REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowości w polsko - cypryjskiej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania od 2013 roku

Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Nowości w polsko - cypryjskiej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania od 2013 roku
Nowości w polsko - cypryjskiej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania od 2013 roku

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2013 r. zmieni się część regulacji dotyczących unikania podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską i Cyprem (zwana dalej także: UPO). Od tego dnia obowiązywać zacznie Protokół pomiędzy Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru podpisany 22 marca 2012 r. w Nikozji, będący podstawą niżej opisanych zmian. Znajomość nowej treści polsko – cypryjskiej umowy pozwoli dostosować strategie optymalizacyjne. Protokół nie przekreśla bowiem możliwości optymalizacyjnych. Celem niniejszego artykułu jest omówienie najważniejszych zmian.

Jakich podatków dotyczy UPO z Cyprem

Zmieni się zakres podatków, których dotyczyć będzie umowa. Do tej pory po stronie polskiej umowa dotyczyła:

Autopromocja
  1. podatku dochodowego od osób fizycznych,
  2. podatku dochodowego od osób prawnych,
  3. podatku rolnego,

zaś po stronie cypryjskiej:

  1. podatku dochodowego,
  2. podatku dochodowego od osób prawnych,
  3. daniny specjalnej
  4. podatku od majątku,
  5. podatku od nieruchomości.

Z początkiem nowego roku polskimi podatkami objętymi UPO będą tylko podatek dochodowy od osób fizycznych oraz podatek dochodowy od osób prawnych, zaś cypryjskimi:

  1. podatek dochodowy,
  2. podatek dochodowy od osób prawnych,
  3. danina specjalna na obronę Republiki,
  4. podatek od zysków ze sprzedaży majątku.

Oznacza to, że zakres podatków objętych UPO po stronie polskiej ulegnie ograniczeniu, zaś zakres ten po stronie cypryjskiej ulegnie zmianie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powstanie możliwość szacowania dochodu oraz podatku podatników powiązanych nawet po upływie 5 lat

O unikaniu podwójnego opodatkowania zysków przedsiębiorstw powiązanych stanowi art. 9 UPO. Zgodnie z protokołem, wykreśleniu ulegną ustępy 3 i 4 tego artykułu.

Dotychczasowe brzmienie art. 9 ust. 3 UPO przewiduje, że umawiające się państwo nie będzie dokonywało zmiany zysku przedsiębiorstwa powiązanego po upływie okresów przewidzianych w ustawodawstwie wewnętrznym, a w każdym razie po upływie pięciu lat od zakończenia roku, w którym zyski będące przedmiotem zmiany zostały uzyskane przez przedsiębiorstwo tego państwa.

Natomiast zgodnie z ust. 4 tego przepisu, przepis ust. 3 nie ma zastosowania w przypadku oszustwa, umyślnego uchylania się lub zaniedbania.

Na skutek tych zmian możliwe będzie w Polsce szacowanie dochodu oraz podatku podatników ze sobą powiązanych również po upływie 5 lat od zakończenia roku, w którym został osiągnięty dochód będący przedmiotem zmiany. W praktyce umożliwi to szacowanie dochodu aż do upływu terminu przedawnienia.

Natomiast w przypadku umyślnego uchylania się, oszustwa lub zaniedbania możliwa będzie korekta podatku uzyskanego od zysków, jeżeli zyski przedsiębiorstwa umawiającego się państwa opodatkowane w tym państwie, zostaną włączone do zysków przedsiębiorstwa drugiego umawiającego się państwa, a zyski włączone byłyby zyskami przedsiębiorstwa pierwszego państwa, gdyby przedsiębiorstwa te uzgodniły warunki takie, jak między podmiotami niezależnymi.

Zmiana umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Cyprem 2012 / 2013

Zmiana umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Norwegią

Nowa umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania z Kanadą

Rozliczamy podatkowo swoje dochody z pracy za granicą - PORADNIK

Obniżenie podatku u źródła od dywidendy

Jeszcze do końca 2012 r. podatek z tytułu wypłaty dywidendy płacony w kraju wypłaty tych należności (tj. w kraju źródła) nie może przekroczyć 10% kwoty brutto tych płatności.

Zmiana wprowadzana protokołem skutkować będzie ograniczeniem podatku u źródła należnego z tytułu wypłaty dywidendy do:

- 0 % kwoty dywidend brutto - jeżeli osoba uprawniona do dywidend jest spółką (inną niż spółka osobowa), która posiada bezpośrednio nie mniej niż 10 % udziałów (akcji) w kapitale spółki wypłacającej dywidendę przez nieprzerwany 24 miesięczny okres,

- 5 % kwoty dywidend brutto - we wszystkich pozostałych przypadkach.

Zastosowanie przez polskiego podatnika stawki 5% lub 0% uzależnione jest od przedstawienia przez cypryjskiego wspólnika certyfikatu rezydencji.

Obniżenie podatku u źródła od odsetek

Odsetki mogą być opodatkowane w państwie źródła, ale stawka podatku została zmniejszona z 10% do 5%. Podobnie jak w przypadku opodatkowania dywidend, także w tym przypadku skorzystanie z tej stawki podatku jest możliwe po przedstawieniu certyfikatu rezydencji.

Zmiana dotycząca należności licencyjnych  

Z początkiem 2013 r. należności licencyjne mogą być opodatkowane w państwie źródła a podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5% kwoty należności licencyjnych netto, ale tylko wtedy, gdy osoba uzyskująca należności jest osobą do nich uprawnioną.

Wymogu posiadania uprawnienia do należności licencyjnych nie przewidywała dotychczasowa treść UPO.

Zawarta w nowym art. 12 ust. 3 definicja należności licencyjnych ma stanowić doprecyzowanie dotychczasowego terminu.

Opodatkowanie wynagrodzenia dyrektorów tylko w państwie rezydencji dyrektora

Nowelizacja art. 16 niesie najbardziej znaczącą zmianę UPO. Do tej pory wynagrodzenie dyrektorów mogło być opodatkowane zarówno w państwie rezydencji, jak i w państwie źródła. W związku z tym należało zastosować metodę unikania podwójnego opodatkowania, zgodnie z art. 24 UPO.

Powodowało to, że w praktyce wynagrodzenie polskiego rezydenta będącego dyrektorem w spółce cypryjskiej było opodatkowane tylko na Cyprze.

Z początkiem 2013 r. takie wynagrodzenie w przedstawionej sytuacji będzie opodatkowane tylko w Polsce według skali podatkowej (18 proc., 32 proc).

Ponadto, zgodnie z protokołem, jako wynagrodzenia dyrektorów należy traktować również dochody z tytułu członkostwa w zarządzie lub jakimkolwiek innym organie spółki podobnym do zarządu lub  rady nadzorczej.


Zmiana metody unikania podwójnego opodatkowania zysków przedsiębiorstw i zysków ze sprzedaży majątku

Protokół przewiduje zmianę stosowanej metody podwójnego opodatkowania w stosunku do zysków przedsiębiorstw, o których mowa w art. 7 UPO oraz zysków ze sprzedaży majątku (art. 13 UPO).

Przepis art. 10 ust. 1 protokołu przewiduje, że w stosunku do tych zysków metoda kredytu podatkowego zastąpi obecnie obowiązującą metodę zwolnienia. Nie jest to korzystna zmiana dla polskich podatników.

Likwidacja klauzuli tax sparing

Do końca 2012 r. w odniesieniu do przychodów z dywidend, odsetek i należności licencyjnych obowiązuje metoda podwójnego opodatkowania, o której mowa w art. 24 ust. 1 lit. b), zwana klauzulą tax sparing, czyli fikcyjnego zaliczenia. Przewiduje ona pomniejszenie polskiego podatku płaconego od tych dochodów o podatek, który mógłby być zapłacony na Cyprze.

Nie ma przy tym znaczenia, czy ten podatek został faktycznie tam zapłacony. W związku z tym, że na Cyprze przewiduje się podatek od dywidend w wysokości 10%, ale w praktyce nie jest on pobierany, to Polscy udziałowcy i akcjonariusze w cypryjskich spółkach mogą płacić w Polsce 9% podatku.

Protokół do UPO przewiduje likwidację tej klauzuli. Oznacza to, że znaczenia nabierze fakt niepobierania na Cyprze podatku od dywidend. Zaliczeniu będzie mógł podlegać tylko podatek faktycznie zapłacony. W związku z tym, od 1 stycznia 2013 r. dywidendy otrzymywane przez polskiego udziałowca lub akcjonariusza będą opodatkowane w Polsce według stawki 19%.

Wprowadzenie dużej klauzuli wymiany informacji

Wprowadzenie tej klauzuli ma na celu uzyskiwanie informacji w szerszym zakresie niż było to możliwe do tej pory. Do końca 2012 r. obowiązuje tzw. mała klauzula wymiany informacji, która pozwala właściwym instytucjom wymianę informacji, jakie będą niezbędne w danym przypadku z punktu widzenia kraju proszącego tak, aby zapewnić prawidłowe stosowanie postanowień UPO.

Natomiast na podstawie tzw. dużej klauzuli wymiany informacji będzie możliwe także uzyskanie informacji dotyczących wewnętrznych regulacji podatkowych danych państw bez względu na to, jakiego podatku dana informacja dotyczy. Chodzi m.in. o następujące informacje:

- dotyczące ustalenia, w jakim państwie dane zdarzenie podlega opodatkowaniu (np. czy Polak posiada na Cyprze zakład),

- ustalenia rezydencji podatkowej osoby lub przedsiębiorstwa,

- metod unikania podwójnego opodatkowania.

(por. Model Konwencji OECD. Komentarz, pod redakcją B. Brzezieńskiego, Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o., Warszawa 2010, s. 1262).

Treść tej klauzuli jest wzorowana o treść art. 26 Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku.

Opisane zmiany polsko – cypryjskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zmniejszą korzyści płynące z inwestowania na Cyprze. Mimo tego, zastosowanie odpowiednich struktur i podjęcie dodatkowych działań pozwoli na dalsze wykorzystywanie tych inwestycji.

Źródło:

Protokół między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992r., podpisany w Nikozji dnia 22 marca 2012 r.

tekst polski

tekst angielski

tekst grecki

Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz.U. z 1993 r., Nr 117, poz. 523).

tekst polski

tekst angielski

tekst grecki

Dorota Jaszczak, prawnik

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zmiany w KSeF - MF planuje w drugiej połowie marca przedstawienie projektu rozwiązań legislacyjnych

    Zmiany w  KSeF. Ministerstwo Finansów chce w drugiej połowie marca przedstawić projekt rozwiązań legislacyjnych do finalnej konsultacji. 

    Organy podatkowe wysyłają podatnikom nieformalne pisma (tzw. listy behawioralne). RPO zapytał Ministra Finansów o podstawę prawną takich działań

    Organy Krajowej Administracji Skarbowej wysyłają obywatelom nieformalne pisma z ewentualnymi zastrzeżeniami co do prawidłowego wywiązywania się przez nich z obowiązków podatkowych. Takie działania budzą wątpliwości a także emocje podatników, którzy już odebrali takie "listy behawioralne". Mają oni wątpliwości i pytania co do tej procedury, której nie przewiduje Ordynacja podatkowa. Rzecznik Praw Obywatelskich poprosił Ministra Finansów o kompleksowe wyjaśnienia tych działań. Marcin Wiącek pyta ministra Andrzeja Domańskiego m.in. o to, na jakiej podstawie ustalany jest krąg adresatów listów oraz czy resort kontroluje zasadność ich kierowania do podatników.

    Wakacje kredytowe w 2024 roku - projekt ustawy dziś na posiedzeniu rządu

    Rząd zajmie się dzisiaj m.in. projektem dotyczącym wakacji kredytowych na 2024 rok, czyli nowelizacją ustawy o wsparciu kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej oraz ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom. 

    System kaucyjny w Polsce. Od kiedy? Na czym ma polegać? Jeżeli do kaucji zostanie doliczony VAT, to konsumenci zapłacą dodatkowy podatek

    Przepisy ustawy kaucyjnej nie pozwalają jednoznacznie stwierdzić, czy do kaucji doliczony będzie VAT; jeśli tak się stanie, to konsument zapłaci dodatkowy podatek - ocenili przedstawiciele branży napojowej i handel detaliczny. Zaapelowali, by start systemu przesunąć na 2026 r.

    "Trójpak" dotyczący Trybunału Konstytucyjnego - projekty uchwały, ustawy i zmian w Konstytucji na najbliższym posiedzeniu Sejmu [6-8 marca]

    Na najbliższym posiedzeniu Sejmu zostanie zaprezentowany "trójpak" dotyczący Trybunału Konstytucyjnego - projekty uchwały, ustawy i zmian w Konstytucji RP.

    Zmiany w podatku Belki - MF ma już projekt ustawy, którym w tym tygodniu zajmie się Rada Ministrów

    Zmiany w podatku Belki coraz bliżej. Ministerstwo Finansów ma już przygotowany projekt ustawy, którym w tym tygodniu zajmie się rząd.

    Rząd szykuje zmiany w składce zdrowotnej. "Niestety, planowane zmiany nie spowodują zmniejszenia wysokości daniny"

    Rząd zmienia zasady rozliczeń składki zdrowotnej i proponuje dwa rozwiązania. Przedsiębiorcy są zdania, że planowane zmiany nie spowodują zmniejszenia wysokości składki zdrowotnej, o co od dawna zabiegają.

    Twój e-PIT - zwrot podatku nawet w ciągu jednego dnia

    Zwroty z większości zeznań PIT-37 złożonych w usłudze Twój e-PIT trafiają na konto znacznie szybciej. Niektórzy dostają zwrot nawet w ciągu jednego dnia - poinformował szef Krajowej Administracji Skarbowej Marcin Łoboda.

    Ulga na jedno dziecko 2024. 112 tys. zł to niestety limit dochodów wspólny dla obojga rodziców lub opiekunów prawnych

    Rodzice odliczający ulgę na dziecko często są zaskoczeni informacją, że możliwość skorzystania z tej ulgi ogranicza limit ich dochodów nie tylko w przypadku, gdy mają jedno dziecko. Także gdy mają np. dwoje dzieci, jedno z ich dzieci jest małoletnie (czyli uprawnia do ulgi) a drugie np. ukończyło 25. rok życia (czyli nie uprawnia do odliczenia ulgi prorodzinnej). Dotyczy to też sytuacji gdy dziecko po ukończeniu 18 roku życia (a przed ukończeniem 25. rok życia) przestało uczyć się lub studiować. Te zasady dotyczą zarówno roku 2024 jak i poprzednich 2023 r. i 2022 r.

    Krajowy Plan Odbudowy w Polsce w 2024 roku. Wyścig z czasem po 60 miliardów euro

    Zeszłotygodniowe informacje dotyczące odblokowania funduszy europejskich są optymistyczne – kierunek działań przyjęty przez polski rząd może liczyć na przychylność UE. Pamiętajmy jednak, że deklaracje te nie oznaczają, że środki na wspieranie reform i inwestycji zostaną nam „automatycznie” udostępnione - pisze Łukasz Kościjańczuk, partner w CRIDO.

    REKLAMA