REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT od dochodu ze zbycia nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Pasieczna
Biegły rewident
 S&P Audyt Sp. z o.o.
Podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych
PIT od dochodu ze zbycia nieruchomości
PIT od dochodu ze zbycia nieruchomości
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoby fizyczne, które odpłatnie zbywają (a więc nie tylko sprzedają) nieruchomości muszą mieć świadomość, że od dochodu z tego zbycia muszą, co do zasady, zapłacić podatek. Jednak zasady opodatkowania i ewentualne ulgi i zwolnienia z PIT zależą od daty nabycia (lub wybudowania) zbywanej nieruchomości. Artykuł niniejszy dotyczy zasad opodatkowania przy zbyciu nieruchomości przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Podatki 2019

REKLAMA

Autopromocja

Generalna zasada przy odpłatnym zbyciu nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej wynika z art. 10 ust. 1 pkt. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 1991 r. Nr 80, poz. 350 z późn.zm.) zwana dalej ustawą o PIT.

W myśl tego przepisu odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości stanowi źródło przychodu, o ile zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło zbycie lub wybudowanie.

W przypadku zamiany nieruchomości okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Oznacza to, że jeżeli dokonujemy sprzedaży nieruchomości, to musimy w pierwszej kolejności ustalić okres, jaki upłynął od końca roku kalendarzowego, w którym daną nieruchomość nabyliśmy lub wybudowaliśmy. Jeżeli upłynęło lat pięć i więcej, to nie musimy płacić podatku ani deklarować, czy zgłaszać faktu sprzedaży do urzędu skarbowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Komplet podatki 2019

REKLAMA

Musimy tylko pamiętać o uprawnieniu organu podatkowego do zakwestionowania ceny nieruchomości. Jeżeli organ podatkowy uzna, że wartość sprzedaży ustalona w umowie znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości, to wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej.

Brak reakcji ze strony podatnika spowoduje, że organ podatkowy określi wartość nieruchomości z uwzględnieniem opinii biegłego. Jeżeli wartość ustalona przez biegłego będzie odbiegać o co najmniej 33% od wartości ustalonej w umowie, koszty opinii biegłego poniesie zbywający.

Zbycie nieruchomości po zniesieniu współwłasności a PIT

W przypadku sprzedaży nieruchomości przed upływem okresu pięcioletniego, podatnik będzie zmuszony ustalić dochód na sprzedaży, wypełnić zeznanie i ewentualnie uiścić podatek dochodowy - o ile nie znajdzie zastosowanie ulga mieszkaniowa.

Z powodu zmian w ustawie o PIT, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2007 r. i 1 stycznia 2009 r. podatników obowiązują trzy zasady rozliczeń podatku dochodowego w zależności od daty nabycia lub wybudowania nieruchomości.

Nieruchomości nabyte (wybudowane) do 31 grudnia 2006 r.

W przypadku nieruchomości nabytych przed końcem 2006 r. zastosowanie znajdzie zwolnienie przychodu z opodatkowania z uwagi na upływ wyżej opisanego okresu pięcioletniego, liczonego od końca roku, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Jeżeli założymy, że nieruchomość nabyto w grudniu 2006 r., to okres pięcioletni upłynął już z końcem roku 2011 r. Dla przypomnienia: opodatkowaniu przy odpłatnym zbyciu nieruchomości podlegał przychód stawką 10% podatku, który podlegał wpłacie w terminie 14 dni od daty sprzedaży, chyba że podatnik złożył w tym terminie oświadczenie o przeznaczeniu przychodu ze sprzedaży w okresie 2 lat na cele mieszkaniowe.

Nieruchomości nabyte (wybudowane) w okresie po 31 grudnia 2006 r.

Zasadnicze zmiany w opodatkowaniu odpłatnego zbycia nieruchomości dotyczą tych nabytych po 31 grudnia 2006 r.  

Podstawę opodatkowania stanowi dochód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, który jest opodatkowany stawką podatku 19% bez względu na wysokość dochodu.

Dochód, ustalona się natomiast w sposób następujący:

D=P-K+S

Gdzie:

P -  przychód z odpłatnego zbycia, czyli wartość nieruchomość ustalona w umowie sprzedaży;

K - koszty uzyskania, czyli udokumentowane koszty nabycia lub koszty wytworzenia i nakłady, poczynione w czasie ich posiadania;

S - suma ewentualnych odpisów amortyzacyjnych dokonanych od zbywanych nieruchomości;

W efekcie, jeżeli podatnik zbywa nieruchomość poniżej wartości, którą sam za nią zapłacił, to dochód podlegający opodatkowaniu w ogóle nie wystąpi.

Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki

Nieruchomości nabyte (wybudowane) w okresie od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r.

W przypadku nieruchomości nabytych (wybudowanych) w okresie od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r. opodatkowaniu podlega dochód obliczony w sposób przedstawiony powyżej.

REKLAMA

Podatek dochodowy od dochodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości według stawki 19% podlega wykazaniu w PIT-36 (pola 189 i 190), PIT-36L (pole 59) lub PIT-38 (poz. 36) w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym miało miejsce zbycie.

Podatnik może skorzystać ze zwolnienia z tytułu tzw. ulgi meldunkowej, z której może skorzystać pod warunkiem, że był zameldowany w lokalu lub budynku mieszkalnym przez 12 miesięcy i we właściwym urzędzie skarbowym złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia.

Oświadczenie to należy złożyć w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło zbycie. Warunek 12-miesięcznego zameldowania na pobyt stały pod oznaczonym adresem domu mieszkalnego lub lokalu musi być spełniony zanim nastąpi czynność odpłatnego zbycia.


Nieruchomości nabyte (wybudowane) po 31 grudnia 2008 r.

Zasady ustalania dochodu i wysokości podatku dochodowego nie uległy zmianie. Jedyne zmiany dotyczą zeznania podatkowego, w którym wykazuje się odpłatne zbycie nieruchomości oraz warunków skorzystania z tzw. nowej ulgi mieszkaniowej.

W stosunku do sprzedaży nieruchomości nabytych (wybudowanych) po 31 grudnia 2008 r. podatnik jest zobowiązany do złożenia zeznania podatkowego PIT-39 w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym miało miejsce zbycie.

W zeznaniu wykazujemy uzyskany przychód, koszty uzyskania (czyli udokumentowane koszty nabycia lub koszty wytworzenia i nakłady, poczynione w czasie posiadania nieruchomości) oraz sumę odpisów amortyzacyjnych dokonanych od zbywanej nieruchomości.

W poz. 25 wykazujemy dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości, które korzystają z tzw. nowej ulgi meldunkowej. Jako zwolniony wykazujemy cały dochód, o ile w okresie 2 lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, cały przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego zostanie wydatkowany na własne cele mieszkaniowe. Czyli na całość przychodu uzyskanego ze sprzedaży musimy mieć pokrycie w postaci udokumentowanych wydatków.

Jeżeli podatnik nie wypełni warunków zwolnienia – w odniesieniu do całości lub części dochodu – wówczas obowiązany jest do złożenia korekty zeznania rocznego PIT-39.

Wypełniamy druk PIT-39

Druki PIT

Korekta powinna być złożona niezwłocznie po upływie 2 lat (licząc od końca roku, w którym miało miejsce zbycie). W korekcie należy wykazać tę część dochodu, która nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku i obliczyć należny podatek. Kwota podatku podlega odsetkom za zwłokę liczonym od następnego dnia po upływie podstawowego terminu płatności (czyli 30 kwietnia roku następnego po roku podatkowym, w którym dokonano zbycia nieruchomości), do dnia zapłaty podatku włącznie.

Reasumując przy sprzedaży nieruchomości pamiętać musimy, że sposób opodatkowania zależy nie od tego, kiedy dokonaliśmy czynności sprzedaży nieruchomości, ale od tego, kiedy dana nieruchomość została przez nas nabyta lub wybudowana.

Co do zasady podstawę opodatkowania stanowi dochód, podatek dochodowy wynosi 19% i jest płatny w terminie do 30 kwietnia roku następnego po roku podatkowym, w którym dokonano zbycia nieruchomości, natomiast data nabycia (wybudowania) nieruchomości wpływa jedynie na sposób deklarowania i zasady stosowania ulgi mieszkaniowej.

Podstawa prawna:

art. 10 ust. 1 pkt. 8, art. 19, art. 21 ust. 1 pkt. 131, art. 30e ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 1991 Nr 80, poz. 350 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

REKLAMA

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

REKLAMA

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

REKLAMA