REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Certyfikat rezydencji podatkowej a podatek u źródła

Certyfikat rezydencji podatkowej a podatek u źródła
Certyfikat rezydencji podatkowej a podatek u źródła
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy realizujący transakcje pomiędzy podmiotami z zagranicy muszą pamiętać o konieczności zapłaty podatku u źródła. W większości przypadków można tego obowiązku uniknąć powołując się na właściwe zapisy umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Ponadto międzynarodowe umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania w wielu przypadkach zmniejszają nam znacząco kwotę podatku u źródła. Jednym z niezbędnym dokumentów, który powoduje zmniejszenie zobowiązań związanych z zapłatą podatku u źródła jest certyfikat rezydencji.

Certyfikat rezydencji

Definicję certyfikatu rezydencji znajdziemy w ustawach o podatkach dochodowych. W świetle tych definicji certyfikat rezydencji jest zaświadczenie o miejscu siedziby/zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca siedziby podatnika. Tym samym certyfikat ten jest wydawany przez organ z zagranicy i polski podatnik nie ma żadnego wpływu na jego treść i wzór. 

Autopromocja

Certyfikat rezydencji to w praktyce zaświadczenie w jakim państwie podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Jak to podkreśliliśmy nie ma jednego wzoru certyfikatu. Podatnik otrzymujący certyfikat winien zwrócić uwagę, czy dokument zawiera:

  • dane wystawcy certyfikatu (dane zagranicznego organu podatkowego);
  • nazwę i adres zagranicznego kontrahenta;
  • określenie miejsca rezydencji podatkowej kontrahenta dla celów podatku dochodowego. 
  • datę wydania certyfikatu oraz datę lub okres jego obowiązywania.

Ważne!
W przypadku, gdy certyfikat rezydencji nie posiada okresu ważności, to winien być stosowany przez okres 12 kolejnych miesięcy od daty jego wydania.

Co istotne podatnik nie może zastąpić certyfikatu rezydencji innymi dokumentami nawet takimi jak:

  • wypisy z sądów rejestrowych,
  • wypisy z ewidencji działalności gospodarczej,
  • zaświadczenia potwierdzone przez notariuszy
  • zaświadczenia o nadaniu numeru NIP

nawet w sytuacji, gdy z tych dokumentów wyraźnie wynika, iż podmiot ma siedzibę dla celów podatkowych w innym kraju.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Problemy dotyczące ważności certyfikatów

W wielu krajach (np. w Niemczech) certyfikat rezydencji składa się z dwóch części. Jedną część wypełnia wnioskodawca natomiast drugą organ.

W pierwszej części wnioskodawca zgłasza chęć uzyskania certyfikatu rezydencji. W tej części co istotne podatnik wskazuje informacje o sobie oraz do jakich przychodów/dochodów jest mu potrzebny certyfikat. W drugiej natomiast,  organ podatkowy obcego państwa potwierdza, iż wnioskujący jest rezydentem danego kraju oraz że informacje, które wnioskodawca wpisał w pierwszej części. Powyższe potwierdza data pieczątka i podpis urzędnika.

W wielu przypadkach pierwsza cześć wypełniona przez wnioskodawcę z zagranicy jest wypełniona w sposób nieprawidłowy. Podatnicy z zagranicy często wpisując okres otrzymania płatności wpisują nieprawidłowe daty. Taki certyfikat pomimo, iż z punktu prawnego jest poprawny może skutkować koniecznością pobrania podatku u źródła. Organ podatkowy bowiem sprawdzając certyfikat może uznać, iż jest on ważny w okresie od daty jego wydania do terminu wskazanego przez wnioskodawcę. Tym samym w momencie wypłaty przychodu certyfikat może nie być już ważny.Ponadto organ podatkowy może uznać, iż certyfikat dotyczy tylko przychodów wymienionych w pierwszej jego części. 

Naszym zdaniem takie postępowanie nie jest prawidłowe. Certyfikat winien potwierdzać rezydencję podatkową na moment uzyskania przez nierezydenta przychodu skutkującego poborem podatku u źródła. Czyli płatnik nie musi zatem posiadać fizycznie certyfikatu rezydencji w momencie dokonania wypłaty. Tym samym certyfikat może być pozyskany nawet po wypłacie, o ile potwierdza rezydencję podatkową zagranicznego kontrahenta na moment wypłaty. Płatnik musi więc w praktyce posiadać certyfikat rezydencji w momencie kontroli podatkowej. 

Jak zostało wcześniej podkreślone, co do zasady w przypadku, gdy nie jest określona ważność certyfikatu obowiązuje on 12 miesięcy od wydania. Części certyfikatu wypełniona przez organy podatkowe innych państw nie dotyczą czasu naliczenia przychodu. Tym samym trudno uznać, że certyfikat jest ważny tylko od momentu wydania do czasu określonego przez wnioskodawcę jako czas naliczania. 

Natomiast kwestia oceny, czy certyfikat rezydencji winien być stosowany tylko do określonego rodzaju przychodu wskazanego przez wnioskodawcę jest problematyczna. Polskie przepisy nie wskazują, aby certyfikat rezydencji stosować jedynie do przychodów określonych przez wnioskodawcę. Czyli przedstawiony przez rezydenta certyfikat z innego kraju pomimo zaznaczenia na nim jakiego przychodu dotyczy winien być uwzględniony przy wypłacie wszelkich przychodów, od których pobieramy podatek u źródła. 

Zmiana siedziby a ważność certyfikatu

W przypadku certyfikatów wydane są one na określony czas. W tym czasie spółka może zmienić swoją siedzibę. W przepisach podatkowych brak jest odniesienia do takiej sytuacji. 

Przykład 1
Polski podatnik otrzymał certyfikat rezydencji wydany przez organ skarbowy z Włoch. Ważność certyfikatu to 12 miesięcy. Podmiot wnioskujący o certyfikat w momencie jego wydania miał siedzibę w Rzymie. Po dwóch miesiącach podmiot zmienił siedzibę na Turyn. Czy w takim przypadku certyfikat utracił ważność?
W tym przypadku certyfikat nie utracił ważności. Zmiana siedziby bowiem nie spowodowała zmiany jurysdykcji podatkowej.
Organy podatkowe mogą przyjąć inną szerszą wykładnię przepisu. W takim przypadku każda zmian siedziby wymagałaby nowego certyfikatu. Wydaje się jednak, że ponieważ kraj siedziby się nie zmienia taki sposób interpretowania nie jest prawidłowy.
Podsumowując celowościowa wykładnia przepisów wskazuje, iż certyfikat rezydencji włoskiego kontrahenta potwierdza, jego rezydencję podatkową w tym kraju, bez względu na zmianę miejsce adresu siedziby z Rzymu na Turyn.  
Tutaj jednak należy także przeanalizować przepisy obowiązujące we Włoszech. Czy na podstawie tych przepisów certyfikat nadal jest ważny. 
Czyli otrzymane certyfikaty rezydencji należy weryfikować nie tylko pod względem wymogów formalnych wynikających z polskich przepisów, ale również pod kątem obowiązujących wymagań występujących w danym państwie. 

Przykład 2
Polska firma zawarła umowę pożyczki z podmiotem mającym siedzibę w Niemczech. Podmiot z Niemiec przedstawił jej certyfikat rezydencji. Po trzech miesiącach podatnik z Niemiec przeniósł swoją siedzibę i działalność do Austrii. Odsetki od pożyczki będą płacone raz na pół roku. Czy w takiej sytuacji przedstawiony certyfikat nadal zachowuje swoją ważność?
W tym przypadku w momencie zapłaty odsetek certyfikat rezydencji stracił swoją ważność. Podatnik zmienił swoją siedzibę w wyniku czego zmieniło się także państwo rezydencji. Tym samym jeśli podatnik udzielający pożyczki nie przedstawi nowego certyfikatu podatnik będzie obowiązany do poboru podatku u źródła. Biorąc pod uwagę powyższe, brak przesłania przez pożyczkodawcę nowego certyfikatu rezydencji powoduje powstanie odpowiedzialności za niepobranie podatku przez płatnika. 

Certyfikat rezydencji - forma

W większości przypadków podatnik otrzymuje oryginał certyfikatu. Obecnie można także posłużyć się także kopią certyfikatu.

W wielu krajach certyfikat rezydencji jest wydawany wyłącznie w formie elektronicznej. Nasze organy akceptują tego rodzaju dokumenty elektroniczne. Certyfikat elektroniczny jest w takim przypadku dokumentem porównywalnym do naszych elektronicznych wypisów z KRS czy zaświadczeń z CEIDG.

Tym samym obecnie istotne jest posiadanie certyfikatu bez względu na formę jego wydania. 

Podsumowując

Kwestia certyfikatów rezydencji wydawanych przez obce organy podatkowe rodzi nadal wiele problemów. Podatnicy często nie wiedzą, czy posiadany certyfikat uprawnia ich do niepobrania podatku u źródła lub pobrania go w niższej wysokości. Podatnicy muszą nie tylko znać polskie regulacje ale często regulacje prawne państw wydania certyfikatu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF?

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

REKLAMA