REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaniechanie poboru PIT od nagród dla Powstańców Warszawskich albo ich małżonków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zaniechanie poboru PIT od nagród dla Powstańców Warszawskich albo ich małżonków
Zaniechanie poboru PIT od nagród dla Powstańców Warszawskich albo ich małżonków

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia, w którym dokona zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) od nagród przyznanych Powstańcom Warszawskim albo ich małżonkom przez Radę miasta stołecznego Warszawy.

Nagrody dla Powstańców

Rada miasta stołecznego Warszawy 16 stycznia 2020 r podjęła uchwałę nr XXV/695/2020 w sprawie zasad i trybu przyznania w 2020 roku Nagrody Miasta Stołecznego Warszawy Powstańcom Warszawskim, zwaną dalej „uchwałą”. Warszawa po raz kolejny uhonorowała w ten sposób swoich bohaterów. Wcześniej w 2018 r. nagrody zostały wypłacone żołnierzom Powstania Warszawskiego na podstawie uchwały Rady m.st. Warszawy z 1 marca 2018 r. nr LXII/1665/2018 w sprawie zasad i trybu przyznania Nagrody Miasta Stołecznego Warszawy dla Żołnierzy Powstania Warszawskiego. Zaś w 2019 r. nagrody wypłacone zostały na podstawie uchwały z 28 marca 2019 r. nr X/191/2019 w sprawie zasad i trybu przyznania w 2019 roku Nagrody Miasta Stołecznego Warszawy Powstańcom Warszawskim.

REKLAMA

REKLAMA

W 2020 r. po praz pierwszy taką nagrodę może otrzymać małżonek Powstańca, jeżeli Powstaniec zmarł w 2020 r., ale wniosek został złożony przed jego śmiercią (§ 1 ust. 3 uchwały). W 2020 r. kwota nagrody wynosi:
- 5000 zł (§ 4 uchwały),
- 5000 zł za 2019 r. w odniesieniu do tych osób, które w 2019 r. nie zostały wskazane jako laureaci nagrody ze względu na niespełnienie wymogów formalnych z przyczyn od siebie niezależnych (§ 5 ust. 1 uchwały),
- 4587,84 zł za 2018 r. oraz 5000 zł za 2019 r. w odniesieniu do małżonków zmarłych Powstańców, w przypadku złożenia wniosku o przyznanie nagrody przed śmiercią Powstańca (§ 5 ust. 2 uchwały).

Świadczenie to stanowi formę pomocy finansowej dla bohaterów Powstania Warszawskiego. Nagrody mają być przekazane do dnia 1 sierpnia 2020 r., a w uzasadnionych przypadkach nastąpi to do końca bieżącego roku (§ 6 uchwały).

Obecnie na świecie żyje blisko 1296 uczestników Powstania Warszawskiego (dane osób uprawnionych znajdują się w zbiorach Muzeum Powstania Warszawskiego), a średni wiek weteranów wynosi 95 lat.

Co z PIT?

REKLAMA

Nagrody dla Powstańców stanowią przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą PIT”, który podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach według skali podatkowej (na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy PIT). Ustawa PIT nie przewiduje bowiem zwolnienia od podatku tego rodzaju świadczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku wypłaty nagród Powstańcom Warszawskim zamieszkującym za granicą, dochód ten (uwzględniając rozwiązania przewidziane we właściwej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej przez Polskę z państwem rezydencji podatnika) podlega opodatkowaniu tylko w krajach rezydencji podatkowej podatników.

W obecnym stanie prawnym (gdyby projektowane rozporządzenie nie zostało wydane) miasto stołeczne Warszawa, obowiązane będzie do wystawienia laureatowi nagrody oraz właściwemu ze względu na jego miejsce zamieszkania urzędowi skarbowemu, informacji PIT–11 na zasadach i w terminie określonych odpowiednio w art. 42a i art. 42g ustawy PIT, w której wykaże kwotę nagrody. Informacja ta będzie stanowić podstawę dla podatnika i organów podatkowych realizujących usługę „Twój e – PIT” do prawidłowego rozliczenia uzyskanych w 2020 roku dochodów.

Zgodnie z preambułą do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej wszyscy są równi w prawach i powinnościach wobec dobra wspólnego – Polski. Z kolei w myśl art. 84 ustawy zasadniczej, obowiązkiem każdego jest ponoszenie ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określnych w ustawie. Obowiązek ten ma charakter powszechny, a co za tym idzie dotyczy również i omawianych świadczeń. Takie rozwiązanie buduje świadomość wyraźnego powiązania ciężarów i świadczeń publicznych z przyczynianiem się do dobra wspólnego oraz realizuje zasadę, że wszyscy są równi wobec prawa oraz zasadę, że wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne.

Należy także podkreślić, że na podstawie art. 19 ustawy zasadniczej Rzeczpospolita Polska specjalną opieką otacza weteranów walk o niepodległość, zwłaszcza inwalidów wojennych. Biorąc pod uwagę zasługi Powstańców Warszawy, sędziwy wiek osób nagrodzonych oraz zapewne związane z wiekiem kłopoty zdrowotne, powodujące zwiększenie wydatków na poratowanie zdrowia, czy ułatwienie zwykłych czynności życiowych, opodatkowanie tych świadczeń byłoby przejawem nadmiernego fiskalizmu. Wydanie rozporządzenia realizuje konstytucyjną zasadę troski Rzeczypospolitej Polskiej o weteranów i jest uzasadnione interesem publicznym (przesłanka zawarta w art. 22 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa).

Należy dodać, że analogiczne wnioski złożone w 2018 r. i 2019 r. przez Prezydenta miasta stołecznego Warszawy w sprawie uchwał wydanych w tych latach przyznających nagrody żołnierzom Powstania Warszawskiego skutkowały wydaniem:
- rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 września 2018 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od nagród otrzymanych przez żołnierzy Powstania Warszawskiego (Dz. U. poz. 1781),
- rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 18 października 2019 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od nagród otrzymanych przez Powstańców Warszawskich (Dz. U. poz. 2092).

Proponuje się, aby zaniechanie miało zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 16 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2020 r (§ 2 projektu rozporządzenia). Taki okres wynika z określonego w § 6 uchwały terminu dokonywania wypłat. Data początkowa wynika z faktu, że powołana na wstępie uchwała weszła w życie w dniu 16 stycznia 2020 r., tj. z dniem jej podjęcia – § 10 tej uchwały.

Ponadto proponuje się, aby omawiane rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia (§ 3 projektu rozporządzenia).

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od nagród otrzymanych przez Powstańców Warszawskich albo ich małżonków

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA