REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowy leasingu – czy każdy leasing stanowi schemat podatkowy?

Kancelaria LTCA
Kancelaria LTCA Zarzycki Niebudek Adwokaci i Doradcy Podatkowi sp.k. specjalizuje się w profesjonalnym doradztwie prawnym i podatkowym na rzecz podmiotów prawa gospodarczego.
Anna Kubicz
Doradca podatkowy, Partner Kancelarii LTCA odpowiedzialny za Dział Cen Transferowych i Compliance
Umowy leasingu – czy każdy leasing stanowi schemat podatkowy? /fot.shutterstock
Umowy leasingu – czy każdy leasing stanowi schemat podatkowy? /fot.shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Umowa leasingu może być sklasyfikowana przez Ministerstwo Finansów jako schemat podatkowy, podlegający obowiązkowi zgłoszenia. Takie ryzyko istnieje w przypadku gdy zawierający umowę leasingu przedsiębiorca kieruje się względami podatkowymi i osiągnięciem korzyści podatkowej.

Od stycznia tego roku obowiązują nowe przepisy zobowiązujące podatników do zgłaszania schematów podatkowych. Zgodnie z nowymi regulacjami, obowiązek informowania Szefa KAS o schemacie podatkowym mają promotorzy, korzystający oraz wspomagający. Termin na zaraportowanie schematów, które powstały po 31 grudnia 2018 roku pierwotnie upływał w dnu 31 stycznia 2019 roku. Objaśnieniami Ministra Finansów przedłużono go do 28 lutego 2019 roku, z zastrzeżeniem, że schematy zgłoszone w okresie od 1 marca do 30 kwietnia 2019 roku będą traktowane jako przypadki mniejszej wagi.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Szczególną uwagę należy zwrócić na fakt, że wprowadzone przepisy mają również zastosowanie do schematów, które powstały po 25 czerwca 2018 roku (w przypadku schematów transgranicznych) oraz po 1 listopada 2018 roku (w przypadku schematów krajowych). Aktualnie każdy zadaje sobie pytanie czym tak naprawdę jest schemat podatkowy oraz jak go identyfikować? Jedną z najbardziej rozgorzałych dyskusji w przedmiotowym zakresie jest zawieranie przez podatników umów leasingu, a tym samym próba odpowiedzi na pytanie czy naprawdę każdy podatnik, który zawarł umowę leasingu powinien zgłosić schemat podatkowy?

W pierwszej kolejności spróbujmy odpowiedzieć na pytanie czym jest schemat podatkowy?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami schemat podatkowy nie zawsze musi być powiązany z osiągnięciem korzyści podatkowej, tj. nie zawsze musimy mieć do czynienia z optymalizacją podatkową, żeby mieć do czynienia z samym schematem. Zgodnie z przepisami ustawy, schematem podatkowym jest uzgodnienie posiadające określone cechy rozpoznawcze wskazane w ordynacji podatkowej.

Cechy te ustawodawca opisał tak szeroko, że ich interpretacja prowadzi do wniosku, iż ryzyko wystąpienia schematu podatkowego może pojawić się przy każdej transakcji bądź transakcji planowanej, w której zidentyfikujemy cechę rozpoznawczą wskazaną w ustawie. Jedną z przesłanek świadczącą o istnieniu schematu podatkowego jest zmiana zasad opodatkowania, tutaj pojawia się pytanie, czy zawarta przez podatnika umowa leasingu jest zmianą zasad opodatkowania, z tytułu której podatnik ten osiąga korzyść podatkową.

REKLAMA

Leasing może być schematem podatkowym – na co zwrócić uwagę

Zgodnie z wypowiedziami Ministerstwa Finansów zawarcie umowy leasingu nie wypełnia definicji schematu podatkowego w sytuacji, w której umowa leasingu zawierana jest z przyczyn ekonomicznych, a nie podatkowych. Przykładowo, jeżeli dla danego przedsiębiorcy leasing jest tańszy niż zakup na kredyt albo bardziej elastyczny i te podstawy stanowią przesłanki zawarcia umowy leasingu definicja schematu może nie być spełniona. Inaczej sytuacja wygląda w momencie, w którym zawierając umowę leasingu przedsiębiorca kieruje się względami podatkowymi i osiągnięciem korzyści podatkowej. W takiej sytuacji, zawarcie umowy leasingu może zostać sklasyfikowane jako schemat podatkowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy więc istnieje ryzyko uznania umowy leasingu za schemat?

Mając na względzie powyższe twierdzenia, aktualnie problem mogą mieć zarówno dealerzy samochodowi jak i przedsiębiorcy, którzy pod koniec roku 2018 zawierali umowy leasingu. Istnieje bowiem ryzyko, iż mając na uwadze zmiany przepisów, które nastąpiły w roku 2019 w zakresie rozliczania leasingów, nie kierowali się oni względami ekonomicznymi, a ich głównym celem było osiągnięcie korzyści podatkowej. Stąd w ich przypadku istnieje ryzyko powstania schematu podatkowego przy zawarciu umowy leasingu. Przedmiotowa sytuacja będzie kwalifikowana jako schemat podatkowy w szczególności w tedy kiedy podpisanie umowy miało miejsce na wiele miesięcy przed odebraniem przedmiotu leasingu.

Kto ma obowiązek zgłosić schemat?

Zgodnie z przepisami, obowiązek zgłoszenia schematu podatkowego mają promotorzy, korzystający oraz wspomagający. Kto będzie miał obowiązek zgłoszenia schematu podatkowego w przypadku umów leasingu?

W pierwszej kolejności należy wskazać, że obowiązek ten będą mieli dealerzy samochodowi, którzy publikując liczne reklamy i uruchamiając akcje marketingowe oferowali możliwość zawarcia umów leasingu przed wejściem w życie nowych przepisów. Oferując tym samym możliwość osiągnięcia oszczędności podatkowych. W przywołanym przykładzie, dealerzy ci działali jako promotorzy, którzy udostępniali określony schemat podatkowy. Polegający na podjęciu działa

Dodatkowo obowiązek zaraportowania schematu będą mieli również korzystający, tj. przedsiębiorcy, którzy takie umowy zawarli. Podkreślenia wymaga jednak fakt, że obowiązek zgłoszenia schematu powstanie po stronie korzystających w momencie kiedy dealer, z którym zawarli umowę nie zgłosi schematu i nie udostępni przedsiębiorcy numeru zgłoszonego schematu podatkowego.

W jakim terminie należy zgłosić schemat?

Zgodnie z przepisami, schematy krajowe, które wystąpiły po 1 listopada 2018 roku, promotorzy (w naszym przypadku dealerzy samochodowi) mają obowiązek zgłosić do Szefa KAS do 30 czerwca 2019 roku, natomiast korzystającym (przedsiębiorcom, którzy podpisali umowy) termin upływa w dniu 30 września 2019 roku.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów

Pierwsze informacje o schematach podatkowych już trafiły do Szefa KAS, należy pamiętać, że niedopełnienie obowiązków związanych z raportowaniem schematów podatkowych niesie za sobą surowe sankcje, których wysokość może sięgać nawet 21.600.000,00 PLN. Rekomendujemy dokonanie audytu realizowanych transakcji i ze względu na zbliżający się termin na składanie informacji do Szefa KAS w zakresie schematów, które powstały po 31 grudnia 2018 roku jak najszybszą analizę naszych obowiązków.

Anna Kubicz
Doradca podatkowy, Partner Kancelarii LTCA odpowiedzialny za Dział Cen Transferowych i Compliance

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA