REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć dochód ze sprzedaży nieamortyzowanego środka trwałego

Subskrybuj nas na Youtube
Jak obliczyć dochód ze sprzedaży nieamortyzowanego środka trwałego
Jak obliczyć dochód ze sprzedaży nieamortyzowanego środka trwałego

REKLAMA

REKLAMA

Odpisy amortyzacyjne od środków trwałych są kosztami podatkowymi. Kwoty odpisów amortyzacyjnych bierze się pod uwagę, przy obliczaniu dochodu ze sprzedaży tych środków trwałych. Są jednak środki trwałe, których nie można amortyzować podatkowo. Jak obliczyć dochód ze sprzedaży takich składników majątku?

Prawo podatkowe zabrania wpisywania do kosztów uzyskania przychodu odpisów od rzeczy, na których zakup podatnik dostał pieniądze w ramach wsparcia finansowego. Na przykład nie można amortyzować maszyn, które zostały zakupione ze środków unijnych. To rozwiązanie wydaje się uzasadnione, bo trudno wpisywać do kosztów coś, na co przedsiębiorca nie wydał ani grosza.

REKLAMA

Autopromocja

Dochód równy przychodowi?

Ale to rozwiązanie nieco utrudnia wyliczanie dochodu, jaki powstaje przy sprzedaży takiej rzeczy, na przykład maszyny. I to nie tylko przedsiębiorcom, bo nawet organy skarbowe mają problem z ustaleniem, jak należy tę wartość wyliczyć.

Podatniczka zdecydowała się skorzystać ze wsparcia unijnego przy rozpoczęciu działalności. Z uzyskanych w ten sposób środków zakupiła środek trwały, który po roku działalności zdecydowała się sprzedać.

Zapytała Izbę Skarbową w Bydgoszczy, jak należy wyliczyć dochód ze sprzedaży środka trwałego. Jej zdaniem, dochodem powinien być przychód o sprzedaży, pomniejszony o koszt uzyskania przychodu. W tym przypadku kosztem powinna być wartość nabycia, obniżona o wysokość odpisów amortyzacyjnych.

Urzędnicy uznali, że ten sposób naliczania dochodu ze sprzedaży środka trwałego jest niewłaściwy, bo skoro podatniczka nie mogła dokonywać odpisów amortyzacyjnych od środka nabytego za wsparcie unijne, to nie może też przy ich pomocy obliczać kosztu nabycia tego środka. Innymi słowy, dla podatniczki dochodem ze sprzedaży środka trwałego byłby cały uzyskany przez nią przychód.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Monitor Księgowego

Minister Finansów zmienia interpretację

I choć interpretacja ma swoje lata, bo została wydana w grudniu 2012 r., resort finansów zdecydował się na jej zmianę. W nowej wykładni z 14 marca 2016 roku (sygnatura DD9/033/495/BRT/2013/RD-124989) uznał interpretację izby skarbowej za błędną.

REKLAMA

Minister Finansów przyznał, że nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu odpisy amortyzacyjne od środka trwałego w części, w której wydatek na jego nabycie został podatnikowi zwrócony w jakiejkolwiek formie. A więc jeśli cała kwota, za którą podatniczka nabyła środek trwały, pochodzi ze wsparcia unijnego, nie może ona wpisywać jego amortyzacji do kosztów.

Ale czym innym rozliczenia podatkowe, a czym innym wyliczenia, związane ze sprzedażą. A do tych ostatnich stosuje się odpisy amortyzacyjne. Jak czytamy w wykładni, „ przy sprzedaży środka trwałego kosztem uzyskania przychodu jest różnica między wartością początkową środka trwałego, a sumą dokonanych odpisów amortyzacyjnych. Na sumę odpisów amortyzacyjnych składają się odpisy amortyzacyjne zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, jak i te niestanowiące kosztów podatkowych”.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts

Interpretacja korzystna dla podatników

To znaczy, że podatniczka mogła przy wyliczaniu dochodu ze sprzedaży pomniejszyć wartość początkową środka trwałego o wysokość odpisów amortyzacyjnych, mimo że nie zostały one zaliczone do kosztów podatkowych.

Ta wykładnia jest korzystniejsza dla podatników. W tej wydanej przez bydgoską izbę skarbową podatnik za każdym razem notowałby dochód ze sprzedaży środka trwałego – nawet jeśli maszyna czy urządzenie zostałyby sprzedane na złom. Wykładnia ministerialna zaś pozwala urealnić wartość sprzedawanego środka trwałego i wykazać rzeczywiście osiągnięty dochód (lub stratę).

Marek Siudaj, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA