REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

IP BOX bez ewidencji na bieżąco. Ważny dla przedsiębiorców wyrok WSA!

Agnieszka Stachurska
dyrektor Biura Rachunkowego SCS należącego do Grupy Kancelarii Prawnych Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jak powinna wyglądać ewidencja IP BOX? Ważny dla przedsiębiorców wyrok WSA
Jak powinna wyglądać ewidencja IP BOX? Ważny dla przedsiębiorców wyrok WSA
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ulga IP BOX. Przedsiębiorcy mogą korzystać z tej preferencji podatkowej bez konieczności prowadzenia odrębnej ewidencji na bieżąco - tak uznał sąd administracyjny.
rozwiń >

Ulga IP BOX - ewidencja

Zgodnie z wyrokiem sądu administracyjnego z 28 października 2022 roku, by skorzystać z ulgi IP BOX nie trzeba spełnić wymogu prowadzenia oddzielnej ewidencji kwalifikowanych przychodów i kosztów na bieżąco. Sąd stwierdził, że warunek ten został wprowadzony przez organ podatkowy wbrew wyraźnemu przepisowi ustawy (sygn. akt I SA/Bk 350/22).

REKLAMA

REKLAMA

IP BOX - ważny dla przedsiębiorców wyrok WSA

W wydanym 28 października 2022 r. rozstrzygnięciu WSA w Białymstoku stwierdził, że fiskus nie miał prawa odmawiać przedsiębiorcom prawa do skorzystania z ulgi IP BOX z uwagi na nieprowadzenie wyodrębnionej ewidencji na bieżąco.

W rozpoznawanej sprawie przedsiębiorca prowadził działalność gospodarczą polegającą na pracach programistycznych. Jednym z ich efektów było powstanie innowacyjnych rozwiązań w obszarze systemów komputerowych. Jako tworzone i modyfikowane utwory korzystały z ochrony prawa autorskiego i praw pokrewnych. Przedsiębiorca zamierzał skorzystać z 5% opodatkowania dochodów osiąganych z tych praw.

Przedsiębiorca prowadzi działalność B+R ale…

W wydanej w czerwcu 2022 r. interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przyznał, że prowadzone przez programistę prace spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, że jego autorskie prawa majątkowe do programu komputerowego spełniają definicję kwalifikowanych praw własności intelektualnej, a uzyskiwany przez niego dochód z przeniesienia tych praw mógł podlegać 5% stawce podatku. Jednak w opinii organu przedsiębiorca nie spełnił jednego z wymogów warunkujących skorzystanie z tej preferencyjnej stawki opodatkowania, bowiem nie prowadził na bieżąco odrębnej ewidencji na potrzeby ulgi IP BOX.

REKLAMA

Nie ma przepisu, który wskazywałby na konieczność prowadzenia ewidencji na bieżąco

Przedsiębiorca zaskarżył tę interpretację podnosząc, że żaden przepis ustawy nie ustanawia takiego obowiązku. Z jego stanowiskiem zgodził się sąd potwierdzając, że ani z literalnego brzmienia art. 30cb ustawy o PIT, ani z celu, jakiemu ma służyć ewidencja, nie wynika obowiązek prowadzenia jej na bieżąco. Musi być prowadzona w taki sposób, by w zeznaniu podatkowym móc wykazać kwalifikowane przychody i koszty, oraz dochód podlegający 5% opodatkowaniu IP BOX. Jeśli ewidencja podatnika to umożliwia, to nie można jej uznać za prowadzoną w sposób nieprawidłowy. WSA przywołał treść art. 24 ust. 5 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym księgi rachunkowe uznaje się za prowadzone na bieżąco, jeżeli pochodzące z nich informacje umożliwiają sporządzenie w terminie obowiązkowych sprawozdań, w tym deklaracji podatkowych oraz dokonanie rozliczeń finansowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Preferencyjna 5% stawka opodatkowania

Przypomnijmy, że preferencyjna 5% stawka opodatkowania obowiązuje od 1 stycznia 2019 r. i obejmuje przedsiębiorców osiągających dochody z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, prowadzących działalność innowacyjną. Te kwalifikowane prawa, takie jak: patent, prawo z rejestracji wzoru przemysłowego lub topografii układu scalonego, czy autorskie prawo do programu komputerowego, muszą być przez przedsiębiorcę wytworzone, rozwinięte lub ulepszone.

IP BOX. Wymóg prowadzenia ewidencji na bieżąco?

Już od pierwszego dnia wejścia w życie ulgi IP BOX cieszyła się ona zainteresowaniem przedsiębiorców. Lecz w praktyce okazało się, że nie tak łatwo z niej skorzystać. Organy podatkowe bardzo wysoko zawiesiły poprzeczkę, odmawiając przedsiębiorcom prawa skorzystania z preferencji z powodu niedopełnienia najdrobniejszych wymogów.

Jednym z warunków skorzystania z ulgi IP BOX jest prowadzenie w księgach rachunkowych firmy oddzielnej ewidencji, pozwalającej na wyodrębnienie przychodów i kosztów ich uzyskania, przypadających na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej. Celem tego wymogu jest oddzielenie dochodów podlegających 5% opodatkowaniu osiąganych w działalności B+R od pozostałych dochodów generowanych przez przedsiębiorcę.

Przedsiębiorcy chcąc skorzystać z preferencyjnej stawki opodatkowania, po zakończeniu roku wyodrębniali ze swoich ksiąg rachunkowych wymagane przychody i koszty, sumując je w dochód i wykazując w deklaracji jako podlegający 5% stawce CIT lub PIT. Jednak fiskus odmawiał im prawa do skorzystania z ulgi podnosząc, że ww. wyodrębniona ewidencja musi być prowadzona na bieżąco (np. interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 18 października 2019 r., sygn. 0115-KDIT2-1.4011.312.2019.2.KK, z 30 września 2020 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.446.2020.2.MJ, z dnia 17 lutego 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.387.2020.2.MBD). Wobec wyroku, który zapadł pod koniec października przedsiębiorcy, którym na tej podstawie organ odmówił prawa do skorzystania z ulgi, mogą ponownie zrewidować swoje uprawnienie do skorzystania z ulgi IP BOX.

Autor: Agnieszka Stachurska, dyrektor biura rachunkowego Skarbiec Corporate Services, z grupy Kancelarii Prawnych Skarbiec

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA