REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż na warunkach DDU a moment powstania przychodu w CIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Sprzedaż na warunkach DDU a moment powstania przychodu w CIT
Sprzedaż na warunkach DDU a moment powstania przychodu w CIT

REKLAMA

REKLAMA

DDU (Delivered Duty Unpaid) stanowi formułę przewidzianą w ramach międzynarodowych reguł handlu (Incoterms), której założeniem jest, że sprzedawca jest odpowiedzialny za cały transport aż do miejsca określonego przez nabywcę. Co za tym idzie, ryzyko przekazane jest w momencie udostępnienia towaru nabywcy we wskazanym przez niego miejscu. Ponadto sprzedawca pokrywa wszystkie koszty związane z towarem za wyjątkiem cła w kraju odbiorcy. W związku z powyższym powstaje pytanie kiedy u sprzedawcy w takim przypadku powstanie przychód do opodatkowania.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej ustawy o CIT), przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe.

REKLAMA

W myśl zaś art. 12 ust. 3a ustawy o CIT za datę powstania przychodu należnego z działalności gospodarczej uważa się, co do zasady, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1) wystawienia faktury albo

2) uregulowania należności.

W związku z powyższym podatnik w przypadku dostawy towarów bądź świadczenia usług  rozpoznaje przychód w tym dniu, w którym jako pierwsze wystąpi którekolwiek ze zdarzeń wskazanych w przepisie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wydanie towaru w warunkach DDU

REKLAMA

W dostawie na warunkach DDU sprzedający jest zobowiązany do dostarczenia towaru do miejsca wskazanego przez nabywcę. Wydanie towaru następuje zatem dopiero w momencie dostarczenia towaru we wskazane miejsce (w czasie transportu towar nie przestaje być własnością Spółki) i to właśnie z tym momentem wiąże się powstanie przychodu. 

Należy jednak zauważyć, że przepisy podatkowe nie definiują pojęcia „wydania rzeczy”, w tym zakresie warto odwołać się do cywilistycznego znaczenia tego terminu. Zgodnie z art. 348 Kodeksu Cywilnego przeniesienie posiadania następuje przez wydanie rzeczy. Wydanie dokumentów, które umożliwiają rozporządzanie rzeczą, jak również wydanie środków, które dają faktyczną władzę nad rzeczą, jest jednoznaczne z wydaniem samej rzeczy.

Przy czym z chwilą wydania rzeczy sprzedanej na kupującego przechodzą korzyści i ciężary związane z tą rzeczą oraz niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy (art. 548 § 1 Kodeksu cywilnego).  Co za tym idzie, jeżeli w umowie sprzedaży określona została data czy czynność, z jaką na kupującego przechodzi ryzyko przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy, to tę datę lub czynność uznać należy za dzień wydania rzeczy.

Nowe zasady odliczania VAT od samochodów w 2014 roku

VAT od samochodów i paliw w 2014 r. – zmiana ustawy o VAT

Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - projekt ustawy

Stanowisko zgodnie z którym moment wydania towaru kontrahentowi uzależniony jest od ustaleń pomiędzy stronami w zakresie momentu, w którym korzyści i ryzyka związane z posiadaniem towaru zostają przeniesione na kontrahenta potwierdzają również organy podatkowe np.: interpretacja Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego PDII/423-73/07/1 z 17 kwietnia 2007 r., interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 16 grudnia 2008 r., nr ITPP2/443-809/08/EŁ).

Wystawienie faktury przez wydaniem towaru

W kontekście nowych regulacji w zakresie podatku VAT należy zauważyć, iż zgodnie z art. 106i ust. 1 ustawy o VAT fakturę zasadniczo wystawia się nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Przy czym zgodnie z ust.7 tej regulacji faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 30 dnia przed:

1)   dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi;

2)   otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.


Z powyższych regulacji wynika, że faktura będzie mogła zostać wystawiona przed wydaniem towarów, przy czym nie może to nastąpić wcześniej niż na 30 dni przed tą datą.

Co za tym idzie, w sytuacji kiedy dojdzie do wystawienia faktury przed wydaniem towaru, wówczas zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy o CIT moment powstania przychodu należy wiązać z faktem jej wystawienia czyli zdarzeniem, które nastąpi jako pierwsze.

Magdalena Szczepańska

Grzegorz Wachołek

ECDDP Spółka Doradztwa Podatkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA