REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek dochodowy od inwestycji w złoto

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Złoto, sztabki złota, złote monety złoto inwestycyjne, podatek od złota, PIT 2012 / 2013, dochody z inwestycji w złoto
Złoto, sztabki złota, złote monety złoto inwestycyjne, podatek od złota, PIT 2012 / 2013, dochody z inwestycji w złoto
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Organy podatkowe uważają, że w przypadku inwestycji w złote monety, czy sztabki złota można uniknąć podatku dochodowego (PIT), sprzedając je po upływie pół roku od ich zakupu. Jednak Krajowa Informacja Podatkowa i Ministerstwo Finansów mają nieco inne stanowisko.

Afera spółki Amber Gold rozbudziła zainteresowanie inwestycjami w złoto. Okazuje się, że kwestia opodatkowania dochodów z takich inwestycji nie jest jasna.

REKLAMA

Sztabki złota, złote monety bulionowe i certyfikaty

Pewien obywatel we wniosku o interpretację podatkową z marca 2012 r. poinformował Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie o swoich zamiarach lokowania oszczędności w złoto.

Miał nabywać złoto inwestycyjne - sztabki złota lub złote monety bulionowe od firmy dokonującej obrotu metalami szlachetnymi. Złoto miało być nabywane prywatnie (do swojego osobistego majątku), jako lokata oszczędności, a nie w ramach działalności gospodarczej.

REKLAMA

Nabywając złoto, albo fizycznie je odbierze od sprzedawcy albo, w ramach prowadzonego przez sprzedawcę programu certyfikatów (kompleksowy program obrotu i przechowywania metali szlachetnych), pozostawi złoto u sprzedawcy do przechowania w skarbcu.

W tym drugim przypadku nabywca otrzyma stosowny certyfikat (na złoto alokowane lub niealokowane) będący dokumentem poświadczającym prawo własności do nabytego złota. Złoto to nabywca będzie mógł w każdej chwili odebrać osobiście lub w inny sposób nim zadysponować, w tym sprzedać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedmiotowe złoto - złote sztabki i monety bulionowe - spełnia definicję złota inwestycyjnego w rozumieniu przepisów VAT oraz złota dewizowego w rozumieniu przepisów dewizowych.

Pytania podatnika

W związku z powyższymi zamiarami obywatel zadał we wniosku o interpretację podatkową Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie następujące pytania.

REKLAMA

1. Czy sprzedaż (nie następująca w wykonywaniu działalności gospodarczej) przez osobę fizyczną należącego do jej majątku osobistego złota inwestycyjnego (sztabek, monet bulionowych), w tym reprezentowanego przez certyfikaty na złoto alokowane lub niealokowane, stanowiłaby przychód ze źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o PIT (odpłatne zbycie innych rzeczy), czy też przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT czyli przychód z kapitałów pieniężnych ?

2. W przypadku uznania, że powyższy przychód ze sprzedaży mieściłby się w źródle przychodów określonym w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o PIT, czy podlegałby on wówczas opodatkowaniu w sytuacji, gdy sprzedaż następowałaby po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie złota inwestycyjnego ?

Korzystne interpretacje fiskusa - złoto to rzeczy

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 29 maja 2012 r. (IPPB2/415-209/12-4/AK) stwierdził, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego z tytułu przedmiotowej sprzedaży, jeśli zbycie złota będzie miało miejsce po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpił jego zakup.

Co do zasady w świetle ustawy o PIT w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie rzeczy, do których zaliczyć należy również rzeczy ruchome (w tym złoto).

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zgodził się z argumentacją wnioskodawcy, że złoto inwestycyjne (sztabki złota, złote monety bulionowe), w ślad za przepisami kodeksu cywilnego, jak i w potocznym tego słowa rozumieniu, należy traktować jako „rzeczy”. Zgodnie bowiem z art. 45 kodeksu cywilnego rzeczami są tylko przedmioty materialne.

Potwierdzeniem tezy, że złoto inwestycyjne jest rzeczą, są także przepisy ustawy o VAT, które uznają złoto inwestycyjne (sztabki złota i złote monety spełniające warunki określone w art. 121 ustawy o VAT), za towar, a skoro za towar to i za rzecz. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, za towary rozumie się „rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii”.

Również z przepisów prawa dewizowego wynika, że złoto (dewizowe), choć stanowi wartość dewizową, to nie stanowi środków płatniczych, a skoro tak, to z pewnością jest rzeczą. Wniosek taki wypływa z samej definicji wartości dewizowych, zgodnie z którą wartościami dewizowymi są zagraniczne środki płatnicze oraz złoto dewizowe i platyna dewizowa”. Definicja ta wyraźnie rozróżnia między środkami płatniczymi a złotem (dewizowym). Za złoto dewizowe uznaje z kolei ‚złoto w stanie nieprzerobionym oraz w postaci sztab, monet bitych po 1850 r., a także półfabrykatów, z wyjątkiem stosowanych w technice dentystycznej; złotem dewizowym są również przedmioty ze złota zazwyczaj /…/”.

Dlatego przychody ze zbycia złota inwestycyjnego przez osobę fizyczną, która nie dokonuje takiego zbycia w wykonywaniu działalności gospodarczej, winny być zaliczone do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, opodatkowaniu podlega odpłatne zbycie, /…/:

a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d) innych rzeczy

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a - c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Czyli podlegający opodatkowaniu PIT przychód powstaje wyłącznie, jeśli zbycie rzeczy następuje w okresie krótszym niż pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpił zakup.

Dlatego też, jeżeli sprzedaż następuje po upływie półrocznego okresu, wówczas przychód osiągnięty z tej sprzedaży nie podlega opodatkowaniu PIT, bowiem czynność ta nie stanowi źródła przychodu dla celów tego podatku.

Polecamy: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2013 rok

Polecamy: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2012 rok

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zaaprobował więc stanowisko wnioskodawcy, który uważał również, że przychód ze zbycia złota inwestycyjnego nie mieści się w zakresie przedmiotowym art. 17 ustawy o PIT, który enumeratywnie wymienia przychody uważane za kapitały pieniężne.

Zdaniem wnioskodawcy, potwierdzonym interpretacją organu podatkowego, przychodów ze zbycia złota inwestycyjnego nie można zakwalifikować do żadnego z wymienionych w art. 17 ustawy o PIT  przypadków, w tym nie stanowią one przychodów z papierów wartościowych. Także certyfikatów na złoto alokowane i niealokowane nie można utożsamiać z jakimikolwiek papierami wartościowymi, w tym certyfikatami inwestycyjnymi, podlegającymi regulacjom ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Wydawane przez sprzedawcę certyfikaty na złoto alokowane i niealokowane, są tylko i wyłącznie dokumentami potwierdzającymi, poświadczającymi prawo własności złota. Certyfikaty takie nie stanowią przedmiotu obrotu - przedmiotem obrotu jest złoto inwestycyjne.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził ww. interpretację omawianej kwestii opodatkowania PIT inwestycji w złoto w kolejnej interpretacji z 19 lipca 2012 r. (nr IPPB2/415-530/12-2/AK). Interpretacja ta również dotyczyła lokowania oszczędności w złote sztabki i monety i organ podatkowy powtórzył, że nie trzeba płacić PIT, jeżeli zbycie złota nastąpi po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym miał miejsce jego zakup.

Tak samo wypowiedział się np. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 2 lutego 2012 r. (nr ITPB1/415-1104/11/TK) i interpretacji z 17 lutego 2012 (nr ITPB1/415-1187/11/MR), a wcześniej np. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 15 maja 2009 r. (nr ILPB2/415-190/09-2/ES).

Warto dodać, że jeżeli sprzedaż złota (czy innych metali szlachetnych) nastąpi przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpił zakup - dochód osiągnięty przez inwestora z transakcji sprzedaży tych metali podlega opodatkowaniu PIT. Nie trzeba płacić zaliczki na PIT w ciągu roku. Po zakończeniu roku podatkowego, w którym osiągnięto dochód z tego tytułu - podatnik sam ma obowiązek wykazać te dochody w rubryce „inne źródła” i obliczyć należny podatek dochodowy - w zeznaniu podatkowym PIT-36. Zeznanie to trzeba złożyć do końca kwietnia roku następnego po roku podatkowym.


KIP i MF: złoto inwestycyjne opodatkowane tak jak kapitały pieniężne

Wydawałoby się, że nie ma problemu ale okazuje się, że jest, bo inaczej interpretują omawianą kwestię Krajowa Informacja Podatkowa i Ministerstwo Finansów.

Zdaniem ekspertów KIP jeżeli zakup złota dokonywany jest w celach inwestycyjnych (zakup tzw. złota inwestycyjnego), działania takie (transakcje zakupu i sprzedaży złota), jako mające przynieść określone korzyści ekonomiczne, stanowią formę inwestowania kapitału, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Osiągnięte z tego tytułu przysporzenie stanowi podstawę opodatkowania zryczałtowanym 19 % podatkiem dochodowym (tzw. podatek Belki) według zasad określonych w art. 30a ustawy o PIT.

Tak samo wypowiedziało się we wrześniu 2012 r. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie redakcji mojafirma.infor.pl/biznes.:

Jeżeli zakup złota dokonywany jest w celach inwestycyjnych (zakup tzw. złota inwestycyjnego), działania takie (transakcje zakupu i sprzedaży złota), jako mające przynieść określone korzyści ekonomiczne, stanowią formę inwestowania kapitału, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy. Osiągnięte z tego tytułu przysporzenie stanowi podstawę opodatkowania zryczałtowanym 19% podatkiem dochodowym według zasad określonych w art. 30a ustawy. Przy czym dla oceny, czy zakup złota dokonany jest w celach inwestycyjnych, istotny jest zamiar osiągnięcia korzyści majątkowych ze sprzedaży złota już w momencie jego nabywania. W takim przypadku czynność zbycia złota jest elementem działalności o charakterze zarobkowym (inwestycyjnym) składającej się, z co najmniej dwóch czynności prawnych: nabycia i zbycia złota. Stąd też każdy przypadek uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia złota powinien być rozpatrywany ad casum, w szczególności po analizie treści zawartych umów.

W uzupełniającej odpowiedzi p. Wiesława Dróżdż - Rzecznik Prasowy Administracji podatkowej wskazała na kryterium swobodnego dysponowania nabytym złotem:

(...) W powołanych przez Pana redaktora interpretacjach przedstawiono stan faktyczny, z którego wynika, że osoba nabywa na własność złoto inwestycyjne i może nim swobodnie dysponować. W konsekwencji w przedstawionych stanach faktycznych zbycie złota stanowi sprzedaż rzeczy. Do dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia rzeczy przez osoby fizyczne stosuje się zasady opodatkowania określone w w art. 9, art. 10 ust. 1 pkt 8, art. 24 ust. 6 i art. 45 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem nie ma uzasadnienia do podjęcia działań zmierzających do ujednolicenia stanowiska w tym zakresie.  
Jednocześnie pragnę podkreślić, że kwalifikacja do danego źródła przychodów uzyskiwanych korzyści ekonomicznych dla celów podatkowych, w każdym przypadku powinna być poprzedzona analizą treści zawartych umów.

Pani Rzecznik dodała, iż: W przypadku umów, z których wynika, że kupujący staje się właścicielem złota i może nim swobodnie dysponować (przykładowo: może je u siebie przechowywać, a nie u podmiotu zbywającego, nabyte złoto może być przedmiotem zastawu itp.) oraz sprzedający nie gwarantuje żadnego wynagrodzenia związanego z zakupem i przechowywaniem  złota, należy stwierdzić, że taka transakcja nie ma charakteru lokaty inwestycyjnej.
W każdym innym przypadku nabycie złota będzie lokatą inwestycyjną. Uzyskane przychody z takiej lokaty, zarówno ze sprzedaży złota,  jak i inne przychody zagwarantowane w umowie będą podlegały opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

Oczywiście ww. informacje z Ministerstwa Finansów nie mają charakteru interpretacji przepisów prawa podatkowego, o których mowa w art. 14a-14p ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r. poz. 743 z późn. zm.).

Nadal można mieć jednak wątpliwości odnośnie decydującego kryterium rozróżnienia sytuacji nabycia i sprzedaży złota jako rzeczy i nabycia i sprzedaży złota jako inwestycji kapitałowej.

Czy rozstrzygający jest zamiar osiągnięcia korzyści majątkowej w chwili nabycia? Czy też decyduje obiektywne kryterium nabycia na własność określonych złotych przedmiotów (np. sztabek, czy monet) i możność swobodnego dysponowania tymi przedmiotami? Wydaje się, że to drugie kryterium jest ważniejsze. Jednak ww. wypowiedzi resortu finansów, w zestawieniu z cytowanymi interpretacjami dyrektorów izb skarbowych nie dają podatnikom jasnej informacji.

Dorady podatkowi analizując stanowisko KIP i MF próbują rozróżniać sytuacje kiedy to podatnik faktycznie posiada i swobodnie dysponuje nabytymi przedmiotami ze złota (tu nie powinno być opodatkowania PIT po sprzedaży po 6 miesiącach od nabycia), od sytuacji kiedy takiego posiadania brak (inwestor ma tylko certyfikaty inwestycyjne). W tej drugiej sytuacji można się dopatrywać analogii do obrotu papierami wartościowymi, a więc potencjalnie można zastosować 19% podatek Belki.

Warto zaapelować do Ministra Finansów o usunięcie tych rozbieżności i dokładne wyjaśnienie kwestii opodatkowania PIT dochodów z inwestycji w złoto w ogólnej interpretacji podatkowej. Bowiem wypowiedzi MF dla mediów ani nawet odpowiedzi KIP na pytania podatników nie mają mocy prawnej.

W tym kontekście podatnicy powinni raczej stosować się do tez zawartych w ww. interpretacjach, bo to one zostały oficjalnie wydane, choć formalnie obowiązują tylko w relacji z występującym o interpretację podatnikiem.

Ogólne interpretacje podatkowe Ministra Finansów

Ogólne interpretacje podatkowe 2012

Definicja złota inwestycyjnego

Definicję złota inwestycyjnego znajdziemy w polskich przepisach podatkowych jedynie w art. 121 ustawy o VAT.

Zgodnie z tym przepisem złotem inwestycyjnym jest:

1) złoto w postaci sztabek lub płytek o próbie co najmniej 995 tysięcznych oraz złoto reprezentowane przez papiery wartościowe;

2) złote monety, które spełniają łącznie następujące warunki:

a) posiadają próbę co najmniej 900 tysięcznych,

b) zostały wybite po roku 1800,

c) są lub były obowiązującym środkiem płatniczym w kraju pochodzenia,

d) są sprzedawane po cenie, która nie przekracza o więcej niż 80% wartości rynkowej złota zawartego w monecie.

Złote monety wymienione w spisie ogłaszanym co roku w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej spełniają warunki określone w pkt 2 przez cały rok obowiązywania spisu.

Złotych monet, o których mowa wyżej nie traktuje się jako przedmiotów kolekcjonerskich o wartości numizmatycznej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA