REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT 2019/2020 - jak sprawdzić kiedy nastąpi zwrot nadpłaconego podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Zeznanie roczne PIT - jak sprawdzić kiedy nastąpi zwrot nadpłaconego podatku
Zeznanie roczne PIT - jak sprawdzić kiedy nastąpi zwrot nadpłaconego podatku
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W 2018 roku na Portalu Podatkowym została uruchomiona usługa umożliwiająca sprawdzenie stanu realizacji zwrotu nadpłat z rozliczeń rocznych podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) za rok 2017. W 2019 roku ta usługa nie jest jeszcze dostępna ale jak poinformował 5 marca 2019 r. naszą redakcję Wydział do Spraw Komunikacji Krajowej Administracji Skarbowej "usługa umożliwiająca sprawdzenie stanu realizacji zwrotu nadpłaty PIT jest w fazie testów i w najbliższych dniach zostanie udostępniona podatnikom". W 2020 roku nowością w usłudze Twój e-PIT jest możliwość sprawdzenia, na jakim etapie jest zwrot nadpłaty podatku przez urząd skarbowy.

Nadpłata PIT - jak sprawdzić?

W 2020 roku nowością w usłudze Twój e-PIT jest możliwość sprawdzenia, na jakim etapie jest zwrot  nadpłaty podatku przez urząd skarbowy. Aby to zrobić, trzeba przejść do zakładki „Złożone dokumenty”. Ministerstwo Finansów poinformuje podatnika w tej zakładce o każdym etapie zwrotu nadpłaty:
- kiedy podatnik wyśle swój PIT i dotrze on do urzędu skarbowego,
- kiedy roczne zeznanie PIT trafi do rozliczenia. Oznacza to, że nadpłata wkrótce trafi do ciebie (podamy też wysokość zwrotu),
- kiedy urząd skarbowy rozliczy zeznanie PIT podatnika. Oznacza to, że nastąpił zwrot nadpłaty podatku na rachunek bankowy – jeśli podatnik wskazał numer tego rachunku w swoim rocznym zeznaniu PIT albo zgłosił w latach poprzednich – lub przekazem pocztowym.

Nadpłata zostanie zwrócona szybciej, jeśli podatnik wskazał swój rachunek bankowy, na który urząd skarbowy może ją przekazać. Można to zrobić przez złożenie korekty swojego e-PIT albo formularza ZAP-3 (w systemie e-Deklaracje na podatki.gov.pl).

Jeśli nadpłata nie przekracza 23,20 zł i nie został wskazany rachunek bankowy do zwrotu, to podatnik powinien wskazać fiskusowi ten rachunek, bo inaczej nie dostanie zwrotu tej nadpłaty.

REKLAMA

Autopromocja

W 2019 roku Ministerstwo Finansów nie udostępniło póki co usługi pozwalającej szybko sprawdzić termin zwrotu nadpłaty. Jednak 5 marca 2019 r. Wydział do Spraw Komunikacji Krajowej Administracji Skarbowej poinformował naszą redakcję, że  "Usługa umożliwiająca sprawdzenie przez podatnika stanu realizacji zwrotu nadpłaty wynikającej ze złożonego zeznania w podatku dochodowym od osób fizycznych za rok 2018, zostanie wkrótce udostępniona na stronach Portalu Podatkowego. Wprowadzenie usługi w roku bieżącym zostało zaplanowane po uruchomieniu usługi „Twój e-Pit” i jest związane m.in. ze zmianą przepisu art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określającego termin złożenia zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym. Aktualnie usługa umożliwiająca sprawdzenie stanu realizacji zwrotu nadpłaty PIT jest w fazie testów i w najbliższych dniach zostanie udostępniona podatnikom. Informacje o udostępnieniu usługi będą podane na stronach internetowych Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej."

Warto wiedzieć, że od 2019 roku (czyli od rozliczenia za 2018 rok) obowiązuje 45-dniowy termin zwrotu nadpłaty PIT liczony od dnia złożenia zeznania podatkowego (lub jego korekty) „za pomocą środków komunikacji elektronicznej” (czyli w szczególności przy skorzystaniu z usługi Twój e-PIT, czy przy pomocy aplikacji e-Deklaracje).

Stan realizacji zwrotu nadpłaty można sprawdzić pod adresem: https://www.finanse.mf.gov.pl/web/wp/pp/zwrot-nadplaty-pit  (Uwaga! ta wyszukiwarka nie działa już w 2020 roku)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby sprawdzić stan zwrotu nadpłaty należy podać:

  • PESEL/NIP - numer identyfikacyjny PESEL lub NIP pierwszego podatnika na zeznaniu,
  • kwotę przychodu za 2017 rok - wartość przychodu w pełnych zł (końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a te wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych).
    Dla zeznań złożonych:
    • indywidualnie to kwota przychodu podatnika,
    • wspólnie z małżonkiem to kwota przychodu podatnika, a jeśli nie występuje to kwota przychodu małżonka.
    Jest to kwota wykazana z zeznaniu podatkowym za rok 2017 w pozycji:
    • - PIT-28(19, 20) – poz. 45
    • - PIT-36(23, 24, 25) – poz. 90, 141
    • - PIT-36L(12, 13,14) – poz. 13, 18
    • - PIT-37(23, 24) – poz. 64, 95

Jeśli wprowadzone dane są poprawne i w aplikacji jest dostępna informacja o złożonym zeznaniu podatkowym otrzymasz jedną z informacji:

  • stan zrealizowany - zrealizowano
    co oznacza, że wskazany etap realizacji zwrotu nadpłaty został w urzędzie zrealizowany.

albo

  •   - w trakcie realizacji
    co oznacza, że proces zwrotu nadpłaty w urzędzie skarbowym jeszcze trwa.

Gdy podane dane są niepoprawne lub w aplikacji brak informacji o zeznaniu podatkowym, zwracany jest komunikat: 

Podano błędne dane lub brak informacji o zeznaniu na dzień wyszukiwania.

Uwaga: zeznanie podatkowe po złożeniu może być widoczne w aplikacji z kilkudniowym opóźnieniem. Ministerstwo Finansów zachęca do składania deklaracji drogą elektroniczną.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

W sprawach indywidualnych należy kontaktować się z właściwym urzędem skarbowym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

REKLAMA