REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek o umorzenie zaległości podatkowej [Wzór]

 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Wniosek o umorzenie zaległości podatkowej [Wzór]
Wniosek o umorzenie zaległości podatkowej [Wzór]

REKLAMA

REKLAMA

Wniosek o umorzenie zaległości podatkowej. Zdarzają się sytuacje bardzo wyjątkowe, kiedy podatnicy mimo najszczerszych chęci i bardzo ciężkiej pracy, nie są w stanie uregulować swoich zobowiązań podatkowych. Powstaje zaległość, która może się powiększać. Ustawodawca przewidział jednak pewne konkretne przypadki, kiedy podatnicy mogą skorzystać z instytucji tak zwanego umorzenia zaległości podatkowej. Komu ona przysługuje? Jak z niej skorzystać? Wreszcie - jak przygotować wniosek o umorzenie zaległości podatkowej?

Umorzenie zaległości podatkowych - zasady i definicje prawne

W celu zrozumienia instytucji umorzeniowej, w pierwszej kolejności należy zdefiniować kwestie zaległości podatkowej. Ustawodawca wprowadził taką definicję legalną, w artykule 51 Ustawy Ordynacja podatkowa, gdzie stwierdził, że:

REKLAMA

Autopromocja

zaległość podatkowa to:

  • podatek niezapłacony w terminie płatności;

  • niezapłacona w terminie płatność zaliczki na podatek;

  • niezapłacona w terminie zaliczka o której mowa w art. 23a;

  • niezapłacona w terminie rata podatku.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, z dnia 26 stycznia 2021 roku w sprawie I SA/Op 346/20 potwierdza, że do umorzenia zaległości – takowa musi istnieć. Teza aktualna:

Ocena istnienia zaległości podatkowej musi odnosić się do stanu istniejącego w dacie zgłoszenia wniosku o jej umorzenie. Oznacza to, że w dacie złożenia wniosku o umorzenie zaległości zobowiązanie podatkowe musi się już przekształcić w zaległość podatkową wskutek niezapłacenia podatku w terminie.

Podstawa umorzeniowa została natomiast przewidziana w rozdziale 7a Ordynacji Podatkowej - Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych. W ramach przewidzianych możliwości pomocy podatnikom, w art. 67a ustawodawca stwierdził, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyciąg z przepisów:

Ustawa ordynacja podatkowa

Art.  67a. 

§  1.  Organ podatkowy, na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem art. 67b, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może: […]

3) umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.

 

Rozpatrując możliwość umorzenia zaległości podatkowej na gruncie wyżej wspomnianego art. 67a Ustawy Ordynacja Podatkowa, należy wskazać, że ustawodawca uzależnił taką możliwość od zasadniczych dwóch czynników: po pierwsze złożenia przez podatnika odpowiedniego wniosku (na wniosek podatnika) oraz po drugie - zaistnienia ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego.

Następnie jednak w art. 67d Ustawodawca zdecydował również, że organ podatkowy może również umorzyć zobowiązania podatkowe z urzędu, w dodatkowych czterech sytuacjach:

  1. Gdy zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty przewyższającej wydatki egzekucyjne;

  2. W sytuacji, gdy suma (kwota) zaległości nie przekracza pięciokrotnej wartości kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym;

  3. W sytuacji, gdy zaległość nie została zaspokojona w zakończonym lub umorzonym postępowaniu likwidacyjnym, lub upadłościowym albo sąd oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości;

  4. Oraz na końcu - gdy podatnik zmarł i nie pozostawił żadnego majątku lub pozostawił majątek ogólnie pojmując nie wystarczający do uzyskania należności.

Ważny interes podatnika i interes publiczny

W praktyce kluczowe dla podatnika, który chce skorzystać z możliwości złożenia wniosku o umorzenie zaległości podatkowej, będzie wyjaśnienie dwóch instytucji: interesu podatnika i interesu publicznego. W wielu opracowaniach i komentarzach podkreśla się, że konstrukcje prawne ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego pojawiają się w ordynacji podatkowej kilkukrotnie, w tym między innymi w art. 22, 48 i 67a. Nie mają one jednak definicji ustawowej. Są to pojęcia, które należy stosować jako dyrektywę postępowania dostosowywaną w każdej sytuacji indywidualnie. Sprecyzowaniu tych pojęć służy z pewnością orzecznictwo sądowe. Wskazujące różne rodzaje przesłanek, które umożliwiały w konkretnych sprawach spełnienie przesłanek ważnego interesu, czy interesu publicznego. Najnowsze z nich dotyczą również wpływu pandemii COVID-19, na możliwości skorzystania z tych instytucji.

  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, z dnia  28 stycznia 2021 r., w sprawie I SA/Ke 457/20 (teza aktualna):

Stan pandemii, jako zjawisko o charakterze nadzwyczajnym i globalnym, które w niekwestionowany przez organ podatkowy sposób wpłynęło na niemal całkowite zaprzestanie działalności prowadzonej przez spółkę (brak zleceń, przerwany łańcuch dostaw komponentów, m.in. z Włoch, co obrazują też przedstawione przez spółkę dokumenty finansowe), wprowadzenie kryzysowego sposobu zatrudnienia i wynagradzania pracowników, w sposób jednoznaczny potwierdza istnienie ważnego interesu podatnika w kontekście zaległości podatkowych powstałych w okresie pandemii.

  • Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, z dnia 8 grudnia 2020 r., w sprawie II GSK 1052/20

Pojęcie "ważny interes przewoźnika" należy interpretować analogicznie do "ważnego interesu podatnika", o jakim stanowi art. 67a § 1 o.p. Pojęcia tego nie należy ograniczać jedynie do sytuacji nadzwyczajnych, losowych, na które strona postępowania nie miała wpływu. Ważny interes podatnika (przewoźnika) to również sytuacja ekonomiczna, życiowa, możliwość zarobkowania itp.

Z kolei zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie podkreśla się, że interes publiczny to dyrektywa postępowania nakazująca respektowanie wartości wspólnych dla całego społeczeństwa lub danej społeczności lokalnej takich jak: sprawiedliwość, równość, bezpieczeństwo i zaufanie obywateli do organów władzy publicznej, a także wyeliminowanie sytuacji, gdy rezultatem zapłaty należności będzie obciążenie Skarbu Państwa kosztami pomocy.

Należy pamiętać, że umorzenia mają stanowić wyjątek od konieczności poboru podatków. Nie mogą więc prowadzić do generalnego zwolnienia od ich zapłaty. Dlatego w większości przypadków opisuje się, że mogą zadziałać w takich przypadkach i sytuacjach, w których z powodów nadzwyczajnych czy losowych, podatnik nie będzie w stanie uregulować swojego zobowiązania, a konieczność zrobienia tego (zapłaty) może doprowadzić do bardzo negatywnych konsekwencji, takich jak utrata majątku, możliwości zarobkowania, itp..

Wniosek o umorzenie zaległości podatkowej

W każdej indywidualnej sprawie, wniosek o umorzenie zaległości podatkowej powinien zostać dostosowany zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami oraz stanem faktycznym. Można jednak wskazać pewien szablon takiego dokumentu.

 

miejscowość, data

 

dane podatnika

np. imię nazwisko

adres

 

nazwa organu

np. Naczelnik Urzędu Skarbowego w ...

 

Wniosek

o umorzenie zaległości podatkowej wraz z odsetkami

 

 

Na podstawie art. 67a § 1 pkt3 ustawy z 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020  r.  poz.  1325) ja niżej podpisany/a ... w imieniu własnym wnoszę o umorzenie w całości zaległości   podatkowej   w   podatku ...  za ....  w  wysokości...........................zł wraz z odsetkami za zwłokę.

 

Uzasadnienie

 

tutaj należy opisać uzasadnienie

 

 

 

czytelny podpis

 

Załączniki:

1.

2.

 

Gdzie złożyć wniosek?

- Urząd skarbowy właściwy dla miejsca zamieszkania podatnika (osoby fizycznej) prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą;

- Urząd skarbowy właściwy dla siedziby podatnika będącego osobą prawną (np. spółki z o.o., spółka akcyjna) lub jednostką organizacyjną niemająca osobowości prawnej (np. stowarzyszenie)

- Urząd skarbowy właściwy dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, który nie ma siedziby w Polsce, ale na stałe prowadzisz w Polsce działalność gospodarczą;

- Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście w przypadku podatników, którzy w Polsce nie mają ani siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej;

 - Urzędy skarbowe dla największych podmiotów; Jeśli ze względu na formą prowadzonej działalności oraz osiągane przychody podatnik rozlicza się w urzędzie skarbowym dla największych podmiotów - wniosek powinien złożyć w:

 

Źródła opracowania:

  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.2020.1325 tj. z dnia 2020.07.31) zwana dalej "Ordynacja podatkowa";

  • Etel Leonard (red.), Ordynacja podatkowa. Komentarz aktualizowany,  Opublikowano: LEX/el. 2021;

  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia  28 stycznia 2021 r. w sprawie I SA/Ke 457/20;

  • Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 grudnia 2020 r. w sprawie II GSK 1052/20.

 

 

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno zdrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA