| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > CIT > CIT > Ceny transferowe > Ceny transferowe - uproszczona procedura uprzedniego porozumienia cenowego

Ceny transferowe - uproszczona procedura uprzedniego porozumienia cenowego

Ministerstwo Finansów poinformowało, że zamierza wprowadzić tzw. „uproszczoną procedurę uprzedniego porozumienia cenowego”. Prace nad tą procedurą są w toku. Przy czym wydłużony czas prac nad procedurą wynika z konieczności przeprowadzenia dodatkowych analiz, których celem jest opracowanie procedury, która będzie odpowiadała potrzebie jej wprowadzenia.

Ministerstwo Finansów w nawiązaniu do interpelacji nr 27048 z dnia 6 listopada 2018 r. w sprawie przepisów zawartych w art. 15e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”), udzieliło następujących wyjaśnień:

Zgodnie z art. 15e ust. 1 ustawy o CIT, określeni podatnicy obowiązani są wyłączać z kosztów uzyskania przychodów wymienione w tym przepisie koszty usług, opłat i należności powyżej zdefiniowanego poziomu. Art. 15e ust. 15 ustawy o CIT wprowadza wyłączenie, zgodnie z którym ograniczenie, o którym mowa w ust. 1 art. 15e ustawy o CIT, nie ma zastosowania do kosztów usług, opłat i należności, o których mowa w ust. 1 art. 15 ustawy o CIT, w zakresie, w jakim decyzja w sprawie uznania prawidłowości wyboru i stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej pomiędzy podmiotami powiązanymi (dalej: „decyzja APA”) obejmuje prawidłowość kalkulacji wynagrodzenia za te usługi, opłat i należności, w okresie, którego ta decyzja dotyczy. Przepis art. 15e ust. 15 ustawy o CIT stosuje się również do roku podatkowego, w którym wydano decyzję APA, oraz do roku podatkowego poprzedzającego ten rok podatkowy.

1. Czy Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie zapowiedzianej „uproszczonej procedury uprzedniego porozumienia cenowego (UPC)”? Kiedy podatnicy mogą spodziewać się informacji w tym zakresie? Podczas Forum Cen Transferowych, przedstawiciele Ministerstwa wskazali termin kwiecień/maj 2018.

Zgodnie z zapowiedziami, Ministerstwo Finansów zamierza wprowadzić tzw. „uproszczoną procedurę uprzedniego porozumienia cenowego”. Prace Ministerstwa Finansów nad tą procedurą są w toku i – zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami – gotowy projekt zostanie skierowany do konsultacji publicznych. Wydłużony czas prac nad procedurą wynika z konieczności przeprowadzenia dodatkowych analiz, których celem jest opracowanie procedury, która będzie odpowiadała potrzebie jej wprowadzenia, zabezpieczając jednocześnie interes Skarbu Państwa.

2. Wielu podatników czekało na przepisy w tym zakresie, w związku z ich brakiem złożyło wnioski o wydanie decyzji w ramach standardowej procedury UPC. Czy Ministerstwo przewiduje możliwość przekształcenia złożonego w tym roku wniosku w ramach standardowej procedury UPC na procedurę uproszczoną UPC? Jeśli tak, to na jakich warunkach?

Ministerstwo Finansów ma świadomość złożenia przez podatników wniosków o wydanie decyzji APA w ramach obecnie obowiązującej, standardowej procedury. W związku z powyższym regulacje dotyczące procedury uproszczonej będą przewidywały możliwość przekształcenia złożonego wniosku w ramach standardowej procedury APA na procedurę uproszczoną. Szczegółowe warunki przekształcenia procedury zostaną przedstawione w projekcie regulacji udostępnionym w ramach konsultacji publicznych.

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

3. W związku z faktem, że nie zostały jeszcze opublikowane przepisy dotyczące przebiegu „uproszczonej procedury uprzedniego porozumienia cenowego”, wnioski nie będą złożone ,a w związku z tym również decyzje nie będą wydane w najbliższym czasie. Tak jak wskazano powyżej podatnicy przygotowują się do złożenia zeznania rocznego i nie wiedzą, jak ująć koszty usług kwalifikujących się do ograniczenia wynikającego z artykułu 15e a będących przedmiotem wniosku o zawarcie UPC (tj. takich, które są już objęte wnioskiem o zawarcie UPC w ramach standardowej procedury lub zostaną nim objęte w najbliższym czasie).

a) Czy podatnicy powinni wyłączyć je z KUP, a po otrzymaniu pozytywnej decyzji dokonać korekty zeznania rocznego? Takie podejście może doprowadzić do czasowego zawyżenia przychodów budżetowych. Znacząca część podatników będzie składać korekty deklaracji.

b) Czy też powinni je włączyć do KUP, a jedynie w przypadku negatywnej decyzji, dokonać korekty zeznania rocznego (oraz zapłacić odsetki karne)?

Jak wskazano na wstępie, zgodnie z art. 15e ust. 15 ustawy o CIT ograniczenia określone w art. 15e ust. 1 ustawy o CIT nie mają zastosowania do kosztów usług, opłat i należności, o których mowa w art. 15e ust. 1 ustawy o CIT, w zakresie, w jakim decyzja APA obejmuje prawidłowość kalkulacji wynagrodzenia za te usługi, opłat i należności, w okresie, którego ta decyzja dotyczy. W związku z powyższym, jeśli podatnik jest w trakcie zawierania APA, tj. złożył wniosek o wydanie decyzji APA, ale nie została ona jeszcze wydana, to ma on obowiązek zastosować ograniczenia w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów wynikające z art. 15e ust. 1 ustawy o CIT. Natomiast po wydaniu decyzji APA podatnik może skorzystać z możliwości złożenia korekty zeznania rocznego.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Systim

Księgowość przez Internet – online

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »