REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowości w polsko - cypryjskiej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania od 2013 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Nowości w polsko - cypryjskiej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania od 2013 roku
Nowości w polsko - cypryjskiej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania od 2013 roku

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2013 r. zmieni się część regulacji dotyczących unikania podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską i Cyprem (zwana dalej także: UPO). Od tego dnia obowiązywać zacznie Protokół pomiędzy Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru podpisany 22 marca 2012 r. w Nikozji, będący podstawą niżej opisanych zmian. Znajomość nowej treści polsko – cypryjskiej umowy pozwoli dostosować strategie optymalizacyjne. Protokół nie przekreśla bowiem możliwości optymalizacyjnych. Celem niniejszego artykułu jest omówienie najważniejszych zmian.

Jakich podatków dotyczy UPO z Cyprem

Zmieni się zakres podatków, których dotyczyć będzie umowa. Do tej pory po stronie polskiej umowa dotyczyła:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  1. podatku dochodowego od osób fizycznych,
  2. podatku dochodowego od osób prawnych,
  3. podatku rolnego,

zaś po stronie cypryjskiej:

  1. podatku dochodowego,
  2. podatku dochodowego od osób prawnych,
  3. daniny specjalnej
  4. podatku od majątku,
  5. podatku od nieruchomości.

Z początkiem nowego roku polskimi podatkami objętymi UPO będą tylko podatek dochodowy od osób fizycznych oraz podatek dochodowy od osób prawnych, zaś cypryjskimi:

  1. podatek dochodowy,
  2. podatek dochodowy od osób prawnych,
  3. danina specjalna na obronę Republiki,
  4. podatek od zysków ze sprzedaży majątku.

Oznacza to, że zakres podatków objętych UPO po stronie polskiej ulegnie ograniczeniu, zaś zakres ten po stronie cypryjskiej ulegnie zmianie. 

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powstanie możliwość szacowania dochodu oraz podatku podatników powiązanych nawet po upływie 5 lat

O unikaniu podwójnego opodatkowania zysków przedsiębiorstw powiązanych stanowi art. 9 UPO. Zgodnie z protokołem, wykreśleniu ulegną ustępy 3 i 4 tego artykułu.

Dotychczasowe brzmienie art. 9 ust. 3 UPO przewiduje, że umawiające się państwo nie będzie dokonywało zmiany zysku przedsiębiorstwa powiązanego po upływie okresów przewidzianych w ustawodawstwie wewnętrznym, a w każdym razie po upływie pięciu lat od zakończenia roku, w którym zyski będące przedmiotem zmiany zostały uzyskane przez przedsiębiorstwo tego państwa.

Natomiast zgodnie z ust. 4 tego przepisu, przepis ust. 3 nie ma zastosowania w przypadku oszustwa, umyślnego uchylania się lub zaniedbania.

Na skutek tych zmian możliwe będzie w Polsce szacowanie dochodu oraz podatku podatników ze sobą powiązanych również po upływie 5 lat od zakończenia roku, w którym został osiągnięty dochód będący przedmiotem zmiany. W praktyce umożliwi to szacowanie dochodu aż do upływu terminu przedawnienia.

Natomiast w przypadku umyślnego uchylania się, oszustwa lub zaniedbania możliwa będzie korekta podatku uzyskanego od zysków, jeżeli zyski przedsiębiorstwa umawiającego się państwa opodatkowane w tym państwie, zostaną włączone do zysków przedsiębiorstwa drugiego umawiającego się państwa, a zyski włączone byłyby zyskami przedsiębiorstwa pierwszego państwa, gdyby przedsiębiorstwa te uzgodniły warunki takie, jak między podmiotami niezależnymi.

Zmiana umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Cyprem 2012 / 2013

Zmiana umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Norwegią

Nowa umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania z Kanadą

Rozliczamy podatkowo swoje dochody z pracy za granicą - PORADNIK

Obniżenie podatku u źródła od dywidendy

Jeszcze do końca 2012 r. podatek z tytułu wypłaty dywidendy płacony w kraju wypłaty tych należności (tj. w kraju źródła) nie może przekroczyć 10% kwoty brutto tych płatności.

Zmiana wprowadzana protokołem skutkować będzie ograniczeniem podatku u źródła należnego z tytułu wypłaty dywidendy do:

- 0 % kwoty dywidend brutto - jeżeli osoba uprawniona do dywidend jest spółką (inną niż spółka osobowa), która posiada bezpośrednio nie mniej niż 10 % udziałów (akcji) w kapitale spółki wypłacającej dywidendę przez nieprzerwany 24 miesięczny okres,

- 5 % kwoty dywidend brutto - we wszystkich pozostałych przypadkach.

Zastosowanie przez polskiego podatnika stawki 5% lub 0% uzależnione jest od przedstawienia przez cypryjskiego wspólnika certyfikatu rezydencji.

Obniżenie podatku u źródła od odsetek

Odsetki mogą być opodatkowane w państwie źródła, ale stawka podatku została zmniejszona z 10% do 5%. Podobnie jak w przypadku opodatkowania dywidend, także w tym przypadku skorzystanie z tej stawki podatku jest możliwe po przedstawieniu certyfikatu rezydencji.

Zmiana dotycząca należności licencyjnych  

Z początkiem 2013 r. należności licencyjne mogą być opodatkowane w państwie źródła a podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5% kwoty należności licencyjnych netto, ale tylko wtedy, gdy osoba uzyskująca należności jest osobą do nich uprawnioną.

Wymogu posiadania uprawnienia do należności licencyjnych nie przewidywała dotychczasowa treść UPO.

Zawarta w nowym art. 12 ust. 3 definicja należności licencyjnych ma stanowić doprecyzowanie dotychczasowego terminu.

Opodatkowanie wynagrodzenia dyrektorów tylko w państwie rezydencji dyrektora

Nowelizacja art. 16 niesie najbardziej znaczącą zmianę UPO. Do tej pory wynagrodzenie dyrektorów mogło być opodatkowane zarówno w państwie rezydencji, jak i w państwie źródła. W związku z tym należało zastosować metodę unikania podwójnego opodatkowania, zgodnie z art. 24 UPO.

Powodowało to, że w praktyce wynagrodzenie polskiego rezydenta będącego dyrektorem w spółce cypryjskiej było opodatkowane tylko na Cyprze.

Z początkiem 2013 r. takie wynagrodzenie w przedstawionej sytuacji będzie opodatkowane tylko w Polsce według skali podatkowej (18 proc., 32 proc).

Ponadto, zgodnie z protokołem, jako wynagrodzenia dyrektorów należy traktować również dochody z tytułu członkostwa w zarządzie lub jakimkolwiek innym organie spółki podobnym do zarządu lub  rady nadzorczej.


Zmiana metody unikania podwójnego opodatkowania zysków przedsiębiorstw i zysków ze sprzedaży majątku

Protokół przewiduje zmianę stosowanej metody podwójnego opodatkowania w stosunku do zysków przedsiębiorstw, o których mowa w art. 7 UPO oraz zysków ze sprzedaży majątku (art. 13 UPO).

Przepis art. 10 ust. 1 protokołu przewiduje, że w stosunku do tych zysków metoda kredytu podatkowego zastąpi obecnie obowiązującą metodę zwolnienia. Nie jest to korzystna zmiana dla polskich podatników.

Likwidacja klauzuli tax sparing

Do końca 2012 r. w odniesieniu do przychodów z dywidend, odsetek i należności licencyjnych obowiązuje metoda podwójnego opodatkowania, o której mowa w art. 24 ust. 1 lit. b), zwana klauzulą tax sparing, czyli fikcyjnego zaliczenia. Przewiduje ona pomniejszenie polskiego podatku płaconego od tych dochodów o podatek, który mógłby być zapłacony na Cyprze.

Nie ma przy tym znaczenia, czy ten podatek został faktycznie tam zapłacony. W związku z tym, że na Cyprze przewiduje się podatek od dywidend w wysokości 10%, ale w praktyce nie jest on pobierany, to Polscy udziałowcy i akcjonariusze w cypryjskich spółkach mogą płacić w Polsce 9% podatku.

Protokół do UPO przewiduje likwidację tej klauzuli. Oznacza to, że znaczenia nabierze fakt niepobierania na Cyprze podatku od dywidend. Zaliczeniu będzie mógł podlegać tylko podatek faktycznie zapłacony. W związku z tym, od 1 stycznia 2013 r. dywidendy otrzymywane przez polskiego udziałowca lub akcjonariusza będą opodatkowane w Polsce według stawki 19%.

Wprowadzenie dużej klauzuli wymiany informacji

Wprowadzenie tej klauzuli ma na celu uzyskiwanie informacji w szerszym zakresie niż było to możliwe do tej pory. Do końca 2012 r. obowiązuje tzw. mała klauzula wymiany informacji, która pozwala właściwym instytucjom wymianę informacji, jakie będą niezbędne w danym przypadku z punktu widzenia kraju proszącego tak, aby zapewnić prawidłowe stosowanie postanowień UPO.

Natomiast na podstawie tzw. dużej klauzuli wymiany informacji będzie możliwe także uzyskanie informacji dotyczących wewnętrznych regulacji podatkowych danych państw bez względu na to, jakiego podatku dana informacja dotyczy. Chodzi m.in. o następujące informacje:

- dotyczące ustalenia, w jakim państwie dane zdarzenie podlega opodatkowaniu (np. czy Polak posiada na Cyprze zakład),

- ustalenia rezydencji podatkowej osoby lub przedsiębiorstwa,

- metod unikania podwójnego opodatkowania.

(por. Model Konwencji OECD. Komentarz, pod redakcją B. Brzezieńskiego, Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o., Warszawa 2010, s. 1262).

Treść tej klauzuli jest wzorowana o treść art. 26 Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku.

Opisane zmiany polsko – cypryjskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zmniejszą korzyści płynące z inwestowania na Cyprze. Mimo tego, zastosowanie odpowiednich struktur i podjęcie dodatkowych działań pozwoli na dalsze wykorzystywanie tych inwestycji.

Źródło:

Protokół między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992r., podpisany w Nikozji dnia 22 marca 2012 r.

tekst polski

tekst angielski

tekst grecki

Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz.U. z 1993 r., Nr 117, poz. 523).

tekst polski

tekst angielski

tekst grecki

Dorota Jaszczak, prawnik

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA