REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Amortyzacja podatkowa 2024 – ograniczenia dot. nieruchomości mieszkalnych i spółek nieruchomościowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Amortyzacja podatkowa 2024 – ograniczenia dot. nieruchomości mieszkalnych i spółek nieruchomościowych
Amortyzacja podatkowa 2024 – ograniczenia dot. nieruchomości mieszkalnych i spółek nieruchomościowych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach ustawodawca wprowadził do ustawy o CIT oraz ustawy o PIT szereg zmian ograniczających możliwość zaliczenia odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodu. Wprowadzone ograniczenia w największym stopniu dotknęły spółki nieruchomościowe oraz przedsiębiorców posiadających nieruchomości mieszkalne lub będących najemcami takich nieruchomości. W związku ze zbliżającym się podatkowym zamknięciem roku 2023, warto dokonać weryfikacji prawidłowości ujęcia odpisów amortyzacyjnych w kalkulacji podatku dochodowego, zwłaszcza w odniesieniu do ograniczeń wprowadzonych dla wybranych grup środków trwałych lub inwestycji. 

Ograniczenia dotyczące nieruchomości mieszkalnych

Od 1 stycznia 2022 r., w ramach ustawy o Polskim Ładzie, wprowadzono zakaz dokonywania odpisów amortyzacyjnych od nieruchomości mieszkalnych, a tym samym ujmowania zamortyzowanej części nieruchomości w kosztach uzyskania przychodu. 

Zgodnie ze zmienionymi przepisami, amortyzacji do celów podatkowych nie podlegają:

REKLAMA

  • budynki mieszkalne, lokale mieszkalne stanowiące odrębną nieruchomość, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej (art. 16c pkt. 2a w ustawy o CIT),
  • budynki mieszkalne wraz ze znajdującymi się w nich dźwigami, lokale mieszkalne stanowiące odrębną nieruchomość, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, służące prowadzonej działalności gospodarczej lub wydzierżawiane albo wynajmowane na podstawie umowy (art. 22c ust 2 ustawy o PIT).

REKLAMA

Podejście organów podatkowych, prezentowane w wydanych interpretacjach indywidualnych wskazuje, że zakaz amortyzacji ma zastosowanie również do nakładów inwestycyjnych w obcym środku trwałym, który jest nieruchomością mieszkalną. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że w tej sytuacji nie ma różnicy między amortyzacją nieruchomości mieszkalnej dokonywanej przez właściciela a amortyzacją inwestycji w obcą nieruchomość. (0111-KDIB2-1.4010.358.2022.1.PB, 0111-KDIB1-1.4010.40.2023.2.AND).

Powyższe ograniczenia mają zastosowanie do nieruchomości mieszkalnych nabytych lub wytworzonych po 31 grudnia 2021 r, czyli od dnia wejścia w życie przepisów ograniczających dokonywanie odpisów amortyzacyjnych dla celów podatkowych. 

Z kolei dla nieruchomości mieszkalnych nabytych lub wytworzonych przed 1 stycznia 2022 r., ustawodawca wprowadził przepisy przejściowe, na mocy których możliwe było dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od tych nieruchomości dla celów podatkowych, jednak nie dłużej niż do końca 2022 roku. Zatem od 1 stycznia 2023 r. obowiązuje całkowity zakaz dokonywania podatkowych odpisów amortyzacyjnych od nieruchomości mieszkalnych, niezależnie od daty ich nabycia czy wytworzenia.

Jest jednak wyjątek…

Przepisów dotyczących zakazu amortyzacji nieruchomości mieszkalnych dla celów podatkowych nie stosuje się do podatników opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek (CIT estoński). 

Wynika to z faktu, że podmioty opodatkowane CIT estońskim ustalają podstawę opodatkowania zgodnie z prawem bilansowym. Nie dotyczy ich więc zakaz amortyzacji podatkowej nieruchomości mieszkalnych, ponieważ dokonują amortyzacji środków trwałych zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o rachunkowości. Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych interpretacjach indywidualnych (0111-KDIB1-2.4010.646.2023.3.MC, 0111-KDIB2-1.4010.157. 2023.1.KK).

Ograniczenia dla spółek nieruchomościowych

W ramach ustawy o Polskim Ładzie, od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono również limit w zaliczaniu odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodu dla spółek nieruchomościowych. 

Limitowaniem objęte zostały odpisy amortyzacyjne od środków trwałych zaliczanych do grupy 1 KŚT, tj.: budynków, lokali, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. 

Zgodnie z art. 15 ust 6 ustawy o CIT oraz art. 22 ust. 8 ustawy o PIT, kosztem uzyskania przychodów są odpisy (amortyzacyjne) z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji (KŚT) nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

Powyższe oznacza, że w przypadku spółek nieruchomościowych, do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć podatkowe odpisy amortyzacyjne od środków trwałych z grupy 1 KŚT, maksymalnie do wysokości odpisów amortyzacyjnych ustalonych dla celów bilansowych. Zatem ewentualna nadwyżka odpisów amortyzacyjnych dla celów podatkowych nad odpisami amortyzacyjnymi dla celów bilansowych, ustalona w danym roku podatkowym – nie stanowi kosztów uzyskania przychodu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sądy administracyjne potwierdzają wyjątek

REKLAMA

Wprowadzenie powyższych ograniczeń dla spółek nieruchomościowych spowodowało liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do nieruchomości inwestycyjnych. 

Nieruchomości inwestycyjne, wyceniane są w wartości godziwej i prezentowane w bilansie jako inwestycje, a co za tym idzie - nie stanowią środków trwałych dla celów bilansowych. W rezultacie jako inwestycje, nie podlegają amortyzacji dla celów bilansowych. Czy zatem możliwe jest zaliczenie podatkowych odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodu w sytuacji, gdy odpisy amortyzacyjne do celów bilansowych nie są w ogóle dokonywane?

W wydawanych interpretacjach indywidualnych, organy podatkowe przyjmują stanowisko, że jeżeli spółki nieruchomościowe w ogóle nie dokonują odpisów amortyzacyjnych dla celów bilansowych od nieruchomości inwestycyjnych, to odpisy te dla celów bilansowych wynoszą „0”. W konsekwencji spółki nieruchomościowe nie są uprawnione do rozpoznania podatkowych odpisów amortyzacyjnych jako kosztów uzyskania przychodów na podstawie znowelizowanych przepisów. W praktyce oznacza to, że spółki nieruchomościowe posiadające nieruchomości inwestycyjne, zostałyby całkowicie pozbawione prawa do zaliczania podatkowych odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów od tych inwestycji (0111-KDIB2-1.4010.366.2022.1.ES, 0114-KDIP2-1.4010.648.2023.1.PK).

Z kolei sądy administracyjne stoją na stanowisku, że spółki nieruchomościowe mogą w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu - podatkowe odpisy amortyzacyjne, dokonywane od nieruchomości inwestycyjnych. Sądy zwracają uwagę, że ograniczenie ustawowe znajdzie zastosowanie wyłącznie wtedy, gdy nieruchomości zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych i podlegają amortyzacji dla celów bilansowych, gdyż zgodnie z wprowadzoną regulacją - tylko nadwyżka amortyzacji podatkowej ponad amortyzację bilansową nie stanowi kosztu uzyskania przychodu. Zatem skoro spółka w ogóle nie amortyzuje tych nieruchomości dla celów bilansowych to nieuzasadnione jest ograniczanie zaliczenia podatkowych odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodu. W ocenie sądów, przepis, który ogranicza prawa podatnika, musi być precyzyjny i nie można go interpretować w sposób rozszerzający. W wyrokach wskazano również odwołanie do celu wprowadzenia tego ograniczenia, zgodnie z którym intencją ustawodawcy nie było całkowite pozbawienie podatników prawa do zaliczenia amortyzacji podatkowej do kosztów uzyskania przychodu a jedynie ujednolicenie odpisów amortyzacyjnych, dokonywanych dla celów podatkowych i bilansowych. Gdyby celem ustawodawcy było objęcie zakazem również grupy nieruchomości inwestycyjnych, to należałoby oczekiwać bardziej precyzyjnych regulacji w tym zakresie (sygn. III SA/Wa 1788/22, III SA/Wa 2355/22, III SA/Wa 2356/22, I SA/Po 752/22). 

Powyższe oznacza, że spółka nieruchomościowa, która zamierza zaliczać do kosztów uzyskania przychodu podatkowe odpisy amortyzacyjne od nieruchomości inwestycyjnych, będzie musiała dochodzić swoich praw przed sądem. 

Anna Zielony, doradca podatkowy, Manager
Beata Żaczkiewicz-Małecka, Starszy konsultant podatkowy
Rödl Kancelaria Prawna

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.2023.2805 z późn. zm.) – [Ustawa o CIT];
Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2024.226 z późn. zm.) – [Ustawa o PIT].

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA