REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowości w polsko - cypryjskiej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania od 2013 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Nowości w polsko - cypryjskiej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania od 2013 roku
Nowości w polsko - cypryjskiej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania od 2013 roku

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2013 r. zmieni się część regulacji dotyczących unikania podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską i Cyprem (zwana dalej także: UPO). Od tego dnia obowiązywać zacznie Protokół pomiędzy Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru podpisany 22 marca 2012 r. w Nikozji, będący podstawą niżej opisanych zmian. Znajomość nowej treści polsko – cypryjskiej umowy pozwoli dostosować strategie optymalizacyjne. Protokół nie przekreśla bowiem możliwości optymalizacyjnych. Celem niniejszego artykułu jest omówienie najważniejszych zmian.

Jakich podatków dotyczy UPO z Cyprem

Zmieni się zakres podatków, których dotyczyć będzie umowa. Do tej pory po stronie polskiej umowa dotyczyła:

REKLAMA

  1. podatku dochodowego od osób fizycznych,
  2. podatku dochodowego od osób prawnych,
  3. podatku rolnego,

zaś po stronie cypryjskiej:

  1. podatku dochodowego,
  2. podatku dochodowego od osób prawnych,
  3. daniny specjalnej
  4. podatku od majątku,
  5. podatku od nieruchomości.

Z początkiem nowego roku polskimi podatkami objętymi UPO będą tylko podatek dochodowy od osób fizycznych oraz podatek dochodowy od osób prawnych, zaś cypryjskimi:

  1. podatek dochodowy,
  2. podatek dochodowy od osób prawnych,
  3. danina specjalna na obronę Republiki,
  4. podatek od zysków ze sprzedaży majątku.

Oznacza to, że zakres podatków objętych UPO po stronie polskiej ulegnie ograniczeniu, zaś zakres ten po stronie cypryjskiej ulegnie zmianie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powstanie możliwość szacowania dochodu oraz podatku podatników powiązanych nawet po upływie 5 lat

O unikaniu podwójnego opodatkowania zysków przedsiębiorstw powiązanych stanowi art. 9 UPO. Zgodnie z protokołem, wykreśleniu ulegną ustępy 3 i 4 tego artykułu.

Dotychczasowe brzmienie art. 9 ust. 3 UPO przewiduje, że umawiające się państwo nie będzie dokonywało zmiany zysku przedsiębiorstwa powiązanego po upływie okresów przewidzianych w ustawodawstwie wewnętrznym, a w każdym razie po upływie pięciu lat od zakończenia roku, w którym zyski będące przedmiotem zmiany zostały uzyskane przez przedsiębiorstwo tego państwa.

Natomiast zgodnie z ust. 4 tego przepisu, przepis ust. 3 nie ma zastosowania w przypadku oszustwa, umyślnego uchylania się lub zaniedbania.

REKLAMA

Na skutek tych zmian możliwe będzie w Polsce szacowanie dochodu oraz podatku podatników ze sobą powiązanych również po upływie 5 lat od zakończenia roku, w którym został osiągnięty dochód będący przedmiotem zmiany. W praktyce umożliwi to szacowanie dochodu aż do upływu terminu przedawnienia.

Natomiast w przypadku umyślnego uchylania się, oszustwa lub zaniedbania możliwa będzie korekta podatku uzyskanego od zysków, jeżeli zyski przedsiębiorstwa umawiającego się państwa opodatkowane w tym państwie, zostaną włączone do zysków przedsiębiorstwa drugiego umawiającego się państwa, a zyski włączone byłyby zyskami przedsiębiorstwa pierwszego państwa, gdyby przedsiębiorstwa te uzgodniły warunki takie, jak między podmiotami niezależnymi.

Zmiana umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Cyprem 2012 / 2013

Zmiana umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Norwegią

Nowa umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania z Kanadą

Rozliczamy podatkowo swoje dochody z pracy za granicą - PORADNIK

Obniżenie podatku u źródła od dywidendy

Jeszcze do końca 2012 r. podatek z tytułu wypłaty dywidendy płacony w kraju wypłaty tych należności (tj. w kraju źródła) nie może przekroczyć 10% kwoty brutto tych płatności.

Zmiana wprowadzana protokołem skutkować będzie ograniczeniem podatku u źródła należnego z tytułu wypłaty dywidendy do:

- 0 % kwoty dywidend brutto - jeżeli osoba uprawniona do dywidend jest spółką (inną niż spółka osobowa), która posiada bezpośrednio nie mniej niż 10 % udziałów (akcji) w kapitale spółki wypłacającej dywidendę przez nieprzerwany 24 miesięczny okres,

- 5 % kwoty dywidend brutto - we wszystkich pozostałych przypadkach.

Zastosowanie przez polskiego podatnika stawki 5% lub 0% uzależnione jest od przedstawienia przez cypryjskiego wspólnika certyfikatu rezydencji.

Obniżenie podatku u źródła od odsetek

Odsetki mogą być opodatkowane w państwie źródła, ale stawka podatku została zmniejszona z 10% do 5%. Podobnie jak w przypadku opodatkowania dywidend, także w tym przypadku skorzystanie z tej stawki podatku jest możliwe po przedstawieniu certyfikatu rezydencji.

Zmiana dotycząca należności licencyjnych  

Z początkiem 2013 r. należności licencyjne mogą być opodatkowane w państwie źródła a podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5% kwoty należności licencyjnych netto, ale tylko wtedy, gdy osoba uzyskująca należności jest osobą do nich uprawnioną.

Wymogu posiadania uprawnienia do należności licencyjnych nie przewidywała dotychczasowa treść UPO.

Zawarta w nowym art. 12 ust. 3 definicja należności licencyjnych ma stanowić doprecyzowanie dotychczasowego terminu.

Opodatkowanie wynagrodzenia dyrektorów tylko w państwie rezydencji dyrektora

Nowelizacja art. 16 niesie najbardziej znaczącą zmianę UPO. Do tej pory wynagrodzenie dyrektorów mogło być opodatkowane zarówno w państwie rezydencji, jak i w państwie źródła. W związku z tym należało zastosować metodę unikania podwójnego opodatkowania, zgodnie z art. 24 UPO.

Powodowało to, że w praktyce wynagrodzenie polskiego rezydenta będącego dyrektorem w spółce cypryjskiej było opodatkowane tylko na Cyprze.

Z początkiem 2013 r. takie wynagrodzenie w przedstawionej sytuacji będzie opodatkowane tylko w Polsce według skali podatkowej (18 proc., 32 proc).

Ponadto, zgodnie z protokołem, jako wynagrodzenia dyrektorów należy traktować również dochody z tytułu członkostwa w zarządzie lub jakimkolwiek innym organie spółki podobnym do zarządu lub  rady nadzorczej.


Zmiana metody unikania podwójnego opodatkowania zysków przedsiębiorstw i zysków ze sprzedaży majątku

Protokół przewiduje zmianę stosowanej metody podwójnego opodatkowania w stosunku do zysków przedsiębiorstw, o których mowa w art. 7 UPO oraz zysków ze sprzedaży majątku (art. 13 UPO).

Przepis art. 10 ust. 1 protokołu przewiduje, że w stosunku do tych zysków metoda kredytu podatkowego zastąpi obecnie obowiązującą metodę zwolnienia. Nie jest to korzystna zmiana dla polskich podatników.

Likwidacja klauzuli tax sparing

REKLAMA

Do końca 2012 r. w odniesieniu do przychodów z dywidend, odsetek i należności licencyjnych obowiązuje metoda podwójnego opodatkowania, o której mowa w art. 24 ust. 1 lit. b), zwana klauzulą tax sparing, czyli fikcyjnego zaliczenia. Przewiduje ona pomniejszenie polskiego podatku płaconego od tych dochodów o podatek, który mógłby być zapłacony na Cyprze.

Nie ma przy tym znaczenia, czy ten podatek został faktycznie tam zapłacony. W związku z tym, że na Cyprze przewiduje się podatek od dywidend w wysokości 10%, ale w praktyce nie jest on pobierany, to Polscy udziałowcy i akcjonariusze w cypryjskich spółkach mogą płacić w Polsce 9% podatku.

Protokół do UPO przewiduje likwidację tej klauzuli. Oznacza to, że znaczenia nabierze fakt niepobierania na Cyprze podatku od dywidend. Zaliczeniu będzie mógł podlegać tylko podatek faktycznie zapłacony. W związku z tym, od 1 stycznia 2013 r. dywidendy otrzymywane przez polskiego udziałowca lub akcjonariusza będą opodatkowane w Polsce według stawki 19%.

Wprowadzenie dużej klauzuli wymiany informacji

Wprowadzenie tej klauzuli ma na celu uzyskiwanie informacji w szerszym zakresie niż było to możliwe do tej pory. Do końca 2012 r. obowiązuje tzw. mała klauzula wymiany informacji, która pozwala właściwym instytucjom wymianę informacji, jakie będą niezbędne w danym przypadku z punktu widzenia kraju proszącego tak, aby zapewnić prawidłowe stosowanie postanowień UPO.

Natomiast na podstawie tzw. dużej klauzuli wymiany informacji będzie możliwe także uzyskanie informacji dotyczących wewnętrznych regulacji podatkowych danych państw bez względu na to, jakiego podatku dana informacja dotyczy. Chodzi m.in. o następujące informacje:

- dotyczące ustalenia, w jakim państwie dane zdarzenie podlega opodatkowaniu (np. czy Polak posiada na Cyprze zakład),

- ustalenia rezydencji podatkowej osoby lub przedsiębiorstwa,

- metod unikania podwójnego opodatkowania.

(por. Model Konwencji OECD. Komentarz, pod redakcją B. Brzezieńskiego, Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o., Warszawa 2010, s. 1262).

Treść tej klauzuli jest wzorowana o treść art. 26 Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku.

Opisane zmiany polsko – cypryjskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zmniejszą korzyści płynące z inwestowania na Cyprze. Mimo tego, zastosowanie odpowiednich struktur i podjęcie dodatkowych działań pozwoli na dalsze wykorzystywanie tych inwestycji.

Źródło:

Protokół między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992r., podpisany w Nikozji dnia 22 marca 2012 r.

tekst polski

tekst angielski

tekst grecki

Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz.U. z 1993 r., Nr 117, poz. 523).

tekst polski

tekst angielski

tekst grecki

Dorota Jaszczak, prawnik

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA