REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki związane z umową o przystąpienia do długu są kosztem uzyskania przychodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Czy kosztem uzyskania przychodu są wydatki związane z umową o przystąpienia do długu?
Czy kosztem uzyskania przychodu są wydatki związane z umową o przystąpienia do długu?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka będąca udziałowcem innej spółki, która popadła w kłopoty finansowe, zawarła z nią umowę o przystąpienie do długu. W wyniku tego przez pewien okres spółka spłacała jej zobowiązania wraz z powstałymi odsetkami. Jeżeli spółka nie wykaże, że wydatki na zapłatę tych zobowiązań i odsetek zostały poniesione w celu uzyskania przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, to nie będzie mogła zaliczyć tych wydatków do kosztów uzyskania przychodu.

Aby zaliczyć odsetki do kosztów uzyskania przychodu, muszą zaistnieć pewne warunki. Opisane są one w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zmianami), zwaną dalej ustawą.

REKLAMA

Kosztem uzyskania przychodu jest koszt poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Koszty poniesione w celu zachowania źródła przychodu powinny być poniesione po to:

a)      aby przychody z danego źródła przychodów cały czas istniały w niezmienionym kształcie

b)     aby źródło przychodów w ogóle dalej istniało.

Koszty poniesione w celu ochrony już istniejącego źródła przychodów, tak aby źródło dalej funkcjonowało w bezpieczny sposób, stanowią zabezpieczenie tego źródła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty powinny:

- być należycie udokumentowane, czyli w sposób, na jaki wskazują przepisy dotyczące prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów albo ksiąg rachunkowych.

REKLAMA

- wiązać się a przychodem, czyli muszą być poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu; chodzi o to, aby istniał związek przyczynowo- skutkowy pomiędzy każdym kosztem uzyskania przychodu a uzyskanym przychodem.

Nie ma znaczenia czy przychód pochodzi z bieżącej działalności czy wystąpi w przyszłości (o ile możliwość jego uzyskania obiektywnie wydaje się realna). Ponadto kosztami mogą być bardzo różne wydatki, zarówno te, które są bezpośrednio lub pośrednio związane z celem (czyli uzyskaniem przychodu).

Koszty uzyskania przychodu dotyczą zawsze określonego źródła przychodów.

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 13 marca 1997 r. (SA/Gd 3198/95, POP 2000, z. 2, poz. 36) wskazał na tą zależność, stwierdzając, że: Skapitalizowane odsetki od pożyczki stanowią koszt uzyskania przychodu. Jeśli pożyczka zaciągnięta była przez skarżącego w 1991 r. na działalność gospodarczą, której to działalności skarżący w 1993 r. już nie prowadził i nie osiągnął z tej działalności żadnych przychodów, tym samym w świetle art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych brak było podstaw prawnych do odliczenia skapitalizowanych odsetek jako kosztu uzyskania przychodu z innego źródła przychodu, jakim w 1993 r. było dla skarżącego tylko i wyłącznie wynagrodzenie za pracę oraz prace zlecone.

Sformułowanie ‘w celu’ zostało użyte, aby podkreślić, że dany wydatek może być zakwalifikowany do kosztu uzyskania przychodu, jeżeli jego poniesienie miało wpływ na powstanie, zwiększenie przychodu, zabezpieczenie, zachowanie źródła przychodu. Ważne jest, aby cel był widoczny.

Aby wydatki były kosztami podatkowymi muszą:

- być rzeczywiście poniesione; warunek zostanie spełniony już w wtedy, gdy podatnik zostanie obciążony przez kontrahenta fakturą VAT, niezależnie od tego, czy faktura została zapłacona w terminie, lub czy miała oznaczony termin płatności.

- nie stanowić jednego z wyjątków; w ustawie w art. 16 ust.1 znajduje się zamknięta lista wydatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, pomimo że poniesiono je, aby uzyskać przychód lub zachować albo zabezpieczyć jego źródła.

Kosztem uzyskania przychodów są racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. O tym, czy wydatek  jest celowy, potrzebny oraz racjonalnie uzasadniony, nie decyduje organ podatkowy. To na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia, że poniesiony wydatek spełnia warunki do tego, żeby zakwalifikować go do kosztu uzyskania przychodu.

Polecamy: Koszty uzyskania przychodów bezpośrednie i pośrednie

Polecamy: Podatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów

Odsetki jako koszt uzyskania przychodu

W opisanej sytuacji spółka - poprzez przystąpienie do długu - poniosła koszty wypełnienia zobowiązań spółki, której była udziałowcem. Polegały one na spłacie rat i wynikających z nich odsetek.

Jeżeli spółka nie wykaże, że wydatki na zapłatę odsetek zostały poniesione w celu uzyskania przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, to nie będzie mogła zaliczyć tych wydatków do kosztów uzyskania przychodu.

Związek przyczynowo - skutkowy, cel poniesionych wydatków jest jednym z podstawowych warunków, bez których dokonanie takiego zaliczenia nie jest możliwe. W tym przypadku będzie istotne również to, że wynikłe koszty są efektem nieprawidłowego zarządzania spółką i skutkiem ryzyka związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Na spółce ciąży obowiązek udowodnienia, że celem zapłaty odsetek było osiągnięcie przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Brak wykazania, że odsetki były uiszczane, aby osiągnąć ten cel, uniemożliwia spółce ujęcie tych wydatków w kategorii kosztów uzyskania przychodu.

Moment potrącenia kosztu

Jeżeli jednak spółka wypełniłaby ten obowiązek, oraz wszystkie pozostałe warunki także zostały by zrealizowane, to odsetki od spłaconych rat zobowiązania będą kosztem uzyskania przychodu w momencie ich faktycznej zapłaty. Dla celów podatkowych rozpoznawane będą w dacie ich zapłaty.

Wynika to z art. 15 ust. 4 ustawy o CIT, mówiącego, że koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody (z pewnymi wyjątkami).

Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 10 czerwca 2009 roku (), orzekł że przepis art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych […]w brzmieniu obowiązującym w 2007 r. wypowiada zasadę odpowiedniości potrącania kosztów w roku ich związania z przychodami; nie ma ona żadnego związku z zasadą proporcjonalności czy też z momentem poniesienia kosztów pośrednich, o czym mówi art. 15 ust. 4d tej ustawy.

Jest to tzw. zasada potrącalności kosztów uzyskania przychodów (związanych bezpośrednio z przychodami, w roku, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, chyba że zostały one poniesione po dniu sporządzenia sprawozdania finansowego albo złożenia zeznania podatkowego).

Sąd w powyżej cytowanym orzeczeniu wskazał na cztery zasady dotyczące czasu potrącalności kosztów uzyskania przychodów. Są one następujące:

 1) koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodem, które zostały poniesione w roku poprzedzającym rok podatkowy, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte odpowiadające im przychody;

2) koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodem, poniesione w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody;

3) koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodem, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu roku podatkowego do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego albo złożenia zeznania, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte odpowiadające im przychody;

4) koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu sporządzenia sprawozdania finansowego albo złożenia zeznania, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzone jest sprawozdanie finansowe albo składane zeznanie podatkowe.

Tekst powstał na podstawie indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 28 września 2011 roku, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPBI/2/423-772/11/SD).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA