REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie kosztów w PIT twórców z praw autorskich po 1 stycznia 2018 r.

Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Rozliczenie kosztów w PIT twórców z praw autorskich po 1 stycznia 2018 r.
Rozliczenie kosztów w PIT twórców z praw autorskich po 1 stycznia 2018 r.

REKLAMA

REKLAMA

Wiele emocji budzi obowiązująca od początku 2018 roku nowelizacja ustawy o PIT, w zakresie nowych regulacji dotyczących rozliczenia przychodów uzyskiwanych przez twórców, korzystających z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych. Ustawodawca w ustawie podatkowej zawęził krąg podmiotów uznawanych za twórców oraz wyszczególnił katalog działalności, z których uzyskany przychód może skorzystać z 50% stawki kosztów.

Zauważyć należy, iż ustawa o PIT nie precyzuje, czym jest działalność określona w art. 22 ust 9b. Z racji niedoprecyzowania tej definicji, interpretacja przepisów i rozliczenie umów o dzieło powodować może wiele problemów z prawidłowym zadeklarowaniem podstawy do opodatkowania. Nowelizacja przepisów w tym zakresie, uzasadniona była przez ustawodawcę koniecznością spełnienia oczekiwań podatników „wykonujących twórcze zawody”, dla których to przewidziano limit 50-proc. kosztów uzyskania przychodów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W wyniku wielu niejasności i różnych interpretacji nowych uregulowań prawnych, zapowiadana jest korekta wykazu działalności zamieszczonej w art. 22 ust. 9b ustawy PIT.

Powinna ona niewątpliwie dotyczyć poszerzenia listy zawodów twórczych, dla których przewidziane będzie prawo do skorzystania z 50-proc. stawki kosztów uzyskania przychodu, ale również definiować jasno pojęcia umożliwiające prawidłowe stosowanie nowych uregulowań.

Bezsporny jest fakt, iż możliwość rozpoznania zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów na poziomie 50% winna przysługiwać każdemu, kto wytworzył dzieło, będące przedmiotem prawa autorskiego.

REKLAMA

Zgodnie z ustawą .o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. a także jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa do utworu pierwotnego-  opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie, przeróbka, adaptacja. Dlatego też niewątpliwie pozytywem dla podatników będzie krok ustawodawcy do uruchomienia procesu legislacyjnego i wykazania dobrej woli poprzez ujęcie szerszego kręgu zawodów artystycznych, których działalność nasycona jest jakimkolwiek pierwiastkiem twórczym. Od początku 2018 r. pojawiło się wiele prasowych informacji, wskazujących o zaniepokojeniu środowisk twórczych tj.  kadry IT, projektantów budowlanych,  inżynierów, geodetów, tłumaczy, grafików komputerowych, doradców czy analityków finansowych i biznesowych.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: PIT 2018. Komentarz

Istotnym zatem problemem dla podatników może okazać się nie fakt, iż zawód który uznany jest za twórczy nie występuje w katalogu ujętym w art. 22 ust 9b ustawy o PIT. Jednak jeszcze bardziej kłopotliwym zagadnieniem, może być wątpliwość czy tworząc dzieło o gatunku typowym dla działalności wyszczególnionej w ustawie i jednocześnie nie wykonując danej profesji stale, mamy prawo do zastosowania 50-proc. stawki zryczałtowanych kosztów.

Obowiązujące aktualnie uprawnienie zastosowania tego limitu zależne jest od uzyskiwania przychodu z tytułu działalności: twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, urbanistyki, literatury pięknej, sztuk plastycznych, muzyki, fotografiki, twórczości audiowizualnej, programów komputerowych, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej, a także dziennikarstwa, działalności badawczo-rozwojowej oraz naukowo-dydaktycznej, artystycznej w dziedzinie sztuki aktorskiej i estradowej, reżyserii teatralnej i estradowej, sztuki tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki, instrumentalistyki, kostiumografii, scenografii, w dziedzinie produkcji audiowizualnej reżyserów, scenarzystów, operatorów obrazu i dźwięku, montażystów, kaskaderów i publicystycznej. W tym miejscu zauważyć należy, iż ustawa PIT nie precyzuje zasadniczo działalności wymienionej powyżej. Tylko nieliczne z nich są zdefiniowane w ustawie podatkowej – np. w art. 5a ustawy o PIT ustawodawca wskazuje, iż działalność badawczo-rozwojowa – to działalność twórcza, która obejmuje badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowane w sposób systematyczny celem zwiększenia i wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Tak więc w celu ustalenia czym jest przykładowo dziennikarstwo, działalność naukowo - dydaktyczna czy też publicystyczna, należy odwołać się do przepisów regulujących poszczególne zawody/profesje lub też do pojęć słownikowych.

W celu nakreślenia niejasności interpretacyjnych i ich skutków, wskazać można istotę poszczególnych działalności, jakie od nowego roku uprawniają do korzystnej stawki kosztów.

Przykładowym rozważaniom poddajmy działalność w zakresie dziennikarstwa. Zgodnie z ustawą prawo prasowe dziennikarzem pozostaje osoba zajmująca się redagowaniem, tworzeniem lub przygotowywaniem materiałów prasowych, będąca w stosunku pracy z redakcją albo zajmująca się taką działalnością na rzecz i z upoważnienia redakcji. Definicja ustawowa tego zawodu wielokrotnie była przytaczana w orzecznictwie sądów administracyjnych w sprawach podatkowych.

Działając z upoważnienia redakcji dziennikarz może pozostawać w stosunku pracy z redakcją, działać w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, umowie o dzieło albo umowie zlecenia. Nie ma wątpliwości, że osoba ta skorzysta z 50% limitu kosztów uzyskania przychodów np. z tytułu korzystania z praw autorskich z dzieł w wykonywanych na rzecz, telewizji, telewizji internetowej, serwisów www czy też gazety lub agencji prasowej. Dylemat z rozliczeniem będzie mogła mieć osoba, która nie wykonując zawodu dziennikarza doraźnie lub jednokrotnie przygotuje, w ramach umowy o dzieło, materiał dla środków masowego przekazu. Co do zasady wytworzenie dzieła zawierającego się w kategoriach szeroko rozumianego dziennikarstwa, w tym również objętego ochroną praw autorskich, powinno uprawniać do zastosowania stawki 50%. Czy jednak osoba nie będąca dziennikarzem, a będąca twórcą w rozumieniu odrębnych przepisów dokona klasyfikacji przychodów z tytułu z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych w oparciu o art. 22 ustawy o PIT? Czy też  powinna rozpoznać przychody zdefiniowane w art. 18 tejże ustawy? Rozliczenie uzyskanych przychodów z praw majątkowych, określonych w art. 18 ustawy o PIT zasadniczo będzie uzależnione od takich czynników jak np. forma działalności, w ramach której uzyskano ten przychód - działalność wykonywana osobiście, umowa zlecenia / dzieło na zamówienie oraz czy prawa majątkowe zostały przeniesione lub została udzielona licencji na korzystanie z tego dzieła.

Kolejnym przykładem, jaki można poddać analizie, to działalność naukowo dydaktyczna. Zgodnie z uregulowaniami zawartymi w ustawie o szkolnictwie wyższym, nauczycielami akademickimi są pracownicy naukowo-dydaktyczni, pracownicy dydaktyczni i pracownicy naukowi. Pracownicy naukowo-dydaktyczni i naukowi mogą w ramach zatrudnienia zajmować stanowiska profesora zwyczajnego, profesora nadzwyczajnego, profesora wizytującego, adiunkta, asystenta.

Natomiast pracownicy dydaktyczni to osoby zatrudniane m.in. na stanowisku starszego wykładowcy, wykładowcy, lektora Odwołując się do ustawy podatkowej istnieje kolejna wątpliwość, czy pracownicy dydaktycznymi, a nie naukowo-dydaktyczni skorzystać powinni z 50% stawki. Jeszcze większe wątpliwości rodzi kwestia rozliczenia kosztów u podatników, którzy odpłatnie redagują artykuły z gatunku naukowego, pomimo, iż nie są ani pracownikami naukowo-dydaktycznymi ani dydaktycznymi

Podsumowując, wskazać trzeba iż przychody twórców dzieł podlegać mogą różnym formom opodatkowania. W przypadku braku możliwości skorzystania z preferencji, jaką można nazywać limit 50% kosztów, rozpoznamy je na poziomie 20% albo według skali ryczałtowej dla umów i pracę (1/12 z kwoty 1335), bądź też nie będziemy mieli prawa do żadnych z nich. Uzależnione jest to zasadniczo od tego, z jakim rodzajem działalności twórczej mamy do czynienia.

Trzeba pamiętać, iż w przypadku osiągnięcia przychodów z majątkowych praw autorskich, w ramach działalności gospodarczej nie będą miały zastosowania zryczałtowane 50% koszty uzyskania przychodów. Tworzenie dzieł, dla których nie można przypisać klasyfikacji określonej w art. 22 ust. 9b ustawy PIT, powinno skłonić artystów do rozważenia ich wykonywania w ramach działalności gospodarczej. Forma ta jest korzystna dla osób, które rzeczywiście ponoszą i dokumentują wysokie koszty. Uzyskany dochód będzie mógł być opodatkowany według zasad ogólnych (podatkiem 18% lub 32%) albo też stawką liniową w wysokości 19%. Tu przy wyborze stawki decydującym kryterium jest szacowany przychód, jaki planujemy osiągnąć w danym roku podatkowym.

dr Alicja Tołwińska, doradca podatkowy, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

REKLAMA

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA