REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing operacyjny a koszty podatkowe. Umowę można rozwiązać przed upływem dwóch lat

Subskrybuj nas na Youtube
Leasing operacyjny a koszty podatkowe. Umowę można rozwiązać przed upływem dwóch lat bez korekty kosztów
Leasing operacyjny a koszty podatkowe. Umowę można rozwiązać przed upływem dwóch lat bez korekty kosztów
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Umowę leasingu operacyjnego można rozwiązać wcześniej niż po upływie minimalnego okresu dwóch lat, bo prawo tego nie zakazuje – uważają eksperci rynku wynajmu. Co więcej nie trzeba korygować kosztów podatkowych jeżeli umowa skończy się przed upływem dwóch lat. Eksperci wskazują, że przeszkodą w skróceniu okresu trwania umowy jest podejście leasingodawców, dla których dłuższa umowa oznacza wyższy zysk.

Umowa leasingu operacyjnego musi być zawarta przynajmniej na 2 lata z powodów podatkowych

Umowy leasingowe w Polsce zawiera się na minimum dwa lata – przekazał PAP wiceprezes Carsmile Michał Knitter, Wyjaśnił, że okres ten uzasadniany jest przepisami w zakresie podatków dochodowych. Z przepisów tych wynika, że umowa leasingu operacyjnego musi być zawarta na czas oznaczony, odpowiadający co najmniej 40 proc. tzw. normatywnego okresu amortyzacji. W przypadku nowych samochodów wynosi od dwa lata.

"Z przeprowadzonego przez nas przeglądu praktyk rynkowych wynika, że rozwiązanie umowy leasingu, np. auta przed upływem dwóch lat, jest praktycznie niemożliwe. Jest również bardzo trudne i kosztowne po tym okresie, jeśli kontrakt został zawarty na dłużej niż 24 miesiące" – zaznaczył.

Dodał, że w takiej sytuacji klient musi się zwykle liczyć z kilkunastotysięczną opłatą lub zostać wezwany do całkowitej spłaty zadłużenia. "Tymczasem prawo nie zakazuje wcześniejszego rozwiązania umowy leasingowej, co wynika z analizy obowiązujących przepisów, przeprowadzonej na zlecenie Carsmile" – wskazał Knitter.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Umowę leasingową można rozwiązać wcześniej - przed upływem dwóch lat

"Umowa leasingu operacyjnego pojazdu, z formalnego punktu widzenia, może być rozwiązana w dowolnym momencie" – powiedział doradca podatkowy inFakt Piotr Juszczyk.

Dodał, że kontrakt trzeba wprawdzie zawrzeć na dwa lata, ale nie ma przeszkód wynikających z przepisów, aby rozwiązać go w dowolnym momencie.

"Przepisy mówią o zawarciu umowy, a nie o samym jej trwaniu. Dlatego wcześniejsze rozwiązanie umowy, nawet przed tym minimalnym okresem 24 miesięcy, nie rodzi negatywnych konsekwencji podatkowych" – powiedział Juszczyk.

REKLAMA

Podkreślił, że potwierdzenie tego można znaleźć w interpretacjach wydanych przez Krajową Informację Skarbową (KIS).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bez korekty kosztów podatkowych w przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy

"Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z lipca 2020 r. uznał, że w momencie zakończenia umowy leasingu lub rozwiązania tej umowy przed jej zakończeniem brak jest konieczności korygowania dokonanych odliczeń kwot podatku naliczonego od opłat leasingowych za okresy rozliczeniowe, kiedy samochód służył prowadzonej działalności gospodarczej. Wskazał on, że leasingobiorca otrzymując faktury od leasingodawcy, nabywa prawo do korzystania z leasingowanego samochodu, czyli usługę, a nie prawo własności, tj. towar. Zatem wydatki związane z używaniem pojazdu na podstawie umowy, np. najmu czy leasingu, nie podlegają korekcie" – zaznaczył ekspert.

Jak wyjaśnił Juszczyk, dyrektor KIS uznał, że jeżeli odliczenie tych wydatków odbywa się na bieżąco, a nie – jak przy nabyciu na własność – jednorazowo z góry, czyli istnieje możliwość weryfikowania tego odliczania na bieżąco.

Według doradcy ustawa o PIT nie zawiera wyłączenia z kosztów, jeśli umowa leasingu z jakichś przyczyn skończy się wcześniej. "Podobnie sytuacja wygląda w przypadku CIT i osób prawnych korzystających z leasingu" – zaznaczył. Podkreślił, że wcześniejsze rozwiązanie umowy leasingu nie powoduje również negatywnych skutków na gruncie VAT, o ile samochód służył działalności opodatkowanej.

Zdaniem Ireneusza Mellera z zarządu firmy leasingowej VEHIS, gdyby możliwość rozwiązywania umowy leasingu (operacyjnego) przed upływem tego okresu stała się standardem, spowodowałoby to odczuwalne w skali całego rynku uszczuplenie wpływów firm leasingowych. "Chodzi o utratę marży odsetkowej, a także ryzyko spadku wartości pojazdów, które w pierwszych dwóch latach trwania umowy są najwyższe" – wyjaśnił.

Dla firm leasingowych każdy miesiąc leasingu to zysk

Dodał, że na obligo minimum dwuletniego okresu przy zawieraniu umów leasingu operacyjnego wpływ mają przede wszystkim oczekiwania spółek leasingowych co do wysokości wynagrodzeń z tytułu zawieranych tych umów.

"Innymi słowy, im dłuższa jest umowa, tym większy zysk osiągnie leasingodawca" – wyjaśnił Meller. Zwrócił uwagę, że w skali całego rynku chodzi o duże sumy. "Z danych Związku Polskiego Leasingu, wynika że w 2021 r. firmy leasingowe sfinansowały zakup samochodów osobowych i dostawczych o wartości ok. 38 mld zł" – podał.

W ocenie Mellera nie ma przeciwskazań prawnych i podatkowych do tego, aby zakończyć umowę wcześniej, jeśli ze strony leasingobiorcy zachodzi taka potrzeba, a coraz częściej jest to konieczność.

"Coraz więcej sygnałów o pogarszającej się sytuacji przedsiębiorstw skłoniła nas do zmiany podejścia w sprawie minimalnego okresu trwania umowy. Doszliśmy do wniosku, że jeśli damy klientowi możliwość złożenia wniosku o przedterminowe zakończenie umowy w dowolnym momencie jej trwania, gdy zgłasza, że może mieć problemy z regulowaniem swoich zobowiązań, może to uratować go przez niewypłacalnością, a nam pozwali uniknąć nieprzyjemności związanych np. z uruchomieniem windykacji" – wyjaśnił.

Podkreślił, że dając leasingobiorcy możliwość polubownego wycofania się z zawartej umowy, inwestujemy w tego klienta na przyszłość. "Budujemy relację, licząc na to, że w przyszłości, gdy jego sytuacja się poprawi, wróci do nas po kolejny samochód" – zaznaczył Meller.

Knitter dodał, że to jest czas, kiedy należy myśleć o tym, jak uelastycznić leasing, aby konieczność spłaty miesięcznych rat czy też wykupu samochodu nie budziła w klientach strachu. Przypomniał, że w listopadowym badaniu Carsmill, przedsiębiorcy wskazywali, że w czasach niepewności gospodarczej oczekiwaliby możliwości rozwiązania umowy leasingowej w dowolnym momencie na przejrzystych zasadach i bez dotkliwych konsekwencji finansowych. (PAP)

Autorka: Longina Grzegórska-Szpyt

lgs/ joz/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność za niezapłacone podatki i składki ZUS – kto ponosi konsekwencje? Księgowa, zarząd spółki, czy sam podatnik?

Należności publicznoprawne, takie jak podatki czy składki na ZUS, obciążają przede wszystkim samego podatnika. Jednak prawo przewiduje, że w określonych sytuacjach odpowiedzialność za zaległości może spocząć także na innych osobach związanych z podatnikiem. Poniżej omawiamy, kto i w jakim zakresie odpowiada za niezapłacone zobowiązania podatkowe i składkowe – od członków zarządu spółek kapitałowych, przez biura rachunkowe, aż po zwykłych pracowników – oraz jakie zmiany w przepisach zaszły w tym obszarze w ostatnim czasie.

Ulga dla młodych w PIT jest wykorzystywana przez oszustów. Studenci i uczniowie wciągani w podatkowe szwindle

Coraz częściej osoby poniżej 26. roku życia, korzystające z ulgi podatkowej i zwolnień ze składek ZUS, stają się łatwym celem dla nieuczciwych firm. W zamian za szybki zarobek młodzi podpisują fikcyjne rachunki, narażając się na konsekwencje finansowe i karne. Monika Piątkowska – doradczyni podatkowa fillup.pl ostrzega: z pozoru niewinna „przysługa” może rzutować na całą przyszłą karierę zawodową.

SENT: zmiany od 2026 roku. Nowe grupy towarów objęte monitorowaniem

W dniu 17 marca 2026 r. (po 6 miesiącach od publikacji w Dzienniku Ustaw) wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki z 10 września 2025 r., wprowadzające katalog nowych grup towarów (odzież i obuwie), których przewóz będzie monitorowany w systemie SENT. Ministerstwo Finansów informuje, że zgłaszanie przewozu odzieży i obuwia wymaga rejestracji firmy albo aktualizacji danych podmiotu gospodarczego na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

Ile czasu na wysłanie faktury do KSeF? To zależy od trybu

Przedsiębiorcy często zastanawiają się, ile mają czasu na przesłanie faktury do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Termin zależy od trybu wystawiania faktury – online, offline24, offline lub awaryjnego. Wyjaśniamy, kiedy faktura uzyskuje ważność i jakie są konkretne terminy wysyłki zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kiedy trzeba wypełnić SD-Z2? Dzięki temu może uniknąć płacenia podatku od darowizn

Otrzymujesz darowiznę od rodziców, zapis w testamencie albo dziedziczysz dom po bliskiej osobie? Wiele osób nie wie, że aby uniknąć podatku, trzeba wypełnić odpowiedni formularz – SD-Z2. Wyjaśniamy, kiedy i w jakich sytuacjach trzeba go złożyć, aby nie narazić się na dodatkowe koszty.

"Cyfrowy Księgowy 2.0" – konferencja SKwP o tym, jak cyfryzacja zmienia rachunkowość i podatki

Konferencja "Cyfrowy Księgowy 2.0" to wyjątkowa okazja, by zgłębić wpływ najnowszych technologii na przyszłość księgowości. Wydarzenie ma nie tylko dostarczyć praktycznej wiedzy, lecz także zainspirować do pełnego wykorzystania potencjału cyfrowej transformacji.

System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA