REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki związane z umową o przystąpienia do długu są kosztem uzyskania przychodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Czy kosztem uzyskania przychodu są wydatki związane z umową o przystąpienia do długu?
Czy kosztem uzyskania przychodu są wydatki związane z umową o przystąpienia do długu?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka będąca udziałowcem innej spółki, która popadła w kłopoty finansowe, zawarła z nią umowę o przystąpienie do długu. W wyniku tego przez pewien okres spółka spłacała jej zobowiązania wraz z powstałymi odsetkami. Jeżeli spółka nie wykaże, że wydatki na zapłatę tych zobowiązań i odsetek zostały poniesione w celu uzyskania przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, to nie będzie mogła zaliczyć tych wydatków do kosztów uzyskania przychodu.

Aby zaliczyć odsetki do kosztów uzyskania przychodu, muszą zaistnieć pewne warunki. Opisane są one w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zmianami), zwaną dalej ustawą.

REKLAMA

Kosztem uzyskania przychodu jest koszt poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Koszty poniesione w celu zachowania źródła przychodu powinny być poniesione po to:

a)      aby przychody z danego źródła przychodów cały czas istniały w niezmienionym kształcie

b)     aby źródło przychodów w ogóle dalej istniało.

Koszty poniesione w celu ochrony już istniejącego źródła przychodów, tak aby źródło dalej funkcjonowało w bezpieczny sposób, stanowią zabezpieczenie tego źródła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty powinny:

- być należycie udokumentowane, czyli w sposób, na jaki wskazują przepisy dotyczące prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów albo ksiąg rachunkowych.

REKLAMA

- wiązać się a przychodem, czyli muszą być poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu; chodzi o to, aby istniał związek przyczynowo- skutkowy pomiędzy każdym kosztem uzyskania przychodu a uzyskanym przychodem.

Nie ma znaczenia czy przychód pochodzi z bieżącej działalności czy wystąpi w przyszłości (o ile możliwość jego uzyskania obiektywnie wydaje się realna). Ponadto kosztami mogą być bardzo różne wydatki, zarówno te, które są bezpośrednio lub pośrednio związane z celem (czyli uzyskaniem przychodu).

Koszty uzyskania przychodu dotyczą zawsze określonego źródła przychodów.

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 13 marca 1997 r. (SA/Gd 3198/95, POP 2000, z. 2, poz. 36) wskazał na tą zależność, stwierdzając, że: Skapitalizowane odsetki od pożyczki stanowią koszt uzyskania przychodu. Jeśli pożyczka zaciągnięta była przez skarżącego w 1991 r. na działalność gospodarczą, której to działalności skarżący w 1993 r. już nie prowadził i nie osiągnął z tej działalności żadnych przychodów, tym samym w świetle art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych brak było podstaw prawnych do odliczenia skapitalizowanych odsetek jako kosztu uzyskania przychodu z innego źródła przychodu, jakim w 1993 r. było dla skarżącego tylko i wyłącznie wynagrodzenie za pracę oraz prace zlecone.

Sformułowanie ‘w celu’ zostało użyte, aby podkreślić, że dany wydatek może być zakwalifikowany do kosztu uzyskania przychodu, jeżeli jego poniesienie miało wpływ na powstanie, zwiększenie przychodu, zabezpieczenie, zachowanie źródła przychodu. Ważne jest, aby cel był widoczny.

Aby wydatki były kosztami podatkowymi muszą:

- być rzeczywiście poniesione; warunek zostanie spełniony już w wtedy, gdy podatnik zostanie obciążony przez kontrahenta fakturą VAT, niezależnie od tego, czy faktura została zapłacona w terminie, lub czy miała oznaczony termin płatności.

- nie stanowić jednego z wyjątków; w ustawie w art. 16 ust.1 znajduje się zamknięta lista wydatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, pomimo że poniesiono je, aby uzyskać przychód lub zachować albo zabezpieczyć jego źródła.

Kosztem uzyskania przychodów są racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. O tym, czy wydatek  jest celowy, potrzebny oraz racjonalnie uzasadniony, nie decyduje organ podatkowy. To na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia, że poniesiony wydatek spełnia warunki do tego, żeby zakwalifikować go do kosztu uzyskania przychodu.

Polecamy: Koszty uzyskania przychodów bezpośrednie i pośrednie

Polecamy: Podatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów

Odsetki jako koszt uzyskania przychodu

W opisanej sytuacji spółka - poprzez przystąpienie do długu - poniosła koszty wypełnienia zobowiązań spółki, której była udziałowcem. Polegały one na spłacie rat i wynikających z nich odsetek.

Jeżeli spółka nie wykaże, że wydatki na zapłatę odsetek zostały poniesione w celu uzyskania przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, to nie będzie mogła zaliczyć tych wydatków do kosztów uzyskania przychodu.

Związek przyczynowo - skutkowy, cel poniesionych wydatków jest jednym z podstawowych warunków, bez których dokonanie takiego zaliczenia nie jest możliwe. W tym przypadku będzie istotne również to, że wynikłe koszty są efektem nieprawidłowego zarządzania spółką i skutkiem ryzyka związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Na spółce ciąży obowiązek udowodnienia, że celem zapłaty odsetek było osiągnięcie przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Brak wykazania, że odsetki były uiszczane, aby osiągnąć ten cel, uniemożliwia spółce ujęcie tych wydatków w kategorii kosztów uzyskania przychodu.

Moment potrącenia kosztu

Jeżeli jednak spółka wypełniłaby ten obowiązek, oraz wszystkie pozostałe warunki także zostały by zrealizowane, to odsetki od spłaconych rat zobowiązania będą kosztem uzyskania przychodu w momencie ich faktycznej zapłaty. Dla celów podatkowych rozpoznawane będą w dacie ich zapłaty.

Wynika to z art. 15 ust. 4 ustawy o CIT, mówiącego, że koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody (z pewnymi wyjątkami).

Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 10 czerwca 2009 roku (), orzekł że przepis art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych […]w brzmieniu obowiązującym w 2007 r. wypowiada zasadę odpowiedniości potrącania kosztów w roku ich związania z przychodami; nie ma ona żadnego związku z zasadą proporcjonalności czy też z momentem poniesienia kosztów pośrednich, o czym mówi art. 15 ust. 4d tej ustawy.

Jest to tzw. zasada potrącalności kosztów uzyskania przychodów (związanych bezpośrednio z przychodami, w roku, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, chyba że zostały one poniesione po dniu sporządzenia sprawozdania finansowego albo złożenia zeznania podatkowego).

Sąd w powyżej cytowanym orzeczeniu wskazał na cztery zasady dotyczące czasu potrącalności kosztów uzyskania przychodów. Są one następujące:

 1) koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodem, które zostały poniesione w roku poprzedzającym rok podatkowy, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte odpowiadające im przychody;

2) koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodem, poniesione w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody;

3) koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodem, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu roku podatkowego do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego albo złożenia zeznania, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte odpowiadające im przychody;

4) koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu sporządzenia sprawozdania finansowego albo złożenia zeznania, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzone jest sprawozdanie finansowe albo składane zeznanie podatkowe.

Tekst powstał na podstawie indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 28 września 2011 roku, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPBI/2/423-772/11/SD).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA