REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strata z działalności gospodarczej nie wyklucza dopłaty PIT z pracy etatowej

Strata z działalności gospodarczej nie wyklucza dopłaty PIT z pracy etatowej
Strata z działalności gospodarczej nie wyklucza dopłaty PIT z pracy etatowej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzisz firmę i masz za sobą słaby rok? Niestety poniesionej straty nie odliczysz od dochodów z innych źródeł, na przykład pracy na etacie, nawet jeśli z tej pracy masz dopłatę podatku. Jedynym pocieszeniem dla takich przedsiębiorców jest możliwość odliczania poniesionej straty w kolejnych latach, ale tylko z działalności gospodarczej.

Bez względu na to, czy uzyskujesz przychód z działalności wykonywanej osobiście (np. działalność publicystyczna, artystyczna), z działalności gospodarczej, czy pracujesz na etacie, możesz go zmniejszyć o uzyskane koszty.

REKLAMA

REKLAMA

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Nie wlicza się jednak do nich  kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli na przykład kosztów egzekucyjnych związanych z niewykonaniem zobowiązań, czy kosztów reprezentacji.

Jednocześnie dla niektórych źródeł przychodów ustawa wprost wskazuje co jest kosztem. I tak np. pracownikom przysługują kwotowo określone koszty uzyskania przychodu związane z dojazdem do pracy (np. maksymalnie 1 335 zł rocznie dla osób zatrudnionych na podstawie jednej umowy, gdy zakład pracy znajduje się w tej samej miejscowości co miejsce zamieszkania).

Przedsiębiorcy mają znacznie większe możliwości. Powinni w zasadzie pilnować by wydatek służył ich działalności gospodarczej i nie znajdował się we wspomnianym katalogu wyłączeń.

REKLAMA

Wspólne rozliczenie małżonków - strata podatkowa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie łącz kosztów i przychodów z różnych źródeł

Dochód ustalamy dla konkretnego źródła przychodów. Stanowi on nadwyżkę sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągniętą w roku podatkowym. Jeżeli koszty przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Chociaż podatek jest jeden, rozliczany rocznie, to trzeba go oddzielnie wyliczać dla każdego ze źródeł przychodów przyporządkowując każdemu z tych  źródeł oddzielne koszty. Może się więc zdarzyć sytuacja, w której przedsiębiorca z prowadzonej działalności poniesie stratę, a z pracy na etacie dochód do opodatkowania.

W takiej sytuacji nie ma jednak możliwości pomniejszenia dochodu z pracy etatowej o stratę z działalności gospodarczej.

Firma Pani Moniki w 2011 roku uzyskała przychód w wysokości 30 000 zł przy kosztach w wysokości 40 000 zł. Poniosła więc stratę 10 000 zł. Pani Monika jednocześnie pracowała na etacie. Po dokonanych możliwych odliczeniach dochód z tego tytułu, jaki został do opodatkowania wynosi 95 000 zł. Pani Monika nie może zmniejszyć uzyskanego dochodu z pracy o poniesioną stratę z działalności. Musi więc do części dochodu (przekraczającej 85 528 zł) zastosować stawkę 32%.

Przyporządkowanie kosztów podatkowych do źródła przychodu (PIT)

Strata obniży dochód

Przedsiębiorca, który poniósł stratę z działalności gospodarczej, bo na przykład w danym roku dużo inwestował lub osiągnął  niewielki  przychód, może jednak poniesioną stratę podatkową rozliczyć w kolejnych latach.

Dokona tego obniżając dochód uzyskany z działalności gospodarczej o wysokość poniesionej straty. Ma na to pięć najbliższych kolejno po sobie następujących lat.

Ale uwaga! Wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50 % kwoty  straty. Nie ma natomiast przeszkód by jednocześnie rozliczać straty z kilku wcześniejszych lat.

Firma Pana Adama w latach 2009-2010 dokonywała inwestycji i w efekcie poniosła stratę podatkową w wysokości 200 000 zł w 2009 roku i  50 000 zł w 2010 roku. W 2011 roku przedsiębiorca odnotował już dochód na poziomie 150 000 zł. Składając rozliczenie za 2011 rok Pan Adam może obniżyć dochód z działalności gospodarczej (tylko i wyłącznie z tego źródła!) w następujący sposób:

150 000 zł – 100 000 (maksymalne odliczenie straty z 2009 roku) - 25 000 zł (maksymalne rozliczenie straty z 2010 roku). W ten sposób za 2011 rok zapłaci podatek od kwoty 25 000 zł, a nie od 150 000 zł w przypadku, gdyby straty nie rozliczał. Do rozliczenia pozostało jeszcze 100 000 zł z 2009 roku i 25 000 zł z 2010 roku. Pan Adam ma czas na odliczenie straty z 2009 roku do momentu, gdy będzie składał zeznanie za 2014 rok i odpowiednio straty z 2010 roku do czasu rozliczenia za 2015 rok.

Nowa firma, stara strata

Trzeba jednak pamiętać, że strata jest przyporządkowana do konkretnego źródła przychodu i można ją rozliczyć tylko i wyłącznie w ramach tego źródła, np. stratę z działalności gospodarczej można odliczyć tylko od dochodu z działalności, a o stratę z prywatnego najmu można obniżyć dochód w następnych latach tylko z tego tytułu.

O ile jednak nie ma możliwości odliczenia straty poniesionej z jednego tytułu – na przykład z działalności – od dochodu z innego tytułu (np. pracy etatowej), to jest taka możliwość w przypadku prowadzenia kilku biznesów opodatkowanych PIT.

Nie ma przy tym znaczenia, czy są one prowadzone w ramach jednej czy różnych działalności gospodarczych, o ile wykonuje je ten sam podatnik.

Pani Marta prowadzi jednocześnie sklep z artykułami dla dzieci, sklep papierniczy i kwiaciarnię. Firma sprzedająca artykuły dla dzieci uzyskała dochód w kwocie 170 000 zł, firma papiernicza również przyniosła zysk i dochód do opodatkowania w wysokości 40 000 zł. Prowadzenie kwiaciarni wiązało się jednak z powstaniem straty w kwocie 27 000 zł. Pani Marta może o nią zmniejszyć dochód osiągnięty z dwóch pozostałych biznesów.

Na tym nie koniec. Jeśli przedsiębiorca zawiesi działalność, która przynosiła straty, a nawet ją zlikwiduje i po jakimś czasie ponownie uruchomi, będzie mógł odliczyć stratę.

Co więcej, będzie mógł to zrobić, nawet jeśli zmieni profil swojej firmy. Warunkiem jest jednak, aby z odliczeniem „starej” straty zmieścił się w okresie 5-letnim i aby odliczenie w jednym roku nie przekraczało 50% powstałej straty.

Zmieniasz formę opodatkowania, odliczasz stratę

Ustawa nie wyklucza też możliwości odliczenia straty w przypadku zmiany formy opodatkowania.

Nie każda forma jednak na to pozwoli. Odliczyć straty nie można decydując się na opodatkowanie kartą podatkową.

Obniżenie jest natomiast możliwe w przypadku opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (ale tylko działalności gospodarczej).

W takiej sytuacji o wysokość straty obniża się przychód. Analogicznie, zmiana opodatkowania z zasad ogólnych na podatek liniowy, czy na odwrót, nie wyklucza obniżenia dochodu o stratę powstałą w latach ubiegłych.

Trzeba tylko trzymać się wskazanych zasad – rozliczać w ramach tego samego źródła, pilnować pięciu lat i nie przekraczać w żadnym z nich 50%.

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA