REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zapłacić brakujący podatek wynikający z rozliczenia PIT?

Klaudia Pastuszko
Jak zapłacić brakujący podatek wynikający z rozliczenia PIT?/ Fot. Fotolia
Jak zapłacić brakujący podatek wynikający z rozliczenia PIT?/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce podatkowej podczas wypełniania deklaracji PIT podatnicy często dowiadują się, iż występuje po ich stronie niedopłata podatku. Kiedy dochodzi do takiej sytuacji? W jaki sposób uregulować należność?

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy powstaje niedopłata podatku?

Niedopłata w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych następuje w sytuacji, gdy między naliczonym podatkiem a pobranymi czy też wpłaconymi na jego poczet zaliczkami następuje różnica – niezależnie od jej wartości. Nawet zaległość w wysokości jednej złotówki traktowana jest jako niedopłata, którą należy niezwłocznie uregulować.

Ma to najczęściej miejsce w sytuacjach, gdy podatnik nie dokona rozliczenia wszystkich koniecznych zaliczek miesięcznych, gdy były one pobierane według zbyt niskiej stawki, gdy doszło do podwójnego uwzględnienia kwoty wolnej od podatku w wyniku uzyskiwania przez podatnika przychodów z kilku różnych źródeł. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Termin na wpłacenie podatku

Podatnik, u którego w ubiegłym roku podatkowym powstała niedopłata, niezależnie od jej wysokości musi dokonać jej zapłaty. Termin, w którym należy uiścić kwotę niedopłaty pokrywa się z terminem ostatecznym na złożenie deklaracji podatkowej. Zgodnie z przepisami jest to 30 kwietnia, z wyjątkiem sytuacji, w których dzień ten przypada na sobotę, niedzielę bądź święta – wówczas termin złożenia deklaracji i zapłacenia podatku przesuwa się na kolejny dzień powszedni następujący po tym dni lub dniach. W związku z powyższym w roku 2017 termin zapłaty podatku upływa z dniem 2 maja.

Przepisy nie wymagają, by złożenie deklaracji oraz zapłata należnego podatku odbywały się w tym samym terminie. Podatnik może dokonać tego w dowolnej kolejności w dowolnie wybranych przez siebie datach pod oczywistym warunkiem, iż obydwu czynności dopełni przed końcem terminu.

W jaki sposób należy uregulować podatek?

Polskie przepisy podatkowe przewidują kilka różnych możliwości, którymi podatnik może się posłużyć pokrywając wynikającą ze swojej deklaracji niedopłatę. Istotne jest to, aby niezależnie od wybranego sposobu płatność dokonać na właściwy dla naszego miejsca zamieszkania urząd skarbowy.

Podstawowym i nadal cieszącym się dużą popularnością sposobem uiszczenia nieopłaconej części podatku jest skorzystanie z kasy urzędu skarbowego, właściwego dla miejsca zamieszkania podatnika. Opłaty takiej dokonuje się gotówkowo. Terminem zapłaty jest wtedy dzień wpłacenia.

Polecamy: Podatki 2017 - PIT, CIT, ryczałt 2017 (książka)

Oprócz kasy urzędu skarbowego opłaty gotówkowej można dokonać także w placówce pocztowej, w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, w instytucji płatniczej lub w biurze usług płatniczych.

Uważaną za najwygodniejszą opcją jest możliwość zapłaty podatku przelewem z rachunku bankowego, rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub z rachunku płatniczego w instytucji płatniczej podatnika. Numery, na które można dokonywać w ten sposób płatności określone są w obwieszczeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie wykazu numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych obowiązującego od dnia 1 stycznia 2017 r. (Dz. Urz. MRiF z 2017 r. poz. 2). Każdy z urzędów skarbowych posiada własne, indywidualnie oznaczone numery rachunku, które odnaleźć można w powyższym rozporządzeniu lub na stronie internetowej właściwego urzędu, a na które można dokonywać wpłaty należności z tytułu różnych podatków.

Wiele banków usprawniło możliwość dokonywania przelewów podatkowych w taki sposób, że odbywa się to wpół automatycznie – bez konieczności ręcznego wpisywania numeru konta urzędu skarbowego dzięki liście, w której podatnik ma możliwość wybrania właściwego numeru urzędu. Dokonując przelewu należy także wybrać identyfikator podatkowy – NIP lub PESEL, wybrać symbol formularza lub płatności, opcjonalnie wskazać identyfikator zobowiązania, okres, za który uiszcza się opłatę oraz podać kwotę, której płatności się dokonuje. Usprawnia to proces dokonywania płatności, gdyż dane nie muszą być ręcznie wpisywane.


Wpłata w cudzym imieniu

Co do zasady podatnik, z którego zeznania wynika, iż ma on niedopłatę na poczet swojego podatku, ma obowiązek ją uregulować. Przepisy Ordynacji podatkowej przewidują jednak wyjątek od tej reguły. Spłaty należnego podatku z tytułu niedopłaty za podatnika może dokonać jego małżonek, a także wstępni, zstępni, pasierbowie i pasierbice, rodzeństwo, ojczym oraz macocha. Jednakże możliwość ta podlega pewnym ograniczeniom – otóż kwota wpłacona przez osobę trzecią nie powinna przekraczać kwoty 1000 zł – do tej kwoty niektóre urzędy tolerują wpłaty także przez podmioty inne niż wyżej wymienione, np. w przypadku wpłaty dokonanej przez partnera podatnika.

Konsekwencje niedopełnienia obowiązku zapłacenia podatku

Jeśli podatnik nie przekaże wynikającej z niedopłaty kwoty do urzędu skarbowego w odpowiednim terminie, kwota, którą będzie musiał uiścić później będzie większa. Dzieje się tak z powodu konieczności opłacenia odsetek za zwłokę od zaległości. Odsetki za zwłokę podatnik będzie musiał obliczyć samodzielnie.

O występującej niedopłacie często zawiadamia urząd skarbowy. Warto zauważyć, iż w sytuacji gdy suma zaległości podatkowej i kwoty naliczonych odsetek za zwłokę przekracza dziesięciokrotność kosztów upomnienia lub jeśli okres do upływu terminu przedawnienia należności jest krótszy niż 6 miesięcy, może zostać wszczęte postępowanie egzekucyjne.

Kiedy obowiązek opłacenia podatku nie występuje?

Obowiązek przekazania kwoty wynikającej z niedopłaty podatku występuje zawsze. Nie ma znaczenia wielkość tej kwoty ani okoliczności, w których ona powstała. Jednak może złożyć się tak, iż kwota do opłacenia przewyższa w sposób znaczący możliwości finansowe podatnika i zwyczajnie nie ma on możliwości opłacenia swojej zaległości. W tej sytuacji należy zwrócić się do naczelnika urzędu skarbowego, w którym opłatę należy uiścić z prośbą o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych. Ulga taka ma charakter wyjątkowy, występuje tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach. Kierując się ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym naczelnik może wydać decyzję, dzięki której niedopłata lub niedopłata wraz z odsetkami podatnika zostanie rozłożona na raty, bądź termin spłaty zostanie odroczony. Naczelnik urzędu skarbowego ma także możliwość umorzenia w całości lub w pewnej części zaległości podatkowej, odsetek z niej wynikających oraz opłaty prolongacyjnej.

Decydując się na takie rozwiązanie naczelnik urzędu skarbowego rozważa sytuację podatnika w sposób indywidualny, a fakt wydania odpowiedniej decyzji zależny jest od jego uznania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Do jakiej kwoty darowizna bez podatku w 2025 roku?

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA