REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak optymalizować podatki poprzez prawo maltańskie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak optymalizować podatki poprzez prawo maltańskie? /shutterstock.com
Jak optymalizować podatki poprzez prawo maltańskie? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

W sytuacji, w której konkretna jurysdykcja narzuca działającym na jej terenie przedsiębiorcom zbyt wysokie zobowiązania podatkowe, zaczynają one szukać takiej rezydencji podatkowej, która zaoferuje im dogodniejsze warunki umożliwiające osiąganie większych zysków, kosztem niższych danin opłacanych na rzecz państwa. Krótko mówiąc, podejmują działania zwane optymalizacją podatkową. Skuteczną metodę takiej optymalizacji oferuje spółka na Malcie, a dokładnie spółka komandytowa, której komplementariuszem jest spółka maltańska.

Jeżeli działająca na terenie Polski spółka osobowa generuje dochód, musi zapłacić od niego podatek CIT w wysokości 19% (15% od 2017 roku). Chcąc uniknąć tego przykrego obowiązku, wspólnicy owej spółki mogą wykorzystać prawo maltańskie. W tym celu, zakładają na Malcie spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, której stają się Dyrektorami Zarządzającymi. Następnie przekształcają obie spółki (tj. polską osobową i maltańską z o. o.) w nowa strukturę, czyli polską spółkę komandytową z maltańskim komplementariuszem.

REKLAMA

Autopromocja

Ponieważ spółka maltańska jest częścią większej całości, której początek dała firma polska, jest ona rezydentem podatkowym Polski, a więc musi mieć numer NIP, wpłacać zaliczki na podatek dochodowy oraz składać tutaj deklaracje CIT-8.

REKLAMA

Jak zatem optymalizować? Bardzo prosto. Należy podzielić wypracowany przez spółkę komandytową zysk w proporcji jak najkorzystniejszej dla jej maltańskiego elementu (nawet 99% : 1% na korzyść spółki z Malty). Następnie ów zysk należy zrównoważyć przez koszt, czyli wynagrodzenie dla Dyrektorów Zarządzających (Zysk minus wysokość wynagrodzeń Dyrektorów powinien wynosić zero).

W takiej sytuacji, kiedy podstawa opodatkowania została zredukowana do poziomu 0 złotych, spółka maltańska nie płaci podatku dochodowego, ponieważ nie ma z czego. Natomiast Dyrektorzy Zarządzający, pomimo iż są polskimi rezydentami podatkowymi, nie płacą tutaj podatku od wynagrodzenia pobranego z tytułu pracy w spółce maltańskiej, ponieważ stanowi tak umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarta pomiędzy Polską a Maltą. Nie płacą też podatku na Malcie, ponieważ stanowi tak miejscowe prawo. A zatem, jedyna danina jaką trzeba opłacić, to 19% (15%) podatku CIT od 1% zysku wydzielonego spółce polskiej.

Polecamy: Komplet żółtych książek – Podatki 2017

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak decydując się na optymalizację podatkową poprzez firmę na Malcie, należy pamiętać o kilku czynnikach:

  • po pierwsze, aby optymalizacja była najskuteczniejsza, zysk spółki nie powinien przekraczać 2,5 mln zł/rok,
  • po drugie, wynagrodzenie Dyrektora Zarządzającego nie powinno przekroczyć 500,000 złotych rocznie. Dlaczego? Ponieważ wtedy korzyść podatkowa uzyskana przy zastosowaniu polskiej spółki komandytowej z maltańskim komplementariuszem nie przekroczy 100,000 złotych, co w świetle przepisów klauzuli o obejściu prawa podatkowego zabezpieczy go przed kontrolą ze strony urzędów podatkowych,
  • po trzecie, dla uniknięcia nieprzyjemności związanych z ewentualną pomyłką wynikająca np. z błędnej interpretacji przepisów, dobrze jest złożyć wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji Ministra Finansów zgodnie z przepisami polskiego prawa podatkowego w zakresie opodatkowania wynagrodzenia z tytułu stanowiska Dyrektora Zarządzającego w spółce maltańskiej,
  • po czwarte, skuteczna optymalizacja podatkowa będzie pewniejsza i łatwiejsza z pomocą profesjonalnej firmy doradczej.

Autor: B.Fuchs

www.admiral.tax

Dowson Holdings Limited
Optymalizacja podatkowa, konta i spółki zagraniczne
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA