REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki związane z umową o przystąpienia do długu są kosztem uzyskania przychodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Czy kosztem uzyskania przychodu są wydatki związane z umową o przystąpienia do długu?
Czy kosztem uzyskania przychodu są wydatki związane z umową o przystąpienia do długu?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka będąca udziałowcem innej spółki, która popadła w kłopoty finansowe, zawarła z nią umowę o przystąpienie do długu. W wyniku tego przez pewien okres spółka spłacała jej zobowiązania wraz z powstałymi odsetkami. Jeżeli spółka nie wykaże, że wydatki na zapłatę tych zobowiązań i odsetek zostały poniesione w celu uzyskania przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, to nie będzie mogła zaliczyć tych wydatków do kosztów uzyskania przychodu.

Aby zaliczyć odsetki do kosztów uzyskania przychodu, muszą zaistnieć pewne warunki. Opisane są one w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zmianami), zwaną dalej ustawą.

REKLAMA

Autopromocja

Kosztem uzyskania przychodu jest koszt poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Koszty poniesione w celu zachowania źródła przychodu powinny być poniesione po to:

a)      aby przychody z danego źródła przychodów cały czas istniały w niezmienionym kształcie

b)     aby źródło przychodów w ogóle dalej istniało.

Koszty poniesione w celu ochrony już istniejącego źródła przychodów, tak aby źródło dalej funkcjonowało w bezpieczny sposób, stanowią zabezpieczenie tego źródła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty powinny:

- być należycie udokumentowane, czyli w sposób, na jaki wskazują przepisy dotyczące prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów albo ksiąg rachunkowych.

REKLAMA

- wiązać się a przychodem, czyli muszą być poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu; chodzi o to, aby istniał związek przyczynowo- skutkowy pomiędzy każdym kosztem uzyskania przychodu a uzyskanym przychodem.

Nie ma znaczenia czy przychód pochodzi z bieżącej działalności czy wystąpi w przyszłości (o ile możliwość jego uzyskania obiektywnie wydaje się realna). Ponadto kosztami mogą być bardzo różne wydatki, zarówno te, które są bezpośrednio lub pośrednio związane z celem (czyli uzyskaniem przychodu).

Koszty uzyskania przychodu dotyczą zawsze określonego źródła przychodów.

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 13 marca 1997 r. (SA/Gd 3198/95, POP 2000, z. 2, poz. 36) wskazał na tą zależność, stwierdzając, że: Skapitalizowane odsetki od pożyczki stanowią koszt uzyskania przychodu. Jeśli pożyczka zaciągnięta była przez skarżącego w 1991 r. na działalność gospodarczą, której to działalności skarżący w 1993 r. już nie prowadził i nie osiągnął z tej działalności żadnych przychodów, tym samym w świetle art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych brak było podstaw prawnych do odliczenia skapitalizowanych odsetek jako kosztu uzyskania przychodu z innego źródła przychodu, jakim w 1993 r. było dla skarżącego tylko i wyłącznie wynagrodzenie za pracę oraz prace zlecone.

Sformułowanie ‘w celu’ zostało użyte, aby podkreślić, że dany wydatek może być zakwalifikowany do kosztu uzyskania przychodu, jeżeli jego poniesienie miało wpływ na powstanie, zwiększenie przychodu, zabezpieczenie, zachowanie źródła przychodu. Ważne jest, aby cel był widoczny.

Aby wydatki były kosztami podatkowymi muszą:

- być rzeczywiście poniesione; warunek zostanie spełniony już w wtedy, gdy podatnik zostanie obciążony przez kontrahenta fakturą VAT, niezależnie od tego, czy faktura została zapłacona w terminie, lub czy miała oznaczony termin płatności.

- nie stanowić jednego z wyjątków; w ustawie w art. 16 ust.1 znajduje się zamknięta lista wydatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, pomimo że poniesiono je, aby uzyskać przychód lub zachować albo zabezpieczyć jego źródła.

Kosztem uzyskania przychodów są racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. O tym, czy wydatek  jest celowy, potrzebny oraz racjonalnie uzasadniony, nie decyduje organ podatkowy. To na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia, że poniesiony wydatek spełnia warunki do tego, żeby zakwalifikować go do kosztu uzyskania przychodu.

Polecamy: Koszty uzyskania przychodów bezpośrednie i pośrednie

Polecamy: Podatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów

Odsetki jako koszt uzyskania przychodu

W opisanej sytuacji spółka - poprzez przystąpienie do długu - poniosła koszty wypełnienia zobowiązań spółki, której była udziałowcem. Polegały one na spłacie rat i wynikających z nich odsetek.

Jeżeli spółka nie wykaże, że wydatki na zapłatę odsetek zostały poniesione w celu uzyskania przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, to nie będzie mogła zaliczyć tych wydatków do kosztów uzyskania przychodu.

Związek przyczynowo - skutkowy, cel poniesionych wydatków jest jednym z podstawowych warunków, bez których dokonanie takiego zaliczenia nie jest możliwe. W tym przypadku będzie istotne również to, że wynikłe koszty są efektem nieprawidłowego zarządzania spółką i skutkiem ryzyka związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Na spółce ciąży obowiązek udowodnienia, że celem zapłaty odsetek było osiągnięcie przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Brak wykazania, że odsetki były uiszczane, aby osiągnąć ten cel, uniemożliwia spółce ujęcie tych wydatków w kategorii kosztów uzyskania przychodu.

Moment potrącenia kosztu

Jeżeli jednak spółka wypełniłaby ten obowiązek, oraz wszystkie pozostałe warunki także zostały by zrealizowane, to odsetki od spłaconych rat zobowiązania będą kosztem uzyskania przychodu w momencie ich faktycznej zapłaty. Dla celów podatkowych rozpoznawane będą w dacie ich zapłaty.

Wynika to z art. 15 ust. 4 ustawy o CIT, mówiącego, że koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody (z pewnymi wyjątkami).

Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 10 czerwca 2009 roku (), orzekł że przepis art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych […]w brzmieniu obowiązującym w 2007 r. wypowiada zasadę odpowiedniości potrącania kosztów w roku ich związania z przychodami; nie ma ona żadnego związku z zasadą proporcjonalności czy też z momentem poniesienia kosztów pośrednich, o czym mówi art. 15 ust. 4d tej ustawy.

Jest to tzw. zasada potrącalności kosztów uzyskania przychodów (związanych bezpośrednio z przychodami, w roku, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, chyba że zostały one poniesione po dniu sporządzenia sprawozdania finansowego albo złożenia zeznania podatkowego).

Sąd w powyżej cytowanym orzeczeniu wskazał na cztery zasady dotyczące czasu potrącalności kosztów uzyskania przychodów. Są one następujące:

 1) koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodem, które zostały poniesione w roku poprzedzającym rok podatkowy, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte odpowiadające im przychody;

2) koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodem, poniesione w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody;

3) koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodem, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu roku podatkowego do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego albo złożenia zeznania, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte odpowiadające im przychody;

4) koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu sporządzenia sprawozdania finansowego albo złożenia zeznania, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzone jest sprawozdanie finansowe albo składane zeznanie podatkowe.

Tekst powstał na podstawie indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 28 września 2011 roku, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPBI/2/423-772/11/SD).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA