REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe - nieoczywiste transakcje, o których łatwo zapomnieć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ceny transferowe - nieoczywiste transakcje, o których łatwo zapomnieć
Ceny transferowe - nieoczywiste transakcje, o których łatwo zapomnieć
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dla większości podatników terminy na dopełnianie obowiązków związanych z cenami transferowymi zbliżają się wielkimi krokami. Warto zatem zwrócić uwagę na kilka nieoczywistych typów transakcji, w przypadku których przekroczenie progów wartościowych, może nieść za sobą obowiązki dokumentacyjno-sprawozdawcze. 

Transakcje nieodpłatne 

Przy identyfikacji transakcji objętych obowiązkami dokumentacyjno-sprawozdawczymi nie można zapomnieć o transakcjach kontrolowanych, które faktycznie miały miejsce w danym roku, ale nie zostało dla nich ustalone wynagrodzenie (a tym samym nie widać ich w zestawieniach transakcji generowanych z systemów rachunkowo-księgowych). Wykonanie czynności lub świadczeń o charakterze nieodpłatnym nie pozbawia ich cech transakcji. Odpłatność nie jest bowiem przesłanką, dla powstania lub braku obowiązków na gruncie cen transferowych. 

Najczęstszym przykładem takich transakcji są nieodpłatne poręczenia. Warto przypomnieć, że próg dokumentacyjny ustalany dla takich transakcji na podstawie sumy gwarancyjnej wynosi 10 mln PLN. Obowiązek dokumentowania transakcji nieodpłatnego poręczenia został potwierdzony po raz kolejny przez NSA w wyroku z lutego 2022 roku (sygn. II FSK 1475/19).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Transakcje na warunkach narzuconych

W związku z trudnościami interpretacyjnymi definicji „transakcji kontrolowanej” pod koniec grudnia 2021 roku została wydana Interpretacja Ogólna Ministra Finansów (sygn. DCT1.8203.4.2020). Zgodnie z jej brzmieniem „wyrażenie „ustalone lub narzucone w wyniku powiązań” nie oznacza, że transakcji muszą bezpośrednio dokonywać podmioty powiązane, tylko że powiązania miały wpływ na ustalenie treści działań. Nie wyklucza się zatem, że warunki danej transakcji mogą zostać ustalone lub narzucone przez podmiot powiązany, który nie jest bezpośrednio stroną transakcji.

Przykładem mogą być transakcje, których warunki zostały centralnie wynegocjowane na poziomie grupy, ale same transakcje są zawarte/rozliczane przez lokalne podmioty bezpośrednio z niepowiązanymi kontrahentami:

  • zakupy towarów, materiałów, produktów, usług doradczych, polis ubezpieczeniowych,
  • kontrakty sprzedażowe z międzynarodowymi klientami, 
  • finansowania dłużne/poręczenia lub inne transakcje finansowe, 
  • akwizycje spółek. 

Transakcje kapitałowe

Również transakcje kapitałowe mogą stanowić transakcje kontrolowane podlegające obowiązkom dokumentacyjno-sprawozdawczym. Należą do nich, m.in. połączenia i podziały spółek, sprzedaż udziałów/akcji, podwyższenie kapitału, konwersja długu na kapitał, nieodpłatne przekazanie akcji/udziałów do spółki, czy umorzenie akcji/udziałów.

Potwierdzenie powyższego można znaleźć, np. w interpretacji z listopada 2021 roku (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.351.2021.2.AR), w której podkreślono, iż przez "transakcje" należy rozumieć wszelkiego rodzaju czynności prawne powodujące przeniesienie własności dóbr, które mają wpływ na dochód (stratę) podatnika (…), podwyższenie kapitału, będzie mieściło się w pojęciu "transakcji" i powinno być przedmiotem dokumentacji podatkowej”

Wynagrodzenia członków zarządu lub rady nadzorczej

Zarówno organy podatkowe, jak i sądy administracyjne zwracają także uwagę na transakcje zawierane z członkami zarządu/rady nadzorczej lub innymi osobami, które posiadają faktyczną zdolność do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych. 

W interpretacji indywidualnej z października 2022 roku (sygn. 0114-KDIP2-2.4010.17.2022.3.RK), Dyrektor KIS wskazał, że nie można uznać, iż zasady wypłaty wynagrodzenia na rzecz potencjalnych/przyszłych członków zarządu i członków rady nadzorczej, są ustalane/negocjowane na warunkach ustalonych przez podmioty niepowiązane. Samo powołanie/zatrudnienie członków zarządu i członków rady nadzorczej powoduje, że osoby te zobowiązane są do pełnienia funkcji zarządczych i kontrolnych. 

Dyrektor KIS podkreślił przy tym, że w powiązaniach tego rodzaju należy brać pod uwagę faktyczny udział w zarządzaniu lub kontroli. Taką rolę można przypisać nie tylko członkom zarządu/rady nadzorczej danego podmiotu, ale także np. dyrektorowi finansowemu czy dyrektorowi sprzedaży. 

REKLAMA

Transakcje rajowe

Przy identyfikacji obowiązków dokumentacyjno-sprawozdawczych nie można też zapomnieć o transakcjach zawieranych bezpośrednio z podmiotami mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd w jednym z krajów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową. W poprzednim roku uchylono jedynie obowiązki w odniesieniu do tzw. pośrednich transakcji rajowych. 

Jeżeli wartość transakcji jednorodnej w roku podatkowym przekroczyła odpowiednio: 2,5 mln PLN – w przypadku transakcji finansowej lub 0,5 mln PLN – w przypadku innych typów transakcji, podatnicy są zobowiązani do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych i ujęcia informacji o transakcji rajowej w formularzu TPR. 

Przypomnijmy, że obowiązek dokumentacyjny dotyczy każdej istotnej wartościowo transakcji zawieranej przez polskich podatników bezpośrednio z podmiotem rajowym. Wskazane progi materialności odnoszą się do transakcji przychodowych oraz kosztowych, zarówno z podmiotami niepowiązanymi, jak i do transakcji realizowanych z rajowymi podmiotami powiązanymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Ważne

Podsumowując, jeżeli wartość transakcji jednorodnych przekracza w danym roku wskazane w przepisach Ustawy o CIT progi dokumentacyjne, nie można zapomnieć o obowiązku ujęcia tych transakcji w formularzu TPR i opisaniu ich w lokalnej dokumentacji cen transferowych. 

Podkreślić należy, że powyżej wskazano jedynie wybrane przykłady nieoczywistych typów transakcji, które należy przeanalizować pod kątem obowiązków z zakresu cen transferowych. Przy weryfikacji obowiązków dokumentacyjno-sprawozdawczych warto kompleksowo zidentyfikować i rozważyć wszelkie operacje, czynności i działania, które mają miejsce w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. 

Mateusz Jałkowski, partner w Crido, 
Monika Noga, konsultant w Crido

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA