REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wycofanie środka trwałego z firmy - rozliczenie PIT i VAT

 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Wycofanie środka trwałego z firmy - rozliczenie PIT i VAT
Wycofanie środka trwałego z firmy - rozliczenie PIT i VAT

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc działalność gospodarczą przedsiębiorca w dowolnym momencie może wycofać środek trwały z firmy do majątku prywatnego. Decydując się na taki krok należy pamiętać o podatkach – dochodowym oraz od towarów i usług.

Wycofanie środka trwałego a PIT

Zgodnie z przepisami o podatku dochodowym od osób fizycznych, samo wycofanie środka trwałego do majątku prywatnego nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej. Co za tym idzie – od wycofania nie zapłacimy co do zasady podatku dochodowego.

Autopromocja

Wycofując nie w pełni zamortyzowany środek trwały należy pamiętać o zakończeniu amortyzacji – ostatniego odpisu dokonujemy w miesiącu wycofania. Niezamortyzowana część nie może w tym wypadku stać się firmowym kosztem.

Uwaga! Obowiązki w zakresie podatku dochodowego mogą pojawić się, jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na sprzedaż wycofanego środka trwałego przed upływem 6 lat, licząc od miesiąca następującego po miesiącu wycofania. W takim przypadku zysk ze sprzedaży będzie przychodem z działalności podlegającym opodatkowaniu. Z drugiej strony, w chwili sprzedaży do kosztów uzyskania przychodów można będzie zaliczyć niezamortyzowaną wcześniej wartość.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wycofanie środka trwałego a VAT

Wycofanie środka trwałego do majątku prywatnego w świetle Ustawy o VAT stanowi dostawę towarów, a co za tym idzie – zasadniczo podlega opodatkowaniu VAT.

Reguła ta jest prawdziwa w przypadku środka trwałego, dla którego przedsiębiorcy przysługiwało prawo do odliczenia VAT – głównie przy jego nabyciu, imporcie lub wytworzeniu. W takim przypadku wycofując składnik majątku firmowego do majątku prywatnego, należałoby wycenić jego wartość (zazwyczaj po cenie rynkowej) i opodatkować ją VAT.

Powyższa zasada będzie miała zastosowanie także do przedsiębiorców, którzy nabyli środek trwały jeszcze przed rozpoczęciem działalności lub w trakcie prowadzenia firmy zarejestrowali się jako podatnicy VAT czynni (rezygnując lub tracąc prawo do zwolnienia). Jeśli w którymś z tych przypadków mieli oni prawo do odliczenia VAT, wycofanie skutkować będzie obowiązkiem opodatkowania VAT.

Uwaga! Jeśli przedsiębiorcy przy nabyciu środka trwałego przysługiwało prawo do częściowego odliczenia VAT – najczęściej w przypadku nabycia samochodów osobowych – przy wycofaniu generalnie przysługiwać będzie prawo do skorygowania nieodliczonej kwoty VAT.

Natomiast gdyby przedsiębiorcy nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od nabycia środka trwałego – np. byłby on wprowadzony z majątku prywatnego, zakupiony: od osoby fizycznej na podstawie umowy kupna-sprzedaży, na fakturę VAT marża bądź na fakturę VAT, ale na osobę fizyczną na długo przed założeniem firmy etc. – co do zasady wycofanie do majątku prywatnego nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT.

Uwaga! Wycofując środek trwały, przy którym nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT warto sprawdzić, czy nie był on w trakcie użytkowania remontowany lub ulepszany. Jeśli w środku trwałym znajdują się części składowe, od których mogliśmy odliczyć VAT, to wycofanie całego środka może podlegać opodatkowaniu. Kluczowe jest w tym momencie rozróżnienie, czy ewentualne części związane są tylko z typową eksploatacją (np. wymiana drobnych części, opon w samochodzie etc.), czy też mają wpływ na wartość środka trwałego(np. nowy silnik, ulepszone systemy). W tym drugim przypadku organy skarbowe mogą skłaniać się ku opinii, że wycofanie środka trwałego będzie jednak wymagać opodatkowania w VAT całej jego wartości.

Autor: Anna Kubalka – ifirma.pl

Źródło: Wycofanie środka trwałego z działalności a podatki

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Urlop na żądanie. Jak zgłosić? Kiedy przysługuje?

Co trzeba wiedzieć o urlopie na żądanie? Kiedy przysługuje? Jak skutecznie zgłosić taki urlop? Czy pracodawca może odmówić takiego urlopu? Jakie są wytyczne Państwowej Inspekcji Pracy? A co wynika z orzecznictwa Sądu Najwyższego?

Podatek (opłata) od posiadania psa 2024/2025. Kto zapłaci 173,57 zł? Do kiedy? Czy trzeba płacić podatek lub opłatę od posiadania innych zwierząt (np. kota)?

Potocznie zwany „podatek od psów”, to tak naprawdę opłata lokalna czyli opłata pobierana przez niektóre gminy. A opłata tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2024 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy?

Ile razy można dać darowiznę dziecku bez podatku w 2024 r.?

Darowiznę pieniężną dziecku można dać bez podatku wielokrotnie, bo nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie kwoty wolne od podatku obowiązują w 2024 roku.

Likwidujesz działalność gospodarczą? Zgłoś zaprzestanie działalności i sporządź remanent likwidacyjny. Wystrzegaj się popełnienia tych błędów.

Likwidujesz działalność gospodarczą? Wystrzegaj się popełnienia błędów. Decyzja o zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej wiąże się z szeregiem obowiązków prawnych i podatkowych. Jednym z aspektów, który często umyka uwadze podatników w trakcie likwidacji firmy, są obowiązki związane z VAT.

Najem miejsca postojowego. Można z tego tytułu odliczyć VAT. Ale czy wiesz, jak to zrobić, by nie narazić się na sankcje?

Odliczanie VAT związanego z używaniem samochodów osobowych podlega szczególnym regulacjom. Dotyczą one również odliczania VAT z tytułu najmu miejsca postojowego. Sprawdź, jak to zrobić, by nie narazić się na sankcje.

Duplikat faktury. Masz prawo odliczyć z niego VAT. Ale czy wiesz, jakich błędów należy unikać?

Podatnik mający duplikat faktury ma takie same prawa do odliczenia podatku jak w przypadku posiadania pierwotnej faktury. Musi jednak wiedzieć, w jakich przypadkach rozliczyć go na bieżąco, a w jakich poprzez korektę deklaracji.

Sprzedaż za symboliczną złotówkę. To nie jest zakazane. Jednak przygotuj sobie dobre argumenty, by uniknąć zarzutu obejścia prawa.

Podstawą opodatkowania jest to, co stanowi zapłatę otrzymaną z tytułu sprzedaży, włącznie z różnymi formami obniżek cen czy rabatów. Jednak obniżka ceny bez obiektywnego celu gospodarczego to dla organów skarbowych próba obejścia prawa.

Stawka godzinowa netto od lipca 2024 r. Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

W 2024 roku minimalna stawka godzinowa  wzrasta dwukrotnie – od 1 stycznia i od 1 lipca. Ile wynosi ta stawka netto i kogo dotyczy? Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

Najniższa krajowa - ile na rękę od lipca 2024?

W 2024 roku (tak samo jak w poprzednim) minimalne wynagrodzenie za pracę jest podnoszone dwa razy – od 1 stycznia i od 1 lipca. Tzw. najniższa krajowa pensja dla pracownika na pełnym etacie wynosi od 1 stycznia 4242 zł brutto (to jest ok. 3220 zł netto). Jaka będzie minimalna płaca (brutto i netto) od 1 lipca 2024 r.?

Przesunięcie wdrożenia KSeF na 1 lutego 2026 r. Ustawa uchwalona

Sejm uchwalił ustawę, która przesuwa wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r. Zmiana ta ma pozwolić na lepsze przygotowanie podatników do obowiązkowego e-fakturowania.

REKLAMA