REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zapłacić brakujący podatek wynikający z rozliczenia PIT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Klaudia Pastuszko
Jak zapłacić brakujący podatek wynikający z rozliczenia PIT?/ Fot. Fotolia
Jak zapłacić brakujący podatek wynikający z rozliczenia PIT?/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce podatkowej podczas wypełniania deklaracji PIT podatnicy często dowiadują się, iż występuje po ich stronie niedopłata podatku. Kiedy dochodzi do takiej sytuacji? W jaki sposób uregulować należność?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy powstaje niedopłata podatku?

Niedopłata w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych następuje w sytuacji, gdy między naliczonym podatkiem a pobranymi czy też wpłaconymi na jego poczet zaliczkami następuje różnica – niezależnie od jej wartości. Nawet zaległość w wysokości jednej złotówki traktowana jest jako niedopłata, którą należy niezwłocznie uregulować.

REKLAMA

Ma to najczęściej miejsce w sytuacjach, gdy podatnik nie dokona rozliczenia wszystkich koniecznych zaliczek miesięcznych, gdy były one pobierane według zbyt niskiej stawki, gdy doszło do podwójnego uwzględnienia kwoty wolnej od podatku w wyniku uzyskiwania przez podatnika przychodów z kilku różnych źródeł. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Termin na wpłacenie podatku

Podatnik, u którego w ubiegłym roku podatkowym powstała niedopłata, niezależnie od jej wysokości musi dokonać jej zapłaty. Termin, w którym należy uiścić kwotę niedopłaty pokrywa się z terminem ostatecznym na złożenie deklaracji podatkowej. Zgodnie z przepisami jest to 30 kwietnia, z wyjątkiem sytuacji, w których dzień ten przypada na sobotę, niedzielę bądź święta – wówczas termin złożenia deklaracji i zapłacenia podatku przesuwa się na kolejny dzień powszedni następujący po tym dni lub dniach. W związku z powyższym w roku 2017 termin zapłaty podatku upływa z dniem 2 maja.

Przepisy nie wymagają, by złożenie deklaracji oraz zapłata należnego podatku odbywały się w tym samym terminie. Podatnik może dokonać tego w dowolnej kolejności w dowolnie wybranych przez siebie datach pod oczywistym warunkiem, iż obydwu czynności dopełni przed końcem terminu.

W jaki sposób należy uregulować podatek?

Polskie przepisy podatkowe przewidują kilka różnych możliwości, którymi podatnik może się posłużyć pokrywając wynikającą ze swojej deklaracji niedopłatę. Istotne jest to, aby niezależnie od wybranego sposobu płatność dokonać na właściwy dla naszego miejsca zamieszkania urząd skarbowy.

Podstawowym i nadal cieszącym się dużą popularnością sposobem uiszczenia nieopłaconej części podatku jest skorzystanie z kasy urzędu skarbowego, właściwego dla miejsca zamieszkania podatnika. Opłaty takiej dokonuje się gotówkowo. Terminem zapłaty jest wtedy dzień wpłacenia.

Polecamy: Podatki 2017 - PIT, CIT, ryczałt 2017 (książka)

Oprócz kasy urzędu skarbowego opłaty gotówkowej można dokonać także w placówce pocztowej, w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, w instytucji płatniczej lub w biurze usług płatniczych.

Uważaną za najwygodniejszą opcją jest możliwość zapłaty podatku przelewem z rachunku bankowego, rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub z rachunku płatniczego w instytucji płatniczej podatnika. Numery, na które można dokonywać w ten sposób płatności określone są w obwieszczeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie wykazu numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych obowiązującego od dnia 1 stycznia 2017 r. (Dz. Urz. MRiF z 2017 r. poz. 2). Każdy z urzędów skarbowych posiada własne, indywidualnie oznaczone numery rachunku, które odnaleźć można w powyższym rozporządzeniu lub na stronie internetowej właściwego urzędu, a na które można dokonywać wpłaty należności z tytułu różnych podatków.

Wiele banków usprawniło możliwość dokonywania przelewów podatkowych w taki sposób, że odbywa się to wpół automatycznie – bez konieczności ręcznego wpisywania numeru konta urzędu skarbowego dzięki liście, w której podatnik ma możliwość wybrania właściwego numeru urzędu. Dokonując przelewu należy także wybrać identyfikator podatkowy – NIP lub PESEL, wybrać symbol formularza lub płatności, opcjonalnie wskazać identyfikator zobowiązania, okres, za który uiszcza się opłatę oraz podać kwotę, której płatności się dokonuje. Usprawnia to proces dokonywania płatności, gdyż dane nie muszą być ręcznie wpisywane.


Wpłata w cudzym imieniu

Co do zasady podatnik, z którego zeznania wynika, iż ma on niedopłatę na poczet swojego podatku, ma obowiązek ją uregulować. Przepisy Ordynacji podatkowej przewidują jednak wyjątek od tej reguły. Spłaty należnego podatku z tytułu niedopłaty za podatnika może dokonać jego małżonek, a także wstępni, zstępni, pasierbowie i pasierbice, rodzeństwo, ojczym oraz macocha. Jednakże możliwość ta podlega pewnym ograniczeniom – otóż kwota wpłacona przez osobę trzecią nie powinna przekraczać kwoty 1000 zł – do tej kwoty niektóre urzędy tolerują wpłaty także przez podmioty inne niż wyżej wymienione, np. w przypadku wpłaty dokonanej przez partnera podatnika.

Konsekwencje niedopełnienia obowiązku zapłacenia podatku

Jeśli podatnik nie przekaże wynikającej z niedopłaty kwoty do urzędu skarbowego w odpowiednim terminie, kwota, którą będzie musiał uiścić później będzie większa. Dzieje się tak z powodu konieczności opłacenia odsetek za zwłokę od zaległości. Odsetki za zwłokę podatnik będzie musiał obliczyć samodzielnie.

O występującej niedopłacie często zawiadamia urząd skarbowy. Warto zauważyć, iż w sytuacji gdy suma zaległości podatkowej i kwoty naliczonych odsetek za zwłokę przekracza dziesięciokrotność kosztów upomnienia lub jeśli okres do upływu terminu przedawnienia należności jest krótszy niż 6 miesięcy, może zostać wszczęte postępowanie egzekucyjne.

Kiedy obowiązek opłacenia podatku nie występuje?

Obowiązek przekazania kwoty wynikającej z niedopłaty podatku występuje zawsze. Nie ma znaczenia wielkość tej kwoty ani okoliczności, w których ona powstała. Jednak może złożyć się tak, iż kwota do opłacenia przewyższa w sposób znaczący możliwości finansowe podatnika i zwyczajnie nie ma on możliwości opłacenia swojej zaległości. W tej sytuacji należy zwrócić się do naczelnika urzędu skarbowego, w którym opłatę należy uiścić z prośbą o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych. Ulga taka ma charakter wyjątkowy, występuje tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach. Kierując się ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym naczelnik może wydać decyzję, dzięki której niedopłata lub niedopłata wraz z odsetkami podatnika zostanie rozłożona na raty, bądź termin spłaty zostanie odroczony. Naczelnik urzędu skarbowego ma także możliwość umorzenia w całości lub w pewnej części zaległości podatkowej, odsetek z niej wynikających oraz opłaty prolongacyjnej.

Decydując się na takie rozwiązanie naczelnik urzędu skarbowego rozważa sytuację podatnika w sposób indywidualny, a fakt wydania odpowiedniej decyzji zależny jest od jego uznania.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA