REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing operacyjny a koszty podatkowe. Umowę można rozwiązać przed upływem dwóch lat

Leasing operacyjny a koszty podatkowe. Umowę można rozwiązać przed upływem dwóch lat bez korekty kosztów
Leasing operacyjny a koszty podatkowe. Umowę można rozwiązać przed upływem dwóch lat bez korekty kosztów
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Umowę leasingu operacyjnego można rozwiązać wcześniej niż po upływie minimalnego okresu dwóch lat, bo prawo tego nie zakazuje – uważają eksperci rynku wynajmu. Co więcej nie trzeba korygować kosztów podatkowych jeżeli umowa skończy się przed upływem dwóch lat. Eksperci wskazują, że przeszkodą w skróceniu okresu trwania umowy jest podejście leasingodawców, dla których dłuższa umowa oznacza wyższy zysk.

Umowa leasingu operacyjnego musi być zawarta przynajmniej na 2 lata z powodów podatkowych

Umowy leasingowe w Polsce zawiera się na minimum dwa lata – przekazał PAP wiceprezes Carsmile Michał Knitter, Wyjaśnił, że okres ten uzasadniany jest przepisami w zakresie podatków dochodowych. Z przepisów tych wynika, że umowa leasingu operacyjnego musi być zawarta na czas oznaczony, odpowiadający co najmniej 40 proc. tzw. normatywnego okresu amortyzacji. W przypadku nowych samochodów wynosi od dwa lata.

"Z przeprowadzonego przez nas przeglądu praktyk rynkowych wynika, że rozwiązanie umowy leasingu, np. auta przed upływem dwóch lat, jest praktycznie niemożliwe. Jest również bardzo trudne i kosztowne po tym okresie, jeśli kontrakt został zawarty na dłużej niż 24 miesiące" – zaznaczył.

Dodał, że w takiej sytuacji klient musi się zwykle liczyć z kilkunastotysięczną opłatą lub zostać wezwany do całkowitej spłaty zadłużenia. "Tymczasem prawo nie zakazuje wcześniejszego rozwiązania umowy leasingowej, co wynika z analizy obowiązujących przepisów, przeprowadzonej na zlecenie Carsmile" – wskazał Knitter.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Umowę leasingową można rozwiązać wcześniej - przed upływem dwóch lat

"Umowa leasingu operacyjnego pojazdu, z formalnego punktu widzenia, może być rozwiązana w dowolnym momencie" – powiedział doradca podatkowy inFakt Piotr Juszczyk.

Dodał, że kontrakt trzeba wprawdzie zawrzeć na dwa lata, ale nie ma przeszkód wynikających z przepisów, aby rozwiązać go w dowolnym momencie.

"Przepisy mówią o zawarciu umowy, a nie o samym jej trwaniu. Dlatego wcześniejsze rozwiązanie umowy, nawet przed tym minimalnym okresem 24 miesięcy, nie rodzi negatywnych konsekwencji podatkowych" – powiedział Juszczyk.

REKLAMA

Podkreślił, że potwierdzenie tego można znaleźć w interpretacjach wydanych przez Krajową Informację Skarbową (KIS).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bez korekty kosztów podatkowych w przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy

"Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z lipca 2020 r. uznał, że w momencie zakończenia umowy leasingu lub rozwiązania tej umowy przed jej zakończeniem brak jest konieczności korygowania dokonanych odliczeń kwot podatku naliczonego od opłat leasingowych za okresy rozliczeniowe, kiedy samochód służył prowadzonej działalności gospodarczej. Wskazał on, że leasingobiorca otrzymując faktury od leasingodawcy, nabywa prawo do korzystania z leasingowanego samochodu, czyli usługę, a nie prawo własności, tj. towar. Zatem wydatki związane z używaniem pojazdu na podstawie umowy, np. najmu czy leasingu, nie podlegają korekcie" – zaznaczył ekspert.

Jak wyjaśnił Juszczyk, dyrektor KIS uznał, że jeżeli odliczenie tych wydatków odbywa się na bieżąco, a nie – jak przy nabyciu na własność – jednorazowo z góry, czyli istnieje możliwość weryfikowania tego odliczania na bieżąco.

Według doradcy ustawa o PIT nie zawiera wyłączenia z kosztów, jeśli umowa leasingu z jakichś przyczyn skończy się wcześniej. "Podobnie sytuacja wygląda w przypadku CIT i osób prawnych korzystających z leasingu" – zaznaczył. Podkreślił, że wcześniejsze rozwiązanie umowy leasingu nie powoduje również negatywnych skutków na gruncie VAT, o ile samochód służył działalności opodatkowanej.

Zdaniem Ireneusza Mellera z zarządu firmy leasingowej VEHIS, gdyby możliwość rozwiązywania umowy leasingu (operacyjnego) przed upływem tego okresu stała się standardem, spowodowałoby to odczuwalne w skali całego rynku uszczuplenie wpływów firm leasingowych. "Chodzi o utratę marży odsetkowej, a także ryzyko spadku wartości pojazdów, które w pierwszych dwóch latach trwania umowy są najwyższe" – wyjaśnił.

Dla firm leasingowych każdy miesiąc leasingu to zysk

Dodał, że na obligo minimum dwuletniego okresu przy zawieraniu umów leasingu operacyjnego wpływ mają przede wszystkim oczekiwania spółek leasingowych co do wysokości wynagrodzeń z tytułu zawieranych tych umów.

"Innymi słowy, im dłuższa jest umowa, tym większy zysk osiągnie leasingodawca" – wyjaśnił Meller. Zwrócił uwagę, że w skali całego rynku chodzi o duże sumy. "Z danych Związku Polskiego Leasingu, wynika że w 2021 r. firmy leasingowe sfinansowały zakup samochodów osobowych i dostawczych o wartości ok. 38 mld zł" – podał.

W ocenie Mellera nie ma przeciwskazań prawnych i podatkowych do tego, aby zakończyć umowę wcześniej, jeśli ze strony leasingobiorcy zachodzi taka potrzeba, a coraz częściej jest to konieczność.

"Coraz więcej sygnałów o pogarszającej się sytuacji przedsiębiorstw skłoniła nas do zmiany podejścia w sprawie minimalnego okresu trwania umowy. Doszliśmy do wniosku, że jeśli damy klientowi możliwość złożenia wniosku o przedterminowe zakończenie umowy w dowolnym momencie jej trwania, gdy zgłasza, że może mieć problemy z regulowaniem swoich zobowiązań, może to uratować go przez niewypłacalnością, a nam pozwali uniknąć nieprzyjemności związanych np. z uruchomieniem windykacji" – wyjaśnił.

Podkreślił, że dając leasingobiorcy możliwość polubownego wycofania się z zawartej umowy, inwestujemy w tego klienta na przyszłość. "Budujemy relację, licząc na to, że w przyszłości, gdy jego sytuacja się poprawi, wróci do nas po kolejny samochód" – zaznaczył Meller.

Knitter dodał, że to jest czas, kiedy należy myśleć o tym, jak uelastycznić leasing, aby konieczność spłaty miesięcznych rat czy też wykupu samochodu nie budziła w klientach strachu. Przypomniał, że w listopadowym badaniu Carsmill, przedsiębiorcy wskazywali, że w czasach niepewności gospodarczej oczekiwaliby możliwości rozwiązania umowy leasingowej w dowolnym momencie na przejrzystych zasadach i bez dotkliwych konsekwencji finansowych. (PAP)

Autorka: Longina Grzegórska-Szpyt

lgs/ joz/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA