć uchwałę ustanawiającą likwidatorów oraz określającą sposób reprezentacji spółki w trybie likwidacji wraz z podjęciem tej uchwały wygasa dotychczasowy sposób reprezentacji spółki (łącznie z prokurami) – zgromadzenie wspólników musi podjąć uchwalę o ustanowieniu likwidatorów oraz o zasadach reprezentacji spółki w likwidacji. Najczęściej przyjmuje się jednoosobową reprezentację likwidatora, którym jest dotychczasowy członek zarządu. Protokół z takiego zgromadzenia wspólników musi być sporządzony w formie aktu notarialnego.

Od momentu otwarcia likwidacji do firmy spółki dodaje się określenie „w likwidacji”.

Rozwiązanie zgłasza się do sądu rejestrowego, załączając protokół zgromadzenia wspólników oraz zgodę likwidatora na ustanowienie likwidatorem wraz ze wskazaniem jego adresu. Opłata od takiego wniosku oraz ogłoszenia wpisu wynosi 350 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wezwanie wierzycieli

Likwidator powinien ogłosić informację o rozwiązaniu spółki i otwarciu likwidacji, a także wezwać wierzycieli spółki do zgłaszania wierzytelności w terminie co najmniej 3 miesięcy od publikacji ogłoszenia. Ogłoszenie publikuje się w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, a należna opłata zależy od ilości znaków ogłoszenia (ze spacjami) – każdy znak kosztuje 0,70 zł.

Przebieg likwidacji

Likwidator powinien zakończyć interesy (m.in. rozwiązać umowy rachunków bankowych), ściągnąć wierzytelności, wypełnić zobowiązania i upłynnić majątek spółki. Nowe interesy wolno wszczynać tylko wtedy, gdy są potrzebne do ukończenia spraw w toku. Wszystkie wierzytelności trzeba zaspokoić albo zabezpieczyć. W okresie likwidacji nie można wypłacać wspólnikom żadnych zysków ani dokonywać podziału majątku spółki przed spłatą wszystkich zobowiązań.

Likwidator sporządza sprawozdania finansowe ze swojej działalności – za każdy rok obrotowy likwidacji. Jeśli przed rozwiązaniem nie złożono do sądu sprawozdania zarządu z działalności spółki za dany okres, to takie sprawozdania również sporządza likwidator (zarząd już nie istnieje).

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

W toku likwidacji likwidator sporządza następujące dokumenty rachunkowe:

- sprawozdanie finansowe na dzień poprzedzający otwarcie likwidacji;

- sprawozdanie finansowe za każdy rok obrotowy likwidacji;

- sprawozdanie finansowe z zakończenia likwidacji sporządzone na dzień poprzedzający podział między wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli;

- jeśli spółka nie sporządziła sprawozdania za okresy poprzedzające otwarcie likwidacji, to należy przygotować sprawozdania również za te okresy.

Zobacz także: Moja firma


Na zakończenie likwidacji likwidator sporządza sprawozdanie likwidacyjne, które podsumowuje przeprowadzoną likwidację i zawierające m.in. informacje o:

- dacie ogłoszenia o zgłaszaniu wierzytelności;

- zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wszystkich znanych spółce wierzycieli;

- braku wiedzy na temat innych wierzycieli spółki.

Sprawozdania likwidatora oraz sprawozdanie finansowe musi zatwierdzić zgromadzenie wspólników wraz z udzieleniem absolutorium likwidatorowi. Sprawozdanie likwidacyjne likwidator ogłasza w siedzibie spółki.

Na zgromadzeniu zatwierdzającym zakończenie likwidacji podejmuje się uchwały o:

- wyznaczeniu przechowawcy dokumentacji spółki (dla dokumentacji pracowniczej musi być to podmiot polski);

- podziale między wspólników majątku spółki pozostałego po likwidacji.

Na koniec likwidator składa do sądu rejestrowego wniosek o wykreślenie spółki. Do sądu składa się wszystkie sprawozdania i protokoły wymienione powyżej. Opłata od wniosku i ogłoszenia wpisu to 400 zł. Sąd wykreśli spółkę po sprawdzeniu, czy spełnione zostały wszystkie obowiązki wymienione wyżej oraz czy złożono wszystkie wymagane sprawozdania i protokoły. Postanowienie o wykreśleniu musi się uprawomocnić.

Zgłoszenie likwidacji do urzędu skarbowego oraz ZUS

Zakończenie likwidacji zgłasza się do urzędu skarbowego, składając sprawozdanie likwidacyjne oraz formularz VAT-Z, jeśli rozliczała podatek VAT. Jeżeli spółka była płatnikiem składek, po rozliczeniu należności z tego tytułu do ZUS składa formularz ZUS ZWPA.

Odpowiedzialność likwidatora

Likwidator odpowiada za swoje działania na tych samych zasadach, co członek zarządu (art. 291-299 KSH). W razie wystąpienia niewypłacalności spółki w toku likwidacji, likwidator ma obowiązek złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości. Odpowiada za szkodę wyrządzoną zaniechaniem.

W przypadku upadłości spółki (nawet gdy postępowanie upadłościowe wszczęto przed otwarciem likwidacji) rozwiązanie następuje po zakończeniu postępowania upadłościowego z chwilą wykreślenia z rejestru. Wniosek o wykreślenie z rejestru składa syndyk.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA