REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dochody z pracy na Malcie - rozliczenia podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dochody z pracy na Malcie - rozliczenia podatkowe
Dochody z pracy na Malcie - rozliczenia podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozliczyć dochody z pracy wykonywanej na terytorium Malty, jak ustalić status rezydenta podatkowego Malty, kiedy trzeba rozliczyć dochody maltańskie w Polsce - wyjaśniają eksperci z PwC.

System podatkowy Malty podsumowuje Klaudia Kądrowska, konsultant w Dziale Prawno-Podatkowym PwC, zaś Joanna Narkiewicz-Tarłowska, doradca podatkowy i dyrektor w Dziale Prawno-Podatkowym PwC, omawia problematykę dotyczącą opodatkowania maltańskich dochodów w Polsce.

REKLAMA

Autopromocja

Malta - rezydencja podatkowa

Zgodnie z przepisami prawa maltańskiego, ustalenie statusu rezydenta podatkowego Malty zależy od długości pobytu osoby fizycznej w kraju w roku podatkowym oraz od miejsca, które uznane jest za miejsce stałego pobytu cudzoziemca.

Za „zwykłego rezydenta” prawo maltańskie uważa osobę, która przebywa fizycznie na terytorium kraju przez okres dłuższy niż 183 dni w roku podatkowym.  O ile określenie długości pobytu cudzoziemca na terytorium Malty można zweryfikować na podstawie obiektywnych przesłanek, kryterium miejsca stałego zamieszkania budzić może wątpliwości interpretacyjne. W konsekwencji, maltański fiskus przyjął, że miejscem stałego zamieszkania osoby fizycznej jest kraj/jednostka, jurysdykcji, której podlega podatnik, w szczególności w zakresie ustalania zdolności do czynności prawnej oraz prawnej regulacji instytucji małżeństwa i dziedziczenia.

Przepisy prawa maltańskiego rozróżniają kilka kategorii rezydentów podatkowych:

REKLAMA

 „Rezydent zwykły”, posiadający miejsca stałego zamieszkania na terytorium Malty – w takim przypadku osoba fizyczna jest zobowiązana do zadeklarowania i opodatkowania w zeznaniu maltańskim całość swoich ogólnoświatowych przychodów;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Rezydent zwykły” lub posiadający miejsce zamieszkania na terytorium Malty – osoba, która spełnia chociaż jeden z powyższych warunków jest zobowiązana do opodatkowania na Malcie przychodów uzyskanych ze źródeł maltańskich, w tym przychodów kapitałowowych, oraz przychodów zagranicznych, które zostały wypłacone na Malcie;

Podatnik niebędący „zwykłym rezydentem” ani nie posiadający miejsca zamieszkania na terytorium Malty – podatnik jest zobowiązany do zadeklarowania w maltańskim zeznaniu jedynie przychodów uzyskanych ze źródeł maltańskich, w tym przychodów kapitałowych;

Zgodnie z maltańską ustawą o opodatkowaniu osób fizycznych, opodatkowaniu podlegają przychody z pracy najemnej, działalności gospodarczej, najmu oraz inwestycji (rozumianych jako dochody kapitałowe).

Progresywne opodatkowanie na Malcie opiera się na zastosowaniu kilku stawek podatkowych, których wysokości jest  są zależna od przychodów podatnika, rodzaju rozliczenia podatkowego (tj. rozliczenie indywidualne bądź  wspólne z małżonkiem), jak również od statusu rezydencji podatkowej podatnika. Podatek dochodowy jest liczony przy zastosowaniu stawek  od 15% do 35% od skumulowanego przychodu pomniejszonego o ulgi i koszty. Szczegółowe omówienie wysokości stawek podatkowych znajdą Państwo w pełnej wersji Raportu.

Prawo maltańskie jest dosyć restrykcyjne w zakresie personalnych odliczeń podatkowych. Ustawodawca bowiem nie przewidział żadnych personalnych odliczeń i ulg o charakterze powszechnym, które pomniejszyłyby przychód będący podstawą opodatkowania. Dopuszczalne (w określonych granicach) są odliczenia kosztów edukacji oraz opieki nad dziećmi. Szerszy katalog odliczeń jest natomiast przewidziany w odniesieniu do osób, które wykonują indywidualną działalność gospodarczą. W przypadku samozatrudnienia, przedsiębiorca może odliczyć wszystkie wydatki, jakie podniósł w związku z uzyskaniem przychodu. Ponadto, strata ze sprzedaży może być odliczania w kolejnych latachbez ograniczenia czasowego. W przypadku przychodów z najmu, podatnik może pomniejszyć swój przychód o koszty odsetkowe, licencyjne i opłatę związaną z dzierżawą gruntu. Ponadto, możliwe jest odliczenie w zeznaniu podatkowym dodatku na utrzymanie mieszkania w wysokości 20% różnicy między czynszem a opłatami licencyjnymi i opłatą za dzierżawę.

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Rozliczenie dochodów maltańskich w Polsce?

Stosunki polsko-maltańskie w zakresie unikania podwójnego opodatkowania normuje umowa między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu sporządzona w La Valetta 7 stycznia 1994 r. Przewiduje ona zastosowanie metody wyłączenia z progresją. Oznacza ona, że dochody z maltańskiej umowy o pracę są wyłączone z opodatkowania w Polsce, ale mają wpływ na obliczenie stopy procentowej zastosowanej następnie od obliczenia podatku do dochodów opodatkowanych w Polsce.


Składając zeznanie, podatnik ma prawo pomniejszyć przychód o równowartość 30% diety za każdy dzień pobytu poza granicami kraju, w którym pozostawał w stosunku pracy (w przypadku Malty dieta wynosi 43 EUR za dzień).

Podatnik (jeżeli osiągnął dochody z polskich źródeł opodatkowane PIT), może korzystać z ulg i zwolnień, np. może rozliczyć się wspólnie z małżonkiem czy skorzystać z ulgi na wychowywanie dzieci. Składki na ubezpieczenia społeczne odprowadzone na Malcie mogą być odliczone w Polsce (pod pewnymi warunkami).

Zapraszamy do zapoznania się z pełną wersją Raportu.

Klaudia Kądrowska jest konsultantem w Dziale Prawno-Podatkowych PwC

Joanna Narkiewicz-Tarłowska jest doradcą podatkowym, dyrektorem w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA