REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczać usługi serwisowania wyrobów strefowych wykonywane poza SSE?

Agnieszka Szymczyk
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Jak rozliczać usługi serwisowania wyrobów strefowych wykonywane poza SSE
Jak rozliczać usługi serwisowania wyrobów strefowych wykonywane poza SSE
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Usługi związane z serwisowaniem sprzedawanego wyrobu wykonywane poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej są ściśle związane z zakresem działalności strefowej polegającej na produkcji i sprzedaży wyrobów. A zatem koszty związane z wykonywaniem tych usług mogą być zaliczone na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) do kosztów uzyskania przychodów w ramach działalności zwolnionej z opodatkowania.

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu 26 stycznia 2011 r. (I SA/Wr 1364/10).

Autopromocja

Sprawa dotyczyła spółki, prowadzącej działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (SSE), związaną z produkcją elementów metalowych dla branży motoryzacyjnej. Swoje wyroby spółka sprzedawała kontrahentom z innych krajów UE. 

Zdarzało się, że zachodziła potrzeba dostosowania wyrobów do wymagań stawianych podobnym produktom w tych krajach. Spółka w ramach obsługi reklamacji świadczyła w związku z tym usługi serwisowania za pośrednictwem firm zewnętrznych na terenie innych państw UE.

Koszty serwisowania – kosztami działalności strefowej?

Na tle tak zarysowanego stanu faktycznego spółka zadała organom podatkowym pytanie: Czy koszty poniesione z tytułu usługi serwisowej w ramach obsługi reklamacji (na terenie innego niż Polska kraju UE przez podmiot trzeci) wyprodukowanych i sprzedanych przez spółkę części, mieszczą się w zakresie działalności strefowej i w związku z tym, czy wpływają na ustalenie dochodu korzystającego ze zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działalności na terenie SSE?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem spółki przedmiotowe usługi serwisowe powinny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu z działalności strefowej. Sam fakt, że wykonywanie tych usług ma miejsce poza SSE nie ma wpływu na ich kwalifikację. Spółka argumentowała, że nie jest to odrębna działalność i pozostaje w ścisłym związku z zakresem działalności objętej zezwoleniem - nie kreuje żadnego odrębnego przychodu.

Szeroka interpretacja działalności strefowej

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu nie zgodził się z argumentacją spółki. Podniósł, że usługi serwisowe nie mogą być uznane za koszty działalności strefowej i nie mają wpływu na kalkulację zwolnienia. Przy ocenie zakresu zwolnień podatkowych należy uwzględnić, iż wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej w SSE.

Spółka nie zgodziła się z argumentacją organu i sprawa trafiła do WSA we Wrocławiu, który uchylił interpretację.

Sąd podkreślił, że czynności wykonywane w ramach gwarancji w stosunku do wyrobów strefowych mają charakter akcesoryjny i stanowią element szerszej rozumianej działalności produkcyjnej określonej w zezwoleniu, warunkującej poprawne jej wykonanie.

Dodatkowo argumentował, że spółka ponosi odpowiedzialność z tytułu gwarancji za produkowane towary wyroby strefowe, z której nie może się zwolnić. Wykonywanie przedmiotowych usług nie jest zatem działalnością wyodrębnioną. Sąd wywiódł także, że w momencie wykonywania usługi serwisowej nie powstaje po stronie spółki żaden dodatkowy przychód, a koszty serwisowania związane są jedynie z przychodem ze sprzedaży wyrobów.

Czy odsetki uzyskane w ramach umowy cash pooling w SSE są wolne od CIT?

Każdą sytuację należy ocenić indywidualnie

Wyrok WSA we Wrocławiu ma charakter porządkujący i stanowi przykład przemyślanego podejścia do analizowanego tematu, w przeciwieństwie do stanowiska prezentowanego na pierwszym etapie przez Dyrektora Izby Skarbowej.

Ocenił on kwalifikację podatkową kosztów związanych ze świadczeniem usług serwisowych (reklamacji) w sposób analogiczny jak w przypadku przedsiębiorców, których model biznesowy przewiduje odrębne wynagrodzenie za wykonywanie tego typu prac u klientów (a więc poza terenem SSE).

W takich przypadkach władze skarbowe często stwierdzają, iż przychód osiągany na usługach serwisowych realizowanych poza terenem SSE i związane z nimi koszty należy alokować do działalności pozastrefowej (opodatkowanej) oraz nie zgadzają się z argumentacją wskazującą na charakter pomocniczy takiej działalności. Wydaje się, że Dyrektor Izby Skarbowej w P. nie dokonał rzetelnej analizy stanu faktycznego i w efekcie zezwolił podatnikowi na pomniejszenie podstawy do opodatkowania w ramach działalności pozastrefowej.

Polecamy: serwis Koszty

Warto zaznaczyć, iż omawiane stanowisko sądu administracyjnego stanowi rozstrzygnięcie korzystne w sytuacji, gdy przedsiębiorcy nie fakturują klientów odrębnie za dodatkowe usługi serwisowania a cena sprzedaży wyrobów strefowych uwzględnia również koszty ewentualnej reklamacji.

Warto się, zastanowić, czy prezentowane stanowisko WSA w sprawie kwalifikacji kosztów usług wykonywanych w ramach gwarancji można zastosować analogicznie w odniesieniu do przychodów z tytułu takich usług, jeśli zapisy umowy pomiędzy producentem i odbiorcą jego wyrobów przewidują odpłatne wykonanie takich usług a cena sprzedaży nie uwzględnia kosztów potencjalnych dodatkowych prac u klienta.

Podsumowując omawiany wyrok, należy podkreślić, iż przedsiębiorcy strefowi kalkulując wynik na działalności zwolnionej z opodatkowania powinni każdorazowo rzetelnie oceniać związek przychodów z działalnością określoną w zezwoleniu i prowadzoną w ramach jednostki działającej w SSE, a także weryfikować charakter kosztów, niezależnie od miejsca ich poniesienia.

W każdym przypadku, gdy dany wydatek służy osiągnięciu/zachowaniu/zabezpieczeniu źródła przychodów korzystającego ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, będący kosztem bezpośrednim lub związanym z działaniami o charakterze akcesoryjnym w stosunku do podstawowej działalności określonej w zezwoleniu, powinien stanowić koszt działalności strefowej (zwolnionej z opodatkowania).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stawka godzinowa netto od lipca 2024 r. Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

W 2024 roku minimalna stawka godzinowa  wzrasta dwukrotnie – od 1 stycznia i od 1 lipca. Ile wynosi ta stawka netto i kogo dotyczy? Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

Najniższa krajowa - ile na rękę od lipca 2024?

W 2024 roku (tak samo jak w poprzednim) minimalne wynagrodzenie za pracę jest podnoszone dwa razy – od 1 stycznia i od 1 lipca. Tzw. najniższa krajowa pensja dla pracownika na pełnym etacie wynosi od 1 stycznia 4242 zł brutto (to jest ok. 3220 zł netto). Jaka będzie minimalna płaca (brutto i netto) od 1 lipca 2024 r.?

Przesunięcie wdrożenia KSeF na 1 lutego 2026 r. Ustawa uchwalona

Sejm uchwalił ustawę, która przesuwa wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r. Zmiana ta ma pozwolić na lepsze przygotowanie podatników do obowiązkowego e-fakturowania.

Od kiedy KSeF?

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

REKLAMA