REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód osobowy w firmie a przychód pracownika i współpracownika

Samochód osobowy w firmie a przychód pracownika i współpracownika
Samochód osobowy w firmie a przychód pracownika i współpracownika
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców decyduje się na posiadanie samochodów osobowych w prowadzonej działalności. Samochody te są udostępnianie pracownikom w celu wykonywania przez nich obowiązków służbowych. Zdarza się również, że pracownicy wykorzystują takie samochody do celów prywatnych. W związku z powyższymi sytuacjami powstaje pytanie odnośnie potencjalnego pojawienia się przychodu po ich stronie.

Samochód służbowy wykorzystywany do celów prywatnych przez pracownika na umowie o pracę

Wykorzystywanie samochodu przez pracownika do celów tylko służbowych nie będzie generować po jego stronie przysporzenia majątkowego. Takie działanie jest neutralne podatkowo, a więc po stronie pracownika nie będzie powstawał z tego tytuł przychód podatkowy.

REKLAMA

Autopromocja

Samochód służbowych wykorzystywany do celów mieszanych przez pracownika na umowie o pracę

Wykorzystywanie samochodu służbowego przez pracownika dla celów mieszanych będzie generowało po jego stronie przychód podatkowy. W zakresie tego przychodu ustawodawca wskazał, że taki przychód będzie zryczałtowany i zależny od mocy silnika (zmiana sposobu określania przychodu pracownika z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych, w oparciu o moc silnika obowiązuje od 2022 roku). Zgodnie z art. 12 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych ustala się w wysokości:

  1. 250 zł miesięcznie - dla samochodów:
    1. o mocy silnika do 60 kW,
    2. stanowiących pojazd elektryczny w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 110 i 1093) lub pojazd napędzany wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy;
  2.  400 zł miesięcznie - dla samochodów innych niż wymienione w pkt 1.

Zryczałtowana kwota przychodu jest liczona w proporcji odpowiadającej temu przez ile dni w miesiącu pracownik korzysta z samochodu dla celów prywatnych. W przypadku np. wykorzystywania takiego samochodu przez 15 dni, wysokość ryczałtu wyniesie ½ (15/30) wysokości zryczałtowanej kwoty.

Samochód służbowy wykorzystywany przez współpracownika B2B dla celów służbowych

Kwestia samochodu służbowego wykorzystywanego przez współpracownika B2B nie jest do końca jednoznacznie poruszona przez ustawodawcę. Co do zasady, organy podatkowe uznają, że wykorzystywanie tylko służbowe jest możliwe w zakresie  umowy współpracy, w związku z czym nie będzie ono generować przychodu podatkowego po stronie współpracownika. Nadmienić jednak należy, że  pojawiają się  również stanowiska, które wskazują, że współpracownik nie może wykorzystywać samochodu tylko dla celów służbowych, ze względu na charakter umowy pomiędzy nim, a pracodawcą, niemniej brak szczególnych regulacji w tym zakresie na ten moment pozwala na uznanie, że takie korzystanie z samochodu nie będzie generowało przysporzenia majątkowego.

Samochód służbowy wykorzystywany przez współpracownika B2B dla celów mieszanych

Wykorzystywanie samochodu przez współpracownika B2B dla celów mieszanych będzie generowało przychód podatkowy po jego stronie. Ustawodawca nie wskazał tutaj przychodu zryczałtowanego w przypadku takich sytuacji, a więc zgodnie z art. 11 ust. 2a ustawy po podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się: (…) w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia. Powyższe oznacza, że taki przychód należy ustalić rynkowo. Przepisy jednakże nie wskazują jak taką wartość należy określić, w związku z czym to na podatniku ciąży obowiązek jej ustalenia. Przyjmuje się, że takie wartości należy ustalić w oparciu o rynkowe ceny wynajmu samochodu. W związku z relatywnie wysokimi kosztami takiego wynajmu współpracownik winien dokładnie ewidencjonować czas, w którym wykorzystuje on samochód dla celów prywatnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W świetle powyższego wydaje się, że znacznie korzystniejszym rozwiązaniem jest ustalenie odpłatności za korzystanie z takiego samochodu  przez współpracownika. Wprowadzenie odpłatności po stronie współpracownika pozwoli na wyłączenie pojawiającego się przychodu po jego stronie oraz ustalenie bardziej ekonomicznych warunków korzystania z takiego samochodu.

Mateusz Chrzanowski, Młodszy Konsultant Podatkowy, Taxeo Komorniczak i wspólnicy sp. k.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA