REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowości w polsko - cypryjskiej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania od 2013 roku

Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Nowości w polsko - cypryjskiej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania od 2013 roku
Nowości w polsko - cypryjskiej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania od 2013 roku

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2013 r. zmieni się część regulacji dotyczących unikania podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską i Cyprem (zwana dalej także: UPO). Od tego dnia obowiązywać zacznie Protokół pomiędzy Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru podpisany 22 marca 2012 r. w Nikozji, będący podstawą niżej opisanych zmian. Znajomość nowej treści polsko – cypryjskiej umowy pozwoli dostosować strategie optymalizacyjne. Protokół nie przekreśla bowiem możliwości optymalizacyjnych. Celem niniejszego artykułu jest omówienie najważniejszych zmian.

Jakich podatków dotyczy UPO z Cyprem

Zmieni się zakres podatków, których dotyczyć będzie umowa. Do tej pory po stronie polskiej umowa dotyczyła:

REKLAMA

REKLAMA

  1. podatku dochodowego od osób fizycznych,
  2. podatku dochodowego od osób prawnych,
  3. podatku rolnego,

zaś po stronie cypryjskiej:

  1. podatku dochodowego,
  2. podatku dochodowego od osób prawnych,
  3. daniny specjalnej
  4. podatku od majątku,
  5. podatku od nieruchomości.

Z początkiem nowego roku polskimi podatkami objętymi UPO będą tylko podatek dochodowy od osób fizycznych oraz podatek dochodowy od osób prawnych, zaś cypryjskimi:

  1. podatek dochodowy,
  2. podatek dochodowy od osób prawnych,
  3. danina specjalna na obronę Republiki,
  4. podatek od zysków ze sprzedaży majątku.

Oznacza to, że zakres podatków objętych UPO po stronie polskiej ulegnie ograniczeniu, zaś zakres ten po stronie cypryjskiej ulegnie zmianie. 

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powstanie możliwość szacowania dochodu oraz podatku podatników powiązanych nawet po upływie 5 lat

O unikaniu podwójnego opodatkowania zysków przedsiębiorstw powiązanych stanowi art. 9 UPO. Zgodnie z protokołem, wykreśleniu ulegną ustępy 3 i 4 tego artykułu.

Dotychczasowe brzmienie art. 9 ust. 3 UPO przewiduje, że umawiające się państwo nie będzie dokonywało zmiany zysku przedsiębiorstwa powiązanego po upływie okresów przewidzianych w ustawodawstwie wewnętrznym, a w każdym razie po upływie pięciu lat od zakończenia roku, w którym zyski będące przedmiotem zmiany zostały uzyskane przez przedsiębiorstwo tego państwa.

Natomiast zgodnie z ust. 4 tego przepisu, przepis ust. 3 nie ma zastosowania w przypadku oszustwa, umyślnego uchylania się lub zaniedbania.

Na skutek tych zmian możliwe będzie w Polsce szacowanie dochodu oraz podatku podatników ze sobą powiązanych również po upływie 5 lat od zakończenia roku, w którym został osiągnięty dochód będący przedmiotem zmiany. W praktyce umożliwi to szacowanie dochodu aż do upływu terminu przedawnienia.

Natomiast w przypadku umyślnego uchylania się, oszustwa lub zaniedbania możliwa będzie korekta podatku uzyskanego od zysków, jeżeli zyski przedsiębiorstwa umawiającego się państwa opodatkowane w tym państwie, zostaną włączone do zysków przedsiębiorstwa drugiego umawiającego się państwa, a zyski włączone byłyby zyskami przedsiębiorstwa pierwszego państwa, gdyby przedsiębiorstwa te uzgodniły warunki takie, jak między podmiotami niezależnymi.

Zmiana umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Cyprem 2012 / 2013

Zmiana umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Norwegią

Nowa umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania z Kanadą

Rozliczamy podatkowo swoje dochody z pracy za granicą - PORADNIK

Obniżenie podatku u źródła od dywidendy

Jeszcze do końca 2012 r. podatek z tytułu wypłaty dywidendy płacony w kraju wypłaty tych należności (tj. w kraju źródła) nie może przekroczyć 10% kwoty brutto tych płatności.

Zmiana wprowadzana protokołem skutkować będzie ograniczeniem podatku u źródła należnego z tytułu wypłaty dywidendy do:

- 0 % kwoty dywidend brutto - jeżeli osoba uprawniona do dywidend jest spółką (inną niż spółka osobowa), która posiada bezpośrednio nie mniej niż 10 % udziałów (akcji) w kapitale spółki wypłacającej dywidendę przez nieprzerwany 24 miesięczny okres,

- 5 % kwoty dywidend brutto - we wszystkich pozostałych przypadkach.

Zastosowanie przez polskiego podatnika stawki 5% lub 0% uzależnione jest od przedstawienia przez cypryjskiego wspólnika certyfikatu rezydencji.

Obniżenie podatku u źródła od odsetek

Odsetki mogą być opodatkowane w państwie źródła, ale stawka podatku została zmniejszona z 10% do 5%. Podobnie jak w przypadku opodatkowania dywidend, także w tym przypadku skorzystanie z tej stawki podatku jest możliwe po przedstawieniu certyfikatu rezydencji.

Zmiana dotycząca należności licencyjnych  

Z początkiem 2013 r. należności licencyjne mogą być opodatkowane w państwie źródła a podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5% kwoty należności licencyjnych netto, ale tylko wtedy, gdy osoba uzyskująca należności jest osobą do nich uprawnioną.

Wymogu posiadania uprawnienia do należności licencyjnych nie przewidywała dotychczasowa treść UPO.

Zawarta w nowym art. 12 ust. 3 definicja należności licencyjnych ma stanowić doprecyzowanie dotychczasowego terminu.

Opodatkowanie wynagrodzenia dyrektorów tylko w państwie rezydencji dyrektora

Nowelizacja art. 16 niesie najbardziej znaczącą zmianę UPO. Do tej pory wynagrodzenie dyrektorów mogło być opodatkowane zarówno w państwie rezydencji, jak i w państwie źródła. W związku z tym należało zastosować metodę unikania podwójnego opodatkowania, zgodnie z art. 24 UPO.

Powodowało to, że w praktyce wynagrodzenie polskiego rezydenta będącego dyrektorem w spółce cypryjskiej było opodatkowane tylko na Cyprze.

Z początkiem 2013 r. takie wynagrodzenie w przedstawionej sytuacji będzie opodatkowane tylko w Polsce według skali podatkowej (18 proc., 32 proc).

Ponadto, zgodnie z protokołem, jako wynagrodzenia dyrektorów należy traktować również dochody z tytułu członkostwa w zarządzie lub jakimkolwiek innym organie spółki podobnym do zarządu lub  rady nadzorczej.


Zmiana metody unikania podwójnego opodatkowania zysków przedsiębiorstw i zysków ze sprzedaży majątku

Protokół przewiduje zmianę stosowanej metody podwójnego opodatkowania w stosunku do zysków przedsiębiorstw, o których mowa w art. 7 UPO oraz zysków ze sprzedaży majątku (art. 13 UPO).

Przepis art. 10 ust. 1 protokołu przewiduje, że w stosunku do tych zysków metoda kredytu podatkowego zastąpi obecnie obowiązującą metodę zwolnienia. Nie jest to korzystna zmiana dla polskich podatników.

Likwidacja klauzuli tax sparing

Do końca 2012 r. w odniesieniu do przychodów z dywidend, odsetek i należności licencyjnych obowiązuje metoda podwójnego opodatkowania, o której mowa w art. 24 ust. 1 lit. b), zwana klauzulą tax sparing, czyli fikcyjnego zaliczenia. Przewiduje ona pomniejszenie polskiego podatku płaconego od tych dochodów o podatek, który mógłby być zapłacony na Cyprze.

Nie ma przy tym znaczenia, czy ten podatek został faktycznie tam zapłacony. W związku z tym, że na Cyprze przewiduje się podatek od dywidend w wysokości 10%, ale w praktyce nie jest on pobierany, to Polscy udziałowcy i akcjonariusze w cypryjskich spółkach mogą płacić w Polsce 9% podatku.

Protokół do UPO przewiduje likwidację tej klauzuli. Oznacza to, że znaczenia nabierze fakt niepobierania na Cyprze podatku od dywidend. Zaliczeniu będzie mógł podlegać tylko podatek faktycznie zapłacony. W związku z tym, od 1 stycznia 2013 r. dywidendy otrzymywane przez polskiego udziałowca lub akcjonariusza będą opodatkowane w Polsce według stawki 19%.

Wprowadzenie dużej klauzuli wymiany informacji

Wprowadzenie tej klauzuli ma na celu uzyskiwanie informacji w szerszym zakresie niż było to możliwe do tej pory. Do końca 2012 r. obowiązuje tzw. mała klauzula wymiany informacji, która pozwala właściwym instytucjom wymianę informacji, jakie będą niezbędne w danym przypadku z punktu widzenia kraju proszącego tak, aby zapewnić prawidłowe stosowanie postanowień UPO.

Natomiast na podstawie tzw. dużej klauzuli wymiany informacji będzie możliwe także uzyskanie informacji dotyczących wewnętrznych regulacji podatkowych danych państw bez względu na to, jakiego podatku dana informacja dotyczy. Chodzi m.in. o następujące informacje:

- dotyczące ustalenia, w jakim państwie dane zdarzenie podlega opodatkowaniu (np. czy Polak posiada na Cyprze zakład),

- ustalenia rezydencji podatkowej osoby lub przedsiębiorstwa,

- metod unikania podwójnego opodatkowania.

(por. Model Konwencji OECD. Komentarz, pod redakcją B. Brzezieńskiego, Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o., Warszawa 2010, s. 1262).

Treść tej klauzuli jest wzorowana o treść art. 26 Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku.

Opisane zmiany polsko – cypryjskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zmniejszą korzyści płynące z inwestowania na Cyprze. Mimo tego, zastosowanie odpowiednich struktur i podjęcie dodatkowych działań pozwoli na dalsze wykorzystywanie tych inwestycji.

Źródło:

Protokół między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992r., podpisany w Nikozji dnia 22 marca 2012 r.

tekst polski

tekst angielski

tekst grecki

Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz.U. z 1993 r., Nr 117, poz. 523).

tekst polski

tekst angielski

tekst grecki

Dorota Jaszczak, prawnik

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA