REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od alimentów – czy wzrośnie kwota zwolnienia z PIT?

Podatek od alimentów – czy wzrośnie kwota zwolnienia z PIT?
Podatek od alimentów – czy wzrośnie kwota zwolnienia z PIT?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów dokona analizy, czy zwolniona z PIT kwota alimentów dla osób dorosłych, w tym byłych małżonków (aktualnie 700 zł miesięcznie) nie jest za niska. Głównym kryterium branym pod uwagę podczas tej analizy będzie średnia kwota zasądzanych obecnie alimentów na rzecz byłych małżonków. Według danych za I półrocze 2019 r. średnia wysokość zasądzonych alimentów na rzecz byłych małżonków w sprawach rozwodowych wyniosła prawie 1 tys. zł. Taką zapowiedź złożył Jan Sarnowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi z 17 listopada 2020 r. na interpelację poselską nr 13294.

Alimenty – aktualne zwolnienia z podatku dochodowego (PIT)

Zgodnie z aktualnym stanem prawnym, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 127) ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są alimenty:
a) na rzecz dzieci, które nie ukończyły 25. roku życia, oraz dzieci bez względu na wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymują zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
b) na rzecz innych osób niż wymienione w lit. a, otrzymane na podstawie wyroku sądu lub ugody sądowej, do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 700 zł.

Autopromocja

Jak widać alimenty dla dzieci są zwolnione z podatku bez względu na kwotę. Natomiast alimenty dla osób dorosłych są zwolnione z PIT tylko do kwoty 700 zł. Warto podkreślić, że ta kwota zwolnienia (700 zł) nie była waloryzowana od 1 stycznia 2007 roku kiedy to zwolnienie w tej właśnie kwocie weszło w życie. Alimenty uzyskane przez osoby dorosłe (np. byłych małżonków) są powyżej kwoty zwolnienia opodatkowane podatkiem dochodowym wg skali podatkowej wskazanej w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT.

Jak wskazała posłanka Teresa Glenc w interpelacji poselskiej z 23 października 2020 r., skierowanej do Ministra Finansów, obecny stan prawny w tym zakresie budzi wiele kontrowersji i poczucie niesprawiedliwości społecznej alimentowanych osób dorosłych. Bowiem wysokość alimentów jest zawsze ustalana jest przez sąd, który bierze pod uwagę sytuację materialną np. byłych małżonków oraz ich uzasadnione potrzeby. Jak wskazała posłanka sąd, ustalając wysokość alimentów, bierze pod uwagę ściśle comiesięczne wydatki ponoszone na utrzymanie osoby uprawnionej do alimentów. A zatem trzeba uznać, że opodatkowanie nadwyżki ponad 700 zł miesięcznie zasądzonych elementów odbiera alimentowanym osobom dorosłym część pieniędzy, które są niezbędne dla ich utrzymania.
Jak stwierdziła posłanka, alimentowane osoby uiszczają podatek w wysokości niemalże miesięcznej raty alimentacyjnej, kosztem swoich usprawiedliwionych potrzeb.

Posłanka zapytała Ministra Finansów, czy istnieje możliwość wprowadzenia regulacji prawnej znoszącej obowiązek opodatkowania alimentów otrzymywanych przez dorosłe osoby powyżej kwoty 700 zł?

Czym są alimenty?

Alimenty są to regularne, obligatoryjne świadczenia najczęściej na rzecz członków rodziny, polegające na dostarczaniu środków utrzymania, a w miarę potrzeby także środków wychowania. Taką definicję sformułował Rzecznik Praw Obywatelskich.
W przepisach nie znajdziemy wprost definicji alimentów. Ale Kodeks rodzinny i opiekuńczy w art. 128 definiuje obowiązek alimentacyjny, którym jest obowiązek dostarczania środków utrzymania, a w miarę potrzeby także środków wychowania. Obowiązek alimentacyjny obciąża krewnych w linii prostej oraz rodzeństwo. Obowiązek alimentacyjny jest regulowany przez art. 128-1441 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Warto tylko wspomnieć, że zgodnie z a
rt. 135 § 1. Kro zakres świadczeń alimentacyjnych zależy od usprawiedliwionych potrzeb uprawnionego oraz od zarobkowych i majątkowych możliwości zobowiązanego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo Finansów przeanalizuje możliwość podwyższenia kwoty alimentów zwolnionych z PIT

W odpowiedzi na interpelację z 17 października 2020 r., Jan Sarnowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów potwierdził, że alimenty otrzymane na podstawie wyroku sądu lub ugody sądowej, inne niż na rzecz dzieci, korzystają z limitowanego zwolnienia od podatku – do kwoty 700 zł miesięcznie.

Co więcej, Sarnowski przyznał, że kwota zwolnienia nie była zmieniana od początku obowiązywania tego zwolnienia. Faktycznie, przepis art. 21 ust. 1 pkt 127 ustawy o PIT został dodany przez art. 1 pkt 14 lit. a) ustawy z 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 217, poz. 1588). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2007 r. i od samego początku zwolniona była kwota 700 zł alimentów w przypadku osób dorosłych.

Dlatego też, jak zapowiedział minister Sarnowski: Ponieważ kwota wynosząca 700 zł nie była zmieniana od początku obowiązywania zwolnienia, uprzejmie informuję, że Ministerstwo Finansów podejmie prace analityczne, nad zasadnością jej zmiany, mając na uwadze zwiększoną średnią kwotę zasądzanych obecnie alimentów na rzecz byłych małżonków.

Jan Sarnowski wskazał, że analiza danych publikowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości dotyczących prawomocnych orzeczeń w sprawach cywilnych i rodzinnych o alimenty w latach 2015 – 2018 i w I półroczu 2019 roku wykazała, że średnia wysokość alimentów zasądzonych prawomocnymi wyrokami sądów w latach 2015 – 2018 nie przekraczała limitu zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 127 lit. b ustawy o PIT.

Przykładowo dla roku 2018 wielkości te w sprawach z powództwa:
- rodziców wynosiły 681 zł,
- małżonków wyniosły 690 zł,
- innych osób wynosiły 582 zł.

Ale już według danych za I półrocze 2019 r. średnia wysokość zasądzonych alimentów była wyższa od ustawowego limitu jedynie w przypadku spraw z powództwa małżonków i wynosiła 803 zł.
Wyższe natomiast były kwoty alimentów zasądzonych w sprawach rozwodowych. Według danych za I półrocze 2019 r. średnia wysokość zasądzonych alimentów na rzecz małżonków wyniosła 999,8 zł (w 2018 r. – 884,6 zł).

Minister Sarnowski tłumaczył też, że ustawodawca zdecydował o całkowitym zwolnieniu z opodatkowania alimentów na rzecz dzieci, bo dziecko nie ma faktycznych możliwości samodzielnego zdobycia środków zapewniających byt. A alimenty na rzecz osoby dorosłej są przyznawane na skutek wystąpienia przesłanek związanych z rozwodem. Alimenty są tu przyznawane, jeżeli rozwód powoduje powstanie stanu niedostatku, albo istotne pogorszenie sytuacji materialnej.

Warto też zwrócić uwagę, że  przepisach ustawy PIT alimenty na rzecz osób dorosłych są korzystniej traktowane od innych zbliżonych charakterem świadczeń uzyskiwanych przez podatników. W przypadku wynagrodzeń, emerytur, czy rent (także zapewniających podatnikom podstawowe środki utrzymania) nie przysługuje nawet częściowe zwolnienie podatkowe.

Minister Sarnowski wskazywał też zmiany w PIT, które zaszły w latach 2016-2019 (jak np. podwyższenie kwoty wolnej od PIT i obniżenie stawki PIT z 18% do 17%), zmniejszające obciążenia podatkowe wszystkich podatników PIT, także tych płacących alimenty.

Zdaniem Ministra, z powodów systemowych niemożliwe jest całkowite zwolnienie z opodatkowania alimentów na rzecz osób dorosłych. Tym niemniej MF zastanowi się nad podwyższeniem kwoty ww. zwolnienia.

Trudno w chwili obecnej prorokować, czy jest szansa na podwyższenie kwoty alimentów zwolnionej z PIT. Z jednej strony w czasie kryzysu pandemicznego budżet państwa ma mniejsze wpływy i zapewne rząd niechętnie będzie podchodził do zwiększania zwolnień podatkowych.  Z drugiej strony widać, że Ministerstwo Finansów zauważyło 14 letni okres braku waloryzacji kwoty zwolnienia oraz wyższe od tej kwoty zasądzane obecnie przez sądy alimenty. Pewną nadzieją na zwiększenie tej kwoty (np. o 100, czy nawet 200 zł) są też w sumie dość niewielkie koszty budżetowe tej podwyżki. Warto podkreślić, że zmiany przepisów korzystne dla podatników można wprowadzać także w trakcie roku podatkowego ze skutkiem wstecznym. Także możliwe jest uchwalenie podwyżki tego zwolnienia np. w trakcie 2021 roku ze skutkiem dla wszystkich dochodów alimentacyjnych z tego roku.

Paweł Huczko

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA