REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT od dochodu ze zbycia nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Pasieczna
Biegły rewident
 S&P Audyt Sp. z o.o.
Podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych
PIT od dochodu ze zbycia nieruchomości
PIT od dochodu ze zbycia nieruchomości
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoby fizyczne, które odpłatnie zbywają (a więc nie tylko sprzedają) nieruchomości muszą mieć świadomość, że od dochodu z tego zbycia muszą, co do zasady, zapłacić podatek. Jednak zasady opodatkowania i ewentualne ulgi i zwolnienia z PIT zależą od daty nabycia (lub wybudowania) zbywanej nieruchomości. Artykuł niniejszy dotyczy zasad opodatkowania przy zbyciu nieruchomości przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Podatki 2019

REKLAMA

Autopromocja

Generalna zasada przy odpłatnym zbyciu nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej wynika z art. 10 ust. 1 pkt. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 1991 r. Nr 80, poz. 350 z późn.zm.) zwana dalej ustawą o PIT.

W myśl tego przepisu odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości stanowi źródło przychodu, o ile zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło zbycie lub wybudowanie.

W przypadku zamiany nieruchomości okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Oznacza to, że jeżeli dokonujemy sprzedaży nieruchomości, to musimy w pierwszej kolejności ustalić okres, jaki upłynął od końca roku kalendarzowego, w którym daną nieruchomość nabyliśmy lub wybudowaliśmy. Jeżeli upłynęło lat pięć i więcej, to nie musimy płacić podatku ani deklarować, czy zgłaszać faktu sprzedaży do urzędu skarbowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Komplet podatki 2019

Musimy tylko pamiętać o uprawnieniu organu podatkowego do zakwestionowania ceny nieruchomości. Jeżeli organ podatkowy uzna, że wartość sprzedaży ustalona w umowie znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości, to wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej.

Brak reakcji ze strony podatnika spowoduje, że organ podatkowy określi wartość nieruchomości z uwzględnieniem opinii biegłego. Jeżeli wartość ustalona przez biegłego będzie odbiegać o co najmniej 33% od wartości ustalonej w umowie, koszty opinii biegłego poniesie zbywający.

Zbycie nieruchomości po zniesieniu współwłasności a PIT

W przypadku sprzedaży nieruchomości przed upływem okresu pięcioletniego, podatnik będzie zmuszony ustalić dochód na sprzedaży, wypełnić zeznanie i ewentualnie uiścić podatek dochodowy - o ile nie znajdzie zastosowanie ulga mieszkaniowa.

Z powodu zmian w ustawie o PIT, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2007 r. i 1 stycznia 2009 r. podatników obowiązują trzy zasady rozliczeń podatku dochodowego w zależności od daty nabycia lub wybudowania nieruchomości.

Nieruchomości nabyte (wybudowane) do 31 grudnia 2006 r.

W przypadku nieruchomości nabytych przed końcem 2006 r. zastosowanie znajdzie zwolnienie przychodu z opodatkowania z uwagi na upływ wyżej opisanego okresu pięcioletniego, liczonego od końca roku, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Jeżeli założymy, że nieruchomość nabyto w grudniu 2006 r., to okres pięcioletni upłynął już z końcem roku 2011 r. Dla przypomnienia: opodatkowaniu przy odpłatnym zbyciu nieruchomości podlegał przychód stawką 10% podatku, który podlegał wpłacie w terminie 14 dni od daty sprzedaży, chyba że podatnik złożył w tym terminie oświadczenie o przeznaczeniu przychodu ze sprzedaży w okresie 2 lat na cele mieszkaniowe.

Nieruchomości nabyte (wybudowane) w okresie po 31 grudnia 2006 r.

Zasadnicze zmiany w opodatkowaniu odpłatnego zbycia nieruchomości dotyczą tych nabytych po 31 grudnia 2006 r.  

Podstawę opodatkowania stanowi dochód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, który jest opodatkowany stawką podatku 19% bez względu na wysokość dochodu.

Dochód, ustalona się natomiast w sposób następujący:

D=P-K+S

Gdzie:

P -  przychód z odpłatnego zbycia, czyli wartość nieruchomość ustalona w umowie sprzedaży;

K - koszty uzyskania, czyli udokumentowane koszty nabycia lub koszty wytworzenia i nakłady, poczynione w czasie ich posiadania;

S - suma ewentualnych odpisów amortyzacyjnych dokonanych od zbywanych nieruchomości;

W efekcie, jeżeli podatnik zbywa nieruchomość poniżej wartości, którą sam za nią zapłacił, to dochód podlegający opodatkowaniu w ogóle nie wystąpi.

Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki

Nieruchomości nabyte (wybudowane) w okresie od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r.

W przypadku nieruchomości nabytych (wybudowanych) w okresie od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r. opodatkowaniu podlega dochód obliczony w sposób przedstawiony powyżej.

Podatek dochodowy od dochodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości według stawki 19% podlega wykazaniu w PIT-36 (pola 189 i 190), PIT-36L (pole 59) lub PIT-38 (poz. 36) w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym miało miejsce zbycie.

Podatnik może skorzystać ze zwolnienia z tytułu tzw. ulgi meldunkowej, z której może skorzystać pod warunkiem, że był zameldowany w lokalu lub budynku mieszkalnym przez 12 miesięcy i we właściwym urzędzie skarbowym złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia.

Oświadczenie to należy złożyć w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło zbycie. Warunek 12-miesięcznego zameldowania na pobyt stały pod oznaczonym adresem domu mieszkalnego lub lokalu musi być spełniony zanim nastąpi czynność odpłatnego zbycia.


Nieruchomości nabyte (wybudowane) po 31 grudnia 2008 r.

Zasady ustalania dochodu i wysokości podatku dochodowego nie uległy zmianie. Jedyne zmiany dotyczą zeznania podatkowego, w którym wykazuje się odpłatne zbycie nieruchomości oraz warunków skorzystania z tzw. nowej ulgi mieszkaniowej.

W stosunku do sprzedaży nieruchomości nabytych (wybudowanych) po 31 grudnia 2008 r. podatnik jest zobowiązany do złożenia zeznania podatkowego PIT-39 w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym miało miejsce zbycie.

W zeznaniu wykazujemy uzyskany przychód, koszty uzyskania (czyli udokumentowane koszty nabycia lub koszty wytworzenia i nakłady, poczynione w czasie posiadania nieruchomości) oraz sumę odpisów amortyzacyjnych dokonanych od zbywanej nieruchomości.

W poz. 25 wykazujemy dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości, które korzystają z tzw. nowej ulgi meldunkowej. Jako zwolniony wykazujemy cały dochód, o ile w okresie 2 lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, cały przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego zostanie wydatkowany na własne cele mieszkaniowe. Czyli na całość przychodu uzyskanego ze sprzedaży musimy mieć pokrycie w postaci udokumentowanych wydatków.

Jeżeli podatnik nie wypełni warunków zwolnienia – w odniesieniu do całości lub części dochodu – wówczas obowiązany jest do złożenia korekty zeznania rocznego PIT-39.

Wypełniamy druk PIT-39

Druki PIT

Korekta powinna być złożona niezwłocznie po upływie 2 lat (licząc od końca roku, w którym miało miejsce zbycie). W korekcie należy wykazać tę część dochodu, która nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku i obliczyć należny podatek. Kwota podatku podlega odsetkom za zwłokę liczonym od następnego dnia po upływie podstawowego terminu płatności (czyli 30 kwietnia roku następnego po roku podatkowym, w którym dokonano zbycia nieruchomości), do dnia zapłaty podatku włącznie.

Reasumując przy sprzedaży nieruchomości pamiętać musimy, że sposób opodatkowania zależy nie od tego, kiedy dokonaliśmy czynności sprzedaży nieruchomości, ale od tego, kiedy dana nieruchomość została przez nas nabyta lub wybudowana.

Co do zasady podstawę opodatkowania stanowi dochód, podatek dochodowy wynosi 19% i jest płatny w terminie do 30 kwietnia roku następnego po roku podatkowym, w którym dokonano zbycia nieruchomości, natomiast data nabycia (wybudowania) nieruchomości wpływa jedynie na sposób deklarowania i zasady stosowania ulgi mieszkaniowej.

Podstawa prawna:

art. 10 ust. 1 pkt. 8, art. 19, art. 21 ust. 1 pkt. 131, art. 30e ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 1991 Nr 80, poz. 350 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

REKLAMA

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA