REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi niematerialne – NSA daje szansę na koszty podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Business Tax Professionals Sp. z o.o. sp. k.
Doradztwo podatkowe, przeglądy i szkolenia podatkowe, ceny transferowe
Usługi niematerialne – NSA daje szansę na koszty podatkowe
Usługi niematerialne – NSA daje szansę na koszty podatkowe
Własne

REKLAMA

REKLAMA

Usługi niematerialne zawsze były w sposób szczególny traktowane przez fiskusa. Najlepszym przykładem jest regulacja tzw. podatku u źródła, która w związku z nabyciem tego rodzaju świadczeń nakładała dodatkowe obowiązki, w tym nierzadko konieczność poboru podatku. Sam fakt wykonania tych usług był również często szczegółowo weryfikowany, a organy podatkowe nieraz wymagały przedkładania w tym celu dodatkowych dowodów.

Usługi niematerialne od podmiotów powiązanych na celowniku fiskusa

Z początkiem 2018 roku ustawodawca zdecydował się wprowadzić kolejne ograniczenia dla podatników podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), którzy nabywają usługi niematerialne jak i również prawa związane z korzystaniem z wartości niematerialnych. Ustawodawca nową regulację uzasadniał koniecznością przeciwdziałania agresywnym optymalizacjom podatkowym, w których tego rodzaju należności miałyby być wykorzystywane.
Dodano do ustawy o CIT art. 15e, który nakazał wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty:
1) usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze,
2) wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości takich jak prawa autorskie lub pokrewne prawa majątkowe, licencje, prawa własności przemysłowej oraz know-how,
3) przeniesienia ryzyka niewypłacalności dłużnika z tytułu pożyczek, innych niż udzielonych przez banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, w tym w ramach zobowiązań wynikających z pochodnych instrumentów finansowych oraz świadczeń o podobnym charakterze.

REKLAMA

Warunkiem dla zastosowania wyłączenia z kosztów podatkowych jest to, aby były one ponoszone na rzecz podmiotów powiązanych. Ograniczeniu podlegają wydatki powyżej określonego limitu w roku podatkowym: kwoty 3 milionów złotych oraz 5% tzw. podatkowej EBITDA (nadwyżki sumy przychodów ze wszystkich źródeł przychodów pomniejszonych o przychody z tytułu odsetek nad sumą kosztów uzyskania przychodów pomniejszonych o wartość zaliczonych w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych).

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Polecamy: CIT 2020. Komentarz

Spór o „bezpośredni związek”

REKLAMA

W związku z tym, iż tego rodzaju wydatki na rzecz podmiotów powiązanych często ponoszą również uczciwi podatnicy – zwłaszcza działający w grupach kapitałowych, a powyższe limity kwotowe mogą być niewystarczające, ustawodawca zdecydował się wprowadzić wyłączenia w zastosowaniu ograniczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyłączenia z kosztów nie stosuje się w m. in. przypadku:
1) kosztów usług refakturowanych na inny podmiot - zgodnie z regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług;
2) kosztów usług, opłat i należności zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z wytworzeniem lub nabyciem przez podatnika towaru lub świadczeniem usługi.

REKLAMA

Pierwsze ze wskazanych wyłączeń nie wzbudziło dużych kontrowersji, natomiast druga możliwość wyłączenia stała się przedmiotem sporów z organami podatkowymi. Ze względu na to, iż wskazany w regulacji „bezpośredni związek” nie został zdefiniowany, podatnicy dość licznie zaczęli występować o potwierdzenie rozumienia przepisu w drodze interpretacji indywidualnej. Prezentowali oni zazwyczaj racjonalne stanowisko, zgodnie z którym „bezpośredni związek” polega na tym, że bez poniesienia danego wydatku nie byłoby możliwe wytworzenie towaru lub wyświadczenie usługi.

Organy podatkowe przyjęły natomiast bardzo restrykcyjne podejście i wymagały inkorporacji kosztu wprost w cenie towaru lub usługi. Uznały bowiem, że koszt nie jest bezpośredni, gdy nie ma możliwości wskazania jego bezpośredniego wpływu na cenę pojedynczo świadczonej usługi (towaru) dla konkretnego podmiotu - gdy nie jest możliwym przypisanie indywidualnego kosztu nabycia usług niematerialnych dla pojedynczo świadczonej usługi.  Czyli podatnik musiałby wskazać konkretnie, w jakiej wysokości dany koszt zwiększył cenę danego produktu. Mając na względzie takie podejście organy interpretacyjne bardzo często nie zgadzały się z podatnikami. Choć nie negowały, że dany zakup ma bezpośredni związek ze sprzedażą towaru lub usługi, to jednak ze względu na brak wystarczającego odzwierciedlenia w cenie produktu kosztu, odmawiały prawa zastosowania wyłączenia.

NSA po stronie podatników

Spór fiskusa z podatnikami musiał trafić na drogę sądową. Na ten moment nie ma jeszcze jednolitej linii orzeczniczej Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA), jednakże pierwsze rozstrzygnięcia są korzystne dla podatników. Za kluczowe należy uznać orzeczenie NSA z 23 stycznia 2020 roku (sygn. II FSK 1750/19). Sąd w uzasadnieniu wyroku zwrócił uwagę, iż w przepisie dotyczącym wyłączenia nie odwołano się do ceny usługi i to adresowanej do konkretnego podmiotu (przypisanie indywidualnego kosztu nabycia usług niematerialnych dla pojedynczo świadczonej usługi), a zastosowanie takiego warunku prowadziłaby do niedopuszczalnego różnicowania sytuacji podatkowej w zależności od sposobu ustalenia ceny wyrobu, z pominięciem rzeczywistego wpływu ponoszonych kosztów na przebieg procesu produkcyjnego lub świadczenia usługi.

Jak wskazał Sąd, przy ocenie „bezpośredniego związku”, pomocne powinno być stwierdzenie, czy, bez poniesienia danego kosztu, byłoby możliwe wytworzenie konkretnego produktu lub świadczenie usługi. Zdaniem Sądu: „Chodzi o takie koszty uzyskania przychodu, które pozostają w takim związku przyczynowo-skutkowym, że warunkują, w przyjętym modelu biznesowym, nabycie lub wytworzenie danego rodzaju towarów bądź świadczenie konkretnego typu usługi.”

Stanowisko NSA należy uznać za korzystne dla podatników. Odrzuca ono bowiem restrykcyjne podejście fiskusa. Dopuszcza możliwość funkcjonowania różnych modeli biznesowych oraz sposobów kształtowania ceny. Nakazuje brać pod uwagę rzeczywisty wpływ wydatku na możliwość wytworzenia towaru lub wyświadczenia usługi, a nie jedynie sposób kalkulacji wynagrodzenia. Należy jednak pamiętać, iż każdy przypadek powinien być oceniany indywidualnie, a w tej sprawie nawet NSA zwrócił uwagę, iż sporne wydatki stanowią część bazy kosztowej wykorzystywanej do kalkulacji wynagrodzenia za usługi świadczone przez skarżącą (a zatem jako element kalkulacji ceny istotnie na nią wpływają).

Orzeczenie NSA nie musi oznaczać, że organy interpretacyjne szybko zmienią swoje podejście. Prawdopodobnie można się spodziewać kolejnych sporów. Dlatego nadal uzasadnione jest, aby podatnik potwierdził swoje stanowisko w drodze uzyskania indywidualnej interpretacji. Istotne będzie również to, czy NSA podtrzyma swoje stanowisko w kolejnych rozstrzygnięciach. Uzasadnienie wyroku daje jednak nadzieję, że będzie to kolejne zagadnienie, w którym Sąd ostatecznie przyzna racje podatnikom.

Paweł Podlasiński, doradca podatkowy nr wpisu 12981, Business Tax Professionals Sp. z o.o., sp. k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA