Zlecenie agencji marketingowej organizacji sprzedaży premiowej - obowiązki płatnika PIT
REKLAMA
REKLAMA
Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwanej dalej ustawą o PIT), od przychodów m.in. z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
REKLAMA
Stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.
Polecamy: Monitor Księgowego
W najnowszych interpretacjach indywidualnych (w przeciwieństwie do poprzednich stanowisk) organy podatkowe wskazują, że obowiązku płatnika wynikającego z przepisów ustawy o PIT nie można przenieść na inny podmiot w drodze umowy cywilnoprawnej. Agencja marketingowa, która na zlecenie klienta realizuje zadania z zakresu obsługi sprzedaży premiowej poprzez zawarcie stosownej umowy nie wchodzi w prawa i obowiązki klienta będącego rzeczywistym organizatorem programu sprzedaży premiowej.
Fakt, że agencja świadczy usługi polegające na odpłatnym organizowaniu i obsłudze programów nie czyni agencji organizatorem tego programu (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 7.12.2015 r., znak IPPB2/4511-830/15-4/MG).
W konsekwencji, zgodnie z aktualnym, przeważającym stanowiskiem organów podatkowych, funkcję płatnika 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród przekazywanych uczestnikom programu będzie pełnił podmiot planujący zorganizowanie konkursu i ponoszący ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród, bez względu na to, który podmiot wyda nagrody (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 25.06.2015 r., znak IPPB2/4511-369/15-2/MK). Powyższe stanowisko potwierdzają również inne interpretacje indywidualne, przykładowo: Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 1.06.2015 r., znak IPPB2/4511-359/15-2/MG, oraz z 13.07.2015 r., znak IPPB2/4511-454/15-2/MG, a także Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 20.07.2015 r., IPPB4/4511-678/15-2/IM.
W ocenie autora, można również bronić poglądu, iż płatnikiem podatku będzie podmiot trzeci - agencja marketingowa, wykonujący czynności organizacji konkursu na zlecenie innego podmiotu, będącego jedynie fundatorem nagrody. Powyższe potwierdził także Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 04.07.2013 r., sygn. akt III SA/Wa 381/13, w którym uznał, że agencja marketingowa działająca na rzecz swojego klienta może być organizatorem sprzedaży premiowej w rozumieniu regulacji ustawy o PIT.
Takie stanowisko było wyrażane również we wcześniejszych interpretacjach indywidualnych organów podatkowych. Jednakże, mając na uwadze aktualną linię interpretacyjną organów podatkowych, stanowisko to jest obarczone ryzykiem sporu z organem podatkowym.
Tomasz Pastuszka, Konsultant Podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat