REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek o umorzenie zaległości podatkowej [Wzór]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Wniosek o umorzenie zaległości podatkowej [Wzór]
Wniosek o umorzenie zaległości podatkowej [Wzór]

REKLAMA

REKLAMA

Wniosek o umorzenie zaległości podatkowej. Zdarzają się sytuacje bardzo wyjątkowe, kiedy podatnicy mimo najszczerszych chęci i bardzo ciężkiej pracy, nie są w stanie uregulować swoich zobowiązań podatkowych. Powstaje zaległość, która może się powiększać. Ustawodawca przewidział jednak pewne konkretne przypadki, kiedy podatnicy mogą skorzystać z instytucji tak zwanego umorzenia zaległości podatkowej. Komu ona przysługuje? Jak z niej skorzystać? Wreszcie - jak przygotować wniosek o umorzenie zaległości podatkowej?

Umorzenie zaległości podatkowych - zasady i definicje prawne

W celu zrozumienia instytucji umorzeniowej, w pierwszej kolejności należy zdefiniować kwestie zaległości podatkowej. Ustawodawca wprowadził taką definicję legalną, w artykule 51 Ustawy Ordynacja podatkowa, gdzie stwierdził, że:

REKLAMA

zaległość podatkowa to:

  • podatek niezapłacony w terminie płatności;

  • niezapłacona w terminie płatność zaliczki na podatek;

  • niezapłacona w terminie zaliczka o której mowa w art. 23a;

  • niezapłacona w terminie rata podatku.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, z dnia 26 stycznia 2021 roku w sprawie I SA/Op 346/20 potwierdza, że do umorzenia zaległości – takowa musi istnieć. Teza aktualna:

REKLAMA

Ocena istnienia zaległości podatkowej musi odnosić się do stanu istniejącego w dacie zgłoszenia wniosku o jej umorzenie. Oznacza to, że w dacie złożenia wniosku o umorzenie zaległości zobowiązanie podatkowe musi się już przekształcić w zaległość podatkową wskutek niezapłacenia podatku w terminie.

Podstawa umorzeniowa została natomiast przewidziana w rozdziale 7a Ordynacji Podatkowej - Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych. W ramach przewidzianych możliwości pomocy podatnikom, w art. 67a ustawodawca stwierdził, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyciąg z przepisów:

Ustawa ordynacja podatkowa

Art.  67a. 

§  1.  Organ podatkowy, na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem art. 67b, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może: […]

3) umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.

 

Rozpatrując możliwość umorzenia zaległości podatkowej na gruncie wyżej wspomnianego art. 67a Ustawy Ordynacja Podatkowa, należy wskazać, że ustawodawca uzależnił taką możliwość od zasadniczych dwóch czynników: po pierwsze złożenia przez podatnika odpowiedniego wniosku (na wniosek podatnika) oraz po drugie - zaistnienia ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego.

Następnie jednak w art. 67d Ustawodawca zdecydował również, że organ podatkowy może również umorzyć zobowiązania podatkowe z urzędu, w dodatkowych czterech sytuacjach:

  1. Gdy zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty przewyższającej wydatki egzekucyjne;

  2. W sytuacji, gdy suma (kwota) zaległości nie przekracza pięciokrotnej wartości kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym;

  3. W sytuacji, gdy zaległość nie została zaspokojona w zakończonym lub umorzonym postępowaniu likwidacyjnym, lub upadłościowym albo sąd oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości;

  4. Oraz na końcu - gdy podatnik zmarł i nie pozostawił żadnego majątku lub pozostawił majątek ogólnie pojmując nie wystarczający do uzyskania należności.

Ważny interes podatnika i interes publiczny

W praktyce kluczowe dla podatnika, który chce skorzystać z możliwości złożenia wniosku o umorzenie zaległości podatkowej, będzie wyjaśnienie dwóch instytucji: interesu podatnika i interesu publicznego. W wielu opracowaniach i komentarzach podkreśla się, że konstrukcje prawne ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego pojawiają się w ordynacji podatkowej kilkukrotnie, w tym między innymi w art. 22, 48 i 67a. Nie mają one jednak definicji ustawowej. Są to pojęcia, które należy stosować jako dyrektywę postępowania dostosowywaną w każdej sytuacji indywidualnie. Sprecyzowaniu tych pojęć służy z pewnością orzecznictwo sądowe. Wskazujące różne rodzaje przesłanek, które umożliwiały w konkretnych sprawach spełnienie przesłanek ważnego interesu, czy interesu publicznego. Najnowsze z nich dotyczą również wpływu pandemii COVID-19, na możliwości skorzystania z tych instytucji.

  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, z dnia  28 stycznia 2021 r., w sprawie I SA/Ke 457/20 (teza aktualna):

Stan pandemii, jako zjawisko o charakterze nadzwyczajnym i globalnym, które w niekwestionowany przez organ podatkowy sposób wpłynęło na niemal całkowite zaprzestanie działalności prowadzonej przez spółkę (brak zleceń, przerwany łańcuch dostaw komponentów, m.in. z Włoch, co obrazują też przedstawione przez spółkę dokumenty finansowe), wprowadzenie kryzysowego sposobu zatrudnienia i wynagradzania pracowników, w sposób jednoznaczny potwierdza istnienie ważnego interesu podatnika w kontekście zaległości podatkowych powstałych w okresie pandemii.

  • Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, z dnia 8 grudnia 2020 r., w sprawie II GSK 1052/20

REKLAMA

Pojęcie "ważny interes przewoźnika" należy interpretować analogicznie do "ważnego interesu podatnika", o jakim stanowi art. 67a § 1 o.p. Pojęcia tego nie należy ograniczać jedynie do sytuacji nadzwyczajnych, losowych, na które strona postępowania nie miała wpływu. Ważny interes podatnika (przewoźnika) to również sytuacja ekonomiczna, życiowa, możliwość zarobkowania itp.

Z kolei zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie podkreśla się, że interes publiczny to dyrektywa postępowania nakazująca respektowanie wartości wspólnych dla całego społeczeństwa lub danej społeczności lokalnej takich jak: sprawiedliwość, równość, bezpieczeństwo i zaufanie obywateli do organów władzy publicznej, a także wyeliminowanie sytuacji, gdy rezultatem zapłaty należności będzie obciążenie Skarbu Państwa kosztami pomocy.

Należy pamiętać, że umorzenia mają stanowić wyjątek od konieczności poboru podatków. Nie mogą więc prowadzić do generalnego zwolnienia od ich zapłaty. Dlatego w większości przypadków opisuje się, że mogą zadziałać w takich przypadkach i sytuacjach, w których z powodów nadzwyczajnych czy losowych, podatnik nie będzie w stanie uregulować swojego zobowiązania, a konieczność zrobienia tego (zapłaty) może doprowadzić do bardzo negatywnych konsekwencji, takich jak utrata majątku, możliwości zarobkowania, itp..

Wniosek o umorzenie zaległości podatkowej

W każdej indywidualnej sprawie, wniosek o umorzenie zaległości podatkowej powinien zostać dostosowany zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami oraz stanem faktycznym. Można jednak wskazać pewien szablon takiego dokumentu.

 

miejscowość, data

 

dane podatnika

np. imię nazwisko

adres

 

nazwa organu

np. Naczelnik Urzędu Skarbowego w ...

 

Wniosek

o umorzenie zaległości podatkowej wraz z odsetkami

 

 

Na podstawie art. 67a § 1 pkt3 ustawy z 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020  r.  poz.  1325) ja niżej podpisany/a ... w imieniu własnym wnoszę o umorzenie w całości zaległości   podatkowej   w   podatku ...  za ....  w  wysokości...........................zł wraz z odsetkami za zwłokę.

 

Uzasadnienie

 

tutaj należy opisać uzasadnienie

 

 

 

czytelny podpis

 

Załączniki:

1.

2.

 

Gdzie złożyć wniosek?

- Urząd skarbowy właściwy dla miejsca zamieszkania podatnika (osoby fizycznej) prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą;

- Urząd skarbowy właściwy dla siedziby podatnika będącego osobą prawną (np. spółki z o.o., spółka akcyjna) lub jednostką organizacyjną niemająca osobowości prawnej (np. stowarzyszenie)

- Urząd skarbowy właściwy dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, który nie ma siedziby w Polsce, ale na stałe prowadzisz w Polsce działalność gospodarczą;

- Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście w przypadku podatników, którzy w Polsce nie mają ani siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej;

 - Urzędy skarbowe dla największych podmiotów; Jeśli ze względu na formą prowadzonej działalności oraz osiągane przychody podatnik rozlicza się w urzędzie skarbowym dla największych podmiotów - wniosek powinien złożyć w:

 

Źródła opracowania:

  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.2020.1325 tj. z dnia 2020.07.31) zwana dalej "Ordynacja podatkowa";

  • Etel Leonard (red.), Ordynacja podatkowa. Komentarz aktualizowany,  Opublikowano: LEX/el. 2021;

  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia  28 stycznia 2021 r. w sprawie I SA/Ke 457/20;

  • Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 grudnia 2020 r. w sprawie II GSK 1052/20.

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA