REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie wynagrodzeń polskich ekspertów za pracę w Holandii – zasada 30%

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ExpaTax
Doradztwo podatkowe
Opodatkowanie wynagrodzeń polskich ekspertów za pracę w Holandii – zasada 30%
Opodatkowanie wynagrodzeń polskich ekspertów za pracę w Holandii – zasada 30%

REKLAMA

REKLAMA

Podejmując zatrudnienie u holenderskiego pracodawcy, czy to w związku z oddelegowaniem przez polskiego pracodawcę, czy też w formie lokalnego zatrudnienia, warto rozważyć możliwość skorzystania z swoistej ulgi podatkowej określanej w Holandii jako „30% tax ruling”.

Ulga 30% - zasady przyznania

Ulga „30%” zwana potocznie „30% tax ruling” jest swoistą formą ulgi podatkowej dostępnej dla osób oddelegowanych i wykonujących pracę w Holandii (zarówno na podstawie kontraktów lokalnych jak i oddelelgowania) podlegających opodatkowaniu w Holandii oraz znajdujących się w kategorii pracowników ze „szczególną wiedzą”. Dodatkowym kryterium jest poziom dochodów tych osób.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

W przypadku polskich rezydentów podatkowych, ich dochody za pracę wykonywaną na terytorium Holandii, będą tam opodatkowane, o ile nie znajdą zastosowania przepisy KonwencjI między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu obowiązująca od 01.01.2004 (Umowa). 

Zgodnie z art.15 ust. 2 wyżej wymienionej Umowy, wynagrodzenie ze stosunku pracy otrzymywane przez polskiego rezydenta podatkowego może zostać zwolnione z opodatkowania w Holandii jeżeli spełnione są łącznie poniższe warunki:

  1. odbiorca (pracownik) przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni podczas dwunastomiesięcznego okresu rozpoczynającego się lub kończącego w danym roku podatkowym,
  2. wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma w tym drugim Państwie miejsca zamieszkania lub siedziby, oraz
  3. wynagrodzenia nie są wypłacane przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.

Dokumentacja pracownicza 2015 ponad 280 wzorów z komentarzem (z suplementem elektronicznym) (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji gdy dany pracownik podlega opodatkowaniu w Holandii (czyli nie mają zastosowania przepisy Umowy) i spełnia warunki do objęcia ulgą 30%, opodatkowaniu holenderskim podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega 70% wynagrodzenia – 30% przychodu jest wyłączone, i może być wypłacone jako wolne od opodatkowania. Owo specjalne traktowanie może być przyznane maksymalnie na okres 8 lat.

Warunki skorzystania z ulgi:

  1. pracownik posiada szczególną wiedzę -  rzadką lub niedostępną na holenderskim rynku pracy,
  2. pracownik został zatrudniony z zagranicy,
  3. pracodawca jest „agentem” podatku u źródła tj. wynagrodzenie pracownika jest wypłacane za pośrednictwem holenderskiej listy płac.
  4. przed przystąpieniem do pracy w Holandii, pracownik musi mieć miejsce zamieszkania w promieniu 150 km od holenderskiej granicy do dwóch trzecich czasu w okresie ostatnich 24 miesięcy,
  5. wynagrodzenie dla celów podatkowych w Holandii musi wynosić co najmniej 36 378 EUR (limit w 2015) z wyłączeniem nieopodatkowanego dodatku 30% - kwoty są corocznie indeksowane.

Należy pamiętać, że wniosek o przyznanie ulgi 30% musi być złożony w terminie czterech miesięcy od dnia rozpoczęcia pracy w Holandii.

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis

Umowy terminowe po zmianach (książka)

Pracodawca jako „agent” – holenderska lista płac

W przypadku zatrudnienia w Holandii, ulga 30% może zostać przyznana, gdy:

  1. holenderska firma zatrudnia pracownika,
  2. pracownik jest zatrudniony w firmie zagranicznej, która ma stałą siedzibę w Holandii,
  3. pracownik jest zatrudniony w firmie zagranicznej, która nie ma stałej siedziby w Holandii ale pracodawca zagraniczny jest zarejestrowany jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych (z powodu podlegania wynagrodzenia obowiązkowi podatkowemu w Holandii).

Pracodawca zagraniczny posiadający filię, oddział, spółkę powiązaną w Holandii ma prawo na podstawie porozumienia między firmami wyznaczyć firmę holenderską jako swojego „’agenta” płatniczego.  Wówczas lista płac jest prowadzona przez spółkę holenderską dla pracowników oddelegowanych na takich samych zasadach jak dla pracowników zatrudnionych lokalnie.  Jeśli pracodawca zagraniczny nie może lub nie chce skorzystać z powyższej opcji, musi sam zarejestrować się jako płatnik w holenderskim urzędzie skarbowym jako „agent” podatku u źródła. 

Jeśli pracodawca:

  1. Nie ma innych powiązań z Holandią niż udostępnienie personelu - właściwym urzędem będzie organ podatkowy w Limburgii - Departament Spraw Międzynarodowych.
  2. Ma inne powiązania - urzędem właściwym będzie lokalny urząd skarbowy zlokalizowany w miejscu „występowania powiązań”.

Po rejestracji pracodawca uzyskuje numer będący odpowiednikiem polskiego numeru NIP dla celów wynagrodzeń / listy płac tzw. „Wage tax number (WTN)”.   

W okresie oczekiwania na nadanie numeru, firma może uruchomić administrację płac oraz wypłacać wynagrodzenia, nie może natomiast wystąpić o specjalne zasady opodatkowania dochodów pracownika zwane „ulgą 30%”.

Zeznanie roczne

W przypadku Holandii pracownik będzie podlegał obowiązkowi złożenia jednego z następujących typów zeznań podatkowych (w zależności od swojej rezydencji podatkowej, sytuacji osobistej oraz typu dochodów):

Formularz P: zeznanie podatkowe dla osób fizycznych,

Formularz E: tożsamy dla formy P bez ulg i odliczeń,

Formularz T: zwrot podatku,

Formularz C: dla nie-rezydentów osiągających dochody w Holandii,

Formularz M: składany w roku migracji – jest to formularz dla osób które w trakcie roku zmieniają swoją rezydencję podatkową (czyli są „częściowymi” rezydentami w Holandii).

Wszystkie zeznania, z wyjątkiem formularza M, są składane elektronicznie.

Jako polski rezydent podatkowy, pracownik będzie zobowiązany do wykazania w swoim rocznym rozliczeniu podatkowym wszystkich uzyskanych przychodów, również tych pochodzących ze źródeł zagranicznych.

W przypadku, gdy wynagrodzenie za pracę w Holandii otrzymywane przez polskiego rezydenta zgodnie z Umową podlega opodatkowaniu w Holandii (tzn. jeżeli dochód ten nie kwalifikuje się do zwolnienia z opodatkowania w Holandii zgodnie z wymienionymi wyżej kryteriami), Polska będzie zobowiązana stosować metodę “kredytu podatkowego”, tzn. zezwolić na odliczenie podatku zapłaconego w Holandii od podatku należnego od tego dochodu w Polsce.

Monitor Księgowego – prenumerata

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych


Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania z Holandią przewiduje metodę zaliczenia podatkowego, czyli kredytu podatkowego – jako metodę główną.  Kredyt podatkowy tym różni się od metody wyłączenia z progresją, że podatnik jest zobowiązany do opodatkowania w Polsce zarówno dochodów osiągniętych na terenie Polski jak i dochodów uzyskanych za granicą. Od łącznej sumy podatku może jednak odjąć podatek zapłacony za granicą – jednakże wyłącznie do kwoty nie przekraczającej wysokości podatku, jaki przypada na dochody osiągnięte za granicą. Odliczenie to nie może również przekroczyć faktycznego podatku zapłaconego za granicą.

Oznacza to, że w sytuacji, gdy polski rezydent podatkowy pracował tylko w Holandii i tam uzyskiwał przychody, nadal musi zapłacić podatek w Polsce.

Jednocześnie podatnicy, osiągający dochody w krajach dla których, zgodnie z przepisami Umowy obowiązuje metoda kredytu podatkowego, mają prawo do skorzystania z tzw. „ulgi abolicyjnej”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA