REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyrektywa CSRD – szansa na zieloną transformację polskiego biznesu

AYMING POLSKA
Konsulting operacyjny i finansowanie innowacji
dyrektywa csrd
dyrektywa csrd

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektywa CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), zatwierdzona przez Radę UE ma wymóc prowadzenie biznesu w taki sposób, aby dążył on m.in. do zeroemisyjności. Do raportowania niefinansowego w pierwszej kolejności, od 2024 roku, będą zobligowane duże firmy. W kolejnych latach grono podmiotów będzie stopniowo rozszerzane.

Dyrektywa CSRD – jakie obowiązki dla przedsiębiorców

Jak opisuje oddziaływanie dyrektywy CSRD na przedsiębiorców w Polsce Agnieszka Hrynkiewicz-Sudnik, Dyrektor Obszaru podatków i finansowania innowacji w Ayming Polska, firmy od teraz będą musiały realizować założenia ustawy dwutorowo. Z jednej strony, konieczne będzie podjęcie konkretnych działań, z drugiej raportowanie osiągniętych wyników, np. zmniejszenie śladu węglowego, czy podniesienie efektywność energetycznej swoich nieruchomości. Dla wielu przedsiębiorstw będzie oznaczało to duże zmiany, nie tylko w obszarze rachunkowości i finansów, ale też modyfikacje procesów produkcyjnych i podejmowanie nowych projektów i działań.

REKLAMA

Autopromocja

Dyrektywa, zdaniem ekspertki, może stanowić dobry bodziec do prześledzenia procesów w firmie, nie tylko pod względem energochłonności, ale także możliwości redukcji czy ponownego wykorzystania odpadów. W praktyce tego typu projekty często wpisują się w działalność badawczo-rozwojową i mogą być kwalifikowane do rozliczenia ulgi podatkowej na B+R.

Dyrektywa CSRD - pośredni wpływ na MŚP

Duże podmioty, które jako pierwsze zostaną objęte dyrektywą i obowiązkiem raportowania, będą musiały zwrócić uwagę na cały łańcuch dostaw i cykl życia swoich produktów. W konsekwencji, od swoich kontrahentów, będą oczekiwały szczegółowych informacji dotyczących pochodzenia produktów czy ich śladu węglowego. Taka sytuacja spowoduje, że dyrektywa dotknie małe i średnie przedsiębiorstwa znacznie szybciej niż wskazywałyby na to przepisy.  Inwestorzy do swoich portfeli będą znacznie chętniej dobierać spółki, które mają opracowaną strategię ESG i biorą odpowiedzialność za wpływ swojej działalności na otoczenie. 

Temat ESG w Polsce jest często podejmowany i dyskutowany z perspektywy zagrożeń, rzadziej szans czy biznesowych trendów i potrzeb – podkreśla ekspertka.  Z kolei dobrze opracowana i realizowana strategia w obszarze ESG powinna przynieść nie tylko korzyści natury wizerunkowej, ale także w obszarze finansowym.

W perspektywie średnio- i długookresowej firmy mogą dokonać innowacyjnych zmian dotyczących oferowanych usług, produktów oraz sposobu prowadzenia działalności. Konieczność redukcji śladu węglowego czy dążenie w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego mogą być katalizatorem nowatorskich pomysłów i przełożyć się na rozwój zarówno poszczególnych podmiotów, branż jak i całej gospodarki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zielone inwestycje w firmie – możliwość dofinansowania

Dostępność coraz liczniejszych instrumentów finansowego wsparcia innowacji stanowi wielką zachętę do zielonej transformacji biznesu. Przedsiębiorcy prowadzący firmy w kierunku zrównoważonego rozwoju oraz gospodarki o obiegu zamkniętym, będą mogli już niebawem skorzystać ze środków z FENG (Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki). Realizowane  projekty będą mogły uzyskać finansowanie w ramach tzw. wsparcia modułowego. Implementacja modułu „Zazielenienie przedsiębiorstw” z założenia ma wpływać na uwzględnienia w procesie całej działalności gospodarczej aspektów środowiskowych i przestawieniu jej na model cyrkularny. Moduł ten będzie obejmował wsparcie m.in. ekoprojektowania, przeprowadzania ocen środowiskowych i dotyczących cyklu życia produktu (Product Environmental Footprint (PEF), Life-Cycle Assessment (LCA), weryfikacji technologii środowiskowych Environmental Technology Verification (ETV).

Czym jest kredyt ekologiczny

REKLAMA

W ramach FENG przewidziany został także nowy instrument – kredyt ekologiczny. Łączy on finansowanie dłużne MŚP oraz przedsiębiorstw typu small mid-caps i mid-caps z udziałem banków komercyjnych oraz bezzwrotne w formie dotacji. Mechanizm ten ma wspierać transformację przedsiębiorstw w zakresie efektywności energetycznej, sfinansowane będą mogły być działania związane z modernizacją infrastruktury, a także wdrażanie nowych lub ulepszonych produktów, usług w powiązaniu ze zmianą procesów, które umożliwią znaczącą redukcję zużycia energii.

Ponadto, dla przedsiębiorców planujących innowacyjne „zielone inwestycje” przewidziany został szereg instrumentów w ramach FEnIKS (Fundusze Europejskie na rzecz Infrastruktury, Klimatu i Środowiska), a także w ramach Krajowego Programu Odbudowy i Zwiększania Odporności, oraz Funduszu Modernizacyjnego, realizowanego za pośrednictwem NFOŚiGW – dodaje Maria Leszczyńska, Manager ds. dotacji i stref inwestycyjnych w Ayming Polska.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA