REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć dochód ze sprzedaży nieamortyzowanego środka trwałego

Jak obliczyć dochód ze sprzedaży nieamortyzowanego środka trwałego
Jak obliczyć dochód ze sprzedaży nieamortyzowanego środka trwałego

REKLAMA

REKLAMA

Odpisy amortyzacyjne od środków trwałych są kosztami podatkowymi. Kwoty odpisów amortyzacyjnych bierze się pod uwagę, przy obliczaniu dochodu ze sprzedaży tych środków trwałych. Są jednak środki trwałe, których nie można amortyzować podatkowo. Jak obliczyć dochód ze sprzedaży takich składników majątku?

Prawo podatkowe zabrania wpisywania do kosztów uzyskania przychodu odpisów od rzeczy, na których zakup podatnik dostał pieniądze w ramach wsparcia finansowego. Na przykład nie można amortyzować maszyn, które zostały zakupione ze środków unijnych. To rozwiązanie wydaje się uzasadnione, bo trudno wpisywać do kosztów coś, na co przedsiębiorca nie wydał ani grosza.

REKLAMA

REKLAMA

Dochód równy przychodowi?

Ale to rozwiązanie nieco utrudnia wyliczanie dochodu, jaki powstaje przy sprzedaży takiej rzeczy, na przykład maszyny. I to nie tylko przedsiębiorcom, bo nawet organy skarbowe mają problem z ustaleniem, jak należy tę wartość wyliczyć.

Podatniczka zdecydowała się skorzystać ze wsparcia unijnego przy rozpoczęciu działalności. Z uzyskanych w ten sposób środków zakupiła środek trwały, który po roku działalności zdecydowała się sprzedać.

Zapytała Izbę Skarbową w Bydgoszczy, jak należy wyliczyć dochód ze sprzedaży środka trwałego. Jej zdaniem, dochodem powinien być przychód o sprzedaży, pomniejszony o koszt uzyskania przychodu. W tym przypadku kosztem powinna być wartość nabycia, obniżona o wysokość odpisów amortyzacyjnych.

REKLAMA

Urzędnicy uznali, że ten sposób naliczania dochodu ze sprzedaży środka trwałego jest niewłaściwy, bo skoro podatniczka nie mogła dokonywać odpisów amortyzacyjnych od środka nabytego za wsparcie unijne, to nie może też przy ich pomocy obliczać kosztu nabycia tego środka. Innymi słowy, dla podatniczki dochodem ze sprzedaży środka trwałego byłby cały uzyskany przez nią przychód.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Monitor Księgowego

Minister Finansów zmienia interpretację

I choć interpretacja ma swoje lata, bo została wydana w grudniu 2012 r., resort finansów zdecydował się na jej zmianę. W nowej wykładni z 14 marca 2016 roku (sygnatura DD9/033/495/BRT/2013/RD-124989) uznał interpretację izby skarbowej za błędną.

Minister Finansów przyznał, że nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu odpisy amortyzacyjne od środka trwałego w części, w której wydatek na jego nabycie został podatnikowi zwrócony w jakiejkolwiek formie. A więc jeśli cała kwota, za którą podatniczka nabyła środek trwały, pochodzi ze wsparcia unijnego, nie może ona wpisywać jego amortyzacji do kosztów.

Ale czym innym rozliczenia podatkowe, a czym innym wyliczenia, związane ze sprzedażą. A do tych ostatnich stosuje się odpisy amortyzacyjne. Jak czytamy w wykładni, „ przy sprzedaży środka trwałego kosztem uzyskania przychodu jest różnica między wartością początkową środka trwałego, a sumą dokonanych odpisów amortyzacyjnych. Na sumę odpisów amortyzacyjnych składają się odpisy amortyzacyjne zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, jak i te niestanowiące kosztów podatkowych”.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts

Interpretacja korzystna dla podatników

To znaczy, że podatniczka mogła przy wyliczaniu dochodu ze sprzedaży pomniejszyć wartość początkową środka trwałego o wysokość odpisów amortyzacyjnych, mimo że nie zostały one zaliczone do kosztów podatkowych.

Ta wykładnia jest korzystniejsza dla podatników. W tej wydanej przez bydgoską izbę skarbową podatnik za każdym razem notowałby dochód ze sprzedaży środka trwałego – nawet jeśli maszyna czy urządzenie zostałyby sprzedane na złom. Wykładnia ministerialna zaś pozwala urealnić wartość sprzedawanego środka trwałego i wykazać rzeczywiście osiągnięty dochód (lub stratę).

Marek Siudaj, Tax Care

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

REKLAMA

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

REKLAMA

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA