REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing operacyjny a koszty podatkowe. Umowę można rozwiązać przed upływem dwóch lat

Subskrybuj nas na Youtube
Leasing operacyjny a koszty podatkowe. Umowę można rozwiązać przed upływem dwóch lat bez korekty kosztów
Leasing operacyjny a koszty podatkowe. Umowę można rozwiązać przed upływem dwóch lat bez korekty kosztów
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Umowę leasingu operacyjnego można rozwiązać wcześniej niż po upływie minimalnego okresu dwóch lat, bo prawo tego nie zakazuje – uważają eksperci rynku wynajmu. Co więcej nie trzeba korygować kosztów podatkowych jeżeli umowa skończy się przed upływem dwóch lat. Eksperci wskazują, że przeszkodą w skróceniu okresu trwania umowy jest podejście leasingodawców, dla których dłuższa umowa oznacza wyższy zysk.

Umowa leasingu operacyjnego musi być zawarta przynajmniej na 2 lata z powodów podatkowych

Umowy leasingowe w Polsce zawiera się na minimum dwa lata – przekazał PAP wiceprezes Carsmile Michał Knitter, Wyjaśnił, że okres ten uzasadniany jest przepisami w zakresie podatków dochodowych. Z przepisów tych wynika, że umowa leasingu operacyjnego musi być zawarta na czas oznaczony, odpowiadający co najmniej 40 proc. tzw. normatywnego okresu amortyzacji. W przypadku nowych samochodów wynosi od dwa lata.

"Z przeprowadzonego przez nas przeglądu praktyk rynkowych wynika, że rozwiązanie umowy leasingu, np. auta przed upływem dwóch lat, jest praktycznie niemożliwe. Jest również bardzo trudne i kosztowne po tym okresie, jeśli kontrakt został zawarty na dłużej niż 24 miesiące" – zaznaczył.

Dodał, że w takiej sytuacji klient musi się zwykle liczyć z kilkunastotysięczną opłatą lub zostać wezwany do całkowitej spłaty zadłużenia. "Tymczasem prawo nie zakazuje wcześniejszego rozwiązania umowy leasingowej, co wynika z analizy obowiązujących przepisów, przeprowadzonej na zlecenie Carsmile" – wskazał Knitter.

REKLAMA

Autopromocja

Umowę leasingową można rozwiązać wcześniej - przed upływem dwóch lat

"Umowa leasingu operacyjnego pojazdu, z formalnego punktu widzenia, może być rozwiązana w dowolnym momencie" – powiedział doradca podatkowy inFakt Piotr Juszczyk.

Dodał, że kontrakt trzeba wprawdzie zawrzeć na dwa lata, ale nie ma przeszkód wynikających z przepisów, aby rozwiązać go w dowolnym momencie.

"Przepisy mówią o zawarciu umowy, a nie o samym jej trwaniu. Dlatego wcześniejsze rozwiązanie umowy, nawet przed tym minimalnym okresem 24 miesięcy, nie rodzi negatywnych konsekwencji podatkowych" – powiedział Juszczyk.

Podkreślił, że potwierdzenie tego można znaleźć w interpretacjach wydanych przez Krajową Informację Skarbową (KIS).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bez korekty kosztów podatkowych w przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy

REKLAMA

"Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z lipca 2020 r. uznał, że w momencie zakończenia umowy leasingu lub rozwiązania tej umowy przed jej zakończeniem brak jest konieczności korygowania dokonanych odliczeń kwot podatku naliczonego od opłat leasingowych za okresy rozliczeniowe, kiedy samochód służył prowadzonej działalności gospodarczej. Wskazał on, że leasingobiorca otrzymując faktury od leasingodawcy, nabywa prawo do korzystania z leasingowanego samochodu, czyli usługę, a nie prawo własności, tj. towar. Zatem wydatki związane z używaniem pojazdu na podstawie umowy, np. najmu czy leasingu, nie podlegają korekcie" – zaznaczył ekspert.

Jak wyjaśnił Juszczyk, dyrektor KIS uznał, że jeżeli odliczenie tych wydatków odbywa się na bieżąco, a nie – jak przy nabyciu na własność – jednorazowo z góry, czyli istnieje możliwość weryfikowania tego odliczania na bieżąco.

REKLAMA

Według doradcy ustawa o PIT nie zawiera wyłączenia z kosztów, jeśli umowa leasingu z jakichś przyczyn skończy się wcześniej. "Podobnie sytuacja wygląda w przypadku CIT i osób prawnych korzystających z leasingu" – zaznaczył. Podkreślił, że wcześniejsze rozwiązanie umowy leasingu nie powoduje również negatywnych skutków na gruncie VAT, o ile samochód służył działalności opodatkowanej.

Zdaniem Ireneusza Mellera z zarządu firmy leasingowej VEHIS, gdyby możliwość rozwiązywania umowy leasingu (operacyjnego) przed upływem tego okresu stała się standardem, spowodowałoby to odczuwalne w skali całego rynku uszczuplenie wpływów firm leasingowych. "Chodzi o utratę marży odsetkowej, a także ryzyko spadku wartości pojazdów, które w pierwszych dwóch latach trwania umowy są najwyższe" – wyjaśnił.

Dla firm leasingowych każdy miesiąc leasingu to zysk

Dodał, że na obligo minimum dwuletniego okresu przy zawieraniu umów leasingu operacyjnego wpływ mają przede wszystkim oczekiwania spółek leasingowych co do wysokości wynagrodzeń z tytułu zawieranych tych umów.

"Innymi słowy, im dłuższa jest umowa, tym większy zysk osiągnie leasingodawca" – wyjaśnił Meller. Zwrócił uwagę, że w skali całego rynku chodzi o duże sumy. "Z danych Związku Polskiego Leasingu, wynika że w 2021 r. firmy leasingowe sfinansowały zakup samochodów osobowych i dostawczych o wartości ok. 38 mld zł" – podał.

W ocenie Mellera nie ma przeciwskazań prawnych i podatkowych do tego, aby zakończyć umowę wcześniej, jeśli ze strony leasingobiorcy zachodzi taka potrzeba, a coraz częściej jest to konieczność.

"Coraz więcej sygnałów o pogarszającej się sytuacji przedsiębiorstw skłoniła nas do zmiany podejścia w sprawie minimalnego okresu trwania umowy. Doszliśmy do wniosku, że jeśli damy klientowi możliwość złożenia wniosku o przedterminowe zakończenie umowy w dowolnym momencie jej trwania, gdy zgłasza, że może mieć problemy z regulowaniem swoich zobowiązań, może to uratować go przez niewypłacalnością, a nam pozwali uniknąć nieprzyjemności związanych np. z uruchomieniem windykacji" – wyjaśnił.

Podkreślił, że dając leasingobiorcy możliwość polubownego wycofania się z zawartej umowy, inwestujemy w tego klienta na przyszłość. "Budujemy relację, licząc na to, że w przyszłości, gdy jego sytuacja się poprawi, wróci do nas po kolejny samochód" – zaznaczył Meller.

Knitter dodał, że to jest czas, kiedy należy myśleć o tym, jak uelastycznić leasing, aby konieczność spłaty miesięcznych rat czy też wykupu samochodu nie budziła w klientach strachu. Przypomniał, że w listopadowym badaniu Carsmill, przedsiębiorcy wskazywali, że w czasach niepewności gospodarczej oczekiwaliby możliwości rozwiązania umowy leasingowej w dowolnym momencie na przejrzystych zasadach i bez dotkliwych konsekwencji finansowych. (PAP)

Autorka: Longina Grzegórska-Szpyt

lgs/ joz/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA