REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie kosztów w PIT twórców z praw autorskich po 1 stycznia 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Rozliczenie kosztów w PIT twórców z praw autorskich po 1 stycznia 2018 r.
Rozliczenie kosztów w PIT twórców z praw autorskich po 1 stycznia 2018 r.

REKLAMA

REKLAMA

Wiele emocji budzi obowiązująca od początku 2018 roku nowelizacja ustawy o PIT, w zakresie nowych regulacji dotyczących rozliczenia przychodów uzyskiwanych przez twórców, korzystających z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych. Ustawodawca w ustawie podatkowej zawęził krąg podmiotów uznawanych za twórców oraz wyszczególnił katalog działalności, z których uzyskany przychód może skorzystać z 50% stawki kosztów.

Zauważyć należy, iż ustawa o PIT nie precyzuje, czym jest działalność określona w art. 22 ust 9b. Z racji niedoprecyzowania tej definicji, interpretacja przepisów i rozliczenie umów o dzieło powodować może wiele problemów z prawidłowym zadeklarowaniem podstawy do opodatkowania. Nowelizacja przepisów w tym zakresie, uzasadniona była przez ustawodawcę koniecznością spełnienia oczekiwań podatników „wykonujących twórcze zawody”, dla których to przewidziano limit 50-proc. kosztów uzyskania przychodów.

REKLAMA

W wyniku wielu niejasności i różnych interpretacji nowych uregulowań prawnych, zapowiadana jest korekta wykazu działalności zamieszczonej w art. 22 ust. 9b ustawy PIT.

REKLAMA

Powinna ona niewątpliwie dotyczyć poszerzenia listy zawodów twórczych, dla których przewidziane będzie prawo do skorzystania z 50-proc. stawki kosztów uzyskania przychodu, ale również definiować jasno pojęcia umożliwiające prawidłowe stosowanie nowych uregulowań.

Bezsporny jest fakt, iż możliwość rozpoznania zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów na poziomie 50% winna przysługiwać każdemu, kto wytworzył dzieło, będące przedmiotem prawa autorskiego.

Zgodnie z ustawą .o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. a także jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa do utworu pierwotnego-  opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie, przeróbka, adaptacja. Dlatego też niewątpliwie pozytywem dla podatników będzie krok ustawodawcy do uruchomienia procesu legislacyjnego i wykazania dobrej woli poprzez ujęcie szerszego kręgu zawodów artystycznych, których działalność nasycona jest jakimkolwiek pierwiastkiem twórczym. Od początku 2018 r. pojawiło się wiele prasowych informacji, wskazujących o zaniepokojeniu środowisk twórczych tj.  kadry IT, projektantów budowlanych,  inżynierów, geodetów, tłumaczy, grafików komputerowych, doradców czy analityków finansowych i biznesowych.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: PIT 2018. Komentarz

REKLAMA

Istotnym zatem problemem dla podatników może okazać się nie fakt, iż zawód który uznany jest za twórczy nie występuje w katalogu ujętym w art. 22 ust 9b ustawy o PIT. Jednak jeszcze bardziej kłopotliwym zagadnieniem, może być wątpliwość czy tworząc dzieło o gatunku typowym dla działalności wyszczególnionej w ustawie i jednocześnie nie wykonując danej profesji stale, mamy prawo do zastosowania 50-proc. stawki zryczałtowanych kosztów.

Obowiązujące aktualnie uprawnienie zastosowania tego limitu zależne jest od uzyskiwania przychodu z tytułu działalności: twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, urbanistyki, literatury pięknej, sztuk plastycznych, muzyki, fotografiki, twórczości audiowizualnej, programów komputerowych, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej, a także dziennikarstwa, działalności badawczo-rozwojowej oraz naukowo-dydaktycznej, artystycznej w dziedzinie sztuki aktorskiej i estradowej, reżyserii teatralnej i estradowej, sztuki tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki, instrumentalistyki, kostiumografii, scenografii, w dziedzinie produkcji audiowizualnej reżyserów, scenarzystów, operatorów obrazu i dźwięku, montażystów, kaskaderów i publicystycznej. W tym miejscu zauważyć należy, iż ustawa PIT nie precyzuje zasadniczo działalności wymienionej powyżej. Tylko nieliczne z nich są zdefiniowane w ustawie podatkowej – np. w art. 5a ustawy o PIT ustawodawca wskazuje, iż działalność badawczo-rozwojowa – to działalność twórcza, która obejmuje badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowane w sposób systematyczny celem zwiększenia i wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Tak więc w celu ustalenia czym jest przykładowo dziennikarstwo, działalność naukowo - dydaktyczna czy też publicystyczna, należy odwołać się do przepisów regulujących poszczególne zawody/profesje lub też do pojęć słownikowych.

W celu nakreślenia niejasności interpretacyjnych i ich skutków, wskazać można istotę poszczególnych działalności, jakie od nowego roku uprawniają do korzystnej stawki kosztów.

Przykładowym rozważaniom poddajmy działalność w zakresie dziennikarstwa. Zgodnie z ustawą prawo prasowe dziennikarzem pozostaje osoba zajmująca się redagowaniem, tworzeniem lub przygotowywaniem materiałów prasowych, będąca w stosunku pracy z redakcją albo zajmująca się taką działalnością na rzecz i z upoważnienia redakcji. Definicja ustawowa tego zawodu wielokrotnie była przytaczana w orzecznictwie sądów administracyjnych w sprawach podatkowych.

Działając z upoważnienia redakcji dziennikarz może pozostawać w stosunku pracy z redakcją, działać w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, umowie o dzieło albo umowie zlecenia. Nie ma wątpliwości, że osoba ta skorzysta z 50% limitu kosztów uzyskania przychodów np. z tytułu korzystania z praw autorskich z dzieł w wykonywanych na rzecz, telewizji, telewizji internetowej, serwisów www czy też gazety lub agencji prasowej. Dylemat z rozliczeniem będzie mogła mieć osoba, która nie wykonując zawodu dziennikarza doraźnie lub jednokrotnie przygotuje, w ramach umowy o dzieło, materiał dla środków masowego przekazu. Co do zasady wytworzenie dzieła zawierającego się w kategoriach szeroko rozumianego dziennikarstwa, w tym również objętego ochroną praw autorskich, powinno uprawniać do zastosowania stawki 50%. Czy jednak osoba nie będąca dziennikarzem, a będąca twórcą w rozumieniu odrębnych przepisów dokona klasyfikacji przychodów z tytułu z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych w oparciu o art. 22 ustawy o PIT? Czy też  powinna rozpoznać przychody zdefiniowane w art. 18 tejże ustawy? Rozliczenie uzyskanych przychodów z praw majątkowych, określonych w art. 18 ustawy o PIT zasadniczo będzie uzależnione od takich czynników jak np. forma działalności, w ramach której uzyskano ten przychód - działalność wykonywana osobiście, umowa zlecenia / dzieło na zamówienie oraz czy prawa majątkowe zostały przeniesione lub została udzielona licencji na korzystanie z tego dzieła.

Kolejnym przykładem, jaki można poddać analizie, to działalność naukowo dydaktyczna. Zgodnie z uregulowaniami zawartymi w ustawie o szkolnictwie wyższym, nauczycielami akademickimi są pracownicy naukowo-dydaktyczni, pracownicy dydaktyczni i pracownicy naukowi. Pracownicy naukowo-dydaktyczni i naukowi mogą w ramach zatrudnienia zajmować stanowiska profesora zwyczajnego, profesora nadzwyczajnego, profesora wizytującego, adiunkta, asystenta.

Natomiast pracownicy dydaktyczni to osoby zatrudniane m.in. na stanowisku starszego wykładowcy, wykładowcy, lektora Odwołując się do ustawy podatkowej istnieje kolejna wątpliwość, czy pracownicy dydaktycznymi, a nie naukowo-dydaktyczni skorzystać powinni z 50% stawki. Jeszcze większe wątpliwości rodzi kwestia rozliczenia kosztów u podatników, którzy odpłatnie redagują artykuły z gatunku naukowego, pomimo, iż nie są ani pracownikami naukowo-dydaktycznymi ani dydaktycznymi

Podsumowując, wskazać trzeba iż przychody twórców dzieł podlegać mogą różnym formom opodatkowania. W przypadku braku możliwości skorzystania z preferencji, jaką można nazywać limit 50% kosztów, rozpoznamy je na poziomie 20% albo według skali ryczałtowej dla umów i pracę (1/12 z kwoty 1335), bądź też nie będziemy mieli prawa do żadnych z nich. Uzależnione jest to zasadniczo od tego, z jakim rodzajem działalności twórczej mamy do czynienia.

Trzeba pamiętać, iż w przypadku osiągnięcia przychodów z majątkowych praw autorskich, w ramach działalności gospodarczej nie będą miały zastosowania zryczałtowane 50% koszty uzyskania przychodów. Tworzenie dzieł, dla których nie można przypisać klasyfikacji określonej w art. 22 ust. 9b ustawy PIT, powinno skłonić artystów do rozważenia ich wykonywania w ramach działalności gospodarczej. Forma ta jest korzystna dla osób, które rzeczywiście ponoszą i dokumentują wysokie koszty. Uzyskany dochód będzie mógł być opodatkowany według zasad ogólnych (podatkiem 18% lub 32%) albo też stawką liniową w wysokości 19%. Tu przy wyborze stawki decydującym kryterium jest szacowany przychód, jaki planujemy osiągnąć w danym roku podatkowym.

dr Alicja Tołwińska, doradca podatkowy, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA