REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga podatkowa na badania i rozwój (B+R) - problemy praktyczne

Praktyczne problemy w stosowaniu ulgi B+R /Fotolia
Praktyczne problemy w stosowaniu ulgi B+R /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mija waśnie rok stosowania ulgi na działalność badawczo-rozwojową na nowych zasadach, umożliwiających odliczanie od podstawy opodatkowania do 100% określonych kosztów podatkowych. Brak jeszcze danych podsumowujących, ilu podatników skorzystało z ulgi B+R, wiemy jednak jakie zagadnienia budziły największe problemy.

Autopromocja

Wśród najważniejszych problemów jakie mają podatnicy w stosowaniu ulgi B+R należy wymienić:

1. Ewidencjonowanie wydatków działalności B+R

Przepisy nie wskazują w jaki sposób ma nastąpić wyodrębnienie kosztów, aby wypełnić wymóg odpowiedniego ewidencjonowania. Brak wyjaśnień w tym zakresie powoduje niepewność wśród podatników, którzy nie wiedzą czy zastosowany przez nich sposób wyodrębnienia jest zgodny z obowiązującymi przepisami.

Właściwym wydaje się podejście, w którym sposób prowadzenia ewidencji pozwala na precyzyjne określenie wysokości „kosztów kwalifikowanych" oraz okresu (roku podatkowego), z którym koszty te są związane – tak aby móc precyzyjnie ustalić wielkość przysługującej podatnikowi ulgi. Zacząć tutaj należy od podstawowych kwestii czyli posiadania właściwej dokumentacji, poprzez wprowadzenie odpowiednich poziomów analityki, kończąc na stworzeniu procedur wdrażania i kontroli stosowania ulgi B+R.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Znany od lat sposób ewidencjonowania stosowany przy rozliczaniu dotacji, w praktyce powinien spełnić wymogi wyodrębnienia opisane w ustawach podatkowych.

Przystosowanie systemu księgowego do właściwego ujęcia kosztów kwalifikowanych stanowi obecnie duże wyzwanie dla działów finansowych tych przedsiębiorstw, które rozważają korzystanie z ulgi. Równoległe korzystania z dotacji i ulgi B+R może również powodować problemy na gruncie ewidencyjnym. Dlatego niezbędne jest wdrożenie jasnych zasad ewidencjonowania i rozliczania kosztów kwalifikowanych.

2. Prace rozwojowe – odmienne traktowanie na gruncie podatkowym i rachunkowym

Podejście podatkowe:

Zgodnie z przepisami podatkowymi istnieją trzy możliwe sposoby rozliczania kosztów uzyskania przychodów („KUP”) wynikających z prac badawczo-rozwojowych:

- w miesiącu, w którym zostały poniesione albo począwszy od tego miesiąca w równych częściach w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy, lub

- jednorazowo w roku podatkowym, w którym zostały zakończone, lub

- poprzez odpisy amortyzacyjne, przy czym tutaj istnieje ograniczenie możliwości ich zastosowania do tych prac, które zakończyły się wynikiem pozytywnym.

Podejście rachunkowe:

Ustawa o rachunkowości enumeratywnie nie wymienia rodzaju prac, które zalicza się do prac rozwojowych, wskazuje jedynie sposób ich ujęcia w księgach rachunkowych. Koszty zakończonych prac rozwojowych prowadzonych przez jednostkę na własne potrzeby zalicza się do WNiP jeżeli:

- produkt lub technologia wytwarzania są ściśle ustalone, a dotyczące ich koszty prac rozwojowych wiarygodnie określone;

- techniczna przydatność produktu lub technologii została stwierdzona i odpowiednio udokumentowana i na tej podstawie przedsiębiorstwo podjęło decyzję o wytwarzaniu produktów lub stosowaniu technologii;

- koszty prac rozwojowych zostaną pokryte, według przewidywań, przychodami ze sprzedaży produktów lub zastosowania technologii.

Polecamy: 11 kluczowych zmian 2019 – PODATKI I KADRY

Wobec tego poniesione koszty prac rozwojowych zalicza się do WNiP po ich zakończeniu i po spełnieniu wyżej wymienionych kryteriów. Jeśli jednak dane koszty nie spełniają powyższych kryterium, wówczas należy ich wartość odnieść do pozostałych kosztów operacyjnych.

W tym kontekście istnienie dwóch rozbieżnych uregulowań nastręcza problemów polskim przedsiębiorcom w odpowiedniej alokacji kosztów związanych z pracami rozwojowymi. W praktyce problem ten podnoszony jest często właśnie wśród pracowników działów finansowo-księgowych. Dla celów rachunkowych bowiem należy określić czy mamy do czynienia z badaniami naukowymi (przemysłowymi) czy pracami rozwojowymi. Koszty związane z szeroko pojętymi badaniami przemysłowymi można rozliczać na bieżąco w momencie ich poniesienia. Wydatki na prace rozwojowe do momentu rozliczenia w ramach WNiP ujmowane są jako rozliczenia międzyokresowe. Aby ustalić kiedy tego typu koszty można aktywować, należy je w pierwszej kolejności oddzielić od kosztów poniesionych na etapie tzw. prac badawczych.

Zobacz także: Moja firma


3. Pracownicy wykonujący działalność badawczo-rozwojową

Umowy B2B wyłączone z ulgi:

Za koszty kwalifikowane uznaje się m.in. należności z tytułu wynagrodzeń pracowniczych, tj. świadczeń wypłacanych osobom fizycznym z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy (tutaj należy szczegółowo przeanalizować, które składniki wynagrodzenia można uznać za koszty kwalifikowane), umowy zlecenia i umowy o dzieło.

Wobec powyższego odliczeniu nie będą więc podlegały wynagrodzenia wypłacane osobom współpracującym na zasadach B2B. W tym kontekście, obostrzenie to jest niekorzystne dla tych przedsiębiorców, którzy ponoszą wysokie koszty usług obcych nienabywanych od jednostek naukowych (np. branża IT).

Cel zatrudnienia oraz ewidencja czasu pracy pracowników:

Z uwagi na fakt, że przepisy ustaw podatkowych nie regulują obowiązku wykazywania w zawieranych umowach celu zatrudnienia, czy też wprost nie stanowią o obowiązku ewidencjonowania czasu pracy pracowników wykonujących prace B+R, powoduje to konsternacje wśród polskich przedsiębiorców.

Organy podatkowe stoją na stanowisku, że to faktyczne wykonywanie danych czynności stanowi czy wynagrodzenie (w całej wysokości czy w części) będzie stanowić koszt kwalifikowany. W przypadku więc, gdy pracownik w ramach swojej pracy wykonuje obowiązki nie tylko związane z działalnością B+R, należy w ocenie organu wyodrębnić tę część, która nie jest związana z realizacją działalności B+R. Ustawodawca jednocześnie nie narzucił konkretnej formy takiego podziału wynagrodzenia, pozostawiając dowolność przedsiębiorcom.

Z praktyki wynika, że wielu podatników posiada niekompletne systemy raportowania czasu pracy, co w trakcie ewentualnej kontroli może być zakwestionowane przez fiskusa. 

Podsumowanie:

Istniejąca ulga B+R czy też zapowiadany „innovation box” mają zachęcać firmy do inwestowania w działalność B+R.

Aby przezwyciężyć niepewność polskich przedsiębiorców, rekomendowane jest odpowiednie przeszkolenie pracowników działów finansowo-księgowych, skorzystanie z doświadczenia firm stosujących tego typu rozwiązania.

W naszej opinii korzyści z działalności B+R są niezaprzeczalne - oprócz długofalowego wzrostu firmy przez budowę przewagi konkurencyjnej, działalność ta niesie za sobą wymierne korzyści finansowe.

Źródło: Accreo

Autopromocja
Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA