REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dochody z pracy za granicą – gdzie trzeba płacić podatek dochodowy (PIT)?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dochody z pracy za granicą – gdzie trzeba płacić podatek dochodowy (PIT)?
Dochody z pracy za granicą – gdzie trzeba płacić podatek dochodowy (PIT)?

REKLAMA

REKLAMA

Dochody z pracy za granicą a podatek. Miejsce zamieszkania osoby fizycznej wpływa na ustalenie czy podlega ona nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Trzeba podkreślić, że jeśli podatnik będzie miał stałe miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce.

Praca w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, a obowiązek podatkowy w Polsce

Powyższe stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 7 lipca 2021 r., znak 0113-KDIPT2-2.4011.430.2021.1.SR, w odniesieniu do podatnika, który w związku z wykonywaną pracą przeniósł swój ośrodek interesów życiowych za granicę i wraz z rodziną osiedlił się w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

REKLAMA

Warunki przesądzające o uznaniu nieograniczonego obowiązku podatkowego

REKLAMA

Pierwszym krokiem do określenia miejsca opodatkowania osoby fizycznej jest określenie jej miejsca zamieszkania dla celów podatkowych. Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako ustawa o PDOF) uważa się osobę fizyczną, która posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych tzw. ośrodek interesów życiowych lub przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Jak zostało powszechnie przyjęte w Modelowej Konwencji OECD, przez „centrum interesów osobistych” należy rozumieć wszelkie powiązania rodzinne, tzn. ognisko domowe, aktywność społeczną, polityczną, kulturalną, obywatelską, przynależność do organizacji/klubów, uprawiane hobby itp. Z kolei „centrum interesów gospodarczych” to przede wszystkim miejsce prowadzenia działalności zarobkowej, źródła dochodów, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, polisy ubezpieczeniowe, zaciągnięte kredyty, konta bankowe itd.

Ocena, czy podatnik podlega w Rzeczypospolitej Polskiej ograniczonemu czy nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu powinna być dokonana w każdym przypadku indywidualnie z uwzględnieniem postanowień właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Przeprowadzka do ZEA - okoliczności faktyczne zawarte w interpretacji indywidualnej

REKLAMA

Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, że wnioskodawcy (Zainteresowany, Zainteresowana) od dwóch lat mieszkają wraz z trójką dzieci w Zjednoczonych Emiratach Arabskich – w wynajętej w tym celu nieruchomości. W tym okresie przebywali w Polsce wyłącznie w sezonie wakacyjnym w celach wypoczynkowych oraz w związku z odwiedzinami u rodziny, tj. krócej niż 183 dni. Dzieci Zainteresowanych uczęszczają w Zjednoczonych Emiratach Arabskich do szkoły. Rodzina przeprowadziła się tam z zamiarem dłuższego pobytu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przed przeprowadzką, Wnioskodawczyni prowadziła w Polsce indywidualną działalność gospodarczą, która została zawieszona (w tym czasie zainteresowana przebywała na urlopie wychowawczym), a następnie wraz z końcem roku zamknięta. Obecnie Zainteresowana nie uzyskuje w Zjednoczonych Emiratach Arabskich dochodów z pracy lub umów o podobnym charakterze.

Wnioskodawca jest pracownikiem podmiotu zarejestrowanego w Zjednoczonych Emiratach Arabskich na podstawie umowy o pracę zawartą na czas nieokreślony. Uzyskiwane w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wynagrodzenie jest aktualnie jedynym źródłem utrzymania rodziny.

W Polsce Zainteresowani mają dom, na zakup którego zaciągnęli kredyt hipoteczny na długo przed podjęciem decyzji o wyjeździe za granicę. Kredyt ten nadal jest spłacany. Podczas nieobecności rodziny, w domu tym, mieszka ojciec Zainteresowanego. Wnioskodawcy nie posiadają w Polsce innych nieruchomości. Ponadto, nie pobierają w Polsce żadnych świadczeń ani zasiłków, nie uzyskują również żadnych dochodów, w tym dochodów z najmu.

Zastosowanie właściwych postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania

W myśl art. 4 ust. 1 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (sporządzonej w Abu Zabi dnia 31 stycznia 1993 r.), określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza w przypadku Zjednoczonych Emiratów Arabskich osobę fizyczną, która ma tam miejsce zamieszkania i jest obywatelem tego kraju.

Jednakże, w praktyce często dochodzi do sytuacji, gdy osoba fizyczna zgodnie z prawem polskim i prawem drugiego państwa może zostać uznana za mającą miejsce zamieszkania zarówno w kraju którego jest obywatelem, jak również w kraju do którego przeniosła z zamiarem stałego pobytu np. w związku ze zmianą pracy. W takiej sytuacji konieczne jest zastosowanie reguł kolizyjnych zawartych we właściwej umowie o unikaniu opodatkowania, których postanowienia oparte są o zasady określone w Modelowej Konwencji OECD. Reguły kolizyjne mają doprowadzić do możliwości określenia jednego miejsca zamieszkania dla celów podatkowych.

Ważne!
Podwójność miejsca zamieszkania podatnika jest zatem pozorna, ponieważ wyklucza ją istnienie omawianych reguł kolizyjnych
.

Warto zaznaczyć, że na podstawie art. 4 ust. 3 umowy pomiędzy Polską a Zjednoczonymi Emirami Arabskimi:

  1. osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania. Gdy kwestii tej nie da się jednoznacznie rozstrzygnąć, to uważa się, że jej miejsce zamieszkania znajduje się w tym z państw, z którym ma ona silniejsze powiązania osobiste lub gospodarcze, tj. gdzie znajduje się jej ośrodek interesów życiowych;
  2. jeżeli nie można ustalić, miejsca zamieszkania osoby fizycznej na podstawie powyższej przesłanki, to uważa się że miejsce zamieszkania tej osoby znajduje się w tym z państw, w którym zwykle przebywa;
  3. jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obydwu Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, to będzie ona uważana za osobę mającą miejsce zamieszkania w państwie, którego jest obywatelem;
  4. natomiast, gdy posiada obywatelstwo obydwu państw lub też nie jest obywatelem żadnego z nich, to o miejscu zamieszkania takiej osoby, decydują właściwe władze umawiających się państw w drodze wzajemnego porozumienia.

W oparciu o przytoczone regulacje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydanej interpretacji indywidualnej potwierdził stanowisko Wnioskodawców, uznając, że ośrodek ich interesów osobistych znajduje się w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Organ uznał również, że Zainteresowani mają silniejsze powiązania gospodarcze z Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi, gdyż uzyskiwane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie jest aktualnie jedynym źródłem utrzymania rodziny, natomiast w Polsce Zainteresowani nie prowadzą działalności gospodarczej, nie podejmują żadnego zatrudnienia ani nie posiadają żadnych inwestycji, nadto nie zamierzają uzyskiwać dochodów ze źródeł pochodzących z Polski. Ponadto, kryterium przebywania w Polsce ponad 183 dni w roku również nie zostało spełnione.

Zatem do określenia miejsca zamieszkania Wnioskodawców wystarczyło zastosowanie pierwszej ze wskazanych reguł kolizyjnych.

Organ podatkowy mając na uwadze informacje przedstawione we wniosku oraz powołane przepisy stwierdził, że dochody uzyskane ze stosunku pracy w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce, a Zainteresowani nie będą mieli obowiązku dokonania tam rozliczania (przy braku dochodów uzyskiwanych ze źródeł położonych w Polsce).

Data zmiany rezydencji podatkowej

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że polskie organy podatkowe akceptują stanowisko, zgodnie z którym w dacie przeniesienia przez osobę fizyczną na terytorium innego państwa miejsca zamieszkania, dokonuje ona zmiany rezydencji podatkowej, i tym samym od dnia następnego po przeprowadzce posiada na terytorium drugiego państwa nieograniczony obowiązek podatkowy. W takiej sytuacji organy uznają, że dochody z tytułu pracy wykonywanej na terytorium drugiego państwa, będą podlegały opodatkowaniu w tym „nowym” państwie zamieszkania. Jednocześnie od daty przeniesienia ośrodka interesów życiowych na terytorium drugiego państwa, osoba ta posiada na terytorium Polski ograniczony obowiązek podatkowy. Takie stanowisko potwierdził Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 5 lutego 2021 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.887.2020.1.IR.

Ponadto, na gruncie przytoczonej wyżej interpretacji można wskazać, że organy podatkowe zdają się potwierdzać, że zmiana miejsca zamieszkania w trakcie roku podatkowego, spowoduje wygaśniecie nieograniczonego obowiązku podatkowego z dniem, w którym nastąpi zmiana miejsca zamieszkania, a nie z ostatnim dniem roku podatkowego. Jednakże, trzeba podkreślić, że powyższe stanowisko nie jest uregulowane w polskich przepisach podatkowych, ani w umowach międzynarodowych.

Katarzyna Kliszczewska, konsultant podatkowy w Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp. k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA