REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie kosztów w PIT twórców z praw autorskich po 1 stycznia 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Rozliczenie kosztów w PIT twórców z praw autorskich po 1 stycznia 2018 r.
Rozliczenie kosztów w PIT twórców z praw autorskich po 1 stycznia 2018 r.

REKLAMA

REKLAMA

Wiele emocji budzi obowiązująca od początku 2018 roku nowelizacja ustawy o PIT, w zakresie nowych regulacji dotyczących rozliczenia przychodów uzyskiwanych przez twórców, korzystających z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych. Ustawodawca w ustawie podatkowej zawęził krąg podmiotów uznawanych za twórców oraz wyszczególnił katalog działalności, z których uzyskany przychód może skorzystać z 50% stawki kosztów.

Zauważyć należy, iż ustawa o PIT nie precyzuje, czym jest działalność określona w art. 22 ust 9b. Z racji niedoprecyzowania tej definicji, interpretacja przepisów i rozliczenie umów o dzieło powodować może wiele problemów z prawidłowym zadeklarowaniem podstawy do opodatkowania. Nowelizacja przepisów w tym zakresie, uzasadniona była przez ustawodawcę koniecznością spełnienia oczekiwań podatników „wykonujących twórcze zawody”, dla których to przewidziano limit 50-proc. kosztów uzyskania przychodów.

REKLAMA

W wyniku wielu niejasności i różnych interpretacji nowych uregulowań prawnych, zapowiadana jest korekta wykazu działalności zamieszczonej w art. 22 ust. 9b ustawy PIT.

REKLAMA

Powinna ona niewątpliwie dotyczyć poszerzenia listy zawodów twórczych, dla których przewidziane będzie prawo do skorzystania z 50-proc. stawki kosztów uzyskania przychodu, ale również definiować jasno pojęcia umożliwiające prawidłowe stosowanie nowych uregulowań.

Bezsporny jest fakt, iż możliwość rozpoznania zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów na poziomie 50% winna przysługiwać każdemu, kto wytworzył dzieło, będące przedmiotem prawa autorskiego.

Zgodnie z ustawą .o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. a także jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa do utworu pierwotnego-  opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie, przeróbka, adaptacja. Dlatego też niewątpliwie pozytywem dla podatników będzie krok ustawodawcy do uruchomienia procesu legislacyjnego i wykazania dobrej woli poprzez ujęcie szerszego kręgu zawodów artystycznych, których działalność nasycona jest jakimkolwiek pierwiastkiem twórczym. Od początku 2018 r. pojawiło się wiele prasowych informacji, wskazujących o zaniepokojeniu środowisk twórczych tj.  kadry IT, projektantów budowlanych,  inżynierów, geodetów, tłumaczy, grafików komputerowych, doradców czy analityków finansowych i biznesowych.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: PIT 2018. Komentarz

REKLAMA

Istotnym zatem problemem dla podatników może okazać się nie fakt, iż zawód który uznany jest za twórczy nie występuje w katalogu ujętym w art. 22 ust 9b ustawy o PIT. Jednak jeszcze bardziej kłopotliwym zagadnieniem, może być wątpliwość czy tworząc dzieło o gatunku typowym dla działalności wyszczególnionej w ustawie i jednocześnie nie wykonując danej profesji stale, mamy prawo do zastosowania 50-proc. stawki zryczałtowanych kosztów.

Obowiązujące aktualnie uprawnienie zastosowania tego limitu zależne jest od uzyskiwania przychodu z tytułu działalności: twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, urbanistyki, literatury pięknej, sztuk plastycznych, muzyki, fotografiki, twórczości audiowizualnej, programów komputerowych, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej, a także dziennikarstwa, działalności badawczo-rozwojowej oraz naukowo-dydaktycznej, artystycznej w dziedzinie sztuki aktorskiej i estradowej, reżyserii teatralnej i estradowej, sztuki tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki, instrumentalistyki, kostiumografii, scenografii, w dziedzinie produkcji audiowizualnej reżyserów, scenarzystów, operatorów obrazu i dźwięku, montażystów, kaskaderów i publicystycznej. W tym miejscu zauważyć należy, iż ustawa PIT nie precyzuje zasadniczo działalności wymienionej powyżej. Tylko nieliczne z nich są zdefiniowane w ustawie podatkowej – np. w art. 5a ustawy o PIT ustawodawca wskazuje, iż działalność badawczo-rozwojowa – to działalność twórcza, która obejmuje badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowane w sposób systematyczny celem zwiększenia i wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Tak więc w celu ustalenia czym jest przykładowo dziennikarstwo, działalność naukowo - dydaktyczna czy też publicystyczna, należy odwołać się do przepisów regulujących poszczególne zawody/profesje lub też do pojęć słownikowych.

W celu nakreślenia niejasności interpretacyjnych i ich skutków, wskazać można istotę poszczególnych działalności, jakie od nowego roku uprawniają do korzystnej stawki kosztów.

Przykładowym rozważaniom poddajmy działalność w zakresie dziennikarstwa. Zgodnie z ustawą prawo prasowe dziennikarzem pozostaje osoba zajmująca się redagowaniem, tworzeniem lub przygotowywaniem materiałów prasowych, będąca w stosunku pracy z redakcją albo zajmująca się taką działalnością na rzecz i z upoważnienia redakcji. Definicja ustawowa tego zawodu wielokrotnie była przytaczana w orzecznictwie sądów administracyjnych w sprawach podatkowych.

Działając z upoważnienia redakcji dziennikarz może pozostawać w stosunku pracy z redakcją, działać w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, umowie o dzieło albo umowie zlecenia. Nie ma wątpliwości, że osoba ta skorzysta z 50% limitu kosztów uzyskania przychodów np. z tytułu korzystania z praw autorskich z dzieł w wykonywanych na rzecz, telewizji, telewizji internetowej, serwisów www czy też gazety lub agencji prasowej. Dylemat z rozliczeniem będzie mogła mieć osoba, która nie wykonując zawodu dziennikarza doraźnie lub jednokrotnie przygotuje, w ramach umowy o dzieło, materiał dla środków masowego przekazu. Co do zasady wytworzenie dzieła zawierającego się w kategoriach szeroko rozumianego dziennikarstwa, w tym również objętego ochroną praw autorskich, powinno uprawniać do zastosowania stawki 50%. Czy jednak osoba nie będąca dziennikarzem, a będąca twórcą w rozumieniu odrębnych przepisów dokona klasyfikacji przychodów z tytułu z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych w oparciu o art. 22 ustawy o PIT? Czy też  powinna rozpoznać przychody zdefiniowane w art. 18 tejże ustawy? Rozliczenie uzyskanych przychodów z praw majątkowych, określonych w art. 18 ustawy o PIT zasadniczo będzie uzależnione od takich czynników jak np. forma działalności, w ramach której uzyskano ten przychód - działalność wykonywana osobiście, umowa zlecenia / dzieło na zamówienie oraz czy prawa majątkowe zostały przeniesione lub została udzielona licencji na korzystanie z tego dzieła.

Kolejnym przykładem, jaki można poddać analizie, to działalność naukowo dydaktyczna. Zgodnie z uregulowaniami zawartymi w ustawie o szkolnictwie wyższym, nauczycielami akademickimi są pracownicy naukowo-dydaktyczni, pracownicy dydaktyczni i pracownicy naukowi. Pracownicy naukowo-dydaktyczni i naukowi mogą w ramach zatrudnienia zajmować stanowiska profesora zwyczajnego, profesora nadzwyczajnego, profesora wizytującego, adiunkta, asystenta.

Natomiast pracownicy dydaktyczni to osoby zatrudniane m.in. na stanowisku starszego wykładowcy, wykładowcy, lektora Odwołując się do ustawy podatkowej istnieje kolejna wątpliwość, czy pracownicy dydaktycznymi, a nie naukowo-dydaktyczni skorzystać powinni z 50% stawki. Jeszcze większe wątpliwości rodzi kwestia rozliczenia kosztów u podatników, którzy odpłatnie redagują artykuły z gatunku naukowego, pomimo, iż nie są ani pracownikami naukowo-dydaktycznymi ani dydaktycznymi

Podsumowując, wskazać trzeba iż przychody twórców dzieł podlegać mogą różnym formom opodatkowania. W przypadku braku możliwości skorzystania z preferencji, jaką można nazywać limit 50% kosztów, rozpoznamy je na poziomie 20% albo według skali ryczałtowej dla umów i pracę (1/12 z kwoty 1335), bądź też nie będziemy mieli prawa do żadnych z nich. Uzależnione jest to zasadniczo od tego, z jakim rodzajem działalności twórczej mamy do czynienia.

Trzeba pamiętać, iż w przypadku osiągnięcia przychodów z majątkowych praw autorskich, w ramach działalności gospodarczej nie będą miały zastosowania zryczałtowane 50% koszty uzyskania przychodów. Tworzenie dzieł, dla których nie można przypisać klasyfikacji określonej w art. 22 ust. 9b ustawy PIT, powinno skłonić artystów do rozważenia ich wykonywania w ramach działalności gospodarczej. Forma ta jest korzystna dla osób, które rzeczywiście ponoszą i dokumentują wysokie koszty. Uzyskany dochód będzie mógł być opodatkowany według zasad ogólnych (podatkiem 18% lub 32%) albo też stawką liniową w wysokości 19%. Tu przy wyborze stawki decydującym kryterium jest szacowany przychód, jaki planujemy osiągnąć w danym roku podatkowym.

dr Alicja Tołwińska, doradca podatkowy, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA