REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie wynagrodzeń polskich ekspertów za pracę w Holandii – zasada 30%

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ExpaTax
Doradztwo podatkowe
Opodatkowanie wynagrodzeń polskich ekspertów za pracę w Holandii – zasada 30%
Opodatkowanie wynagrodzeń polskich ekspertów za pracę w Holandii – zasada 30%

REKLAMA

REKLAMA

Podejmując zatrudnienie u holenderskiego pracodawcy, czy to w związku z oddelegowaniem przez polskiego pracodawcę, czy też w formie lokalnego zatrudnienia, warto rozważyć możliwość skorzystania z swoistej ulgi podatkowej określanej w Holandii jako „30% tax ruling”.

Ulga 30% - zasady przyznania

Ulga „30%” zwana potocznie „30% tax ruling” jest swoistą formą ulgi podatkowej dostępnej dla osób oddelegowanych i wykonujących pracę w Holandii (zarówno na podstawie kontraktów lokalnych jak i oddelelgowania) podlegających opodatkowaniu w Holandii oraz znajdujących się w kategorii pracowników ze „szczególną wiedzą”. Dodatkowym kryterium jest poziom dochodów tych osób.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

W przypadku polskich rezydentów podatkowych, ich dochody za pracę wykonywaną na terytorium Holandii, będą tam opodatkowane, o ile nie znajdą zastosowania przepisy KonwencjI między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu obowiązująca od 01.01.2004 (Umowa). 

Zgodnie z art.15 ust. 2 wyżej wymienionej Umowy, wynagrodzenie ze stosunku pracy otrzymywane przez polskiego rezydenta podatkowego może zostać zwolnione z opodatkowania w Holandii jeżeli spełnione są łącznie poniższe warunki:

  1. odbiorca (pracownik) przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni podczas dwunastomiesięcznego okresu rozpoczynającego się lub kończącego w danym roku podatkowym,
  2. wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma w tym drugim Państwie miejsca zamieszkania lub siedziby, oraz
  3. wynagrodzenia nie są wypłacane przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.

Dokumentacja pracownicza 2015 ponad 280 wzorów z komentarzem (z suplementem elektronicznym) (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji gdy dany pracownik podlega opodatkowaniu w Holandii (czyli nie mają zastosowania przepisy Umowy) i spełnia warunki do objęcia ulgą 30%, opodatkowaniu holenderskim podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega 70% wynagrodzenia – 30% przychodu jest wyłączone, i może być wypłacone jako wolne od opodatkowania. Owo specjalne traktowanie może być przyznane maksymalnie na okres 8 lat.

Warunki skorzystania z ulgi:

  1. pracownik posiada szczególną wiedzę -  rzadką lub niedostępną na holenderskim rynku pracy,
  2. pracownik został zatrudniony z zagranicy,
  3. pracodawca jest „agentem” podatku u źródła tj. wynagrodzenie pracownika jest wypłacane za pośrednictwem holenderskiej listy płac.
  4. przed przystąpieniem do pracy w Holandii, pracownik musi mieć miejsce zamieszkania w promieniu 150 km od holenderskiej granicy do dwóch trzecich czasu w okresie ostatnich 24 miesięcy,
  5. wynagrodzenie dla celów podatkowych w Holandii musi wynosić co najmniej 36 378 EUR (limit w 2015) z wyłączeniem nieopodatkowanego dodatku 30% - kwoty są corocznie indeksowane.

Należy pamiętać, że wniosek o przyznanie ulgi 30% musi być złożony w terminie czterech miesięcy od dnia rozpoczęcia pracy w Holandii.

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis

Umowy terminowe po zmianach (książka)

Pracodawca jako „agent” – holenderska lista płac

W przypadku zatrudnienia w Holandii, ulga 30% może zostać przyznana, gdy:

  1. holenderska firma zatrudnia pracownika,
  2. pracownik jest zatrudniony w firmie zagranicznej, która ma stałą siedzibę w Holandii,
  3. pracownik jest zatrudniony w firmie zagranicznej, która nie ma stałej siedziby w Holandii ale pracodawca zagraniczny jest zarejestrowany jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych (z powodu podlegania wynagrodzenia obowiązkowi podatkowemu w Holandii).

Pracodawca zagraniczny posiadający filię, oddział, spółkę powiązaną w Holandii ma prawo na podstawie porozumienia między firmami wyznaczyć firmę holenderską jako swojego „’agenta” płatniczego.  Wówczas lista płac jest prowadzona przez spółkę holenderską dla pracowników oddelegowanych na takich samych zasadach jak dla pracowników zatrudnionych lokalnie.  Jeśli pracodawca zagraniczny nie może lub nie chce skorzystać z powyższej opcji, musi sam zarejestrować się jako płatnik w holenderskim urzędzie skarbowym jako „agent” podatku u źródła. 

Jeśli pracodawca:

  1. Nie ma innych powiązań z Holandią niż udostępnienie personelu - właściwym urzędem będzie organ podatkowy w Limburgii - Departament Spraw Międzynarodowych.
  2. Ma inne powiązania - urzędem właściwym będzie lokalny urząd skarbowy zlokalizowany w miejscu „występowania powiązań”.

Po rejestracji pracodawca uzyskuje numer będący odpowiednikiem polskiego numeru NIP dla celów wynagrodzeń / listy płac tzw. „Wage tax number (WTN)”.   

W okresie oczekiwania na nadanie numeru, firma może uruchomić administrację płac oraz wypłacać wynagrodzenia, nie może natomiast wystąpić o specjalne zasady opodatkowania dochodów pracownika zwane „ulgą 30%”.

Zeznanie roczne

W przypadku Holandii pracownik będzie podlegał obowiązkowi złożenia jednego z następujących typów zeznań podatkowych (w zależności od swojej rezydencji podatkowej, sytuacji osobistej oraz typu dochodów):

Formularz P: zeznanie podatkowe dla osób fizycznych,

Formularz E: tożsamy dla formy P bez ulg i odliczeń,

Formularz T: zwrot podatku,

Formularz C: dla nie-rezydentów osiągających dochody w Holandii,

Formularz M: składany w roku migracji – jest to formularz dla osób które w trakcie roku zmieniają swoją rezydencję podatkową (czyli są „częściowymi” rezydentami w Holandii).

Wszystkie zeznania, z wyjątkiem formularza M, są składane elektronicznie.

Jako polski rezydent podatkowy, pracownik będzie zobowiązany do wykazania w swoim rocznym rozliczeniu podatkowym wszystkich uzyskanych przychodów, również tych pochodzących ze źródeł zagranicznych.

W przypadku, gdy wynagrodzenie za pracę w Holandii otrzymywane przez polskiego rezydenta zgodnie z Umową podlega opodatkowaniu w Holandii (tzn. jeżeli dochód ten nie kwalifikuje się do zwolnienia z opodatkowania w Holandii zgodnie z wymienionymi wyżej kryteriami), Polska będzie zobowiązana stosować metodę “kredytu podatkowego”, tzn. zezwolić na odliczenie podatku zapłaconego w Holandii od podatku należnego od tego dochodu w Polsce.

Monitor Księgowego – prenumerata

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych


Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania z Holandią przewiduje metodę zaliczenia podatkowego, czyli kredytu podatkowego – jako metodę główną.  Kredyt podatkowy tym różni się od metody wyłączenia z progresją, że podatnik jest zobowiązany do opodatkowania w Polsce zarówno dochodów osiągniętych na terenie Polski jak i dochodów uzyskanych za granicą. Od łącznej sumy podatku może jednak odjąć podatek zapłacony za granicą – jednakże wyłącznie do kwoty nie przekraczającej wysokości podatku, jaki przypada na dochody osiągnięte za granicą. Odliczenie to nie może również przekroczyć faktycznego podatku zapłaconego za granicą.

Oznacza to, że w sytuacji, gdy polski rezydent podatkowy pracował tylko w Holandii i tam uzyskiwał przychody, nadal musi zapłacić podatek w Polsce.

Jednocześnie podatnicy, osiągający dochody w krajach dla których, zgodnie z przepisami Umowy obowiązuje metoda kredytu podatkowego, mają prawo do skorzystania z tzw. „ulgi abolicyjnej”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA