REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT od dochodu ze zbycia nieruchomości

Ewa Pasieczna
Biegły rewident
S&P Audyt Sp. z o.o.
Podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych
PIT od dochodu ze zbycia nieruchomości
PIT od dochodu ze zbycia nieruchomości
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoby fizyczne, które odpłatnie zbywają (a więc nie tylko sprzedają) nieruchomości muszą mieć świadomość, że od dochodu z tego zbycia muszą, co do zasady, zapłacić podatek. Jednak zasady opodatkowania i ewentualne ulgi i zwolnienia z PIT zależą od daty nabycia (lub wybudowania) zbywanej nieruchomości. Artykuł niniejszy dotyczy zasad opodatkowania przy zbyciu nieruchomości przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Podatki 2019

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Generalna zasada przy odpłatnym zbyciu nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej wynika z art. 10 ust. 1 pkt. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 1991 r. Nr 80, poz. 350 z późn.zm.) zwana dalej ustawą o PIT.

W myśl tego przepisu odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości stanowi źródło przychodu, o ile zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło zbycie lub wybudowanie.

W przypadku zamiany nieruchomości okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

REKLAMA

Oznacza to, że jeżeli dokonujemy sprzedaży nieruchomości, to musimy w pierwszej kolejności ustalić okres, jaki upłynął od końca roku kalendarzowego, w którym daną nieruchomość nabyliśmy lub wybudowaliśmy. Jeżeli upłynęło lat pięć i więcej, to nie musimy płacić podatku ani deklarować, czy zgłaszać faktu sprzedaży do urzędu skarbowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Komplet podatki 2019

Musimy tylko pamiętać o uprawnieniu organu podatkowego do zakwestionowania ceny nieruchomości. Jeżeli organ podatkowy uzna, że wartość sprzedaży ustalona w umowie znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości, to wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej.

Brak reakcji ze strony podatnika spowoduje, że organ podatkowy określi wartość nieruchomości z uwzględnieniem opinii biegłego. Jeżeli wartość ustalona przez biegłego będzie odbiegać o co najmniej 33% od wartości ustalonej w umowie, koszty opinii biegłego poniesie zbywający.

Zbycie nieruchomości po zniesieniu współwłasności a PIT

W przypadku sprzedaży nieruchomości przed upływem okresu pięcioletniego, podatnik będzie zmuszony ustalić dochód na sprzedaży, wypełnić zeznanie i ewentualnie uiścić podatek dochodowy - o ile nie znajdzie zastosowanie ulga mieszkaniowa.

Z powodu zmian w ustawie o PIT, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2007 r. i 1 stycznia 2009 r. podatników obowiązują trzy zasady rozliczeń podatku dochodowego w zależności od daty nabycia lub wybudowania nieruchomości.

Nieruchomości nabyte (wybudowane) do 31 grudnia 2006 r.

W przypadku nieruchomości nabytych przed końcem 2006 r. zastosowanie znajdzie zwolnienie przychodu z opodatkowania z uwagi na upływ wyżej opisanego okresu pięcioletniego, liczonego od końca roku, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Jeżeli założymy, że nieruchomość nabyto w grudniu 2006 r., to okres pięcioletni upłynął już z końcem roku 2011 r. Dla przypomnienia: opodatkowaniu przy odpłatnym zbyciu nieruchomości podlegał przychód stawką 10% podatku, który podlegał wpłacie w terminie 14 dni od daty sprzedaży, chyba że podatnik złożył w tym terminie oświadczenie o przeznaczeniu przychodu ze sprzedaży w okresie 2 lat na cele mieszkaniowe.

Nieruchomości nabyte (wybudowane) w okresie po 31 grudnia 2006 r.

Zasadnicze zmiany w opodatkowaniu odpłatnego zbycia nieruchomości dotyczą tych nabytych po 31 grudnia 2006 r.  

Podstawę opodatkowania stanowi dochód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, który jest opodatkowany stawką podatku 19% bez względu na wysokość dochodu.

Dochód, ustalona się natomiast w sposób następujący:

D=P-K+S

Gdzie:

P -  przychód z odpłatnego zbycia, czyli wartość nieruchomość ustalona w umowie sprzedaży;

K - koszty uzyskania, czyli udokumentowane koszty nabycia lub koszty wytworzenia i nakłady, poczynione w czasie ich posiadania;

S - suma ewentualnych odpisów amortyzacyjnych dokonanych od zbywanych nieruchomości;

W efekcie, jeżeli podatnik zbywa nieruchomość poniżej wartości, którą sam za nią zapłacił, to dochód podlegający opodatkowaniu w ogóle nie wystąpi.

Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki

Nieruchomości nabyte (wybudowane) w okresie od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r.

W przypadku nieruchomości nabytych (wybudowanych) w okresie od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r. opodatkowaniu podlega dochód obliczony w sposób przedstawiony powyżej.

Podatek dochodowy od dochodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości według stawki 19% podlega wykazaniu w PIT-36 (pola 189 i 190), PIT-36L (pole 59) lub PIT-38 (poz. 36) w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym miało miejsce zbycie.

Podatnik może skorzystać ze zwolnienia z tytułu tzw. ulgi meldunkowej, z której może skorzystać pod warunkiem, że był zameldowany w lokalu lub budynku mieszkalnym przez 12 miesięcy i we właściwym urzędzie skarbowym złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia.

Oświadczenie to należy złożyć w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło zbycie. Warunek 12-miesięcznego zameldowania na pobyt stały pod oznaczonym adresem domu mieszkalnego lub lokalu musi być spełniony zanim nastąpi czynność odpłatnego zbycia.


Nieruchomości nabyte (wybudowane) po 31 grudnia 2008 r.

Zasady ustalania dochodu i wysokości podatku dochodowego nie uległy zmianie. Jedyne zmiany dotyczą zeznania podatkowego, w którym wykazuje się odpłatne zbycie nieruchomości oraz warunków skorzystania z tzw. nowej ulgi mieszkaniowej.

W stosunku do sprzedaży nieruchomości nabytych (wybudowanych) po 31 grudnia 2008 r. podatnik jest zobowiązany do złożenia zeznania podatkowego PIT-39 w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym miało miejsce zbycie.

W zeznaniu wykazujemy uzyskany przychód, koszty uzyskania (czyli udokumentowane koszty nabycia lub koszty wytworzenia i nakłady, poczynione w czasie posiadania nieruchomości) oraz sumę odpisów amortyzacyjnych dokonanych od zbywanej nieruchomości.

W poz. 25 wykazujemy dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości, które korzystają z tzw. nowej ulgi meldunkowej. Jako zwolniony wykazujemy cały dochód, o ile w okresie 2 lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, cały przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego zostanie wydatkowany na własne cele mieszkaniowe. Czyli na całość przychodu uzyskanego ze sprzedaży musimy mieć pokrycie w postaci udokumentowanych wydatków.

Jeżeli podatnik nie wypełni warunków zwolnienia – w odniesieniu do całości lub części dochodu – wówczas obowiązany jest do złożenia korekty zeznania rocznego PIT-39.

Wypełniamy druk PIT-39

Druki PIT

Korekta powinna być złożona niezwłocznie po upływie 2 lat (licząc od końca roku, w którym miało miejsce zbycie). W korekcie należy wykazać tę część dochodu, która nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku i obliczyć należny podatek. Kwota podatku podlega odsetkom za zwłokę liczonym od następnego dnia po upływie podstawowego terminu płatności (czyli 30 kwietnia roku następnego po roku podatkowym, w którym dokonano zbycia nieruchomości), do dnia zapłaty podatku włącznie.

Reasumując przy sprzedaży nieruchomości pamiętać musimy, że sposób opodatkowania zależy nie od tego, kiedy dokonaliśmy czynności sprzedaży nieruchomości, ale od tego, kiedy dana nieruchomość została przez nas nabyta lub wybudowana.

Co do zasady podstawę opodatkowania stanowi dochód, podatek dochodowy wynosi 19% i jest płatny w terminie do 30 kwietnia roku następnego po roku podatkowym, w którym dokonano zbycia nieruchomości, natomiast data nabycia (wybudowania) nieruchomości wpływa jedynie na sposób deklarowania i zasady stosowania ulgi mieszkaniowej.

Podstawa prawna:

art. 10 ust. 1 pkt. 8, art. 19, art. 21 ust. 1 pkt. 131, art. 30e ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 1991 Nr 80, poz. 350 z późn.zm.).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA